eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کار عالمانه همراه با دقت در مسئله انتظار کلامی از مقام معظم رهبری
شرح فرازي از دعاي شب مبعث؛ محمد(ص) مصداق عيني «تجلي اعظم» در خلقت مبعث، احياء نهان خفته انسان و پيوند دوباره او با عرشيان است، نوري که تجلي کننده نام «اعظم الهي» بر بندگان است، نور هدايت بر انسان مي‌تاباند و نهاد او را گرمايي از عشق و سوز مي‌بخشد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي طباطبائي فرازهايي از دعاي شب 27 رجب را شرح داده است كه به ميمنت بعثت حضرت خاتم‌الرسل تقديم مي‌گردد. در دعاي شب بيست و هفتم ماه رجب آمده است؛ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي [بِالنَّجْلِ‏] الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ يَا مَنْ يَعْلَمُ وَ لَا نَعْلَمُ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي لَيْلَتِنَا هَذِهِ الَّتِي بِشَرَفِ الرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَاو... (مفاتيح الجنان، در اين دعاي عظيم الشان، خدا را به تجلي اعظم قسم مي‌دهيم، که بر اساس اين دعاي شريف، مصداق عيني «تجلي اعظم» وجود مبارک خاتم انبياء (صلي الله عليه و آله) ياد شده است.) براي تبيين اين مطلب چند نکته قابل توجه است؛ نکته اول اين است که در فرهنگ متعالي دين اسلام و در فرهنگ نهج‌البلاغه علوي، که مبيّن حقايق ناب اسلام است، «خلقت» که از اوصاف فعلي خداي سبحان است، عبارت است از «تجلي خالق در چهره مخلوق‌هاي گوناگون»، لذا وجود مبارک اميرالمومنين(ع) در خطبه 108 نهج‌البلاغه مي‌فرمايد «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»[1] سراسر جهان جلوه‌گاه فيض الهي است و همه موجودات، تجلي الهي هستند و خداي سبحان در خلقش تجلي پيدا کرده است، لذا سراسر عالم تجلي‌گاه فيض الهي مي‌شود، پس در تعبير نهج‌البلاغه سراسر عالم تجلي الهي است. اميرالمومنين (عليه السلام) در نهج‌البلاغه به صورت خاص، قرآن کريم را تجلي الهي معرفي کرده‌اند[2] و آنجا که فرمود « الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه» اشاره به تجلي عام خدا است و همه خلقت و نظام آفرينش تجلي خالق است. * تعريف «تجلي» و تفاوت آن با «تجافي» نکته دوم: عنوان «تجلي» از لطيف‌ترين تعابير عرفاني است که قرآن و عترت از آن ياد کرده‌اند و سالکان دورانديش، جذب اين تعبير شده‌اند. «تجلي» به معني تابش و تابيدن است، تابش نور را تجلي مي‌گويند؛ در بحث «نزول» قرآن کريم، مطرح شده است که نزول حقايق و اشيا به دو نحو است، گاهي به نحو «تجلي» است و گاهي به نحو «تجافي» است، معاني اين دو واژه بايد روشن شود و بدون آشنايي با مفهوم اين دو واژه به حقيقت مطلب نمي‌توان رسيد. فرق «تجلي» با «تجافي» در اين است که «تجلي» نوعاً در معارف و حقايق و مجردات به کار مي‌رود و «تجافي» در ماديات و امور طبيعي استعمال مي‌شود «تجافي» در قرآن درباره اهل نماز شب، وارد شده است که آنها «تجافي» دارند «تَتَجافي جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعا»[3] تجافي به معناي کنده شدن و جدا شدن است، قرآن درباره اهل نماز شب مي‌گويد: ايشان بدن‌هايشان را از مضجع و خوابگاه مي‌کَنند. نزول به نحو تجافي به اين معني است که يک حقيقتي در يک موطن و جايگاهي است و از آن موطن جدا مي‌شود و به موطن ديگر مي‌رود، مثلاً نزول قطرات باران به نحو «تجافي» است، يک قطره باران وقتي در بالا است در پايين نيست و اگر آن قطره به پايين آمد، ديگر در بالا نيست؛ پس «تجافي» به معناي «جدا شدن» از مکان اولي است و در هر مرحله‌اي، اگر موجودي از آن مرحله جدا شد و به جاي ديگر رفت، مي‌گويند «تجافي» يافت؛ يعني از آنجا جدا شد و به جاي ديگر رفت، اما «تجلي» اين‌گونه نيست، «تجلي» به معناي «تابيدن» است، اگر امري، اصل و حقيقت در يک موضع خاصي باشد، آن موجود در عين حالي که در موطن خود هست در مواطن ديگر نيز مي‌تابد و «تجلي» مي‌کند، مثلاً نزول آفتاب به نحو «تجلي» است، آفتاب از محلي که حضور دارد حرکت نمي‌کند، بلکه در عين حالي که آنجاست شعاع او حرکت مي‌کند و همه جا را فرا مي‌گيرد اين نحوه تابش را تجلي مي‌گويند، پس در «تجلي» شي، در عين حالي که در محل خودش محفوظ است در عوالم ديگر هم رقيقه‌اي از او مي‌تابد و مي‌درخشد و وجود و اثر دارد در عين حالي که حقيقت او در آن مکان نيست. «خلقت» که از اوصاف خداست عبارت است از: «تجلي خالق در چهره مخلوقات گوناگون»؛ يعني اين که عالم، تجلي خداست و نور الهي است که متجلي شده است؛ عالم حقيقت و وجودي دارد که از خداست و ماهيتي دارد که از خود اوست؛ ماهيت از خدا نيست، بلکه وجود از آن خداست، مثلا وقتي آفتاب به ديواري مي‌تابد و ديوار را روشن مي‌کند؛ سايه از ديوار است نه از آفتاب، عالمِ خلقت، تجلي خداست و خلقت از خدا جدا نيست و خداي متعال با اسم شريف «فاطر» جلوه کرده است و همه «منفطر»
از او هستند، همه تجلي او مي‌باشند و همه مي‌گويند: «خدا». در دعاي کميل حضرت امير(ع) به ما آموخت که اينگونه خدا را بخوانيم «و بِأسمائک التي مَلأتْ أرکانَ کلَ شي‌ءٍ»[4] «اسما» از «وسم» است «وسم» به معناي «نشانه»، ما در اين دعا خطاب به حضرت حق مي‌گوييم : خدايا اسما و نشان‌هاي تو، ارکان وجود عالم را پر کرده است؛ يعني همه تجلي او هستند اگر بحث «تجلي»، به خوبي تشريح شود مي‌بينيم که اين همان حرف عارف کامل امام رضوان الله تعالي عليه است که در يک جمله فرمود: «عالم محضر خداست»[5] يعني عالم تجلي اوست و اين حرف بلندي است، يعني از هر ذره‌اي که مي‌بينيم پي به حقيقت عالم مي‌بريم چون اين وجود يک وجود بريده نيست، در متن عالم، تجافي راه ندارد و يک ذره از حقيقت عالم را نمي‌يابيد که از تمام جهت از حقيقتش خارج شده باشد. * تجلي حق مراتب گوناگون دارد نکته دوم: تجلي حق؛ مقول به تشکيک است، يعني داراي مراتب گوناگوني است. عالم تجلي خداست، اما اين تجلي مراتبي دارد، به اين بيان که «تشکيک و تعدد مراتب که در درجات تجلي، مشهود است به مراتب ظهور بر مي‌گردد» اين مراتب تجلي که همان مراتب ظهور حق تعالي است، آن قدر اوج مي‌گيرد تا به «تجلي اعظم» مي‌رسد پس همه عالم تجلي خداست و اين مراتب تجلي ناظر به مراتب ظهور است و اين تجليات، در نهايت به حقيقتي مي‌رسد که از آن تعبير به «تجلي اعظم» مي‌شود، چراکه او عالي‌ترين مرحله از مراتبي است که تجلي حضرت حق در اوست. حقيقت ختمي‌مرتبت در سير صعودي و ارتقا وجودي‌اش به مرحله‌اي رسيده است که با صادر نخستين پيوند وجودي پيدا کرده است و «صادر نخستين» که «رق منشور»[6] نظام هستي است، تمام کلمات بر او منقش است و از آن جايي که وجود مبارک خاتم‌الانبياء عالي‌ترين مرتبه ظهور حق را داراست، تجلي اعظم حق تعالي است، هر چند ديگر موجودات هم تجلي خدا هستند، اما اين وجود مبارک به خاطر شدت قرب و سعه وجوديش به اين مقام راه يافته است، قرآن فرموده است «وَ أَنَّ إِلي رَبِّکَ الْمُنْتَهي»[7] همه وجودات عالم امکان به منزله رود و جوي‌هايي هستند که به رود نظام هستي که وجود خاتم انبياست متصل مي‌شوند، به پيامبر(ص) خطاب مي‌کند که همه اين «سير حُبي» نظام هستي به سوي رب توست، رب تو يعني «رود نيل» نظام هستي پس وجود مبارک ختمي مرتبت به بارگاهي رسيده است که عالي‌ترين مرتبه ظهور حق را داراست به اين جهت او تجلي اعظم شده است.
کفعمی در بلد الامین فرموده که در شب مبعث این دعا را بخوانند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ یَا مَنْ یَعْلَمُ وَ لا نَعْلَمُ...... اللَّهُمَّ فَإِنَّا نَسْأَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّرِیفِ وَ السَّیِّدِ اللَّطِیفِ وَ الْعُنْصُرِ الْعَفِیفِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ أَعْمَالَنَا فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی سَائِرِ اللَّیَالِی مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا مَغْفُورَةً وَ حَسَنَاتِنَا مَشْکُورَةً وَ سَیِّئَاتِنَا مَسْتُورَةً وَ قُلُوبَنَا بِحُسْنِ الْقَوْلِ مَسْرُورَةً وَ أَرْزَاقَنَا مِنْ لَدُنْکَ بِالْیُسْرِ مَدْرُورَةً....... اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ وَ مُلْکِکَ الْقَدِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا الذَّنْبَ الْعَظِیمَ إِنَّهُ لا یَغْفِرُ الْعَظِیمَ إِلا الْعَظِیمُ...........فَأَسْأَلُکَ بِهِ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ الَّذِی خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِی ظِلِّکَ فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلَی غَیْرِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ وَ أَنْ تَجْعَلَنَا مِنَ الْعَامِلِینَ فِیهِ بِطَاعَتِکَ وَ الْآمِلِینَ فِیهِ لِشَفَاعَتِکَ...... عید مبعث بر همه شما ارادتمندان به رسول اکرم صلی الله علیه و اله وسلم مبارک باشد
‏فیلم از طرف سیدکمال الدین عمادی
هدایت شده از ▪️صدای ایران | VOI🏴
1.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وضعیت عجیب در بیمارستا‎ن‎های بعد از ورود 🔻 در صدای ایران همه چیز را شفاف ببینید👇 http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9