مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔻روزنامه «البلاد» نیز که در شهر «جده» منتشر می شود با مشکلات مالی متعددی در سال های گذشته روبه رو بوده است. وضعیت این روزنامه بهتر از وضعیت «الندوه» نبوده ولی هم اکنون تا مدتی وضع آن بهبود یافته است اما در مورد آزادی بیان و سانسور مطبوعات در عربستان سعودی، گزارشات بین المللی نشان می دهند که در سال های اخیر نوعی از بهبود نسبی در این زمینه ایجاد شده است. گزارشات مربوط به «فریدوم هاوس» (خانه آزادی) تاکید کننده چنین وضعیتی از طریق چاپ گزارش های اداری حساسیت های امنیتی، سیاسی و فرهنگی مانند جنایت، فساد و حقوق زنان، فشارهای دینی و حقوق اقلیت ها در داخل کشور در روزنامه های موجود می باشد. انتشار این موارد بدون کسب اجازه قبلی از دولت صورت می گیرد. علاوه بر آن انتشار انتخابات شوراهای شهر در سال 2005 به شکل کامل نشان از نوعی از بهبود وضعیت آزادی بیان در کشور است. البته برخی از گزارش های مزبور به مفهوم یگری از سانسور روزنامه ها اشاره کرده اند؛ چیزی که به نام «خود سانسوری» معروف می باشد. این سانسور نوعی از سانسور درونی است که سردبیران روزنامه ها برای جلب رضایت مسئولان بالای مملکتی انجام می دهند که از سانسور دولتی بسیار خطرناک تر می باشد. معاون سردبیر یکی از رزنامه های داخلی سعودی در رابطه با «خودسانسوری» می گوید: «آزادی از زمان طولانی به ما داده شده است ولی برخی از سردبیران آن را مورد استفاده قرار نمی دهند. آن ها بیش از آن که دولت خود را مورد تایید قرار می دهند؛ دولت را تایید می کنند.»
🔻علی رغم پیشرفت حاصله در این زمینه، افق آزادی بیان هنوز روشن نیست. چه آزادی بیان بر حسب وشعیت دولت می تواند توسط وزارت خانه های ارتباطات و کشور که قدرت خود را بر روزنامه ها اعمال می کنند؛ در هر لحظه داده و یا پس گرفته شود. این اقدام از طریق دستورات شفاهی یا نامه های ارسالی توسط فاکس به سردبیران روزنامه ها برای اخراج یک روزنامه نگار یا بازگشت دیگری به کار انجام می گیرد. ممنوعیت از نوشتن به عنوان یکی از راه های تسلط دولت در این زمینه به حساب می آید. وزارت ارتباطات در این رابطه به سردبیران روزنامه ها دستورات کلی چگونگی پوشش اخبار حساس و آن چه که نباید منتشر گردد و چه چیزی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد را ابلاغ می کند.
🔻در حقیقت در مورد آزادی بیان در روزنامه ها، دو جریان در کشور سعودی وجود دارد. بیشتر نویسندگانی که از نوشتن به طور موقت محروم شده اند؛ افراد لیبرال و آزادمنشی به حساب می آیند که فرهنگ غربی را به عنوان نمونه مطلوب و قابل پیروی می دانند. این افراد به عنوان غرب گرایانی مطرح می باشند که برنامه ها درسی و اقدامات برخی از علمای دینی در عربستان سعودی در زمینه تندروی و بیناد گرایی که آثار آن در 11 سپتامبر نشان داده شده اند را مورد نقد قرار داده اند. به عنوان مثال چنان چه به عواملی که موجب توقیف برخی از روزنامه نگاران و نویسندگان سعودی مانند جمال خاشقچی و هیفاء خالد از روزنامه «الوطن»، حسین شبکشی از روزنامه «عکاظ»، منصور النقیدان از روزنامه «الریاض»، وجیهه الحویدر از روزنامه «عرب نیوز» و رباح القویعی و بتال القوس از روزنامه «شمس» به ویژه در سال های اخیر، نظر بیندازیم مشاهده می کنیم که عامل مشترک محروم شدن همه این افراد انتقاد آنان از علمای دین و گرایش های دینی و فرهنگی جامعه سعودی می باشد.
🔻از این جاست که بسیاری از علما و اندیشمندان سعودی، روزنامه نگاری محلی را به عنوان وسیله ای می دانند که در جامعه سعودی مسایلی را مطرح می کند که مناسب نبوده و باید اجازه داده نشود که روزنامه ها از حدود قانونی و دینی که کاملاً واضح اند؛ خارج شوند. شیخ «سعد البریک» یکی از علمای بارز سعودی به کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران که در نیمه سال 2005 از سعودی بازدید کرده بودند چنین می گوید: «روزنامه نگاران لیبرال در این کشور تصویری دروغین را ترسیم می کنند که آن ها تحت فشار هستند.» وی اضافه می کند: «تعدادی از روزنامه ها نوعی از سرپیچی را از طریق رواج دادن به برخی از آرا و افکار مخالف قانون، قرآن و اعتقادات اسلامی نشان می دهند.»
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔻یکی از گام های مفید در جهت تسهیل انتقال اطلاعات به وسایل ارتباط عمومی به ویژه روزنامه ها، از منابع اولیه آن، تلاش تعدادی از سازمان های خصوصی و دولتی به تعیین فردی به عنوان «سخن گوی رسمی» است که اطلاعات لازم را در اختیار روزنامه ها قرار می دهد. تجربه وزارات کشور سعودی به عنوان پیش گام این حرکت بقیه سازمان های دولتی را به تعیین سخن گوی رسمی دارای اختیار کامل برای پاسخ گویی به رسانه ها تشویق نمود. در این رابطه وزارت خانه های دادگستری و آموزش و پرورش و نیز سازمان امر به معروف و نهی از منکر و مدیریت دفاع مدنی نیز اقدام به تعیین سخن گویان رسمی برای پاسخ گویی به رسانه ها کردند. دلیل آنان بر تعیین سخن گوی مزبور علاقه مندی به رساندن اطلاعات صحیح و جلوگیری از اشاعه دروغ پردازی هایی که معمولاً وسایل ارتباط عمومی به آن ها متوسل می شوند؛ می باشد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢آیا وهابیت در حال رنگ باختن است؟!
🔻سرعت #اصلاحات در عربستان در حال افزایش یافتن است. الگویی که بروز پیدا میکند، ظاهراً مذهب را به حاشیه میراند اما قدرت سیاسی را نزد اعضای خاندان سلطنتی این کشور تحکیم میکند.
📌ادامه تحلیل در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢آیا وهابیت در حال رنگ باختن است؟! 🔻سرعت #اصلاحات در عربستان در حال افزایش یافتن است. الگویی که برو
#تحلیل
🔻به گزارش دویچه وله، اصلاحات بخشی از برنامه استراتژیک عربستان تا سال ۲۰۳۰ است. طی ماه گذشته میلادی عربستان به اعلام اصلاحات اجتماعی جدید تقریباً در هر هفته پرداخته است. اوایل ماه جاری میلادی مقامهای عربستانی با اصلاحاتی جزئی در یک قانون، به زنان بزرگسال در این کشور اجازه زندگی مستقل را بدون آنکه اول مجبور به اخذ اجازه از پدر و یا دیگر خویشاوند مردشان باشند، دادند.
🔻همچنین چند روز بعد از آن مقامهای دیگر اعلام کردند، زنان میتوانند برای رفتن به زیارت در شهر مکه ثبت نام کنند بدون آنکه نیاز به اخذ مجوز از یک قیم مرد خود داشته باشند.
🔻همچنین آنها اگر که بخواهند میتوانند با دیگر زائران زن به جای آن سفر کنند.
🔻از سوی دیگر در روزهای اخیر مقامهای عربستانی مسئول کمیسیون کل رسانههای صوتی و تصویری این کشور گزارش کردند که بر اساس یکسری اصلاحیههای قانونی فرآیندهای بررسی برای کتب و مجلات وارداتی سادهتر شدهاند.
🔻عربستان یکی از سفت و سختترین عوامل سانسور عناوین وارداتی در منطقه در نظر گرفته میشود.
🔻مقامها به مجله انگلیسی زبان سعودی گازت گفتند: رویههای جدید به معنی اعمال سانسور کمتر و دسترسی بیشتر به کتابها در این کشور حوزه خلیج فارس است.
🔻همچنین در سال ۲۰۱۸ یک ممنوعیت چند دههای بر سینماها در عربستان لغو شد.
🔻اواخر ماه مه نیز وزارت امور اسلامی عربستان اعلام کرد بلندگوهای مساجد در این کشور به هنگام پخش اذان برای نماز باید تا میزان یک سوم حجم صدا بلند شوند.
🔻هرچند این اقدام ممکن است در ظاهر برای کاستن از آلودگی صوتی باشد اما یک اقدام مشخص و مناقشه برانگیز در این کشور سلطنتی محافظه کاری که در آن اعمال مذهبی بر دیگر جنبههای زندگی مقدم هستند، محسوب میشود.
🔻اینها نه اولین اصلاحات از این دست در عربستان هستند و نه احتمالا آخرینشان باشند. تغییر اجتماعی در عربستان در زمان پادشاه قبلی این کشور یعنی عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در جریان بود.
🔻بسیاری از اصلاحات اخیر در این کشور را میتوان در چارچوب به اصطلاح برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ در نظر گرفت؛ برنامهای شامل مجموعهای گسترده از اصلاحات اجتماعی –اقتصادی که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تلاش برای مدرنتر و لیبرالتر ساختن این کشور و تبدیل کردنش به یک کشور دوستدار تجارت و توریسم پیشنهاد شد.
🔻از جمله دیگر تغییرات چشمگیر در عربستان از سال ۲۰۱۶ تا کنون شامل اجازه دادن به رانندگی کردن زنان، برداشتن ممنوعیت چند دههای بر سینماها، اجازه دادن به مسافرت رفتن تنهای زنان، کاهش تدریجی و مداوم قوانین تفکیک جنسیتی. حتی شایعاتی مطرح شده مبنی براینکه نوشیدنی الکل که در عربستان ممنوع و عمدتا غیرقابل دسترسی است، ممکن است به زودی به طور محدود مجاز شود.
🔻از سال ۲۰۱۸ زنان عربستانی اجازه رانندگی کردن را پیدا کردهاند.
🔻اخیرا به گفته ناظران تغییرات در عربستان در حال تسریع هستند. رابرت موگیلنیکی، یک کارشناس ارشد انستیتوی کشورهای خلیج فارس در واشنگتن از آن به عنوان "سرعت گیج کننده اصلاحات" توصیف کرده و گفت: به نظر میرسد سیاستگذاران پایشان را روی پدال گاز گذاشتهاند.
🔻موگیلنیکی استدلال کرد، روشن است که نیاز به پیشرفت مشهود در قبال برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ وجود دارد. وی افزود: از نظر من ولیعهد عربستان و سیاستگذاران مشغول به کار با او در تلاش برای یافتن یک توازن بین اهداف بلند مدت و اعمال پیشرفت ملموس در عرصه میدانی هستند. بسیاری از این تغییرات اخیر تاثیری فوری ایجاد میکنند.
🔻همچنین موگیلنیکی بیان کرد، چنین اصلاحاتی با حمایت بیشتر گروههای جوانتر داخلی مواجه میشوند. تقریبا دو سوم عربستانیها جزو رده سنی زیر ۳۵ سال هستند.
🔻هرچند برخی تغییرات همچون قانون مربوط به بلندگوهای مساجد ممکن است به نظر خارجیها جزئی به نظر بیایند، در مجموع به گفته نیتان براون، یک عضو ارشد برنامه خاورمیانه در انستیتوی موقوفه کارنگی، این اصلاحات مهم هستند؛ آن هم از یک جهت که برخی از این تغییرات تا همین چند سال پیش بسیار بعید به نظر میرسیدند.
🔻گمان برده میشود که محمد بن سلمان محرک سرعت بالای این اصلاحات است.
🔻اما مساله به گفته براون در حال حاضر این است که این اصلاحات چه الگویی ایجاد میکند؟ او اظهار کرد: من در واکنش کلی خودم میگویم آنها بخشی از جریان لیبرالیزه سازی چشمگیر در برخی حوزههای اجتماعی اما نه در حوزههای سیاسی هستند. برخی از آنها در زندگی روزمره چشمگیر هستند و بنا براین نباید کم اهمیت انگاشته شوند. اما آنها تغییرات ساختاری نیستند.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢آیا وهابیت در حال رنگ باختن است؟! 🔻سرعت #اصلاحات در عربستان در حال افزایش یافتن است. الگویی که برو
🔻براون و یک کارشناس ارشد دیگر برنامه مذکور در اندیشکده موقوفه کارنگی به نام یاسمین فاروق، نویسنده مقالهای تحت عنوان "اصلاحات مذهبی عربستان به هیچ چیز دست نمیزند اما همه چیز را تغییر میدهد" هستند که در این مقاله مینویسند: لیبرالیزه سازی اجتماعی و لیبرالیزه سازی سیاسی دست در دست یکدیگر به پیش نمیروند.
🔻این تحلیلگران استدلال میکنند که در حقیقت عکس آن رخ میدهد. بسیاری از این تغییرات در سطح اعمال ترمیم پرسنل، رویهها، بروکراسی و قوانین هستند تا این که اصلاحاتی معنادار باشند. آنها گفتند مهم است به یاد داشته باشیم که برخی از این تغییرات همچنان میتوانند برگشت پذیر باشند.
🔻همچنان گفته شده که این اصلاحات، قدرت نخبگان روحانی عربستان را کاهش میدهند و این کشور در حال فاصله گرفتن از ستون فقرات سفت و سخت مذهبی حیات اجتماعی، حقوقی و سیاسی خود است. برای قرنها شکل متحجری از اسلام سنی موسوم به وهابیت فرهنگ را در عربستان هدایت کرده است. براون بیان کرد: هنوز خیلی زود است بگوییم که وهابیسم پایان یافته است. اما او اضافه کرد، "تاکید کمتری بر وهابیسم و نقش مذهب در هویت ملی عربستان وجود دارد."
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢همکاری عربستان و اسرائیل در صنعت سینما!
🔻یک وب سایت خارجی از همکاری مشترک تلآویو و ریاض در زمینه #سینما خبر داد!
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢همکاری عربستان و اسرائیل در صنعت سینما! 🔻یک وب سایت خارجی از همکاری مشترک تلآویو و ریاض در زمینه
#گزارش...
🔻به گزارش سعودی لیکس، وب سایت « پی آر نیوز وایر» اولین همکاری سینمایی سعودی و اسرائیلی با هدف ارتقا عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای خلیج فارس را فاش کرد.
🔻این وب سایت نوشت: گروهی از بازیگران صهیونیستی وارد عربستان سعودی شدند و فیلمی با مضمون سیاسی مربوط به توافقنامه موسوم به « ابراهیم» را فیلمبرداری کردند.
🔻وب سایت مذکور نوشت که داستان فیلم پیرامون کوه « اللوز» در تبوک عربستان سعودی است که بسیاری از یهودیان آن را کوه «سینا» میدانند.
🔻بر اساس گزارش این سایت، این فیلم در تاریخ چهارم این ماه در تل آویو و در 24 همان ماه در دالاس نمایش داده میشود.
🔻عربستان سعودی همچنان به عنوان بخشی از یک طرح سیستماتیک با هدف آماده سازی افکار عمومی در داخل و خارج عربستان، عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را تبلیغ میکند.
🔻پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی عطش رژیم آل سعود نیز برای سازش با این رژیم و رابطه علنی با تل آویو بیشتر شده، به حدی که بارها مقامات این رژیم از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با اشغالگران فلسطین سخن گفتهاند.
🔻اخیرا نیز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفتوگو با شبکه «سیانان» اظهار کرد که عادیسازی روابط با اسرائیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیت به نفع منطقه خواهد بود.
🔻به اعتقاد این کارشناسان، بن سلمان همانند سران بحرین و امارات با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.
🔻محمد بنسلمان تلاش دارد تا موضوع سازش را در چند محور پیش ببرد و در این میان اقناع افکار عمومی عربستان برای علنی کردن این رخداد برای بنسلمان اهمیت بالایی دارد. فعالیت رسانهای و هنری گسترده برای بیان مزایای ادعایی سازش با هدف آماده کردن ذهن مخاطب داخلی یکی از اقدامات است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢خشم شهروندان سعودی از برگزاری جشنهای نامتعارف در میان محدودیت مناسک حج
🔻در سایه محدود کردن مناسک حج در عربستان برپایی جشنهای نامتعارف در مناطق مختلف این کشور خشم شهروندان سعودی را برانگیخته است.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢خشم شهروندان سعودی از برگزاری جشنهای نامتعارف در میان محدودیت مناسک حج 🔻در سایه محدود کردن مناسک
#گزارش
🔻به گزارش رای الآخر، جشنهای نامتعارف اداره سرگرمی در عربستان سعودی ، همزمان با ایام حج که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت خیلی محدود برگزار میشود، به طور چشمگیری افزایش یافته است.
🔻چند روز پس از اعلام وزارت حج و عمره مبنی بر محدودیت اجرای مراسم حج به شهروندان و ساکنان به بهانه شیوع ویروس کرونا، مهمانیهای مختلط و پرسروصدا در سراسر عربستان برگزار میشود.
🔻اما سوالی که اینجا مطرح میشود چگونه به دلیل وجود بیماری کرونا نمیتوانند مراسم حج را مدیریت کنند اما جشنهای مختلط این کشور برگزار میشود؟
🔻ناظران بر این باورند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین هدف را در پس این امر دنبال میکند.
1.تلاش برای هتک حرمت مقدسات از نگاه جهان اسلام
2. این پیام را به جهانیان برساند که او کنترل مقدسات اسلامی را در دست دارد و هر زمان بخواهد برپایی مناسک را منع و مجاز میداند.
3. از صهیونیستها و افراط گرایان دلجویی کند.
🔻بن سلمان از زمان آغاز ولیعهدیاش، تغییرات اساسی در عربستان ایجاد کرده و فعالان معتقدند ترویج فساد پازلی از استراتژی محمد بن سلمان برای تثبیت حکومت و گسترده نمودن نفوذ وی میباشد که میلیاردها دلار در این زمینه هزینه کرده است.
🔻بن سلمان پس از دستگیری صدها دانشمند و مبلغ برجسته در عربستان ، فروش مشروبات الکلی و برپایی نمایشگاههای مد خارجی را مجاز دانست.
🔻در همین راستا بسیاری از شهروندان سعودی و کاربران توییتر نسبت به این اقدام آل سعود اعتراض کردند و خشم خود را از سیاست های محمد بن سلمان و «ترکی الشیخ» رئیس سازمان سرگرمی سعودی در گسترش فساد ابراز داشتند.
🔻آنها از ولیعهد خواستند تا با رعایت حرمت ماه ذی الحجه و انجام مراسم حج در سرزمین دو مسجد مقدس ، مهمانیهای پر سر و صدا و مختلط را متوقف کند.
🔻در همین راستا یکی از کاربران توییتر نوشت: محدود کردن مراسم حج و برپایی جشنهای مختلط و پرسروصدا نشان میدهد که کسی که حاکم این سرزمین است دشمن خدا و دین خداست.
🔻یکی دیگر از فعالان سعودی در این زمینه نوشت: دولت سعودی حج را به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود میکند و صدای میکروفونهای مسجد را کم میکند درحالیکه برپایی کنسرتها و جشنهای مختلط در کشور گسترش یافته است و هزاران نفر در این جشن بدون هیچگونه پروتکلهای بهداشتی پایکوبی میکنند.
🔻یکی از شهروندان سعودی نیز تاکید کرد : آنچه که امروزه در سرزمین مقدس اسلامی اتفاق میافتد ترسناک و هشدار دهنده است . پس ای ملت سعودی آگاه باشید که چه بر سر کشورمان آمده است.
🔻اما یکی از فعالان دیگر اعلام کرد یکی از خوانندگان زن لبنانی در این روزها چهار کنسرت مهمانی را در عربستان برگزار کرده و این درحالیاست که بسیاری از علما و اندیشمندان از انجام مراسم حج در این روزها محروم شدهاند.
🔻یکی از دیگر از کاربران نیز به نوبه خود اعلام کرد: کرونا در مراسم حج شیوع مییابد، اما در کنسرتها و مراسم پایکوبی خطرناک نیست؟؟؟
🔻ناظران معتقدند که نقش اداره سرگرمی به گسترش هنر و فساد اختصاص یافته است و محمد بن سلمان نیز با کمک اداره سرگرمی سعودی در صدد اتخاذ هویت غربی سکولار است.
🔻رژیم آل سعود سرمایههای عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه میکند تا جوانان سعودی را با سیاستهای بیپروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه بر این، این رژیم قصد دارد نقض حقوق و آزادیهای بشر را در عربستان از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنان قابل تأمل وزیر اوقاف عربستان درباره حج امسال!
🔹عبداللطیف آل الشیخ گفته: «شمار حجاج امسال به ۶۰ هزار نفر رسید که بیشتر آنها مسلمان هستند!!
🔹این سخنان وزیر اوقاف عربستان، تمسخر کاربران و فعالان شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢استراتژی «نان و سیرک» محمد بن سلمان برای بهبود وجهه عربستان
🔻یک پایگاه خبری به بررسی استراتژی «نان و سیرک» ولیعهد سعودی برای بهبود وجهه بینالمللی عربستان از طریق ایجاد سرگرمیهای ورزشی خبر داد.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢استراتژی «نان و سیرک» محمد بن سلمان برای بهبود وجهه عربستان 🔻یک پایگاه خبری به بررسی استراتژی «نان
#گزارش
🔻به گزارش الواقع السعودی، پایگاه خبری القنطره آلمان اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی میخواهد با استفاده از استراتژی «نان و سیرک» چهره ریاض را در سطح جهانی بهبود ببخشد و بدین ترتیب از رویدادهای ورزشی در عربستان به عنوان ابزاری به این منظور استفاده میکند.
🔻این پایگاه خبری آلمانی تاکید کرد که محمد بن سلمان پس از انتقادات شدیدی که پس از قتل هولناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی به وی وارد شد، به این استراتژی متوسل شد.
🔻وی توضیح داد که رویدادهای ورزشی منجر به حضور مبهم عربستان در سیاستگذاریهای ورزشی برای مدت طولانی می شود. همچنین این رویدادها تحولات زمان سلطنت محمد بن سلمان را نشان میدهد که وی آن را ابزاری برای تقویت نفوذ خود در عربستان به کار میگیرد.
🔻پایگاه خبری مذکور تاکید کرد که یکی از رویدادهای ورزشی فوتبال است که دیگر برای بن سلمان فقط یک ورزش نیست بلکه راهی برای بهبود چهره خود در صحنه بینالمللی است.
🔻فوتبال برای مدت طولانی حضور مبهمی در سیاست گذاریهای ورزشی عربستان داشت. اما سالهای اخیر شاهد تحولاتی در فوتبال بودهایم. از نظر محمد بن سلمان، فوتبال فقط یک ورزش نیست بلکه ابزاری برای افزایش نفوذ عربستان در صحنه بین المللی است. وی همچنین با سازمان دادن رویدادهایی مانند مسابقات بوکس بین سوپراستارهای سنگین وزن «آنتونی جاشوا » و «تایسون فیوری» شروع به نشان دادن نقش خود در ورزش کرده است.
🔻برای اولین بار ، مسابقات فرمول یک پاییز امسال در عربستان سعودی برگزار میشود. اعتقاد بر این است که عربستان بیش از 1.5 میلیارد دلار در چنین رویدادهای «شستشوی ورزشی» سرمایه گذاری کرده است. این فرصتی برای محمد بن سلمان است تا تصویر عربستان را که در سالهای اخیر به دلیل ضعف در زمینه حقوق بشر، جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقجی در اکتبر 2018 مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، تجدید کند.
🔹رقابت عربستان با امارات و قطر
🔻با این رویکرد ، ولیعهد ردپای کشورهای همسایه قطر و امارات متحده عربی را دنبال میکند. بزرگترین موفقیت قطر در زمینه ورزشی برگزاری جام جهانی 2022 و همچنین سرمایه گذاری در باشگاههای فوتبال اروپا مانند پاری سن ژرمن یا بارسلونا است.
🔻هواپیمایی قطر نه تنها از بایرن مونیخ بلکه از مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در یوفا حمایت مالی میکند. اخیراً شایعاتی مبنی بر معامله قطر ایرویز با اتحادیه فوتبال آلمان نیز وجود دارد، شایعاتی که موجی از انتقادات عمومی را در آلمان برانگیخته و قطر آنها را مستقیماً تکذیب کرده است.
🔻این رویکرد در امارات متحده عربی نیز وجود دارد به گونهای که یک میلیارد دلار در تیم برتر انگلیس منچسترسیتی سرمایهگذاری کرده است. در نتیجه، نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین پاری سن ژرمن و سیتی نیز به عنوان «نمایش شاهزادگان» توصیف شده است.
🔻بن سلمان نیز آرزوی چنین موفقیتهایی را دارد اما وی باید اصلاحات اقتصادی اساسی را در عربستان سعودی اجرا کند و وابستگی خود را به نفت کاهش دهد. عربستان در دورهای از قیمتهای پایین نفت و شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با بیکاری و تورم بالا باید تلاش کند.
🔹استراتژی «نان و سیرک» عربستان سعودی
🔻پیش بینی میشود که استراتژی «نان و سیرک» سعودی منجر به شکست شود . وی از خلال این استراتژی به دنبال پرت کردن افکار عمومی از کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان است. محمد بن سلمان قصد دارد احساس تعلق ملی ایجاد کند و موقعیت خود را به عنوان پادشاه آینده تثبیت کند.
🔻علاوه بر این ، فوتبال به نمایشگاهی برای رقابتهای منطقهای تبدیل شده است. ولیعهد سعودی قصد دارد پادشاهی منزوی و عمیقاً محافظه کار را به یک مرکز تجاری منطقهای جدید تبدیل کند تا وضعیت قطر و امارات را به ویژه در زمینه ورزش به چالش بکشاند.
🔻عربستان و امارات به میزبانی قطر در جام جهانی غبطه میخورند. تاکنون عربستان سعودی موفق نشده خود را به عنوان یک بازیکن مسلط در صحنه فوتبال بینالمللی معرفی کند. به عنوان مثال ، لیگ برتر برنامههای صندوق سرمایه گذاری سعودی به رهبری ولیعهد سعودی برای خرید باشگاه انگلیسی نیوکاسل یونایتد را با وجود درخواست ولیعهد سعودی از « بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را رد کرد .
🔻اخیرا یک شبکه تلویزیونی انگلیسی از سرمایهگذاری عمومی عربستان با یک شرکت سرمایه گذاری جهانی در زمینه ورزشی به مبلغ 550 میلیون دلار خبر داد که بسیاری از فعالان سعودی این اقدام را پولشویی ورزشی دانستند.
🔻استراتژی نان و سیرک یک رویکرد سیاسی است که به جای پرداختن به مشکلات اساسی و خواستههای بنیادین مردم، با ایجاد سرگرمی برایشان، حواس افکار عمومی را از مطلب اصلی منحرف میکنند.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
#مقاله رسانه در کشور عربستان سعودی...
(بخش نهم)
🔸سازمان رادیو و تلویزیون در کشور عربستان سعودی
1. مقدمه
🔻اداره کل «رادیو، مطبوعات و انتشارات» اداره رسمی رسانه های سعودی است که بنا به دستور پادشاه کشور در تاریخ 29/6/1955 تشکیل گردید. این اداره اولین سازمان دولتی نظارت بر وسایل ارتباط جمعی و اجرای فعالیت های مربوط به هماهنگی و اشراف بر انتشارات و رادیو در کشو عربستان سعودی بود. اداره مزبور در هنگام تاسیس دارای سه بخش بود: بخش رادیویی، بخش مطبوعات و بخش انتشارات. این اداره کل پس از حدود 5 سال از راه اندازی اولین ایستگاه رادیویی در کشور تاسیس گردید.
🔻با گذشت زمان خدمات رسانه ای توسعه یافته و توجه دولت به رسانه های به علت اهمیت آن ها از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی افزایش یافت. لذا اداره کل «رادیو، مطبوعات و انتشارات» طبق دستور شماره 57 پادشاه سعودی در سال 1962 به وزارت ارتباطات منتقل گردید.
🔻وزارت ارتباطات سعودی علاوه بر مسئولیت اشراف بر روزنامه های محلی و تبلیغات خارجی، مسئولیت اجرا، هماهنگی و پی گیری سیاست رسانه ای در کشور را دارا می باشد. به طور خلاصه مسئولیت این وزارت خانه علاوه بر صدور مجوز برای راه اندازی مطبوعات و انتشارت در زمینه های مواد دیداری و شنیداری عبارت از: برنامه ریزی، مدیریت، اشراف، اجرا و پی گیری مسایل مربوط به رادیو و تلویزیون و خبرگزاری سعودی در زمینه برنامه ها، مسایل اداری و مالی و فنی، پخش و نیز نظارت بر چگونگی مطرح شدن عربستان سعودی در مطبوعات خارجی می باشد.
2. رادیو در عربستان سعودی
2-1. تحولات رادیو در عربستان سعودی
🔻دولت سعودی در فوریه 1935 اجازه داده بود که شهروندان سعودی دستگاه های رادیویی را به جز در دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره وارد کشور نمایند. ولی در سال 1936 ممنوعیت عدم ورود دستگاه های رادیو در دو شهر مزبور را لغو و اجازه داد که به همه مناطق کشور وارد شود.
🔻پس از وحوت بخشیدن به همه مناطق کشور تحت پرچم یک دولت واحد با مرکزیت شهر «ریاض»، دولت سعودی اقدام به راه اندازی اولین شبکه رادیویی بی سیم برای اطلاع رسانی مسئولان مملکت از جریانات اخبار مناطق وسیع کشور توسط شبکه مزبور نمود. پخش رادویی نیز با نام «رادیو مکه» که فقط در منطقه حجاز شنیده می شد، در تاریخ 1/10/ 1949 از شهر «جده» آغاز گردید. پخش رادیویی مزبور هم زمان با مراسم وقوف در عرفات در ایام حج انجام گردید. اولین ممطلبی که مورد پخش قرار گرفت؛ سخنان امیر «فیصل بن عبد العزیز» پادشاه عربستان سعودی که دربردارنده خوش آمد گویی به حجاج و تبریک گفتن به آنان به مناسبت مناسک حج بود.
🔻پخش رادیویی مزبور از جده بدون وجود ایستگاه های رادیویی دیگر برای 17 سال تا سال 1965 ادامه یافت. در سال 1965 بود که ایستگاه رادیویی دیگری در شهر «ریاض» با موج متوسط راه اندازی گردید. ایستگاه سوم رادیویی از شهر «دمام» برای پوشش «المنطقه الشرقیه» و کشورهای مجاور در سال 1967 تاسیس شد. در سال 1979 پخش رادیویی دو ایستگاه «جده» و «ریاض» در یکدیگر ادغام شده و بدین وسیله یک ایستگاه رادیویی واحدی ایجاد گردید که روزانه 20 ساعت برنامه پخش می کرد.
🔻در سال 1982 رادیو سعودی گام دیگری را در این زمینه برداشته و برنامه عمومی رادیو را از «ریاض» و برنامه دوم رادیو را از «جده» به طور مستقل پخش نمود.
🔻برنامه های رادیو در آغاز کار عمدتاً برنامه های دینی، فرهنگی و ادبی بودند. موسیقی و ترانه به جز موسیقی نظامی از این رادیو پخش نمی گردید. تا پایان دهه پنجاه میلادی قرن بیستم نیز به زنان اجازه داده نمی شد که در رادیو گویندگی یا اجرای برنامه داشته باشند.
🔻در این جا باید به اهمیت رادیو و نقش محوری آن در توسعه ملی در کشور وسیع عربستان سعودی اشاره نمود. رادیو نقش بسیار اساسی در زمینه آگاهی و هدایت شهروندان در دهه های اول تاسیس سومین دولت سعودی، به دلیل تاخیر ورود تلویزیون به کشور و عدم وجود پوشش کامل آن به مناطق دور دست کشور در دهه های شصت و هفتاد میلادی قرن بیستم به عهده داشت. هم چنین بسیاری از مردم بی سواد بوه و تنها وسیله ای که می توانستند از آن استفاده کنند؛ رادیو بود. رادیو بود که پیام توسعه را به شهروندان سعودی که در صحراهای دور دست زندگی می کردند؛ می رساند و آنان را به مشارکت در توسعه مزبور از طریق آشنا سازی آنان به اهمیت آموزش و تربیت تشویق می کرد. از افراد مهمی که در راه اندازی رادیو در عربستان سعودی نقش اساسی داشتند آقای «عبد الله بالخیر» است که اولین فردی بود که به عنوان مدیر کل رادیو، مطبوعات و انتشارات با پست وزیر مشاور منصوب گردید و آقای «جمیل الحجیلان» که مدیریت رادیو سعودی را در آغاز راه اندازی عهده دار بود.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔻هنگامی که دولت سعودی تصمیم به وارد کردن تکنولوژی های پیشرفته وسایل ارتباط مانند رادیو و تلویزیون را به کشور گرفت؛ برخی از جریان های محافظه کار در کشور نگران تاثیرات منفی این وسایل بر جامعه سعودی بودند ولی امیر «فیصل بن عبدالعزیز» در چندین نوبت اهمیت به کارگیری رسانه ها در انتشار دعوت اسلامی و رشد اخلاق خوب میان شنوندگان و بینندگان این رسانه ها تاکید نمود.
🔻برای این که هیچ گونه تضادی میان سیاست کلی دولت در حمایت از مقدسات اسلامی به وجود نیاید؛ دولت سعودی تعدادی از وظایف و اهداف را برای رادیو تعیین نمود. وظایف و اهداف مزبور طی دستور پادشاه کشور به شماره 1007 در سال 1374 ه.ق. به شرح ذیل صادر گردید:
1. نشر دعوت اسلامی در داخل و خارج کشور با تاکید بر نشر فرهنگ آن با شیوه های قابل فهم توسط مردم و بالا بردن سطح آگاهی آنان و توسعه فرهنگی روشنفکران و طرح مطالب ویژه مورد نظر در داخل کشور. هم چنین نشر تعالیم اسلامی در خارج از کشور با ایجاد رادیوهایی با زبان های مختلف و شیوه های مناسب هر جامعه.
2. کمک به ریشه کن کردن بی سوادی با گسترش آگاهی فرهنگی.
3. تعمیق مکارم اخلاقی در مردم و ترغیب آنان به اخلاق مزبور و دور ساختن آنان از اخلاق مذموم.
4. بالا بردم سطح هنری مردم.
5. ساده سازی زبان عربی فصیح و تلاش برای فهم آن توسط مردم جامعه.
6. بالا بردن سطح همه طبقات جامعه و تحقق خواسته های فرهنگی و اجتماعی آنان.
7. احیای ادبیات عرب و میراث فرهنگی آنان.
8. تاکید بر توسعه کارهای عمرانی و اقتصادی در کشور.
9. تاکید بر واقعیت های مربوط به وضعیت اجتماعی، فرهنگی و عمرانی کشور به گونه ای که مردم را از آینده کشور مطمئن ساخته و چهره خوبی را از کسور در شنوندگان خارج از کشور ایجاد نماید.
10. تقویت روابط برادرانه میان کشورهای عربی و تلاش برای طرح مسایلی که وحدت را در این زمینه افزایش داده و آنان را در آن چه که مصلحت کنونی و آینده را تامین می کند؛ متحد می سازد.
11. تلاش برای تحقق اندیشه اسلامی در وحدت بخشیدن به جهان اسلام و به کارگیری خوبی و تقوی در کارها.
12. حفاظت از احساس صداقت و تعاون میا عربستان سعودی و کشورهای عربی و بقیه کشورهای اسلامی برای تحقق اندیشه اسلامی در جهان به عنوان به وجود آورنده یک زندگی مطمئن برای انسان ها.
🔻رادیو سعودی با تاکید بر محتوای ارزشمندی که ارائه می دهد؛ به ویژه در تاکید آن بر نشر دعوت اسلامی و تقویت همکاری میان افراد جامعه و مشارکت در ریشه کن کردن بی سوادی، قابل تقدیر می باشد.
2-. خدمات رادیویی در عربستان سعودی
🔻یکم. برنامه عمومی رادیو: این برنامه از «رادیو ریاض» در تاریخ 3 ژانویه 1965 بر روی امواج گوناگون و با پخش برنامه در طول شبانه روز راه اندازی شد. این رادیو شامل برنامه های دینی، فرهنگی، ادبی و اخبار می باشد. هم چنین داستان های دراماتیک . برنامه کودکان را علاوه بر برنامه های تخصصی که اقشار مختلف جامعه را مانند برنامه «نیروهای مسلح» که توسط وزارت دفاع تهیه می شود؛ یا برنامه «خدمات اجتماعی» که مسایل مربوط به کارمندان در وزارت خانه های کشور را پوشش می دهد؛ پخش می نماید. برنامه های عمومی زنده نیز زمان زیادی از برنامه عمومی رادیو را در برمی گیرد.
🔻برنامه «مشکلات مردم» از مهم ترین برنامه های رادیو «برنامه عمومی» به شمار می آید. در این برنامه مسایل مردم و مشکلات روزانه آنان از طر یق دعوت از مسئولان بالای دولتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. سپس به شنودگان اجازه داده می شودکه در این رابطه مشارکت کرده و نظرات خود را از طری تلفن مطرح نمایند. در یکی از برنامه های «مشکلات مردم» سختی ها و مشکلات مردم در بخش های خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند. میهمان برنامه نیز نماینده وزیر کار و معاون امور اشتغال بود.
🔻دوم. برنامه دوم رادیو: «برنامه دوم» رادیو در 18 اکتبر 1982 از رادیو جده راه اندازی شد. این رادیو برنامه های مردمی، نمایش نامه ها و به وطر کلی برنامه های متنوعی را که بیشتر آن ها فرهنگی، ادبی و علمی می باشند؛ پخش می کند. وزارت فرهنگ و ارتباطات سعودی در مااه می 2006 گوینده سعودی خانم «دلال عزیز ضیاء» را به عنوان مدیر «برنامه دوم» در رادیو جده منصوب کرد. وی اولین زن سعودی بود که این پست که شامل 19 بخش متنوع از برنامه های مربوط به زنان، اخبار و مسایل فرهنگی و غیره است را اشغال می کند.
🔻زمان پخش «برنامه دوم» در دهه های گذشته از ساعت شش صبح آغاز و در نیمه شب پایان می یافت. هم اکنون این برنامه شبانه روزی بوده و بر روی موج کوتاه و اف. ام. (FM) پخش می شود.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔻سوم. رادیو قرآن کریم: رادیو قرآن کریم از مکه مکرمه و ریاض در سال 1972 راه اندازی شد. در آغاز زمان پخش آن روزانه شش ساعت بود که متعاقباً به شبانه روزی تبدیل شد. 75% از برنامه های متعلق به تلاوت قرآن کریم می باشد. بقیه نیز مربوط به به پخش مطالبی در مورد علوم قرآن و سنت نبوی است. این رادیو بر روی 30 موج اف. ام. (FM) و تعدادی از موج های متوسط و کوتاه پخش می شود. پخش مزبور نیز از طریق 6 ماهواره انجام می گیرد. رادیو سعودی برای تحقق اهداف مزبور با توجه به سیاست های رسانه ای از طریق رادیو های تخصصی در هر زمینه استفاده می کند.
🔻این رادیو در نشر قرآن کریم، تفسیر آیات و آموزش قرائت آن علاوه بر پخش مسابقات محلی و بین المللی ویژه حفظ و تلاوت قرآن کریم اقدام می نماید. هم چنین پخش برنامه های متعلق به علوم قرآن و سنت نبوی و گفتگو با علمای دین را انجام می دهد.
🔻چهارم. رادیو «نداء الاسلام»: این رادیو از شهر مکه مکرمه در سال 1962 با نام «اذاعه صوت الاسلام« راه اندازی گردید ولی در فریه 1971 نام آن به «اذاعه نداء الاسلام» تغییر یافت. هدف این رادیو دعوت اسلامی و تبلیغ پیام جاوید اسلام به تمام نقاط جهان می باشد.
🔻پنجم. «برنامه اروپایی». رادیو مزبور دو برنامه به زبان های انگلیسی و فرانسه از شهرهای «ریاض» و «جده» پخش می کند. ولی از سال 1982 هر دو برنامه انگلیسی و فرانسه فقط از شهر ریاض پخش گردیدند. مدت زمان پخش برنامه انگلیسی روزانه 10 ساعت و 30 دقیقه و برنامه به زبان فرانسه 4 بوده که در دو بخش انجام می گیرد.
🔻ششم. «برنامه های زبان های بیگانه»: برنامه های مزبور از سال 1950 به زبان های اردو و اندونزی پخش می شوند. از سال 1965 برنامه هایی به زبان های سواحلی، فارسی و ترکی نیز به آن افزوده شد. در سال 1976 زبان سومالی و سپس زبان های بنگالی و مالزی نیز به این برنامه اضافه گردید. همه برنامه های مزبور بر روی دعوت از شریعت اسلامی و تبلیغ تعالیم ناب اسلام تاکید می کنند.
(منبع: دفتر دبیر کل شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] و نیز اطلاعاتی که نویسنده از منابع گوناگون دریافت کرده است.)
🔻در مورد مردمی بودن رادیو در عربستان سعودی، پژوهش های گروه «مجموعه المرشدین العرب» برای سال 2006 نشان دهنده این است که هنوز 70% از شهروندان سعودی به رادیو گوش فرا می دهند.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢عربستان و اتهام همکاری طالبان با گروههای تروریستی در افغانستان
🔻سفیر عربستان سعودی در کابل با متهم کردن طالبان به همکاری با گروههای تروریستی از طالبان خواست تا روابطش را با این گروهها قطع کند.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢عربستان و اتهام همکاری طالبان با گروههای تروریستی در افغانستان 🔻سفیر عربستان سعودی در کابل با مت
#گزارش
🔻«فیصل بن طلق البقمی» سفیر عربستان سعودی در کابل در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت: ما از طالبان میخواهیم که روابطش را با گروههای تروریستی قطع کنند و به صلح و گفتوگو رو آورد.
🔻وی با اظهار اینکه عربستان سعودی خواستار پایان جنگ و تامین صلح و ثبات در افغانستان است، افزود که هیچ راهی جز رسیدن به یک توافق سیاسی برای برقراری صلح در این کشور وجود ندارد.
🔻عبدالله نیز با اشاره به بیانیه اخیر برخی علمای افغانستان و پاکستان که به میزبانی عربستان برگزار شده بود، از صدور آن بیانیه استقبال کرد و تاکید نمود که ادامه جنگ در افغانستان هیچ مشروعیتی ندارد.
🔻اوایل خردادماه سال جاری نیز «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در تماس با رئیس جمهور افغانستان ضمن تاکید بر اجرای توافقات انجام شده بین دو کشور نقش اشرف غنی را در تامین صلح بسیار مهم دانست.
🔻پیش از این نیز، عربستان به کمک برخی رسانهها بارها سعی کرد تا از طالبان و دولت افغانستان برای روند صلح افغانستان در جده میزبانی کند اما تلاش این کشور با شکست روبرو شد.
🔻برخی کارشناسان بر این باورند که طالبان به عربستان اعتمادی ندارد زیرا سعودی پیش از این با برگزاری نشست علمای اسلام تلاش کرده بود تا مشروعیت این گروه را بهچالش بکشد.
🔻همچنین چندی قبل رسانههای عربی به نقل از «سعدون» رئیس کمیته امنیتی شورای عربستان گزارش داده بودند که وی از طالبان افغانستان با عنوان گروهی افراطی نام برده است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢رژیم عربستان یک جوان شیعه را اعدام کرد!
🔻به گزارش رسانههای عربی، رژیم سرکوبگر عربستان امروز سه شنبه 3 آگوست 2021 حکم اعدام «احمد علی سعید الجنبی» از شیعیان قطیف را به جرم مشارکت در اعتراضات مسالمتآمیز اجرا کرد.
🔻چندی قبل نیز وزارت کشور عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش جوان شیعه به اتهام داشتن تصاویری از اعتراضات سال 2012 خبر داد.
🔻سازمان عفو بین الملل در بیانیهای در ارتباط با نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گفت: آل درویش پس از بازداشت خود در سال 2015، شش ماه در سلول انفرادی قرار داشت.
🔻این در حالی است که عربستان سعودی سال گذشته مدعی شده بود که مجازات اعدام علیه نوجوانان را کنار گذاشته است.
🔻طبق گزارش سازمان حقوق بشر عربستان سعودی در اروپا، این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 26 نفر را اعدام کرده است. این در حالی است که تعداد کل اعدامیها در عربستان در سال گذشته 27 نفر بوده است.
🔻عربستان سعودی در سال 98، 37 نفر از شهروندان شیعه این کشور را گردن زد و پس از آن سر یکی از آنها را به نمایش گذاشت.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
هدایت شده از دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻عربی21: تصمیم وزارت آموزش و پرورش #عربستان برای ادغام شش درس #دینی «قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر» در یک درس با عنوان «#مطالعات_اسلامی»، عصبانیت فعالان این کشور را برانگیخت.
🔹این تصمیم در بین روزنامهها و سایتهای خبری محلی و تعدادی از فعالان حامی #بن_سلمان، مورد استقبال واقع شد. برای نمونه روزنامه #الشرق_الاوسط از این تصمیم استقبال کرد و با حمله به برنامههای درسی آموزشی گذشته و توصیف آنها به عنوان #افراطگرایی، نوشت: «به عنوان بخشی از پروژه توسعه فرهنگی که پادشاهی شاهد آن است... آموزش و پرورش عربستان با موج تغییر تدریجی برنامههای درسی مواجه شده است... این اقدامات پس از دورهای که افراطگرایی مذهبی با نام #الصحوه و زیر سایه مردان مدعی دین بر باورهای جوانان تسلط یافت، جای امیدواری است».
🔹#ترکی_الحمد، نویسنده لیبرال، در توییتی که موجب خشم گسترده فعالان سعودی شد، نوشت: «این یک تصمیم عاقلانه است، یک مسلمان ساده نیازی به عمیق شدن در توحید، فقه، تجوید و تفسیر ندارد و هرکس میخواهد در آن مباحث عمیقتر کار کند باید در آنها تخصصی تحصیل کند».
🔹یکی از فعالان به نام "فهد الحربی" که خود را "کارشناس امنیتی و فعال در مبارزه با تروریسم" معرفی کرده است، نیز از این تصمیم استقبال کرده و خواستار لغو امتحان "مطالعات اسلامی" شد و این امر را به عنوان «تمرکز فرزندانمان بر علوم طبیعی مورد نیاز در بازار کار و رشد فکری و خلاقیت» توجیه کرده است.
🔹اما این تصمیم با انتقادات گستردهای از سوی طیف دیگری از کاربران سعودی شبکههای اجتماعی روبرو شد؛ آنها این تصمیم را تهدیدی برای تربیت و اعتقاد فرزندان خود قلمداد کردند، برخی از این کاربران به ترکی الحمد نویسنده لیبرال انتقاد کرده و از او پرسیدند: «آیا کودکان و جوانان باید تعمق در دین را کنار بگذارند؟ و در کتابهای فلسفی ترکی الحمد تعمق کنند؟».
🔹دیگران در مورد عواقب این تصمیم هشدار داده و گفتند این تصمیم موجب این میشود که نسلهای آینده از آموزههای دینی و اخلاقی دور مانده و با توجه به گسترش روزافزون ایدهای #لیبرال توسط برخی نویسندگان، جوانان به #بیدینی گرایش یابند.
✍🏼ملاحظه:
🔹وزارت آموزشوپرورش عربستان نیز در سال 2018 میلادی با صدور بخشنامهای برای همه مدارس این کشور، از حذف برنامههای درسی "بینش اسلامی" خبر داده بود. این اقدام در راستای اجرای طرح اصلاحات ولیعهد سعودی بیان شده بود.
🔹برنامههای دینی «بینش اسلامی» از سال ۱۹۶۹ میلادی در مدارس این کشور اجرایی شد و طی سالهای گذشته بر طرحهای اسلامی و مراکز برگزاری دروس دینی در دورههای تابستانی نظارت داشت.
🔹بر اساس این طرح جدید، فعالیت مراکز برگزاری دروس دینی در دورههای تابستانی نیز متوقف شده است.
🔹کارشناسان میگویند، کسانی که حامی جریان «#لیبرالیسم» در عربستان هستند، توانستهاند مخالفان خود را از جریان «الصحوه» که یک جریان دینی در عربستان محسوب میشوند، کنار بگذارند.
🔹عربستان طی سالهای اخیر شاهد به اصلاح «اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی» در چارچوب «#چشمانداز۲۰۳۰» به دستور محمد بن سلمان ولیعهد این کشور است که خصوصیسازی و اعطای مجوز رانندگی به زنان و حضور آنها در ورزشگاهها از جمله آنها است.
@dolatedin
💢وزیر امور خارجه عربستان: احیای القاعده ، داعش و طالبان در افغانستان یک نگرانی واقعی است!
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
🔹ایندیا تودی: وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: هیچ ارتباطی با دولت #طالبان نداریم و آنان را هنوز به #رسمیت نشناختهایم.
🔹شاهزاده #فیصل_بن_فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی که برای یک دیدار رسمی به هند سفر کرده است در یک مصاحبه اختصاصی با «India Today» اظهار داشت که #تروریسم فرامرزی و بینالمللی یک نگرانی جدی است.
🔹ایشان ضمن اشاره به اینکه کشورش هیچگونه ارتباطی با دولت جدید طالبان در افغانستان ندارد، گفت احیای #القاعده، #داعش و طالبان در افغانستان یک «نگرانی واقعی» است.
🔹بن فرحان خاطر نشان کرد کشورش قبل از به رسمیت شناختن رژیم جدید طالبان «صبر خواهد کرد».
🔹وی اظهار داشت: با آنکه طالبان گفتهاند خاک افغانستان علیه کسی استفاده نخواهد شد؛ اما تروریسم یک نگرانی فراملی است.
🔹بن فرحان تصریح کرده است که کشورش و #هند خواستار تشکیل دولتی فراگیر و صلح و ثبات در افغانستان است و در این مورد با #جی_شنکر، وزیر امور خارجه هند نیز به توافق رسیده است.
🔹به گفته وی، راه رسیدن افغانستان به آرامش و رفاه، تمرکز بر حکومتداری خوب و عادلانه و پذیرش همه گروههای و مردم این کشور در دولت فراگیر است.
✍🏼ملاحظه:
این اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در حالی مطرح میشود که این کشور یکی از سه کشوری بود که حاکمیت طالبان را در دهه ۱۹۹۰ به رسمیت شناخته بود.
«فیصل بن طلق البقمی» سفیر عربستان سعودی در کابل مردادماه سال جاری طالبان را به همکاری با گروههای تروریستی متهم کرده بود. وی در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفته بود که ما از طالبان میخواهیم که روابطش را با گروههای تروریستی قطع کنند و به صلح و گفتوگو رو آورد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢یک سال پس از توافق های عادی سازی ... عربستان و گزینه های پیش رو
1️⃣بخش اول
🔹شواهد نشان میدهد که پرونده #عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی هنوز روی میز سعودیهاست.
🔹شاخصها نشان میدهد عوامل زیادی وجود دارد که ریاض را وادار میکند تا روند عادی سازی روابط با #اسرائیل را آغاز کند و در عین حال عوامل دیگری نیز وجود دارد که آن را از این کار منصرف میکند. در حال حاضر ، به نظر میرسد که رهبری #عربستان ترجیح میدهد گزینههای خود را بدون تصمیم نهایی برای حرکت در هر دو جهت باز نگه دارد.
🔻انگیزههای مختلف کشورهای عربی از عادی سازی روابط
🔹کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل در سال گذشته عادی کردند بر اساس اهداف مختلف بود. #امارات_متحده_عربی به دنبال ایجاد مشارکت گسترده با اسرائیل برای مبارزه با هژمونی منطقهای ایران و ترکیه بوده است. توسعه پیوندهای تجاری و علمی (به ویژه در زمینه فناوری) ؛ افزایش همکاریهای دفاعی به ویژه در زمینههایی مانند دفاع موشکی ،همکاری در زمینه جنگ سایبری و الکترونیکی ؛ دستیابی به سیستمهای تسلیحاتی مورد انتظار واشنگتن به ویژه جنگندههای نسل پنجم «اف-35» و همچنین ترمیم روابط با دموکراتها یعنی دولت «جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا از انگیزه این کشور برای ایجاد روابط دیپلمات با اسرائیل بود.
🔹#بحرین در درجه اول به دنبال تشکیل ائتلافی علیه ایران بود، در حالی که #سودان به دنبال کمک بود و آمریکا آن را از فهرست حامیان تروریسم حذف کرد. مغرب خواهان به رسمیت شناختن حاکمیت خود بر صحرای غربی بود و قبلاً آن را از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا گرفته بود ، اما گزارشها نشان میدهد که دولت بایدن قصد دارد این موضع را معکوس کند.
🔹در مورد عربستان سعودی، این کشور به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل است اما این هدف به اندازه اهداف عمیق چند منظوره امارات نیست.
🔹این توافق فراتر از موضوع عادیسازی روابط و در واقع، یک نوع اعلان تشکیل ائتلاف علیه ایران و گامی مهم برای ایجاد نوعی نظم منطقهای جدید است که تا چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود و کشورهای دیگر همچون عربستان هم بازیگر آن خواهند بود.
🔹پیش بینی سرنوشت کشورهایی که وارد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی میشوند، مشخص و قابل پیش بینی است؛ نخست اینکه از لحاظ اقتصادی آنها بعد از گذشت چند دهه به شدت وابسته میشوند و زیرساختهای اقتصادی آنها به گونهای طراحی و جابجا میشود که این کشورها دیگر از لحاظ اقتصادی نمیتوانند روی پای خود بایستند. نمونههای این مساله را میتوان در #مصر و #اردن و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین مشاهده کرد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢یک سال پس از توافق های عادی سازی ... عربستان و گزینه های پیش رو
2️⃣بخش دوم
🔻عوامل روی آوردن عربستان به عادی سازی روابط
🔹ملاحظات استراتژیک منطقهای به ویژه تحت حاکمیت «#محمد_بن_سلمان» ولیعهد سعودی وجود دارد و این کشور در حال ترمیم روابط تیره با واشنگتن است. روابط ایالات متحده با عربستان سعودی و بن سلمان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سطح پایین بیسابقهای متشنج شد. دموکراتها از دوستی بیش از حد دونالد ترامپ با عربستان خشمگین شدند و از افزایش تلفات در جنگ یمن که باعث ناراحتی بسیاری از جمهوری خواهان در سنا شد، ابراز نگرانی کردند.
🔹اما بزرگترین ضربه به اعتبار عربستان سعودی و محمد بن سلمان پس از قتل «#جمال_خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018 وارد شد. کشتن خاشقچی به جنگ یمن و نقض حقوق بشر در داخل عربستان پیوست تا شاهزاده سعودی در ایالات متحده درگیر جنجال شود.
🔹این یک معضل پیچیده برای عربستان سعودی است. اوضاع سیاسی داخلی عربستان نشان میدهد که بن سلمان مطمئن است که پادشاه خواهد شد، اما امید ندارد که جو بایدن از پادشاهی وی استقبال کند و محمد بن سلمان نیز میداند که بدون حمایت آمریکا قادر به دفاع از تاج و تخت خود نخواهد بود، در نهایت، عادی سازی روابط با اسرائیل میتواند برگ برنده بن سلمان باشد تا در نظر اکثر آمریکاییها از جمله اکثر جمهوری خواهان و بسیاری از مرکزگرایان دموکرات، خود را بازسازی کند.
🔹این موضوع میتواند با ملاحظات دیگری مانند مزایای استراتژیک بالقوه در رابطه با #ایران و #ترکیه ترکیب شود و عربستان را مجبور کند بعد از رسیدن محمد بن سلمان به پادشاهی، با رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد کند.
🔻خطرات پیش روی عربستان در عادیسازی روابط
🔹تصمیم گیری عربستان در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل آسان نخواهد بود و خطرات زیادی را پیش رو دارد.
🔹عادی سازی روابط برای عربستان به عنوان کشور اسلامی که عهدهدار دو مکان مقدس اسلامی در جهان است، منجر به خدشه دار کردن نقش رهبری آن میشود.
🔹عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل منجر به تجزیه شورای همکاری خلیج فارس ، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان کنفرانس اسلامی خواهد شد و علاوه بر آن منجر به ایجاد گسستگی میان ملت عرب و اسلامی و دولت سعودی خواهد شد.
🔹ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی همچنین میتواند عربستان را در کانون گروههای جهادی قرار دهد و مخالفتهای مذهبی و ملی گرایی را افزایش دهد.
🔹نادیده گرفتن اصول ابتکار #صلح_عرب برای عربستان سعودی - به عنوان حامی اصلی آن - در صورت عادی سازی روابط با اسرائیل با ادامه اشغال سرزمینهای فلسطین شرم آور است. این امر عربستان را به ویژه پس از به سلطنت رسیدن بن سلمان به یک سناریوی پرخطر اما سودآور برای اسرائیل تبدیل میکند.
🔹جنایت اسرائیل در بیت المقدس، مسجد الاقصی و محله «#الشیخ_جراح» در ماه مه، باعث خجالت شدید امارات و بحرین شد. عربستان نیز در صورت ایجاد روابط با اسرائیل با این شرمساری روبرو میشد.
🔻باز بودن پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل برای عربستان
🔹با این حال، عربستان سعودی مشتاق است که موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بازنگه دارد و حمایت ضمنی از حرکتهای اماراتی و بحرینی را نشان داده و بحرین مطمئناً با چراغ سبز از ریاض حرکت کرده است.
🔹عربستان اجازه دسترسی به هواپیماهای تجاری اسرائیل در حریم هوایی خود را داد و گزارشهایی از دیدارهای متعدد در سطح بالا از جمله میان بن سلمان و «#بنیامین_نتانیاهو» نخست وزیر سابق اسرائیل وجود داشت.
🔹«#فیصل_بن_فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفتوگو با شبکه «سیانان» اظهار کرد که عادیسازی روابط با اسرائیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیت به نفع منطقه خواهد بود.
🔹«#عیساوی_فریج» وزیر همکاری منطقهای رژیم صهیونیستی گفت که تلآویو با برخی از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان در تماس مستقیم است.
🔹وی گفت که تماسها و تفاهماتی بین اسرائیل و عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس درباره موضوع ایران وجود دارد.
🔹بیشتر شواهد نشان میدهد که عربستان پرونده عادی سازی روابط خود را باز نگه میدارد اما تصمیم برای عادی سازی به زودی اتفاق نمیافتاد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
🔻عربی21: تصمیم وزارت آموزش و پرورش #عربستان برای ادغام شش درس #دینی «قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و
💢جنجال در عربستان.... دیدگاه موافقان و مخالفان لغو تدریس قرآن در دانشگاههای عربستان
🔹الدرر الشامیه: نظرسنجی دولت عربستان سعودی درباره لغو تدریس #دروس_قرآنی در دانشگاههای این کشور، #جنجال گستردهای را در شبکههای اجتماعی به راه انداخت.
🔹حساب کاربری «نظرسنجی سعودی» در توئیتر، سؤالی را درباره لغو تدریس دروس قرآنی در دانشکدههای دروس عملی دانشگاههای عربستان مطرح کرد و نوشت: «نظر شما درباره لغو تدریس دروس قرآنی در رشتههای انسانی و علمی و اکتفا به اضافه کردن این درس به رشتههای دینی چیست؟»
🔹این نظرسنجی موافقان و مخالفان بسیاری داشت و جنجالی در شبکههای اجتماعی بر سر این سؤال به وجود آمد.
🔹ابو اریج الصفوانی در حساب کاربری خود با تأیید این نظر نوشت: دروس قرآنی مورد استفاده دانشجویان نیست به ویژه زمانی که فارغالتحصیل میشوند. بلکه حتی به آن توجهی هم نمیکنند و حتی در شغل خود به آن عمل نمیکنند.
🔹یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشت: اکثر کسانی که با این نظر مخالفت میکنند، اگر الان کلاس تدریس قرآن را در محل کار آنها برایشان بگذارند، آن را نمیپذیرند و ناراحت میشوند!! و میگویند ما قرآن یاد میگیریم در حالی که تخصص ما متفاوت است. آیا این تناقض نیست؟ شما این را چگونه تفسیر میکنید؟
🔹از سوی دیگر محمد یحیی الساهر، از دیگر کاربران فضای مجازی عربستان نوشت: «من به شدت با لغو تدریس دروس قرآنی مخالفم زیرا اگر دروس دینی و شرعی تدریس نشود، پس ما چه چیزی بیاموزیم که پس از مرگ برای ما سودمند باشد؟ بسیاری از افراد قرائت صحیح قرآن کریم را نمیدانند یا خوب بلد نیستند. بسیاری نیز احکام و واجبات نماز و مبطلات آن را نمیدانند.»
🔹وزارت آموزش و پرورش عربستان در ساختار جدید خود یک مرکز تخصصی به نام «#مرکز_توسعه_برنامه_درسی» را ایجاد کرده است که وظیفه اصلی آن تهیه سیاستها و استانداردهای برنامههای درسی و آموزشی و ادغام مواد درسی دینی در یک واحد درسی در مدارس و دانشگاههای این کشور است.
🔹این وزارتخانه در تصمیمی ۶ ماده درسی دینی یعنی: «قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر» را در یک ماده درسی ادغام و همه آنها را به نام «#مطالعات_اسلامی» نامگذاری کرده و به وسیله یک معلم تدریس میشود و ارزش آن به اندازه یک واحد درسی است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies