ِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ یَأْتِیَهُ فِالسَّنَهِ مره: برغنی وتوانگر است که سالی دو بار وبرفقیر است که سالی یک باربه زیارت امام حسین(ع) برود: کامل الزیارات، ص ۲۹۳)
دلیل سوم: دردسته سوم روایات تعبیراتی ((عاق؛جفا)) آمده است که نمی توان جز معنای فقهی وجوب شرعی فهمید:
۱-عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ قَالَ «إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَقَّنَا وَ اِسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ: حلبی می گوید به امام صادق(ع)عرض کردم:کسی که قدرت بر رفتن زیارت امام حسین(ع) دارد ولی ترک می کند چه حکمی دارد؟ امام (ع)فرمودند: چنین شخصی عاق رسول خدا وعاق ما اهل بیت می شود و حق ما اهل بیت راسبک شمرده است:تهذیب الاحکام،ج۶،ص۲۵).
۲-عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ روایت می کند که امام صادق(ع)فرمود: «لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَمْ يَزُرِ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَكَانَ تَارِكاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّ حَقَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرِيضَةٌ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى واجبه علی کل مسلم: اگر کسی همه عمر خود رابه حج بگذارد ولی امام حسین(ع) را زیارت نکند ،حقی ازحقوق رسول الله(ص) را ترک کرده است؛ زیراحق امام حسین(ع) ازجانب خدااست که برهر مسلمانی واجب است.
۳-امام صادق (ع) به سدیر فرمود:
تَزُورُ الْحُسَیْنَ ع فِی کُلِّ یَوْمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا قَالَ فَمَا أَجْفَاکُمْ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ قُلْتُ قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ یَا سَدِیرُ مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثاً غُبْراً یَبْکُونَهُ وَ یَزُورُونَهُ لَا یَفْتُرُونَ وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَوْ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً قُلْتُ جُعِلْتُفِدَاکَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخُ کَثِیرَةٌ فَقَالَ لِی اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ ثُمَّ الْتَفِتْ یَمْنَةً وَ یَسْرَةً ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْحُو نَحْوَ الْقَبْرِ فَتَقُولُ السَّلَامُ علیک یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَةً وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ.
ای سدیر آیا قبر حسین علیه السلام را هر روز زیارت می کنی؟ عرض کردم فدایت شوم نه، فرمودند: چقدر شما جفا می کنید آیا پس در هر ماه او را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر فرمودند: آیا پس در هر سال او را زیارت می کنی: عرض کردم گاهی اوقات چنین می شود، فرمودند: ای سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می کنید مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته ژولیده موی وغبار گرفته دارد که گریه می کنند وامام حسین علیه السلام را زیارت می کنند و هرگز خسته نمی شوند و هیچ باک و رنجی بر تو نیست ای سدیر که در هر جمعه 5 مرتبه و در هر روز یک مرتبه قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کنی، عرض کردم: فدایت شوم میان ما و او فرسخ های بسیاری است.
حضرت فرمودند: بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست بعد چپ بنما پس سرت را بلند کن و بسوی آسمان پس رو کن بسمت قبر امام حسین علیه السلام و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است سدیر گفت: چه بسیار که این فرمایش را در هر ماه بیش از بیست مرتبه انجام می دادم. (وسائل الشیعة ج 14 ص 493).
دلیل چهارم: روایاتی است کسانی را که در رفتن به زیارت تربت سیدالشهدا کوتاهی می کنند سلب هویت می کند که خود را شیعه می پندارند:
۱- امام الصادق ( علیه السلام ) می فرماید:
من لم یأت قبر الحسین ( علیه السلام ) و هو یزعم انه لنا شیعة حتى یموت فلیس هو لنا شیعة و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة؛ کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود: کامل الزیارات، ص193.
۲-امام صادق(ع) در ديدار با يكى از اصحاب برجسته اش به نام ( ابان بن تغلب)، از وى مىپرسد: اى ابان! كى به زيارت قبر حسين رفتهاى؟ ابان - مدتى است طولانى كه به زيارتش نرفته. امام - سبحان الله... تو از بزرگان و روساى شيعه هستى و درعين حال، حسين(ع) را رها كرده و به زيارتش نمى روى؟...کامل الزیارا
ت،ص ۳۳۱.
نظریه دوم؛ که نظر قریب به اتفاق فقهاء ومحدثین است می گویند: واژگانی چون (واجبه، فریضه) در لسان معصومین درزمان صدور این دسته از روایات به معنای واجب به اصطلاح فقها نیست؛ بلکه به معنای لازم است و از این روایات بیش از استحباب نمی توان فهمید.
********
ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت دوم
ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت سوم
ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت چهارم
ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت پنجم
یادداشت تبلیغی
پيامبر و اهل بيت علیهم السلام
حجت الاسلام قادری
اربعین
کربلا
تخریب قبور
وهابیت
حرم امام حسین(ع)
#خبر اول
اربعین
افزودن دیدگاه جدید
نام شما
دیدگاه
آخرین مطالب
ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت اول
نقش بسزای مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی
«دوره دانش افزایی مبلغین اربعین حسینی» برگزار می گردد
بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاه چراغ علیه السلام
صوت/مردم جامعه از دیدگاه امام سجاد(ع)-حجت الاسلام رفیعی
صوت/امام سجاد(ع)و صحیفه سجادیه-حجت الاسلام قرائتی
چهل حدیث گهربار از امام سجادعلیه السلام
مجموعه سخنرانی های مکتوب ویژه اربعین حسینی
مجموعه عکس پروفایل ویژه اربعین حسینی
سخنرانی اربعین حسینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
زندگی حکمت داره - نماهنگ تصویری ویژه اربعین
کلیپ ویژه اربعین / مهر تو ای حسین جان
کلیپ مداحی اربعین حسینی
استوری ویژه اربعین
ویژه نامه شهادت امام سجاد(ع)
پربازدیدترینها
اشعار ویژه شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
مجموعه صوت های دوره آموزشی اربعین ویژه خواهران مبلغه
چهل حدیث نورانی از امام حسین(ع)
نام فرزندان امام حسین (ع) با ذکر سن واقعی آنها چقدر است؟
اشعار مناسبتی-شهادت حضرت علی اکبر(ع)
اشعار مناسبتی-شهادت حضرت عباس(ع)
چهل حدیث درباره عزاداری امام حسین علیه السلام
متن شعر شهادت امام حسین
مناسبت های ماه صفر
اشعار مناسبتی-روز عاشورا
اشعار مناسبتی-شهادت حضرت علی اصغر(ع)
رفتن به کربلا و زیارت امام حسین چه ثوابی دارد؟
چهل حدیث از امام جعفرصادق (ع)
ورود کاروان اسراء به شام در شعر آئینی
اشعار شهادت امام حسین سازگار
logo
پیوندها
دفتر مقام معظم رهبری
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
معاونت پژوهش
معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه
پیوندها
شعبه خراسان رضوی
دانشگاه باقر العلوم ع
قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات
پیوندهای داخلی
تولید محتوای فرهنگی تبلیغی
رشد - مبلغان تخصصی
مرکز آموزشهای کاربردی
ورود سایت
شبکه های اجتماعی
سروش
ایتا
اینستاگرام
آپارات
* #سلوک #تلاش
🔻 در روش بزرگان يک سيري بوده كه همواره كم رنگ شده و آن این كه ایشان در برنامه هاي عبادي، اهل كار و تلاش بودند. همانطور که اهل بیت علیهم السلام اینگونه بودند.
🔸در باب جهاد نفس وسائل الشیعه روایت از آقا علي بن موسي الرضا علیه السلام نقل می کند که مي فرمايند:
إِنِّي أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي كُلِ يَوْمٍ خَمْسَةَ آلَافِ مَرَّة.
(وسائل الشيعة، ج۱۶، ص۸۶)
یعنی من هر روزه پنج هزار مرتبه استغفار ميكنم.
🔹البته منظور این نیست که الان همه ما باید این تعداد استغفار کنیم. منظور، اصل تلاش و سعی به اندازه توان و ظرفیت هر شخص است نه کمتر و نه بیشتر. منتهی توان خیلی از ما ها بیشتر از مقدار تلاشی است که الان دنبال می کنیم.
الان متاسفانه این باب ها يک کم مسدود شده است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
* #ذکر
ادامه قبل...
🔻در سیره عبادی اهل بیت به این موارد زیاد برخورد می کنیم. در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله هم نقل شده که تازه بعد از اعمال سحرشان، بعد از نماز صبح، چهار زانو براي گفتن اذكارشان میشستند.
🔸در آن روايت عنوان بصري هم دارد كه وقتی حضرت صادق علیه السلام عنوان را کمی نصیحت می کند بعد می فرماید:
«قُم و لاتُفسِد عَلَي وردي»
یعنی دیگر بلند شو و اوراد من را خراب نكن.
(بحار الأنوار، ج۱، ص۲۲۶)
🔹منظور اينكه اين سيره در اهل بيت و اطرافيانشان بوده که ساعاتي را مشغول به عبادات و اوراد و بعضی سور قرآنی بوده اند؛ مثلا سوره قل هو اللّه یا سوره قدر را ترک نمي كردند.
چرا که اگر انسان علمش را داشته باشد و بداند كه چه بگويد؛ خيلي برنده است؛ خيلي برنده است...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
06 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-05-21) Mashhade Moghadas.mp3
23.37M
🔈 #از_حیوانیت_تا_حیات
🔰 فصل چهارم؛ از فرضیههای نفسانی تا مرضیههای ربانی | جلسه ششم
▪️بیست و پنجم محرم، ۱۴۰۲
* خوشآمد نسبت به یک امر => خوب دانستن آن => تشکیل پیشفرض
* انسانِ ربّانی خوشایند آسمانی دارد
* عمل بر اساس خوشایند دیگران => حبط عمل
* رمز نجات؛ سوء ظن به خود
* دو راهی تعیین کننده و اساسی؛ خوشایند خدا یا خود؟
* منطق اهل طغیان؛ چون "من" اینطور فکر می کنم؛ پس همین درسته!
* ریشه طغیان و گناه؛ اعتماد به نفس
* مدل مناجات شمر با خدا!
* #امام_سجاد علیهالسلام؛ تنهاترین امام
* ویژگی کوهی که کشتی نوح روی آن آرام گرفت، چه بود؟
* خدمتگذاری امام سجاد علیهالسلام در کاروانهای زیارتی
* حال عجیب امام سجاد علیهالسلام در روز آخر ماه رمضان
* وداع امام حسین علیهالسلام با امام سجاد علیهالسلام
* أینَ عمّیَ العباس علیهالسلام ...
⏰ مدت زمان: ۵۷:۳۹
📅 ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
#شام_غریبان
@Aminikhaah_Media
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────
هدایت شده از مباحث
🌸 با عرض سلام و وقت بخیر
💬 ممنون خواهم شد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد کانال ها مطرح بفرمائید.
📨 بیان پیشنهادات و نظرات در گروه فِتیان ؛
https://eitaa.com/joinchat/3833987446C3b822ae8ff
یا
📩 @ali_Shamabadi
╭══════════
│ 🌐 @Mabaheeth
│ ✨@Nafaahat
│ 📖 @feqh_ahkam
╰๛--- ‑ ‑ - -
sticker_mazhabi(19).mp3
7.3M
🎧 صَــلّــى عَــلَــيــكَ مَــلـيـكُ الـسَّـمـاء
ای کــــشتهی حــــسادت دنــــیا 😭
🎙 کربلایی #نریمان_پناهی
#امام_حسین علیهالسلام
#ماه_محرم
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────
💌 هیچکاری برای #امام_حسین(علیهالسلام) بیاثر نمیماند.
#اربعین | #زیارت
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────