🔆 تأثیر دوقطبی شدن اقتصاد، در مدیریت اجرایی
💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«تقابل بازار کار و بازار سرمایه (دوقطبی شدن اقتصاد)، مدیریت اجرایی را با مشکل روبهرو میسازد. یعنی کارگر میگوید کارم را نمیفروشم جز به قیمت مثلاً دو کیلو گوشت. یعنی قیمت کالاهای مصرفی که در سبد زندگیاش هست را شرط میکند. این کارگر، سرمایه بزرگی هم ندارد، سرمایهاش بسیار کم است؛ یعنی سرمایهاش آنقدر نیست که بشود گفت او سرمایهدار است، ولی کار دارد و نرخ کارش میتواند تقاضای مؤثر اجتماعی بسازد؛ البته درصورتیکه ضرب در گستاخی انقلابی شود. ولی اگر کارگرِ مهاجر باشد و گستاخی انقلابی پیدا نکرده باشد، چنین جرئتی ندارد و تسلیم میشود و کارِ ارزان را میپذیرد. امّا کارگر ایرانی نمیپذیرد و میگوید من هم مصارف آنچنانی را میخواهم!
وقتی این قشر (یعنی «بازاری» و کلیه کارگرهای آزاد) نرخ را بالا آوردند، حجم اینها در بازارِ کار قابلاندازهگیری و شناسایی است؛ این حجم، قیمت کارکنان دولت را بالا میبرد، چون کارکنان دولت خیلی تحت فشار قرار میگیرند. زیرا کاسبِ جزء بار خودش را میبندد؛ سرمایهدار هم، که «شرکت» دارد، هم بار خودش را میبند؛ این وسط، کارکنانِ دولت، یا مجبور میشوند دست به دزدی و رشوه بزنند، یا اینکه باید نرخ کار آنها هم افزایش یابد.» (۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
🔆 ریشۀ اصلیِ گرانی «تقابل بازار کار و بازار سرمایه» است
💠 سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«میگویند وقتی پول نقد در بازارْ زیاد باشد، تورم میشود. معنای اینکه "پول نقد که زیاد باشد گرانی میشود" این است که میگویند "تقاضای مؤثر" داریم و "تقاضای غیرمؤثر". یا "تقاضای پول به دست، و تقاضایی که پول دستش نیست". میگویند تقاضای پول به دستها مؤثر است. اگر ده نفر برای خرید ده کیلو سیب پول نقد داشتند، اما در بازار، فقط پنج کیلو سیب وجود داشت، سیب گران میشود. ولی اگر توانستیم کاری کنیم که پنج نفر از اینها پولشان را، به امید سود، در بانک بگذارند و فقط پنج نفرشان سیب بخرند، سیب ارزان میشود. آن پولی هم که به بانک دادند، اگر بانک در احداث باغِ سیب سرمایهگذاری کند، در دُورِ بعد، سیب زیاد و ارزان میشود. پس بانک پولها را جمع میکند تا تقاضاها به نسبتِ عرضۀ کالا کم و یا متعادل شود. پس، میگویند: اساس این است که نقدینگیها جمع شوند.
[در پاسخ باید گفت:] اگر تورمْ سالیانه بود و مقدارش هم بهاندازۀ افزایش سود سرمایه بود، درست میگویند. ولی اگر تورم هفتگی است، باید ببینیم اشکال از کجاست. دو عامل دارد: میگوییم نُه میلیون شاغل آزاد دارید و قطب توسعه اقتصاد شما هم "توزیع" بوده است؛ یعنی در چرخۀ تولید، "توزیع" محور بوده است. تولید منزل، کارخانهای نیست؛ تکنیسین _ یعنی بنا، لولهکش، سیمکش و کارگر تجربی _ خویشفرما هستند؛ شرکتهای بزرگی نیست که به آنها امر و نهی کند و نرخ تعیین کند. در بازارِ عرضه و تقاضا، خودشان با مشتریشان هماهنگ میکنند!
[از طرفی،]جرئتِ انقلابیِ اینها بالا رفته است؛ لذا دیگر احساس حقارت نمیکنند، نمیگویند که ما نباید سوار هواپیما بشویم، ما نباید یخچال داشته باشیم، ما نباید تلفن داشته باشیم. سی چهل سال قبل از انقلاب را ببینید که در قم چند نفر تلفن داشتند. ببینید سال پنجاه که پول نفت آمده و بازار رونق پیداکرد، چقدر داشتند. بقیه کالاها را هم ببینید.
خب، در مدل تنظیمِ چهاربازارِ "کالای مصرفی، پول، کار، و سرمایه و ابزار"، مدل سرمایهداری میگوید "رشد بیست درصدیِ سرمایه در سال" را حفظ کن!
نیروی کار در ایران _ یعنی نه میلیون شغل خویشفرما_ هم میگوید: "من سبد کالای مصرفی خودم را حفظ میکنم! اگر سرمایهدار، کالایی را که من مصرف میکنم بیست درصد گران کرد، من هم کار خودم را بیست درصد گران میکنم". پس در مدل و در نسبتِ بین دستهها، عملاً سرمایه بر کار حاکمیت ندارد. همینکه قیمت کالا را گران کنند او هم "کار" خود را گران میکند و مقابله میکند. دوباره سرمایه مجبور است خودش را بالا بیاورد، و الا ضرر میکند و سپس کار، گران میشود و... . آنوقت حتماً تورم هفتگی ایجاد میشود.
این ناهنجاری بین دو تا قطبِ از مدل تنظیم پول وجود دارد؛ بین "کارِ خویشفرمای گستاخ" و "سود سرمایه". اگر بخواهید او با انگیزه دیگری کار کند و محرِّکش اختلاف طبقاتی نباشد _ یعنی برود در سرمایۀ وقف کار کند که سودْ به نفعِ یک قشر خاص نباشد _ مدل دیگری میخواهد. این مدل کنونی نمیتواند جواب بدهد؛ یک مدل دیگری میخواهد که قطب توسعهاش نیروی کار باشد. البته در آنجا هم سرمایه هست ولی بهتبعِ رشد کار است. رشد کمّی و کیفیِ کار به هزینه و مصرف برنمیگردد، به تحریک و بازدهیِ تحریک برمیگردد. تحریک میتواند غیرِکالایی باشد. تحریک آرمانی، تحریکی غیرکالایی است.» (۱۳۷۸/۱۰/۳۰)
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«اقتصاد سرمایهداری نمیتواند در این جامعه حضور تام و جدی پیدا کند؛ آنهم به دو دلیل: «مذهب» و «انقلاب».
به همین دلیل که نمیتواند حضور تام پیدا کند لذا سعی میکند سود سرمایه را به نصاب برساند، قطب «کار» نیز سعی میکند خود را به نصاب برساند؛ ولی نتیجه برخورد اینها آن میشود که مرتباً قیمتها افزایش مییابد و هیچکس نمیتواند آن را کنترل کند. شما نیز مطمئن باشید که نمیتوانید آن را کنترل کنید، مگر اینکه مدل نظام سرمایهداری را کنار بزنید.» (۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
پ.ن از مدرسه اقتصاد:
آوردن برخی مباحث استادسیدمنیرالدین حسینی به معنای تأئید تمام مطالب ایشان نیست. خصوصاً هنوز بنده نسبت به مباحث معرفتشناسی ایشان و برخی مبانی ایشان در حال مطالعه هستم؛ ولی ایشان را به عنوان یکی از متفکرین انقلاب و شاگرد امام مورد مطالعه قرار میدهم و مباحث ایشان برایم قابل تأمل است.
☑️ @schoolofeconomics
🔆 در مدل سرمایهداری، «فرهنگ» از «سرمایه» سفارش میپذیرد.
💠 سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«[در مدل سرمایهداری اینگونه است که] فرهنگ، در سفارشپذیری، از سرمایه باید سفارش بپذیرد؛ چه در سطح اكتشاف برای حل نیاز باشد و چه در سطح ساختارسازی باشد. اینكه چه نظامی را برای تولید كارخانهاش بسازند ـ چه در سطح نظام توزیع و چه در سطح نظام مصرف باشد ـ فرهنگ در اینجا در خدمت است!
فرهنگ در اینكه چه كسانی حق خواندن دارند، به چه كسانی مقدوراتی را بدهیم كه بتوانند بخوانند، میگوید: به آن افرادی حق آموزش بدهید كه به نفعِ سرمایه است. بنابراین، بهترین مدرسهها و بهترین دانشگاهها و بهترین امکانات آیا برای كسانی است كه شایستگیهای بهتری را دارند؟ یا برای كسانی است كه به سرمایه نزدیكترند؟ متناسب با نزدیكی و دوریشان به سرمایه، امكان آموزش و فراگیری اطلاعات را پیدا میكنند، نه متناسب با شایستگی خودشان.
[ممکن است] استعداد یك دانشآموزْ خیلی خوب [باشد] ولكن پدر او سرمایهدار نیست؛ لذا كلاس خصوصی برای او گرفته نمیشود، و جای او در دبیرستانِ خوب نیست! [جای او] در دبیرستانِ شلوغ است كه اساتید درجۀ پایین و معلمین درجۀ سه درس میدهند و در آنجا هم اگر گرفتاری مالی برای خانوادهاش پیدا شد و نتوانستند حداقلِ زندگی را درست كنند، به فرزندشان میگویند كه ترک تحصیل کند.
پس، در تولید دانش، به نفع سرمایهْ سفارشاتی عمل میکنند و در آموزشِ آن هم سفارشاتی عمل میكنند.
در مصرف هم [همینگونه است]؛ این اطلاع که به دست آمد، چگونه در جامعه به كار گرفته میشود؟ چه اطلاعاتی به دست چه كسانی میرسد؟ اطلاعاتِ تخصصی چگونه دستهبندی و علمی میشود؟ باز به نفع سرمایه.
چه اطلاعاتی را چه كسانی محروم هستند که داشته باشند؟ به نفع سرمایه.
اصلاً اینكه چند درصدِ این كشور باید درس خوانده باشند و چند درصد آن نباید درس خوانده باشند، و امكان آموزشی و فضای آموزشی و استاد و لوازمالتحریر و فرصت و زمان برای تحصیل، چگونه در ملت و بافت آنها تخصیص پیدا میكند؟ متناسب با آن چیزی است كه برای تكامل سرمایه و افزایش سرمایه است.
اگر [این] روند، شتاب بیشتری داشته باشد كه موجب اخلال در بازار سرمایه شود، سرعتِ آن باید تبعیت كند! میگویند "مبارزه با بیسوادی"، ولی با چه نرخ سرعتی و چگونه؟ بهگونهای كه با حفظ منافع سرمایه سازگاری داشته باشد» (۱۳۷۶/۱۱/۲۱).
☑️ @moniroddim
☑️ @schoolofeconomics
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ناآرامی_عراق #فضای_مجازی #جنگ_سایبری #جنگ_رسانه_ای #ارتش_سایبری_عربستان #آمریکا #اسرائیل_غاصب #اینتلجنس_سرویس
«مرکز اعتدال» چیست و چه نقشی در تحولات اخیر عراق داشته است؟!
پشت پردهای که نمیدانید!
پست بعدی را مطالعه کنید:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
☑️ @schoolofeconomics
🔴♦️#مرکز_اعتدال نقش آن در #تحولات_اخیر_عراق
🔶🔸پشت پردهای که نمیدانید!
❎عربستان در سال ۱۳۹۶ با حضور ترامپ #مرکز_سایبری موسوم به «مبارزه با افراط گرایی» را با عنوان «اعتدال» تاسیس کرد.
❇️بررسیها نشان میدهد عمده فعالیت آن برای #ترندکردن #هشتگ_های خاص و هدفمند در #توئیتر بوده است.
✳️ از سویی؛ عامل اصلی راهیابی هشتگ «#کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان» (ما به بن سلمان اعتماد داریم) به لیست ترندهای جهانی توئیتر، استفاده از حساب های رباتیک با مدیریت این مرکز بوده است.
✅همزمان با حوادث #دی_ماه_۹۶ #ایران نیز، هشتگ «#یحدث_الان_فی_ایران»، ترند جهانی توئیتر شد که در آخرین بررسیها مشخص شد همچنان تعداد زیادی از توییتهای منتشر شده از عربستان سعودی بوده است.
♻️این مرکز بنا به ادعای مسئولان سعودی به صورت تخصصی در سه حوزه فعالیت میکند که بیشتر مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده کاوی مرتبط است و موارد زیر را در بر می گیرد:
الف) متشکل از تیمهای پژوهشگر چند رشتهای که در حوزه تحلیل کلان داده(big data) فعالیت میکنند.
🔷ب) تولیدوبکارگیری ابزارهای نرمافزاری جدیدبرای شناسایی، نظارت، دستهبندی و تحلیل محتوای گروههای افراطی تنها در ۶ ثانیه با دقت ۸۰ درصد در شناسایی محتوا.
🔹🔹ج) شناسایی شبکهها و محل ارتباطات گروههای افراطی با مدلهای آماری پیشرفته.
🔹🔹تقریبا دربیشتر پویشها وکمپینهای فضای مجازی در کشورهای منطقه و حتی غیر عربی می توان نقش وتاثیر این مرکز را ردیابی کرد.درتحولات اخیر عراق نیز،رصدهای انجامشده، بیانگر نقش موثر این مرکز است. #ارتش_سایبری_عربستان
nournews.ir/
☑️ @schoolofeconomics
خدا رحمت کند دوست عزیزمان خلیل ساحوری که یک زندگی سخت و پرمشقتی در حب اهل بیت سلامالله علیهم اجمعین داشت. او میگفت: امام خمینی، مرد رویاهای من در زمانی بود که مسیحی بودم و با نور او بود که شیعه شدم...
از شیلی تا قم؛ از قم تا اردن؛ از اردن تا تهران
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
خلیل هم در اوج جوانی، پر کشید...
جوان شیلیایی شیعه شده و زجر کشیده بعد از مدتها بیماری پرکشید...
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
در سوگ خلیل
خلیل ساحوری، طلبه شیعه انقلابی از کشور مظلوم و استعمارشده شیلی
دینی میخواستم که بتواند در مقابل صهیونیسم مقاومت کند و پیروز شود
ساحوری، تازه مسلمان شده شیلیایی میگوید: با شخصیت امام(ره) آشنا شدم، دیدم پیرمردی بدون اسلحه، فقط با ایمان به خدا و روحی پاک خلاف مسیر قدرتهای شرق و غرب حرکت میکند و یک خط سومی را در پیش گرفته است، امام خمینی(ره) مرد رؤیاهای من بود.
خلیل ساحوری
به گزارش رهیافتگان: «خلیل ساحوری» اهل کشور شیلی است ولی اکنون در قم زندگی میکند. او چند سالیاست مسلمان شده، پیش از آن مسیحی بوده است. فرزند پدری کاتولیک و مادری ارتودوکس است. ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای ایران قرار دارد و میگوید ایران برای من بهترین جای دنیا است. ادا میکند که با تحقیق و تفحص اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفته و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت و… آغاز کرده است.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی خلیل ساحوری با تسنیم درباره گرویدنش به اسلام است که در دو بخش مجزا در منتشر میشود؛ این گفتوگو در حرم مقدس کریمه اهل بیت(علیهم السلام) حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) انجام گرفته است. اینک بخش اول این گفتوگو:
https://rahyafteha.ir/8190/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
پس از طی یک بیماری سخت؛ خلیل ساحوری رهیافته و مبلغ انقلابی شیلیایی در غربت درگذشت...
برخی جملات ناب این طلبه عزیز سفرکرده انقلابی:
دینی میخواستم که بتواند در مقابل صهیونیسم مقاومت کند و پیروز شود
ساحوری، تازه مسلمان شده شیلیایی میگوید: با شخصیت امام(ره) آشنا شدم، دیدم پیرمردی بدون اسلحه، فقط با ایمان به خدا و روحی پاک خلاف مسیر قدرتهای شرق و غرب حرکت میکند و یک خط سومی را در پیش گرفته است، امام خمینی(ره) مرد رؤیاهای من بود...
https://rahyafteha.ir/8190/
پیش از ظهر پنج شنبه 11 مهرماه حجت الاسلام خلیل ساحوری رهیافته و مبلغ شیلیایی پس از مدتها بیماری در بیمارستانی در قم درگذشت.
حجتالاسلام والمسلمین مرحوم «خلیل ساحوری» مستبصر و تازهمسلمان اهل کشور شیلی بود که پدری اسپانیاییتبار و کاتولیک و مادری فلسطینیالاصل و ارتودوکس داشت.
ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی ایران قرار داشت. وی پس از تحقیق و تفحص فراوان، دین اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفت و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت شروع کرده و برای تحصیل به ایران سفر نموده بود.
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics
جامعةالمصطفیالعالمیه در پی درگذشت «حجتالاسلام والمسلمین خلیل ساحوری»، طلبۀ اهل شیلی جامعةالمصطفی، پیام تسلیتی صادر کرد.
پیام تسلیت جامعةالمصطفی در پی درگذشت مستبصر شیلیایی حجتالاسلام خلیل ساحوری
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) متن پیام صادره بدین شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
«... وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛ هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرارسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست». (نسا: 100)
روح بلند مهاجر فی سبیلالله، «جناب حجتالاسلام خلیل ساحوری» به عالم اعلا شتافت تا با اولیای الهی همنشین گردیده، از شربت گوارای حیات جاوید مرتزق و به خلعت نعیم مقیم متلبس گردد. صبر و متانت او در تحمل درد و عشق او به خانواده و فرزند و آرامش او در پذیرش لباس رجعت، موجب مباهات است.
سفركردۀ از دیار مسیح به باغ محمد (صلواتالله علیه) چنین آرامش باشکوهی یافت و البته ما و مردم شیلی را در حسرت آموزههای خویش واگذاشت. امید است راه آن عزیز به همت اهل ایمان در آن دیار استمرار یابد و بیرق معنویت و محبت به خداوند و اولیای الهی در آن سرزمین همچنان افراشته بماند.
جامعةالمصطفی این عروج معنوی را به همه محبان اهلبیت (علیهمالسلام) در امریكای لاتین و به ویژه بازماندگان این عزیز تسلیت گفته، علوّ درجات ایشان را از خداوند منان مسئلت دارد.
روحش شاد و راهش پررهرو باد
جامعةالمصطفیالعالمیه
1398/7/11
شایان ذکر است که حجتالاسلام والمسلمین مرحوم «خلیل ساحوری» مستبصر و تازهمسلمان اهل کشور شیلی بود که پدری اسپانیاییتبار و کاتولیک و مادری فلسطینیالاصل و ارتودوکس داشت. ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی ایران قرار داشت. وی پس از تحقیق و تفحص فراوان، دین اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفت و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت شروع کرده و برای تحصیل به ایران سفر نموده بود.
وی در مصاحبهای، نظریۀ ولایت فقیه را عامل اصلی شیعه شدن خود دانسته و عنوان کرده بود: "وقتی با نظریۀ ولایت فقیه آشنا شدم، دیدم نظریات پیشرفته و فوقالعاده قویای پیرامون نقش دین در اجتماع در آن وجود دارد و با استدلالهای بسیار قوی به تبیین نقش دین در اجتماع پرداخته است. ولایت فقیه خیلی پیشرفتهتر از آن چیزی است که من همیشه به دنبالش بودم. من با ولایت فقیه شیعه شدم و عامل اصلی شیعه شدن من ولایت فقیه بود."
مرحوم ساحوری ادامه داده بود: "به نظر من اگر ولایت فقیه وجود نداشت ما نمیتوانستیم مذهب شیعه را به عنوان یک بستۀ کامل برای سعادت بشر و یک مذهب کامل معرفی کنیم. امروز مذهب شیعه به شکلی زیبا دین الهی را در یک حکومت و مملکت قوی متبلور ساخته است. تنها امیدی که بشریت امروز میتواند برای رسیدن به حق داشته باشد تنها از راه ولایت فقیه است و به غیر از ولایت فقیه همۀ راهها دروغ هستند؛ بنده اکثر ادیان را بررسی کردم مسیحیت یهودیت، بهاییت، بوداییسم، مارکسیسم و... را ولی چیزی مثل ولایت فقیه نیافتم. من مثل پروتستانها زندگی میکردم، مثل زرتشتیان زندگی کردم و مثل مارکسیستها زندگی کردم حتی یک مدت در بین برادران اهل سنت و مثل آنها زندگی میکردم، ولی خلأ نگاهی مثل ولایت فقیه در بین همه آنها احساس میشود. بعد از 7 سال تحقیق از بین چند میلیون نفری که در شیلی بودند خداوند به من عنایت کرد و گنجی بزرگ را به من داد و من همیشه از این بابت خدا را شکر میکنم."
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه با عزیز سفرکردهمان، خلیل ساحوری، در نقد قمهزنی و توطئه انگلیس در اسلامهراسی به همراه داستان شیعهشدن این فرزند فلسطین، شیلی و اسپانیا و فرزند حقیقی حضرت امام خمینی روحالله
لینک دانلود با کیفیت بالاتر
www.aparat.com/v/0KnTo
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته جهان تشیع را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics