eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️ سلام بر یاران سلام بر ماه رمضان ماه خدا مهمان ماه خدا شهرصیام آماده رفتن شد روضه وداع آنرا این روزها زمزمه کنید
سخنرانی روز دوشنبه 21خرداد برابر 26 ماه مبارک رمضان در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بعد از نماز ظهر و عصر اشتیاق پیامبر ص به دیدار برادران خود الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص63:عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ يَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي فَقَالَ لَهُ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ أَ وَ لَسْنَا إِخْوَانَكَ آمَنَّا بِكَ وَ هَاجَرْنَا مَعَكَ- قَالَ ص قَدْ آمَنْتُمْ وَ هَاجَرْتُمْ وَ يَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي فَأَعَادَا الْقَوْلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْتُمْ أَصْحَابِي وَ لَكِنْ إِخْوَانِي الَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِكُمْ- يُؤْمِنُونَ بِي وَ يُحِبُّوَنِّي وَ يَنْصُرُونِّي وَ يُصَدِّقُونِّي وَ مَا رَأَوْنِي فَيَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي./ مفيد، محمد بن محمد، الأمالي (للمفيد) - قم، چاپ: اول، 1413ق. (ظاهرا این بعد از جنگ احد صادر شده است که شهات عموی نازنین پیامبر حضرت حمزه سیدالشهداء ع و به خطر افتادن جان پیامبر ص و فرار مدعیان صحابت و خلافت قلب آن حضرت را آزرده زیرا روایت حاکی از گله پیامبر ص از همران مدعی یاری است آنان با اینکه دیده بودند آن حضرت زنده است ولی به بهانه قتل او فرار را بر قرار ترجیح دادند و حتی آیاتی از قرآن به افشاء این قطعه از تاریخ پرداخت يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبارَ (15) وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ (16) انفال اى اهل ايمان، هر گاه با گروه مهاجم كافران در ميدان كارزار روبرو شويد مبادا پشت به آنها كرده و از جنگ بگريزيد. (15) و هر كه در روز جنگ به آنها پشت نمايد و فرار كند به طرف غضب و خشم خدا روى آورده و جايگاهش دوزخ كه بدترين منزل است خواهد بود مگر آنكه از ميمنه به ميسره و يا از قلب به جناح براى مصالح جنگى رود يا از فرقهاى به يارى فرقهاى ديگر شتابد. (16) در جلسه قبل گفته شد آیه 54 سوره مائده براساس روایت معروف نبوی ص در مدح قوم ایرانی به دلیل ویژگی های که بیان شد با این مقدمه عوف به مالک گوید روزی نبی مکرم اسلام ص فرمود ای کاش برادرانم را دیدار کرده بودم ابوبکر و عمر گفتند مگر ما برادران تو نیستیم ما ایمان آوردیم و با تو هجرت کردیم فرمود شما همراهان من هستید(دقت کنید نفرمود شما یاران و دوستان من هستید تنها به همراه بودنشان اشاره کرد) مجددا فرمود ای کاش برادرانم را دیدار کرده بودم باز آن دو نفر همان سخن را تکرار کرده بودند پیامبر ص در جوابشان فرمود شما همراهانم هستید اما برادرانم کسانی هستند که بعداز شما خواهند آمد دارای این ویژگی‌ها هستند به من ایمان خواهند آورد مرا دوست خواهند داشت مرا یاری خواهند کرد مرا تصدیق خواهند کرد دقت کنید حضرت سه بار آرزوی دیدن برادران خود را تکرار کرد بیان ویژگی های یادشده حاکی از شکایت آن حضرت از نامهربانی های همراهان و مسلمانان صدر اسلام است این برادران همان آنان هستند که در سوره مائده آیه 54 اشاره شد که همان قوم سلمان محمدی و ایرانیان هستند براین اساس مرحوم اقبال لاهوری ره به جوانان ایران عشق میورزد و در مدحشان چنین سرود چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما ای جوانان عجم جان من و جان شما غوطه ها زد در ضمیر زندگی اندیشه ام تا بدست آورده ام افکار پنهان شما مهر و مه دیدم نگاهم برتر از پروین گذشت ریختم طرح حرم در کافرستان شما تا سنانش تیز تر گردد فرو پیچیدمش شعله ئی آشفته بود اندر بیابان شما فکر رنگینم کند نذر تهی دستان شرق پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما میرسد مردی که زنجیر غلامان بشکند دیده ام از روزن دیوار زندان شما حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل آتشی در سینه دارم از نیاکان شما البته در سخنرانی به دلیل ضیق وقت این اشعار خوانده نشد روضه پایانی امام حسین علیه السلام وقتی که تنها شد از عمر سعد طبق رسم عرب قدیم سه درخواست کرد رسم بود طرف مقابل به دلیل شرافت عربی ناچار یکی از سه درخواست را بپذیرد اول اینکه اجازه دهید به مدینه حرم جدی رسول‌الله ص برگردم عمر گفت شدنی نیست امام فرمود دیگر اینکه به من اندکی آب دهید به خدا جگرم از عطش پاره پاره شد عمربن سعد گفت اینهم شدنی نیست امام فرمود پس تن به تن با من بجنگید عمر بن سعد قبول کرد تنها دو تن از فرماندهان آمدند امام هر دو را به درک واصل کرد آنان دیدند اگر چنین بجنگند تمام آنان کشته شوند حریف امام نمیشوند لذا عمر بن سعد برخلاف پیمان دستور حمله دست جمعی داد امام را تیر باران کردند بقدری تیر به بدن تمام اصابت کرد امام خسته شد آمد وسط میدان بیاساید ولی....
گمان نکنید استکبار گاو است حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت:‌اشکالی که ما به برخی دوستان داریم این است که آنها فکر می‌کنند استکبار گاو است! و می‌گویند چرا با شاخ‌های گاو درگیر می‌شوید! بیاید و آنها را بدوشید! این حرف را محمد مرسی هم بعد از انقلاب مصر می‌گفت. انقلاب مصر کار بسیار بزرگی بود؛ اینکه بتوان حسنی مبارک را سرنگون کرد اقدام عظیمی بود که می‌توانست تاثیر بسیاری در کشور‌های منطقه بگذارد. مرسی گفت: «من‌اشتباه ایران را نمی‌کنم و با همه مستکبران غرب و شرق درگیر نمی‌شوم، مصر به پول حاکم عربستان و حمایت آمریکا نیاز دارد، پس راه خودم را می‌روم و با آمریکا و عربستان دشمنی نمی‌کنم.» اما عاقبت کار او را همه دیدند. وی افزود: حرف ما این است چرا استکبار را گاو می‌بینید!؟ استکبار را گرگ ببینید. گرگ اگر قوت و قدرت دید عقب‌نشینی می‌کند. شما او را به گاو تشبیه نکنید. تاریخ نشان داده کسانی که رفتند شیر این گاو را بخورند، زهر در شیر بود و مسموم شدند. آقای مرسی در مصر می‌خواست از استکبار بهره‌مند شود اما لطمه بسیار بزرگی به انقلاب مصر زد. بیش از ۷۰۰ شخصیت انقلابی که هرکدام در حد یک رهبر بودند، همه آنها به دلیل‌اشتباهات مرسی نابود شدند. اما ببینید که چطور حزب‌اللهِ کوچک مقاومت کرد و توانست پیروز شود و امروز چه تاثیر مهمی در منطقه دارد. این نشان می‌دهد که انفعال کارساز نیست و نتیجه‌ای جز شکست در پی ندارد. نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: در مسئله مذاکرات هسته‌ای برجام ما هر کجا محکم ایستاده‌ایم، دشمن عقب رفته است. مشکل این است که ما فکر کرده‌ایم با یک دنیای اهل منطق، گفت‌وگو و مذاکره عقلانی طرف هستیم. نه خیر! به این شکل نیست، طرف ما خوی استکباری و برتربینی دارد. شما رفتار وزیر امور خارجه آمریکا را دیدید که ۱۲ دستور خطاب به کشور ما داد! حرف ما این است که شما اعتماد به آمریکا را تجربه کردید. یادتان می‌آید آن اوایل آنها می‌گفتند ما با کدخدا می‌بندیم، اگر کدخدا را دیدید این بچه‌ها [اروپایی‌ها]، دیگر کاره‌ای نیستند! اما امروز از کدخدا مایوس شدند و به اروپا چسبیده‌اند. ما به آنها می‌گوییم اینها بچه‌های همان کدخدا هستند و اگر یک سناریو با آمریکا در قبال ایران طراحی نکرده باشند باز هم حاضر نیستند به خاطر ما مقابل آمریکا بایستند. اگر از ما مقاومت ببینند عقب‌نشینی می‌کنند. امروز گفتمان مقاومت و استکبارستیزی امام راحل یگانه راه پیش‌روی ماست. گفتمان مقاومت امام نه تنها کهنه و تاریخ مصرف گذشته نشده بلکه هرچه جلوتر می‌رویم زنده‌تر می‌شود
‼️اختلاف نظر مراجع تقلید در ثبوت عید فطر 🔷س 154: اگر بین مراجع تقلید در ثبوت عید فطر، اختلاف پیش آید، وظیفه مکلف چیست؟ آیا هر مقلّد باید به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کند؟ ✅ج: در ثبوت اول ماه تقلید راه ندارد، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید روزه خود را افطار کند و اگر شک داشت، باید آن روز را روزه بگیرد. 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از  انجمن اهل قلم حوزویان ساروی
نو کنید جامه را پاک کنید خانه را گل بدهید زوجه را عیدسعید میرسد هوش کنید مست را آب زنید دست را💦 سجده کنید هست را عید سعید میرسد سیر کنید گشنه را آب دهید تشنه را دور کنید غصّه را عید سعید میرسد عفو کنید بنده را ارج نهید زنده را یاد کنید رفته را عید سعید میرسد✨ 🌷عید سعيد فطر پیشاپیش مبارکباد💐🌷🌷
‼️اختلاف نظر مراجع تقلید در ثبوت عید فطر 🔷س 154: اگر بین مراجع تقلید در ثبوت عید فطر، اختلاف پیش آید، وظیفه مکلف چیست؟ آیا هر مقلّد باید به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کند؟ ✅ج: در ثبوت اول ماه تقلید راه ندارد، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید روزه خود را افطار کند و اگر شک داشت، باید آن روز را روزه بگیرد. 🆔 @resale_ahkam
☝️فتوای مقام معظم رهبری دامت برکاته بدون عنوان آورده بودیم مجددا از منبع اصلی ارسال کردیم تا معلوم باشد
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اول ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته 1739 - اول ماه به چهار چيز ثابت مي شود : اول آن كه خود انسان ماه را ببيند. دوم عـده اي كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مي شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزي كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود. سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولي اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمي شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلي به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادي از مردم شهر استهلال نمايند , ولي بيش از دو نفر عادل كسي ديگر ادعاي رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهي استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاي رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاي هلال و در تيزبيني و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمي شود. چـهـارم سي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مي شود , و سي روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مي شود. 1740 - اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمي شود , و رعايت احتياط اولي است . 1741 - اول مـاه بـا پيشگويي منجمين ثابت نمي شود , ولي اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد. 1742 - بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن , دليل نمي شود كه شب پيش , شب اول ماه بوده است , و هم چنين اگر ماه طوق داشته باشد , دليل نمي شود مال شب سابق بوده . 1743 - اگر ماه رمضان براي كسي ثابت نشود و روزه نگيرد , چنانچه بعد ثابت شود كه شب پيش اول ماه بوده , بايد روزه آن روز را قضا نمايد. 1744 - اگـر در شهري اول ماه ثابت شود , در شهرهاي ديگر كه در افق با او متحد مي باشند , اول ماه نيز ثـابت مي شود , و مقصود از اتحاد افق در اين جا آن است كه اگر در شهر اول ماه ديده شود و در شهر دوم نيز اگر مانعي مانند ابر نباشد - ديده مي شود. 1745 - اول مـاه بـه تلگراف ثابت نمي شود , مگر انسان بداند كه تلگراف از روي شهادت دو مرد عادل يا از راه ديگري بوده كه شرعا معتبر است . 1746 - روزي را كـه انسان نمي داند آخر رمضان است يا اول شوال , بايد روزه بگيرد , ولي اگر در اثنا روز بفهمد كه اول شوال است بايد افطار كند. 1747 - اگـر زنـدانـي نتواند به ماه رمضان يقين كند , بايد به گمان عمل نمايد , ولي اگر بتواند گمان قويتر پيدا كند نمي تواند به گمان ضعيف تر عمل نمايد و اگر عمل به گمان ممكن نباشد , بايد يك ماهي را كه احتمال مي دهد ماه رمضان است روزه بگيرد ولي بايد آن ماه را در نظر داشته باشد , پس چنانچه بعد بر او معلوم شود كه آن ماه رمضان يا پس از آن بوده چيزي بر او نيست , ولي اگر معلوم شود كه قبل از ماه رمضان بوده بايد روزه هاي ماه رمضان را قضا نمايد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اوّل ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته مسأله 1456ـ اوّل ماه از پنج طريق ثابت مي شود: 1ـ ديدن ماه با چشم، امّا ديدن با دوربين و وسايل ديگري از اين قبيل كافي نيست. 2ـ شهادت عدّه اي كه از گفته آنها يقين پيدا شود (هر چند عادل نباشند، همچنين هر چيزي كه مايه يقين گردد). 3ـ شهادت دو مرد عادل، ولي اگر اين دو شاهد صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا نشانه هايي بدهند كه دليل بر اشتباه آنهاست به گفته آنها اوّل ماه ثابت نمي شود. 4ـ گذشتن سي روز تمام از اوّل ماه شعبان كه اوّل ماه رمضان با آن ثابت مي شود، يا گذشتن سي روز تمام از اوّل ماه رمضان كه اوّل ماه شوال ثابت مي شود (البتّه اين در صورتي است كه اوّل ماه قبل مطابق همين طريق ثابت شده باشد). 5ـ حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براي مجتهد عادلي اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروي از او بر همه لازم است، مگر كسي كه يقين به اشتباه او دارد. مسأله 1457ـ اوّل ماه به وسيله تقويمها و محاسبات منجّمين ثابت نمي شود، هرچند آنها اهل اطّلاع و دقّت باشند، مگر اين كه از گفته آنها يقين حاصل گردد، همچنين بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن دليل بر اين نمي شود كه شب قبل شب اوّل ماه بوده است. [272] مسأله 1458ـ اگر در شهري اوّل ماه ثابت شود براي شهرهاي ديگر كه با آن نزديك است كافي است و همچنين شهرهاي دور دستي كه افق آنها باهم متّحد است، همچنين اگر در بلاد شرقي ماه ديده شود براي كساني كه در بلاد غربي نسبت به آنها باشند كافي است (مثل اين كه اوّل ماه در مشهد ثابت شود مسلّماً براي كساني كه در تهران هستند كافي است ولي عكس آن كفايت نمي كند). مسأله 1459ـ اگر اوّل ماه رمضان ثابت نشود روزه واجب نيست، ولي اگر بعداً ثابت شود كه آن روزي را كه روزه نگرفته اوّل ماه بوده بايد آن را قضا كند. مسأله 1460ـ روزي را كه انسان شك دارد آخر رمضان است يا اوّل شوّال بايد روزه بگيرد، امّا اگر در اثناء روز ثابت شود كه اوّل شوّال است بايد افطار كند هر چند نزديك مغرب باشد. مسأله 1461ـ هرگاه شخص زنداني نتواند به ماه رمضان يقين پيدا كند بايد به گمان خود عمل نمايد و آن ماه را كه بيشتر احتمال مي دهد كه ماه رمضان است روزه بگيرد و اگر گمان براي او حاصل نشود هر ماهي را كه روزه بگيرد صحيح است، ولي احتياط واجب آن است كه اگر زندان او ادامه يابد در سال آينده نيز همان ماه را روزه بگيرد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اول ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته (مساله 1739) اول ماه به پنج چيز ثابت مي شود: اول - آن كه خود انسان ماه را ببيند. دوم - آن كـه عـده اي كـه از گـفـته آنان يقين يا اطمينان پيدا مي شود, بگويند ماه راديده ايم , و همچنين است هر چيزي كه بواسطه آن يقين پيدا شود. سوم - آن كه دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم به شرط اين كه صفت ماه را بر خلاف يـكـديـگر نگويند و قول آنها قابل تصديق باشد, پس اگر برخلاف هم صفت ماه را بگويند يا هوا ابر باشد و يا اگر آسمان صاف باشد هيچ كس غير از دونفر نبيند كفايت نمي كند. چـهـارم - آن كـه سـي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن , اول ماه رمضان ثابت مي شود, وسي روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن , اول ماه شوال ثابت مي شود. پنجم - آن كه حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است . (مساله 1740) اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است , كسي هم كه تقليد او رانمي كند, بايد به حكم او عمل نمايد. ولي كسي كه مي داند حاكم شرع اشتباه كرده نمي تواند به حكم او عمل نمايد. (مساله 1741) اول ماه با پيشگويي منجمين ثابت نمي شود ولي اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند, بايد به آن عمل نمايد. (مساله 1742) بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن , دليل نمي شود كه شب پيش شب اول ماه بوده است . (مـسـالـه 1743) اگـر اول مـاه رمضان براي كسي ثابت نشود وروزه نگيرد, چنانچه دومرد عادل بگويند: شب پيش , ماه را ديده ايم , بايد روزه آن روز را قضا نمايد . (مساله 1744) بعيد نيست كفايت رويت ماه در هر محلي براي ساير نقاط. (مساله 1745) اول ماه به (تلگرام ) ثابت نمي شود, مگر اين كه انسان بداند كه اگر(تلگرام ) از روي حكم حاكم شرع يا شهادت دو مرد عادل بوده است . (مساله 1746) روزي را كه انسان نمي داند آخر رمضان است يا اول شوال , بايدروزه بگيرد ولي اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است بايد افطار كند. (مساله 1747) اگر زنداني نتواند به ماه رمضان يقين كند, بايد به گمان عمل نمايد. و اگر آن هم مـمكن نباشد, هر ماهي را كه روزه بگيرد صحيح است ولي بايد بعد ازگذشتن يازده ماه از ماهي كه روزه گرفته , دوباره يك ماه روزه بگيرد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
‼️اعلام رؤیت هلال از رادیو و تلویزیون 🔷س 155: اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولی تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافی است یا تحقیق بیشتری واجب است؟ ✅ج: اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولی فقیه باشد، کافی است و نیازی به تحقیق نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️اقامه نماز عید توسط ائمه جماعات مساجد 🔷س 157: در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه می‌ کرد، آیا در حال حاضر اقامه نماز عید فطر و قربان توسط ائمه جماعات جایز است؟ ✅ج: جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر به‌صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط این است که غیر آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه، کسی متصدی اقامه آن نشود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam