May 11
☝️☝️
گفته میشود این اتوبان ساحلی بین چین وپاکستان که ۸۸۰ کیلومترطول باهزینه ای بالغ بر ۶۵ ملیارد دلار ودرمدت ۳۶ ماه انجام شداماقسمت مهم وخطرناک آن تقریبا ۲۴ کیلومتراست که ازدریاچه عطاآبادپاکستان می گذردبهتراست ببینید
در جستجوی خضر فرخ پی ع (32)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
ادامه حیات دوباره ماهی نشان خضر ع
3 - از امام صادق روایت شد: قطره ای از آسمان بر ماهی فرود آمد و ماهی در درون زنبیل بود تکانی خورد و زنده شد و از زنبیل بیرون آمد و به دریا فرو رفت(تفسیر عیاشی ج2 ص 329).
4 - و همچنین در روایات اهل سنت آمده است:
نزد تخت سنگ، چشمه آب حیات بود و ماهی با برخورد با آن آب زنده شد( المیزان ج13ص 601 و صحیح بخاری و صحیح مسلم هم روایت کرد) .
5 - در روایات دیگر نیز آمده است:
یوشع بن نون وضو گرفت و قطره ای از آب وضو او بر ماهی چکید و ماهی زنده شد(همان ج13ص 602).
بر هر حال چه ماهی شوریده باشد یا ماهی بریان زنده شدن آن، در آن نقطه رمزی بود برای یافتن پیر جاوید جناب خضر علیه السلام.
آنچه از مجموع روایات با تمام اختلافاتی که در بیان ماجرا دارند اکثرا بر زنده شدن ماهی به عنوان نشان خضر دلالت می نمایند.
✅نکته مهم
یوشع همراه جناب موسی کلیم ع در عین توجه به ماهی یا همان نشانی از نشانی بودنش غافل شد حتی شگفتی حرکت ماهی که خود دارای پیامی برای او بود آن را از خاطر سپرد یعنی او ماهی را فراموش نکرد، بلکه سمت و مسئله نشان بودن ماهی را فراموش کرد لذا آنرا به موسی یادآوری نکرد این همان نکته ظریفی است که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در وصف دنیا فرمود.
من ابصربها بصرته و ابصر الیها اعمته(نهج البلاغه خ 82).
هر کس دنیا را ابزار نگاه خود قرار دهد موجب بصیرت او میگردد اما هر کس سرگرم تماشای آن شود وی را کور گرداند.
سید رضی رحمه الله گردآورنده نهج البلاغه در ذیل این کلام وحی گونه از سر شگفتی و تعظیم می نویسد:
و اذا تأمل المتأمل قوله علیه السلام و من ابصر بها بصریه وجد تحته من المعنی العجیب و الغرض البعید ما لا تبلغ غایته و لا یدرک غوره لا سیما اذا قرن الیه قوله و من ابصر الیها أعمته فأنه یجد الفرق بین ابصربها و ابصرالیها واضحا نیرا و عجبا باهرا صلوات الله و سلامه علیه(همان).
و هرگاه انسان عمیق اندیش کلام آن حضرت را که فرمود:(هر کس به وسیله بودن دنیا نظر کند به او بینای میبخشد.) به طور عمیق اندیشه نماید در ورای آن معنی شگفتی خواهد یافت، در حالی که مقصود بسیار دور از دسترس است که با غایتش دست یافتنی نیست و عمقش قابل رسیدن نمی باشد. به ویژه آن که این کلامش را با کلام من ابصر الیها اعمته مقارن نمود همانا اندیشمند بین (ابصربها) و (ابصرالیها) فرق آشکار درخشنده و شگفت انگیز و خیره کننده می یابد. درودهای خداوند و سلامش بر او باد.
در فرهنگ قرآن دار هستی و تمام اشیاء آیه حق تعالی هستند. دنیا از آن لحاظ که لباس وجود پوشیده است یکی از آیات الهی است برای بصیرت در راه وصول به لقاء الله است نه سرگرمی و غفلت از رفتن.
عالم همه آیات خدا هست و خدا نیست
نور کز مهر جدا هست و جدا نیست
در ادامه نکته ای از علامه حسن زاده بیان میگردد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺🌺
5 دی ماه 97
سید کمال الدین عمادی
در جستجوی خضر فرخ پی ع (33)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀
🍀
ادامه نکته (راز غفلت یوشع)
حضرت استاد علامه حسن زاده آملی رحمه الله در هزار و یک نکته می نویسد:
معرفت امور الاخره علی الحقیقه فی معرفه امور الدنیا قال عز من قائل:
و لقد علمتم النشأه الاولی فلولا تذکرون (الواقعه آیه 63) فی الکافی کما فی تفسر الصافی عن السجاد (علیه السلام) : العجب کل العجب لمن انکر النشأه الاخری و هو یری النشأه الاولی. و المروی عن ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (علیه السلام) : قد علم اولوالباب ان ما هنالک لا یعلم الا بما هیهنا(هزار و یک نکته ص16 نکته 6).
شناخت امور آخرت به طور حقیقی در گروه شناخت امور دنیا است. خداوند عزیز فرمود: (شما اولی (دنیا) را شناخته اید پس چگونه (چرا) متوجه و متذکر (امر آخرت) نمی شوید. در کتاب کافی و همچنین در تفسیر صافی از امام سجاد (علیه السلام) روایت شد: عجب و بسیار عجب از کسی که حیات آخرت را انکار می کند، در حالی که حیات دنیا را دیده است.
و همچنین از امام هشتم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) روایت شد: صاحبان خرد ناب دانستند که آنچه که آنجاست شناخته نمی گردد مگر به آنچه که اینجاست.
حتی علم که عین بصیرت و آگاهی است. اگر انسان بدو مفتون گردد حجاب بلکه حجاب اکبر می شود لذا عارف و فیلسوف بزرگ اسلام حکیم بوعلی رحمه الله فرمود:
من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی.
هر کس عرفان را برای عرفان برگزیند مشرک است(اشارات و تنبیهات فصل بیستم به نقل از کتاب انسان و قرآن ص18).
پس اموری که ابزار حرکت و تعالی ما هستند اگر به آنها به جای نگاه تبعی و بالعرض نگاه اصلی و حقیقی کنیم عامل غفلت و سکون و دل مردگی میشوند
در ادامه راز فراموشی یوشع در آیه بیان میگردد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
6 دی ماه 97
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از صدای ایران | VOI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نگرانی شدیدِ امام خمینی از رفتار مسئولین و روحانیون تنها ۶ ماه پس از پیروزی انقلاب:
💠 "اگر یک روحانی در رژیم سابق یک کار خلاف میکرد، میگفتند این ساواکی است، خطری نداشت؛ امروز اگر از شما آقایان یک چیزی صادر بشود، میگویند رژیم اسلامی اینگونه است؛ مکتب ما متزلزل میشود"
🆔 @voinews
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نادر طالب زاده برای اولین بار خبر داد:
🔻 از دوماه پیش صحبت درباره #لوایح_FATF در صداسیما ممنوع است!
بپیوندید #پدرفتنه👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3253993472C49609b6f21
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رهبر معظم انقلاب: ملت ایران با آنهایی که روز #عاشورا با بی حیایی جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی نخواهند كرد.
#حماسه_نه_دی
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از انجمن اهل قلم حوزویان ساروی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توطئه خلع سلاح ایران☝️☝️☝️
ممکن است تعجب کنید چرا لیبرال ها چوب حراج به صنعت هسته ای زدند!
چرا اصرار بر خلع سلاح موشکی کشور دارند!
چرا خواهان کاهش نفوذ منطقه ای ایران هستند!
چرا خواهان خودتحریمی سپاه و نهادهای نظامی دیگر هستند!
چرا خواهان کاهش شدید بودجه دفاعی کشور هستند!
اگر به سوال زیر پاسخ دهید، جواب همه چرا های بالا را خواهید یافت.
*چرا لیبرال ها در آستانه حمله صدام، خواهان پس دادن جنگنده های F14 بودند؟؟*
👆👆👆👆
عباس امیر انتظام سخنگو و ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان را در کلیپ می بینید
هدایت شده از شاخص
🔴هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردیم ...
🔺با هواپیمایی که چراغهایش خاموش بود و تمام شیشه هایش پوشیده بود در تاریکی محض و با اسکورت چند جت ، در عراق نشستیم ...
🔺ترسناک بود ...
🔺من برای حیثیت ریاست جمهوری نگرانم. من نگران بانوی اول آمریکا هستم. من تا به حال سوار هر هواپیمایی با سایزهای مختلف شده بودم ، اما هیچ وقت چنین تجربه ای نداشتم !
♦️وقت آن است که برگردیم و پولها را خرج کشور خودمان کنیم !
🗣حرفهای ترامپ ، ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸.
🆘eitaa.com/shakhes_1 ایتا
🆘http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
در جستجوی خضر فرخ پی ع (34)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
راز فراموشی یوشع و فرق آن با
فراموشی موسی (ع)
آیه : فانی نسیت الحوت و ما انسانیه الا الشیطان ان اذکره(63/ کهف)
[یوشع ] گفت: به درستی که من ماهی را فراموش کردم و مرا دچار فراموشی نکرد مگر شیطان از اینکه یادآور ترا یادآور شوم که ماهی به طور عجیبی راهی دریا شد.
خدای سبحان در آیه 61 فراموشی را به هر دو (حضرت موسی ع و جناب یوشع) نسبت می دهد
اما در آیه 63 جناب یوشع می گوید: من ماهی را فراموش کرده ام و سپس فراموشی خود را به شیطان اسناد می دهد ولی خدا در آیه 61 نفرمود فراموشی آن دو به شیطان مربوط می شود پس فراموشی آن دو با هم متفاوت و این گونه است:
موسی فراموش کرد که از ماهی بپرسد که در چه وضعی است چون اگر ماهی از قبل به عنوان نشانه راه بود باید دائما موسی به آن توجه کند و از آن غافل نشود ولی بر اثر خستگی سفر در مجمع البحرین آن را فراموش کرد.
اما یوشع با آنکه حواسش به ماهی بود و زنده شدن ماهی و به طور عجیب رفتنش را در آب دیده بود ولی فراموش کرد به حضرت موسی (علیه السلام) یادآور گردد و می گوید شیطان مانع از یادآوری من شده است.
علامه طباطبایی رحمه الله می فرماید:
فراموشی یوشع به سبب شیطان در اینجا منافاتی با عصمت انبیاء (علیهما السلام) ندارد، زیرا انبیاء (علیهما السلام) از آنچه که به نافرمانی خدا مربوط می شود (مثل سهل انگاری در اطاعت از خدا) از تصرفات شیطان در امان هستند و معصوم می باشند ولی از مطلق آزار شیطان که به معصیت الهی مربوط نیست در امان نیستند لذا در سوره ص، درباه ایوب (علیه السلام) فرمود:
بنده ما ایوب را به یادآور آن گاه که پروردگارش را ندا داد که: به درستی که من توسط شیطان به رنج و عذاب گرفتار شدم(سوره ص،/ 41). المیزان ج 13 ص 571
لکن این کلام علامه ره مورد تأمل است زیرا که به فرض اگر شیطان بتواند به طور مستقیم انبیاء (علیهما السلام) را مورد رنج و عذاب قرار دهد دلیل نمی شود که بتواند بر خاطر و ذهن آنها تصرف کند و آنها را دچار فراموشی نماید با اینکه فراموشی مقدمه بسیاری از خطاهاست چون فراموشی به حافظه و روان انسان مربوط می شود اگر مورد تصرف شیطان باشد، عصمت انبیاء (علیهما السلام) مورد خدشه قرار می گیرد. هر کس به هر دلیلی قدرت حافظه اش به تصرف شیطان درآید نشان از عدم عصمتی که لازمه نبوت است می باشد.
لذا خداوند در همین دو آیه وقتی سخن از فراموشی موسی (علیه السلام) است، نفرموده است او به سبب دخالت شیطان فراموش کرده است اما در بخش فراموشی یوشع از زبان خود او به شیطان نسبت داده شده است.
انبیاء (علیهما السلام) را هم مراتب است اگر شیطان بتواند بعضی از انبیاء را مثل ایوب (علیه السلام) از لحاظ جسمانی (نه روحی) دچار اذیت و آزار نماید دلیل نمی شود که پیامبران چون حضرت موسی را که حتی بعضی از رفتار پیامبری چون خضر (ع) را تحمل نمی کند، بتواند از لحاض روحی دچار نسیان سازد. (والله یعلم).
پس این آیه نشان دهنده این است که یوشع هنوز به مقام نبوت ویژه نرسیده بود و شاید برای همین نکته بود که بعد از آن آسیب روحی [نسیان شیطان ] نامی از او در ماجرای موسی و خضر نیست یا حضور نداشته است یا مطرح نبوده است.
در ادامه آداب جستجوی پیر مورد بحث قرار می گیرد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
8 دی ماه 98
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از شاخص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بازخوانی تاریخی
رهبر انقلاب:
🔹صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟
🔹در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟
🆘eitaa.com/shakhes_1 ایتا
🆘http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
هدایت شده از انجمن اهل قلم حوزویان ساروی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادآنروزهابهخیرکه خیلیهاغمخوارانقلاب بودند.
جواب دندان شکن میثم صفرپورشاعرمعاصر😉
📝 به شعر سیمین بهبهانی ‼
⚠اول شعر سیمین رو بخونید
بعد شعر میثم صفرپور رو ببینید
↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭
😡😡😡
↴سیمین بهبهانی
من اگر کافر و بی دین و خرابم؛ به تو چه؟؟؟
من اگر مست می و شرب و شرابم ؛ به توچه؟؟؟
تو اگر مستعد نوحه و آهی٬ چه به من؟؟؟
من اگر عاشق سنتور و ربابم ؛ به تو چه؟؟؟
تو اگر غرق نمازی٬چه کسی گفت چرا؟؟؟
من اگر وقت اذان غرقه به خوابم ؛ به تو چه؟؟؟
تو اگر لایق الطاف خدایی٬ خوش باش.
من اگر مستحق خشم و عتابم ؛به تو چه؟؟؟
گرچه دنیا سراب است به گفتار شما
من به جِد طالب این کهنه سرابم ؛به تو چه؟؟؟
تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلوص!
و من از رایحه ی مثل گلابم؛ به تو چه؟؟؟
من اگر ریش٬ سه تیغ کرده ام از بهر ادب .
و اگر مونس این ژیلت و آبم ؛ به تو چه؟؟؟
تو اگر جرعه خور باده کوثر هستی!
من اگر دُردکش باده ی نابم ؛ به تو چه؟؟؟
تو اگر طالب حوری بهشتی٬ خب باش!
من اگر طالب معشوق شبابم ؛ به تو چه؟؟؟
تو گر از ترس قیامت نکنی عیش عیان.
من اگر فارغ از روز حسابم ؛ به تو چه؟
↴جوابیه میثم صفرپور شاعر معاصر👇
👇
کفر و بی دینی ات ای یار ، به ما مربوط است,
بشنو این پند گهربار ، به ما مربوط است.
تو که با لهو و لعب در پی مستی هستی،
میکنی جمع گرفتار ، به ما مربوط است.
بی خیالت بشوم بارش طوفان بلا،
میرسد از درو دیوار ، به ما مربوط است.
آنچه آمد به سر طایفه نوح نبی ،
میشود واقعه تکرار ، به ما مربوط است.
من اگر لایق الطاف خدایم ، به تو چه؟
تو کنی جامعه بیمار ، به ما مربوط است.
تو اگر می بخوری در پس خانه ، چه به من؟
گر بیایی بر انظار ، به ما مربوط است.
تو به این کوه گنه عامل شیطان گشتی،
شده ای نوکر دربار به ما مربوط است.
گر نبندیم بر پوزه او قلاده،
میدرد همچو سگ هار ، به ما مربوط است.
گر تو سوراخ کنی کشتی این جامعه را،
میشود غرق به ناچار به ما مربوط است.
مست کن لیک نبینم که تو مستی کردی،
اربده کوچه وبازار؟ به ما مربوط است.
تو که با چنگ و ربابت همه مردم را،
میکنی مستعد نار ، به ما مربوط است.
به جهنم که خودت را بکشی در خانه،
در خیابان بزنی دار به ما مربوط است.
دین من داده اجازه که دخالت بکنم،
تا نبینم زتو آزار ، به ما مربوط است.
امر معروف کنم ، نهی زمنکر بپذیر،
تا ابد ، ترمز اشرار ، به ما مربوط است.
هدایت شده از شاخص
🚩متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته
🔹با توجه به نقش بیبدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رحمةاللهعلیه و ضرورت سامانیابی هر چه سریعتر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تأثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب میکنم.
🔹همانطور که پیش از این در حکم دورهی جدید آمده است، مجمع در این دوره عهدهدار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز میباشد که با توجه به سابقهی برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پر تلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید میرود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیتهای محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.
🔹با عنایت به اهمیت مسئولیتها در مجمع و شورای نگهبان انتظار میرود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیتهای خطیر یادشده مُتَمحّض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همهجانبهاش را برای آن جناب و همکاران مسألت مینمایم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنهای
۹ دی ۹۷
🆘eitaa.com/shakhes_1 ایتا
🆘http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
در جستجوی خضر فرخ پی ع (35)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
آداب جستجوی پیر:
با تأمل در ماجرای حضرت موسی (علیه السلام) به همرامی یوشع جهت یافتن استاد و مرشد مشاهده می کنیم که آن پیر مرد ربانی با آن که خود از پیامبران عظیم الشان و دارای مقامات علمی و معنوی است برای رسیدن به استاد و خضر ع چه مشکلاتی را تحمل کرده است.
✅مشکلات سر راه مرید جستجوگر دو قسم است:
الف - مشکلات طبیعی مثل بعد مسافت، ناهمواری راه...
ب - خطرات معنوی مثل نسیان، انساء شیطان
پس برای مقابله با هر یک از این دو مشکل متفاوت سالک خود را باید مجهز نماید وگرنه به مقصود و مقصد خویش نمی رسد.
با توجه به مراحل سیر و سلوک حضرت موسی کلیم علیه السلام که در آیات مربوط منعکس شد میتوان گفت آداب سلوک جهت یافتن استاد خضر گونه اجمالا به شرح زیر است
قبل از ورود لازم است جهت بیان ضرورت شناخت در همه امور سالک به یک حدیث نورانی از امیرمؤمنان سلام الله علیه اشاره کنم که یکی از شاگردان خاص و ممتاز خویش در این عرصه فرمود؛
✅ یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه (تحف العقول ص171)
ای کمیل هیچ حرکتی نیست الا اینکه تو در هر حرکتی نیازمند معرفت هستی.
لذا با توجه به مطالب پیرامون حضرت موسی ع معرفت لازم جهت نیل به هدف عبارت است از:
🔹اول شناخت مقصود
🔹دوم شناخت مقصد
🔹سوم شناخت طریق
🔹چهارم شناخت طریقت
در ادامه به شرح مراحل یادشده شناخت خواهیم پرداخت
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
9 دی ماه 97
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ محکم استاد ازغدی به کسانی که میگویند جنگ ۸ ساله ایران و عراق تقصیر ایران بوده چون لانه جاسوسی آمریکا رو گرفته
وقتی که صدام به فرح گفت : به برادرمون شاه بگو تانکهاتو بیار بیرون و با تانک برو روی مردم...
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
در جستجوی خضر فرخ پی ع (36)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
ادب جستجوی پیر
دانسته شد شناخت در همه امور سالک یک امر ضروری است و حرکت بدون معرفت و شناخت عبث و بیهوده خواهد بود همان طور که امیرمؤمنان سلام الله علیه به شاگردان خاص خود جناب کمیل ره فرمود؛
✅ یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه (تحف العقول ص171)
در هر حرکتی نیازمند معرفتی
🔹اول شناخت مقصود(هدف)
سالک باید بداند در پی چه چیزی هست انسان اگر نداند در پی چیست چه بسا همان چیز را میبیند ولی چون شاخت پیشین از او ندارد از کنارش بی تفاوت خواهد گذشت
در این ماجرا مجمع البحرین مقصد موسی ع بود ولی مقصود او در این سیر و سلوک کسب دانش رشدآفرین از استادی به نام خضر ع بود ولی در آیه ابتدا از مقصد موسی کلیم علیه السلام گزارش داد و فرمود
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا(کهف/ 60)
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩﮔﻔﺖ : ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﺭﻭم ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺳﻢ [ ﭼﻪﺍﻳﻨﻜﻪ ﺯﻭﺩ ﺑﺮﺳﻢ ] ﻳﺎ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﻔﺮم ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻢ ،
اما در ادامه فرمود آن کسی که مقصود سفرشان بود یافتند
فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا(65)
ﭘﺲ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺣﻤﺘﻲﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻳﻢ .
قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا(66)
ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ آن پیر فرزانه ﮔﻔﺖ : ﺁﻳﺎ [ ﺍﺫﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ] ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺎﻳﻪ ﺭﺷﺪﻱ ﺑﻪﻣﻦ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻱ ؟
✅نکته
هدف گاهی دارای مراتب است لذا به هدف ابتدایی یا همان اولی سپس هدف دوم یا همان وسطی در نهایت هدف نهایی یا قصوی قابل ترسیم است
هدف ابتدایی که همان مقصود اولی سفر حضرت موسی ع، دیدار با خضر ع بود که با نشانه های که از قبل در باره او دریافت کرد، بسویش حرکت کرد.
پس اهداف سه گانه موسی عبارت بود
🔹مقصود ابتدایی موسی ع دیدار خضر
🔹مقصود میانی کسب دانش رشدآفرین
🔹مقصود نهایی از این سفر همان نیل به بندگی خدا بود
زیرا همان گونه که در آیه بیان فرمود تنها اولین صفت برجسته ای که خدای سبحان خضر را با آن ستوده است عبودیت خداست لذا فرمود
(فوجدا عبدا من عبادنا)
سپس او را به علم خاص ستوده است
(علمناه من لدنا علما)
فلسفه اصل خلقت بندگی عالمانه و عاشقانه است
پس هدف نهایی و اصلی حضرت موسی در این سفر رشد و تعالی عبودیت بود از طریق زیارت خضر ع و کسب دانش از ایشان
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
10 دی ماه 97
سید کمال الدین عمادی
http://eitaa.com/joinchat/2718302210C0f9dfd519c