eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اول ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته 1739 - اول ماه به چهار چيز ثابت مي شود : اول آن كه خود انسان ماه را ببيند. دوم عـده اي كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مي شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزي كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود. سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولي اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمي شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلي به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادي از مردم شهر استهلال نمايند , ولي بيش از دو نفر عادل كسي ديگر ادعاي رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهي استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاي رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاي هلال و در تيزبيني و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمي شود. چـهـارم سي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مي شود , و سي روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مي شود. 1740 - اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمي شود , و رعايت احتياط اولي است . 1741 - اول مـاه بـا پيشگويي منجمين ثابت نمي شود , ولي اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد. 1742 - بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن , دليل نمي شود كه شب پيش , شب اول ماه بوده است , و هم چنين اگر ماه طوق داشته باشد , دليل نمي شود مال شب سابق بوده . 1743 - اگر ماه رمضان براي كسي ثابت نشود و روزه نگيرد , چنانچه بعد ثابت شود كه شب پيش اول ماه بوده , بايد روزه آن روز را قضا نمايد. 1744 - اگـر در شهري اول ماه ثابت شود , در شهرهاي ديگر كه در افق با او متحد مي باشند , اول ماه نيز ثـابت مي شود , و مقصود از اتحاد افق در اين جا آن است كه اگر در شهر اول ماه ديده شود و در شهر دوم نيز اگر مانعي مانند ابر نباشد - ديده مي شود. 1745 - اول مـاه بـه تلگراف ثابت نمي شود , مگر انسان بداند كه تلگراف از روي شهادت دو مرد عادل يا از راه ديگري بوده كه شرعا معتبر است . 1746 - روزي را كـه انسان نمي داند آخر رمضان است يا اول شوال , بايد روزه بگيرد , ولي اگر در اثنا روز بفهمد كه اول شوال است بايد افطار كند. 1747 - اگـر زنـدانـي نتواند به ماه رمضان يقين كند , بايد به گمان عمل نمايد , ولي اگر بتواند گمان قويتر پيدا كند نمي تواند به گمان ضعيف تر عمل نمايد و اگر عمل به گمان ممكن نباشد , بايد يك ماهي را كه احتمال مي دهد ماه رمضان است روزه بگيرد ولي بايد آن ماه را در نظر داشته باشد , پس چنانچه بعد بر او معلوم شود كه آن ماه رمضان يا پس از آن بوده چيزي بر او نيست , ولي اگر معلوم شود كه قبل از ماه رمضان بوده بايد روزه هاي ماه رمضان را قضا نمايد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اوّل ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته مسأله 1456ـ اوّل ماه از پنج طريق ثابت مي شود: 1ـ ديدن ماه با چشم، امّا ديدن با دوربين و وسايل ديگري از اين قبيل كافي نيست. 2ـ شهادت عدّه اي كه از گفته آنها يقين پيدا شود (هر چند عادل نباشند، همچنين هر چيزي كه مايه يقين گردد). 3ـ شهادت دو مرد عادل، ولي اگر اين دو شاهد صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا نشانه هايي بدهند كه دليل بر اشتباه آنهاست به گفته آنها اوّل ماه ثابت نمي شود. 4ـ گذشتن سي روز تمام از اوّل ماه شعبان كه اوّل ماه رمضان با آن ثابت مي شود، يا گذشتن سي روز تمام از اوّل ماه رمضان كه اوّل ماه شوال ثابت مي شود (البتّه اين در صورتي است كه اوّل ماه قبل مطابق همين طريق ثابت شده باشد). 5ـ حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براي مجتهد عادلي اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروي از او بر همه لازم است، مگر كسي كه يقين به اشتباه او دارد. مسأله 1457ـ اوّل ماه به وسيله تقويمها و محاسبات منجّمين ثابت نمي شود، هرچند آنها اهل اطّلاع و دقّت باشند، مگر اين كه از گفته آنها يقين حاصل گردد، همچنين بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن دليل بر اين نمي شود كه شب قبل شب اوّل ماه بوده است. [272] مسأله 1458ـ اگر در شهري اوّل ماه ثابت شود براي شهرهاي ديگر كه با آن نزديك است كافي است و همچنين شهرهاي دور دستي كه افق آنها باهم متّحد است، همچنين اگر در بلاد شرقي ماه ديده شود براي كساني كه در بلاد غربي نسبت به آنها باشند كافي است (مثل اين كه اوّل ماه در مشهد ثابت شود مسلّماً براي كساني كه در تهران هستند كافي است ولي عكس آن كفايت نمي كند). مسأله 1459ـ اگر اوّل ماه رمضان ثابت نشود روزه واجب نيست، ولي اگر بعداً ثابت شود كه آن روزي را كه روزه نگرفته اوّل ماه بوده بايد آن را قضا كند. مسأله 1460ـ روزي را كه انسان شك دارد آخر رمضان است يا اوّل شوّال بايد روزه بگيرد، امّا اگر در اثناء روز ثابت شود كه اوّل شوّال است بايد افطار كند هر چند نزديك مغرب باشد. مسأله 1461ـ هرگاه شخص زنداني نتواند به ماه رمضان يقين پيدا كند بايد به گمان خود عمل نمايد و آن ماه را كه بيشتر احتمال مي دهد كه ماه رمضان است روزه بگيرد و اگر گمان براي او حاصل نشود هر ماهي را كه روزه بگيرد صحيح است، ولي احتياط واجب آن است كه اگر زندان او ادامه يابد در سال آينده نيز همان ماه را روزه بگيرد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
راه ثابت شدن اول ماه از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته (مساله 1739) اول ماه به پنج چيز ثابت مي شود: اول - آن كه خود انسان ماه را ببيند. دوم - آن كـه عـده اي كـه از گـفـته آنان يقين يا اطمينان پيدا مي شود, بگويند ماه راديده ايم , و همچنين است هر چيزي كه بواسطه آن يقين پيدا شود. سوم - آن كه دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم به شرط اين كه صفت ماه را بر خلاف يـكـديـگر نگويند و قول آنها قابل تصديق باشد, پس اگر برخلاف هم صفت ماه را بگويند يا هوا ابر باشد و يا اگر آسمان صاف باشد هيچ كس غير از دونفر نبيند كفايت نمي كند. چـهـارم - آن كـه سـي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن , اول ماه رمضان ثابت مي شود, وسي روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن , اول ماه شوال ثابت مي شود. پنجم - آن كه حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است . (مساله 1740) اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است , كسي هم كه تقليد او رانمي كند, بايد به حكم او عمل نمايد. ولي كسي كه مي داند حاكم شرع اشتباه كرده نمي تواند به حكم او عمل نمايد. (مساله 1741) اول ماه با پيشگويي منجمين ثابت نمي شود ولي اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند, بايد به آن عمل نمايد. (مساله 1742) بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن , دليل نمي شود كه شب پيش شب اول ماه بوده است . (مـسـالـه 1743) اگـر اول مـاه رمضان براي كسي ثابت نشود وروزه نگيرد, چنانچه دومرد عادل بگويند: شب پيش , ماه را ديده ايم , بايد روزه آن روز را قضا نمايد . (مساله 1744) بعيد نيست كفايت رويت ماه در هر محلي براي ساير نقاط. (مساله 1745) اول ماه به (تلگرام ) ثابت نمي شود, مگر اين كه انسان بداند كه اگر(تلگرام ) از روي حكم حاكم شرع يا شهادت دو مرد عادل بوده است . (مساله 1746) روزي را كه انسان نمي داند آخر رمضان است يا اول شوال , بايدروزه بگيرد ولي اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است بايد افطار كند. (مساله 1747) اگر زنداني نتواند به ماه رمضان يقين كند, بايد به گمان عمل نمايد. و اگر آن هم مـمكن نباشد, هر ماهي را كه روزه بگيرد صحيح است ولي بايد بعد ازگذشتن يازده ماه از ماهي كه روزه گرفته , دوباره يك ماه روزه بگيرد. برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها
‼️اعلام رؤیت هلال از رادیو و تلویزیون 🔷س 155: اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولی تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافی است یا تحقیق بیشتری واجب است؟ ✅ج: اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولی فقیه باشد، کافی است و نیازی به تحقیق نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️اقامه نماز عید توسط ائمه جماعات مساجد 🔷س 157: در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه می‌ کرد، آیا در حال حاضر اقامه نماز عید فطر و قربان توسط ائمه جماعات جایز است؟ ✅ج: جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر به‌صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط این است که غیر آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه، کسی متصدی اقامه آن نشود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
☝️دیدگاه فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته در رساله عملیه ص398و399
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر ماه رمضان ماه صیام سلام بر شهرالله اکبر سلام بر عید اولیاء الله سلام بر شبهای قدر لحظات دعا و قرائت سلام بر اشک دیدگان توبه کاران سلام بر افطارهای نذری افطارهای خانوادگی و سلام بر دوستی و دوستان سلام بر روزه داران سلام و تحیت بر شما مهمانان شریف کانال کمال الدین نشانه های قبولی صیام ماه رمضان رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله :حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا ، وزِنوها قَبلَ أنْ تُوزَنوا ، وتَجَهَّزوا للعَرْضِ الأکْبَرِ . (میزان الحکمه ح رقم 1821) پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :پیش از آن که مورد حسابرسی قرار گیرید، خود به حساب نفستان برسید و پیش از آن که سنجیده شوید، خود نفستان را در ترازوی سنجش بگذارید و برای آن حسابرسی بزرگ آماده شوید. چگونه خود را بررسی کنیم که در کجا قرار گرفته ایم پاسخ شهید مطهری : اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان مسلّط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مىتوانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست. اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظّ ما از ماه رمضان - آنطور كه پيغمبر اكرم فرمود كه بعضى از مردم حظّشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است - فقط اين بوده كه يك ماه يك گرسنگی هايى و يك تشنگی هايى كشيديم (اغلب هم از بس كه سحر و افطار مىخوريم تشنه و گرسنه هم نمىشويم ولى لااقل بدحال مىشويم)، يك بدحالى پيدا كرديم و در نتيجه اين بدحالى قدرت ما بر كاركردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟!... اين علامت قبول نشدن روزه ماست. مجموعه آثاراستاد شهيد مطهرى، ج23، ص47
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ وَ للهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ للهِ عَلَى مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَى مَا أَوْلانَا.
هدایت شده از سیدکمال الدین عمادی
سلام بر عید فطر سلام بر روزه داران سلام بر شما اساتید و فرزانگان عیدتان سرشار از الطاف الهی سرورتان متصل به پیروزی نهایی جبهه حق بر باطل با ظهور مولایمان
سلام بر اساس خبر موثق در خرمشهر ماه شوال با چشم غیر مسلح رؤیت شد