📌 از آغاز جشنواره با مخاطب کودک و نوجوان تا ازدحام برای فیلمهای بخش ملی
🔹در اولین روز سیزدهمین #جشنواره_فیلم_100 چه گذشت؟
🔻نخستین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100 با استقبال بسیار فیلمسازان جوان و علاقمندان به سینمای کوتاه همراه بود.
🔻استقبال فیلمسازان جوان در روز نخست به حدی بود که سالن شماره ۹ و۱۰ پردیس ملت به شکل کامل پر شد و مخاطبان روی سکوهای ورودی سالن به تماشای آثار نشستند.
📝 جزئیات بیشتر را در این لینک بخوانید:
b2n.ir/x77704
@SadFilmFest
📌 سیزدهمین جشنواره فیلم 100 با جشنواره آزیل اسلواکی قرارداد خواهرخواندگی امضا میکنند
🔹جشنواره فیلم کوتاه آزیل چک اسلواکی امروز 11 اسفندماه و در دومین روز برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم 100 طی قراردادی، خواهرخواندگی خود را با #جشنواره_فیلم_100 امضا میکند.
🔹بر اساس این قرارداد سه اثر از فیلمهای برگزیده سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100، به جشنواره فیلم کوتاه آزیل كشور اسلواکی وارد خواهند شد. همچنین این دو جشنواره در زمان برگزاری در زمینههای مختلف از جمله معرفی داوران با یکدیگر همکاری میكنند.
🔹جشنواره فیلم کوتاه آزیل اسلواکی همه ساله در این کشور برگزار میشود و فیلمهای حاضر در آن علاوه بر اکران در اسلواکی، همزمان در سه کشور دیگر از جمله لهستان، جمهوری چک و بوسنی و هرزگوین به نمایش درمیآیند.
@SadFilmFest
📌 برنامه کارگاههای دومین روز #جشنواره_فیلم_100
🔸«کارگردانی فیلم کوتاه» با تدریس کاظم دانشی ساعت 15:30
🔸«صدا دکوپاژ، طراحی داستان، ژانر و گونه» با تدریس الکساندروس گاستاپولوس ساعت 17
🔸«روایت در فیلم کوتاه» با تدریس لیلی عاج ساعت 19
@SadFilmFest
sadbarg-no3.pdf
5.07M
📣 در دومین روز #جشنواره_فیلم_۱۰۰
شماره دوم #صدبرگ منتشر شد
📰 شماره دوم نشریه روزانه سیزدهمین #جشنواره_فیلم_100
📝 اخبار روز اول جشنواره
📝 یادداشتی از منوچهر شاهسواری
📝 گفتوگوی ویژه با محمدعلی باشهآهنگر درباره "ایده در فیلمسازی"
📝 گزارشی از رویداد پرتاب ۱۰۰×۱۰۰ اولین روز جشنواره
@SadFilmFest
📌 محمد مهدی عسگرپور: فیلمسازی در دوره سهل انگاری!
🔸در حدود چند سال گذشته این انگیزه خیلی در من ایجاد شده است که بهصورت جدیتر به ساخت فیلم کوتاه فکر کنم. احساسم این است که بخشی از این ماجرا به سن و سال آدمها بازمیگردد.
🔸آدم از یک سنوسالی به بعد بیشتر دوست دارد با کمگویی و گزیدهگویی مسایل ذهنیاش را مطرح کند و شاید به همین دلیل این اواخر بیشتر به این مساله فکر میکنم. امیدوارم بتوانم سوژه مناسبی هم برای آن پیدا کنم.
🔸ساخت فیلم کوتاه خوب حتی از ساخت یک سریال خوب هم سختتر است. اینجا بهشکل خیلی فشرده باید مفهومی منتقل شود و این سختگیری در ساخت یک سریال میتواند وجود نداشته باشد.
🔸براساس تجربهای که در این ۴ دهه فعالیت در سینما به دست آوردهام، احساس میکنم موضوعات روز به روز با سهلانگاری بیشتری دنبال میشود.
گزارش کامل این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/n31592
@SadFilmFest
📌 یادداشت اختصاصی منوچهر شاهسواری برای #فیلم_100؛
💬 انتخابی برای جنگیدن با زمان...
🔻منوچهر شاهسواری، سینماگر در یادداشتی که در دومین شماره #صدبرگ، نشریه روزانه سیزدهمین #جشنواره_فیلم_100، منتشر شده است، از فیلم 100ثانیهای نوشت:
🔹این تقدیر تاریخی است که باید با همه چیز و همه کس جنگید تا چیزی نوشت، تا چیزی ساخت، تا رنگی زد و... تا «معدودی» بخوانند، ببینند و بشنوند.
شاید اگر میشد با «معدودی» جنگید تا برای همه نوشت و ساخت، لذت آن مدام میشد. صد ثانیه یک انتخاب است. انتخابی برای جنگیدن با زمان در انتقال یک مفهوم...
یادداشت کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/a37630
@SadFilmFest
📌 محمدعلی باشهآهنگر: اینجا میدان نابغههای سینماست!
🔹ساخت فیلم در 100ثانیه بسیار سخت است و احساس میکنم من خودم چنین تخصصی را ندارم! کسانی که در این عرصه کار میکنند باید جزو نابغهها باشند تا بتوانند در 100ثانیه یک ایده، یک مفهوم، یک حس و یا یک طرح را بهطور کامل و درست به تصویر درآورد و به مخاطب انتقال دهد.
🔹عرصه فیلمسازی کوتاه، عرصه ایدههای ناب است. اینکه شما یک تکنسین باشید و بخواهید چهارتا پلان را به یکدیگر بچسبانید، جایی در این عرصه ندارید. در اینجا ایده ناب است که میتواند در یک زمان کوتاه مخاطب را به شگفتی وادارد. به همین دلیل میتواند تمرین بسیار خوبی برای ایدهپردازی در سینما باشد.
🔹قطع به یقین میتوان در جریان تولید و عرصه فیلمهای 100 ثانیهای انتظار کشف استعدادهای سینمایی جدید را داشت. اصلا بسیاری از افراد از همین عرصه کار خود را آغاز میکنند. البته که امروز فیلمسازی به لحاظ امکاناتی که حتی در اندازه تلفنهای همراه در اختیار جوانان قرار گرفته، بسیار ساده شده است.
متن کامل گفتگوی این فیلمساز با #صدبرگ را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/m09873
@SadFilmFest
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 گزارش ویدیویی رویداد #پرتاب_100_در_100
@SadFilmFest
📌 کاظم دانشی: برای مخاطب فیلم بسازید نه برای مدیر
🔸آثاری که در این دوره از #جشنواره_فیلم_100 دیده است، برخی فیلمها واقعا درخشان و از نظر کارگردانی، پرداخت و روایت استاندارد بودند. به نظرم در حال حاضر سازندگان این آثار ورودشان به سینمای حرفهای دیر شده است!
🔸در فیلم 100ثانیهای باید حرف زد و شعار داد و یک نتیجهای از آن گرفت. باید نگاه جدیدی به یک موضوع ارایه کرد. به نظرم یک فیلمساز با نگاه و جهانبینی خود زنده است، حالا با هر رویکرد سیاسی و اجتماعی.
🔸در دنیای امروز سینما، دیگر همه خط فرضی را بلد هستند پس فیلم به روحش است که زنده است، باید در فیلم زندگی باشد. وقتی درگیر تکنیک و جنگولک بازیهای آن میشوید، روح فیلم میمیرد.
🔸فیلمساز نباید در جناحبندی اینستاگرامی قرار بگیرد بلکه باید برای همه مخاطبان فیلم بسازد، نمیشود به مخاطب «بخارست» بیاحترامی کرد. به نظرم ما به امثال مسعود اطیابی مدیونیم چون چرخ بسیاری از سینماها با همین فیلمها میچرخد، اگر چنین فیلمهایی نباشد و سینما جمع شود.
گزارش کامل کارگاه «کارگردانی فیلم کوتاه» را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/w40056
@SadFilmFest
📌 آزاده آلایوب: آثار جشنواره ۱۰۰ نگاهم نسبت به دنیای اطراف را عمیقتر کرد!
🔸میتوان گفت سطح آثاری که در جشنواره دیدم، غافلگیرکننده بود. این آثار خطخطی نبودند، بلکه به آنها فکر شده بود؛ در میان این فیلمها، آثاری تازه، بکر و تماشایی دیدم که تجربه من را نسبت به زندگی و دنیای اطرافم عمیقتر کرد.
🔸اهمیت برگزاری #جشنواره_فیلم_100 در حدی است که به بچهها، مردم، کوچک و بزرگ و هر قشری انگیزه میدهد، اینکه «من هستم» و همین خودباوری را در آنها زیاد میکند و سبب میشود تا از یکجا نشستن دست بردارند و افکار، ذهن، ایدهها و استعدادهایشان را به نمایش بگذارند.
🔸اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به این جشنواره موضوع بسیار نویدبخش است و از این بابت بسیار خوشحال هستم که به مردم انگیزه میدهیم که بخش کودک و نوجوان را به صورت اختصاصی نگاه کنند و برایشان فیلم بسازند.
گفتگوی کامل این عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره ۱۰۰ را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/k65827
@SadFilmFest
📌 ویلیام استرلینگر فیلمساز اسلواکی: یادگیری میتواند با رفتن به کارگاه آموزشی شروع شود
🔹بسیاری از مواقع یادگیری میتواند با آموزش شروع شود؛ همانند رفتن به کارگاههای آموزشی. من بسیاری از فیلمسازان را میشناسم که در کارگاههای آموزشی شرکت نکردند اما با شرکت در کارگاههای آموزشی و اپلیکیشنها میتوانند اطلاعات خود را افزایش دهند.
🔹من تصور نمیکنم که یادگیری تمام شدنی باشد اما برای فیلمسازی باید یک حدی از یادگیری وجود داشته باشد و بعد فیلم بسازند و آموزش ببینند.
🔹برعکس چیزی که فکر میکنیم، در ضبط فیلم کوتاه تنش بسیار زیاد وجود میآید. فیلمسازی در زمان کم همراه با کار بسیار زیاد است که افراد باید خود را کنترل کنند. به شما میگویم که در روزهای فیلمبرداری بسیار مهم است که روی خود و رفتارتان تسلط داشته باشید.
🔹از بین فیلمهایی که در #جشنواره_فیلم_100 دیدهام، هفت مورد از آنها توجهم را جلب کردند و شاید این آثار آنقدر خوب باشند که در جشنواره آزیل اسلواکی هم شرکت داده شوند.
گزارش کامل کارگاه «سیر تکاملی فیلمساز» را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/q69750
@SadFilmFest
48.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 گزارش ویدیویی اولین روز سیزدهمین #جشنواره_فیلم_100
🔶فیلمسازان از حس و حال حضور در رقابت جشنواره فیلم ۱۰۰ گفتند
@SadFilmFest
📌 لیلی عاج: اهمیت «چگونه گفتن» در فیلمسازی مهم است
🔹وقتی برای یک عکس قائل به روایت هستیم برای سینما بسیار بیشتر قائل به روایت باشیم. بسیاری از مواقع فکر میکنیم یک روایت و یک داستان داریم اما در واقع با یک ماده خام سر و کار داریم. گاهی مجموعهای از اتفاقات را داریم اما ادبیَت تخیلی و توالی زمانی ندارند، پس این یک داستان نیست.
🔹همه چیز انتخاب شماست و نوع روایت شما وجه تمایز شما با دیگری است. اگر نسبت به پیچیدگی روایت که گاهی شانه به شانه ساختار حرکت میکند، این آوانس را به خودمان بدهیم که روایت را شانه به شانه فرم بدانیم، باز این فیلمساز است که انتخاب میکند کدام شیوه روایتی برایش مناسب است.
🔹چه گفتن مهم نیست بلکه چگونه گفتن مهم است. در فیلم کوتاه و داستان کوتاه مساله زمان و حجم روایتهاست. اسلوب درست زیباییشناسی که باید در فیلم کوتاه و بلند رعایت شود، در هر دو یکی است و تفاوت در زمان آنهاست. در فیلم کوتاه خلاقیت شماست که نشان میدهد برای این زمان محدود چه قصهای را چگونه بگویید.
گزارش کامل کارگاه «روایت در فیلم کوتاه» #جشنواره_فیلم_100 در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/t12396
@SadFilmFest