eitaa logo
مدرسه اقتصاد
812 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
950 ویدیو
195 فایل
اینجا محلی‌است برای اشتراک‌گذاری تحلیل‌ها، درسگفتار، صوت، کلیپ،فیلم، سخنرانی اساتید و جزوات اقتصادی،برای رشد و پیشرفت مردم و کشور درعرصه اقتصاد و سبک زندگی‌اقتصادی سالم ذیل تمدن جهانی اسلام.منتظرنظرات شمادر: http://eitaa.com/joinchat/715718678C6b9ae86a0b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅نکاتی پراکنده در باب بازار سرمایه (بورس) 🔶دکتر مقصودی، در نقد و حال و روز این‌ روزهای بازار سرمایه در ایران نوشت: این که نسبتی میان کارایی عملیاتی شرکت و نرخ سهام آن علی الخصوص در بازار ثانویه وجود ندارد را خود مروجان هم رد نمی کنند که کاملا تأیید می‌کنند. لذا اولین مشکل بازار سرمایه همین عدم تناسب است که موجب می‌شود این بازار به میز شبیه شود. 🔶من معتقدم الان بازار حباب ندارد و شاخص بازار سرمایه در همین وضعیت فعلی باید بیش از این ها باشد و دولت در حال حراج اموال بیت المال و امام زمان به ثمن بخس است. این حجم از دارایی که عرضه شده در بازار سرمایه طبعا شاخص را افزایش می دهد. اما چند نگرانی جدی دارم: 🔹 بازتوزیع مواهب پس از چنددور گردش سهام به کدام سمت و سو است و سیت‌های هیأت مدیره را چه کسانی سوار می‌شوند و مالک واقعی دارایی‌ها چه کسانی خواهند شد و اثر آن بر نظام توزیع درآمد و دارایی چگونه است؟ 🔹🔹نقدینگی که در حال ورود به بازار سرمایه است دقیقا از کجای اقتصاد کنده می‌شود؟ میدانیم که بازار ارز و طلا امروز به شدت پر رونق است. پس به نظر نمی‌رسد نقدینگی، این بازار را رها کند. علی الخصوص که سیگنال‌های خطرناکی از جانب بازار ارز صادر می‌شود. به نظر می‌رسد اصل این نقدینگی از محل کسب‌ و کارهای تولیدی و خدماتی و همچنین ذخایر احتیاطی اندک مردم به بازار سرمایه سرازیر می‌شود. یعنی جاهایی که در بحران‌های رکودی عمیق علی‌الخصوص در وضعیت فعلی به شدت نیازمند انبساط هستند نه انقباض! 🔹🔹🔹 عایدی حاصل از عرضه اولیه توسط دولت صرف چه اموری می‌شود؟ در موضوع شستا، خبر دقیق دارم که همه مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان مستقیما به صندوق تأمین اجتماعی واریز شد و صرف سرمایه‌گذاری تولیدی، خدماتی و حتی سفته بازی در شستا نشد. یعنی بازنده اصلی، بازنشستگانی هستند که در شستا سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما هیج نقشی در تصمیم‌سازی و مالکیت و اعطای مالکیت ندارند. 🔹🔹🔹🔹 اینکه ۶۰ درصد مردم، سفته باز شوند مناسب است؟ کمی به دور بر خود نگاه کنید و منطق رفتار و محاسبات اقتصادی سفته بازان را مرور کنید تا ببینید آیا روحیه سفته بازی نسبت و تناسبی با اقتصاد مقاومتی دارد یا خیر؟ 👌دغدغه‌هایی که ذکر شد از جنس بخش عمومی است. لطفا سطح بحث را اقتصاد خردی نکنیم. 💥با توجه به این اوصاف، پیشنهاد من به دوستانی که ذیل اقتصاد مقاومتی در حال نظریه‌پردازی و تبلیغ هستند این است که حتی اگر خرید و فروش می‌کنند، مروج بازار سرمایه نباشند. اگر چه برای کسی که خرید و فروش می‌کند، مروج نبودن بسیار سخت است! @hamidrezamaghsoodi @SchoolofEconomics
Abdolmaleki-WME-Presentation-96-11-28.pptx
1.15M
فایل جهانی؛ارائه شده در دانشگاه‌های خارج از کشور؛دکتر حجت‌الله عبدالملکی @SchoolofEconomics
💥💥 💥💥 👌 هشدار دکتر عبدالملکی درباره و و () @SchoolofEconomics
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
🔊 صوت درسگفتار استاد غلامعلی معصوم‌نیا ✅ پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی 💦عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ✴️ در دوره تخصصی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی پزوهشگران حوزه علمیه قم؛ اردوگاه امام رضا(علیه‌السلام) 27 مرداد ماه 1397 🎧 تاریخ مکاتب اقتصادی؛ تفاوت اساسی چارچوب‌های علم اقتصاد متعارف (لیبرال ـ سرمایه‌داری) با علم اقتصاد مقاومتی 🎯 اگر از تحلیل‌های ضعیف خسته شده‌اید، به مدرسه اقتصاد بپیوندید؛ در این کانال، صوت و درسگفتار و تحلیل‌های اساتید اقتصاد ارائه می‌شود: 🆔 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b 🆔 @schoolofEconomics
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
دکترمعصومی‌نیا-تاریخ اقتصاد1.mp3
3.53M
🔊 صوت درسگفتار حجه‌الاسلام دکتر معصوم‌نیا ✴️درجمع پژوهشگران‌ومبلغان اقتصادی حوزه‌علیمه 🎧 نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی و مقایسه اقتصاد سرمایه‌داری با اقتصاد مقاومتی (قسمت اول) خلاصه مطلب در پست بعدی👇👇 🆔 @schoolofEconomics
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
👆خلاصه درسگفتار حجه‌الاسلام دکتر غلامعلی معصوم‌نیا 🔊♦️ موضوع: نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی 💦 و مقایسه اقتصاد سرمایه‌داری با اقتصاد مقاومتی (1) 📚نگاهی به مکاتب اقتصاد مرسوم (سرمایه‌داری) از گذشته تا کنون از مقدمات جدی فهم عمیق مسائل اقتصادی و مبحث اقتصاد مقاومتی است. توضیح اجمالی مرکانتلیسم و اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک را باید دانست. ✅ در سال 1756 آقای فرانس کنه یک پزشک فرانسوی، نظریه فیزیوکراسی را به صورت نظم طبیعی بیان کرد که 20 سال این تفکر پابرجا بود. پدر علم اقتصاد، آدام اسمیت، الهام گرفته از شالوده فکری فرانس کنه بود. او در سال 1776 کتابی می‌نویسد که به پدر مکتب کلاسیک مشهور می‌شود. ✳️کلیسا هم مثل همه مکاتب الهی، می‌گوید حرص و طمع بد است؛ ولی آدام اسمیت گفت: این غرائز انسان است و خیلی خوب است. او توجهی به سایر نیازها و فطرت الهی انسان نداشت و یکجانبه بحث می‌کرد. از نظر امثال اسمیت، اساس علم اقتصاد این است. زیربناهای تفکر اقتصاد سرمایه‌داری «اصالت نفع شخصی و اصالت فرد» است. ✳️ کسانی که اصالت نفع شخصی و اومانیسم را پذیرفتند، دو دسته شدند. دسته اول قائل بودند که در اصل حرص، طمع و منفعت‌طلبی شخصی بد است؛ ولی لازم است. عده‌ای مثل آدام اسمیت گفتند اصالت منفعت خوب و لازم است. آدام اسمیت می‌گفت ما باید مردم را مجاب کنیم که بر اساس نفع شخصیشان عمل کنند. 🍅🍅بنای همه این اصل‌ها، اومانیسم است. اقتصاد سرمایه‌داری مبتنی بر اومانیسم و آزادی بی‌بندوبار انسان و تعقیب منافع شخصی و اصالت فرد است. 💥♦️نتیجه‌ای که اومانسم قهرا می‌آورد، چند چیز است؛ اول باید اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد باشد که نتیجه‌اش ظلم به اکثر مردم است. دوم، مردم باید مالکیت‌شان نامحدود باشد که نتیجه‌اش اختلاف طبقاتی باشد. نتیجه سوم، رقابت آزاد و داروینیستی است؛ یعنی قانون جنگل و ضعیف‌کشی بی‌قید. الزام بعدی، عدم دخالت دولت در اقتصاد است که بیشتر به مثابه شعار اقتصاد سرمایه‌داری است...ادامه در قسمت دوم:👇👇 👈👈با پیوستن به کانال مدرسه اقتصاد، دیگران را نیز از ارائه ممتد صوت درسگفتار اساتید و تحلیل‌ها درباره اقتصاد ایران، باخبر کنید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
دکترمعصومی‌نیا-تاریخ اقتصاد2.mp3
2.62M
🔊 صوت درسگفتار حجه‌الاسلام دکتر معصوم‌نیا ✴️درجمع پژوهشگران‌ومبلغان اقتصادی حوزه‌علیمه 🎧 نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی و مقایسه اقتصاد سرمایه‌داری با اقتصاد مقاومتی (قسمت دوم) خلاصه مطلب در پست بعدی👇👇 🆔 @schoolofEconomics
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
👆خلاصه درسگفتار حجه‌الاسلام دکتر غلامعلی معصوم‌نیا 🔊♦️ موضوع: نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی 💦 و مقایسه اقتصاد سرمایه‌داری با اقتصاد مقاومتی (2) ✳️بعد از آدام اسمیت، اقتصاددانان زیادی ظهور کردند؛ مثلا مالتوس که سومین اقتصاددان غرب است، با نظریه «لزوم کاهش جمعیت برای جلوگیری از بحران رزق»؛ نظریه‌ای که رازقیت خداوند و قدرت طبیعت و دانش بشر برای تامین نیازها را به هیچ می‌انگارد. دوم نظریه ریکاردو با عنوان «دست‌مزد آهنین»؛ ❇️این‌ها مبانی اقتصاد غرب را شکل می‌دهند که نتبجه‌اش بوجود آمدن دو طبقه، سرمایه دار و فقیر است؛ هرکس سرمایه‌دار نباشد، باید اسیر و نوکر ثروتمندان باشد. با اعمال این نظریه، به شدت افراد فقیر مورد ظلم و تحقیر قرار گرفتند. خود ما را تصور کنید؛ به‌خاطر نظریه دست نامزئی، نظریات ریکاردو، جان استوارت میل و دیگران، گرفتار چه ابتلائاتی هستیم. دیگران طبق این مدعیات شبه‌علم [و در واقع جهل مرکب] باید بایستند جلو و ما را اسیر خود کنند؛ به ما بگویند باید روزی 14-16 ساعت خودت، زن و بچه ات کار کنید تا یک چیز بخور و نمیری به شما بدهیم. 🔴 دنیای غرب این تاریخ را گذرانده است و الان لاپوشانی می‌کنند یا کتمان. البته الان هم وضع به همین صورت است و رفاه حداقل افراد در فقر حداکثر افراد است و روز به روز در غرب، به دلیل همین نظریات شبه‌علمی، به تعداد فقرا دارد افزوده می‌شود. ♻️توده مردم روزی 16 ساعت کار می‌کردند به‌خاطر یک لقمه نان بخور و نمیر؛ خب مردم گرسنه بودند. تظاهرات کردند و دوتا مکتب را بوجود آوردند؛ سوسیالیست‌های تخیلی و سوسیالیست‌های علمی. سوسیالیست‌های علمی همان مارکسیست‌ها هستند. سوسیالیست‌های تخیلی بیشتر فرانسوی هستند. این‌ها می‌گویند شالوده نظام سزمایه‌داری درست است و ما باید در پارادایم سرمایه‌داری اصلاحات ایجاد کنیم. ✅ مارکس آمد در مقابل اصالت فرد غربی، اصالت جمع را مطرح کرد؛ این یعنی آزادی اقتصادی ممنوع. مالکیت خصوصی را تعطیل کرد. رقابت اقتصادی را از بین برد؛ چهارم این بود که مالکیت را به دولت داد. مارکسیسم این طوری بوجود آمد؛ مارکس تحلیل شرایط کرد و گفت نگرانی و ناراحتی کارگران باعث طغیان می‌شود؛ پس اولین انقلاب کمونیستی در انگلیس و فرانسه اتفاق می‌افتد. ولی خود مارکسیسم هم مشکلات زیادی در شوروی داشت تا بدانجا که به فروپاشی رسید. 👈👈با پیوستن به کانال مدرسه اقتصاد، دیگران را نیز از ارائه ممتد صوت درسگفتار اساتید و تحلیل‌ها درباره اقتصاد ایران، باخبر کنید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
💥یک بازی کثیف اصلاحاتی برای ایجاد دو قطبی بین روحانیت و مردم!! 🔸رسانه‌های اصلاح طلب با تکنیک کوچک‌نمایی نوشتند: 400 نفر از و مدرسان حوزه خواستار بازداشت وزیر ارتباطات به دلیل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شده‌اند حال آنکه از آذری جهرمی خواسته‌اند در این شرایط کرونایی اینترنت را دهد. 🔹اما خبر و متن اصلی نامه چنین است: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه و بیش از ۴۰۰ نفر از ، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از ۶۵ کشور طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار محاکمه عاملان فاجعه‌بار فضای مجازی کشور شدند. 👌👈مغالطاتی که رسانه اصلاحاتی در انعکاس خبر ماجرا به کار برده‌است: 🔻1- سعی کرده که بگوید این نامه فقط از طرف 400 طلبه است و "مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه و "شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه" را از 65 شهر را سانسور کرده‌است!! 🔻2- نامه را اینترنت عنوان کرده؛ در حالی که علت نامه فضای مجازی است نه فراگیری اینترنت!! 🔻3- وانمود کرده‌ که انگار مخاطب نامه فقط ارتباطات است؛درحالیکه نامه صراحتا خواستار برخورد با عوامل ولنگاری فضای مجازی شده. 🔻 4- رسانه اصلاحاتی در پایان نیز تلاش کرده‌ که بین خواست عموم مردم و طلاب و روحانیون یک ایجاد کند!! 📝متن کامل نامه + اسامی در خبرگزاری فارس: fna.ir/ex2x72 ✔️جهت حمایت از این اقدام، لطفا مشخصات خود را به آیدی زیر ارسال بفرمایید: @pasdaran_aboozar 🌐 @sollam 🆔 @schoolofEconomics
💥👈 سستی استدلال مخالفین خودکفایی گندم و کالاهای استراتژیک کشاورزی در شرایط پرآبی کشور!! 🔸 در سال 98 با وجود سیل ویرانگر در استان هایی مثل فارس و خوزستان، برداشت محصول گندم کشور دو برابر سال قبل بود. همچنین به گفته ‏مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تولید برنج در سال گذشته از مرز ۲.۹ میلیون تن گذشت. این تولید متاثر از افزایش سطح، پس از بارش‌های قابل توجه و سیل اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ در استان‌های گلستان و خوزستان رخ داد. 🔸 اما وزیر سابق جهاد کشاورزی مهرماه 98 اعلام کرد که «خرید گندم امسال با کاهش مواجه بود، از این رو دولت تصمیم دارد گندم مورد نیاز را وارد کند.» 🔸 در واقع وزارت کشاورزی با بی نظمی در اعلام نرخ خرید تضمینی (قیمت بسیار پایین و اعلام دیرهنگام) باعث شد کشاورزان در سال 98 بیش از 3 میلیون تن گندم را به دلال و قاچاقچی بفروشند و در نتیجه برای رفع نیاز داخل مجبور به واردات 137 هزار تن گندم به ارزش 35 میلیون دلار شویم. 🔸 با شیوع ، قیمت جهانی برنج به بالاترین عدد ۷ سال اخیر رسیده و قیمت گندم هم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس بالاتر رفته. پیش بینی این است قیمت مواد غذایی با پایه گندم بشدت گران شود. 🔸 در کنار این گرانی بازار، گزارش هایی وجود دارد که خوراک وارداتی دام، در گمرک به دلایل نامشخص ترخیص نمی شود که موجب کمبود و گرانی خوراک دام و کاهش صرفه تولید شده. آمارها نشان میدهد با وجودی که چند ماه است بازار گاو و گوساله داخلی کساد است، همچنان واردات گوشت قرمز در صدر لیست واردات قرار دارد. گوشت قرمز سرد هشتمین و گوشت قرمز گرم دوازدهمین کالای وارد شده به کشور بوده است. 🔸 از طرفی کمبود و گرانی ، تعلل در ترخیص بار نهاده‌ها در گمرک و نیز اتفاق عجیب صادرات غیر معقول که با ارز دولتی وارد شده بوده، منجر به ماجرای دفن های یک روزه شده و خبر از کمبود و گرانی تا چند ماه آینده و نیاز به واردات برای تنظیم بازار می دهد. 😳🔸 حال این خبرهای ناراحت کننده را بگذارید کنار این احتمال جدی که بزودی بواسطه کرونا، صادرکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، صادراتشان به دیگر کشورها را متوقف می‌کنند. یعنی واردات گندم، برنج، دانه روغنی، گوشت قرمز و سفید... به کشور باسختی همراه خواهد شد. 🔸 سیاستمدار برجسته آمریکایی می گوید «اگر می خواهید دولتها را مطیع کنید انرژی را و اگر می خواهید ملتها را مطیع کنید غذای آنها را کنترل کنید.» این مقدار بی تدبیری و بی مبالاتی در برنامه ریزی برای تامین کالاهای استراتژیک غذایی کشور و به خطر انداختن امنیت غذایی می تواند اتفاقی باشد؟ 🔸 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۸ شهریور 98 گفته بود: «در دهه هفتاد که مسئولیت وزارت کشاورزی را داشتم بر سیاست خودکفایی گندم تاکید می‌شد؛ اما این یک اشتباه تاریخی بود.» زمزمه های مخالفت با خودکفایی محصولات استرانژیکی مثل گندم از دهه هفتاد و دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات، امروز به دولت روحانی منتقل شده است. درحالی که ضرورت خودکفایی و تامین امنیت غذایی در شرایط جنگ اقتصادی مانند اهمیت تامین گلوله سربازان در میدان جنگ است. 📙 منبع: خبرگزاری مشرق؛برگرفته از جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران: hamiyanekeshavarzi.ir @schoolofEconomics
💥👈 کانال مدرسه اقتصاد، ادعا ندارد که تمام مدعیات جنبشی که در نقد در بهار 99 تأسیس شده است، صحیح است یا غلط؛ ولی خواندن و تأمل در نوشته‌ها و مطالب این جنبش، توصیه می‌گردد؛ قطعا باید در مسیر نقد و ، به دقت عمل کرد و از افراط و تفریط بر حذر بود و این کانال، رسالت خود را حرکت در مسیر عقلانیت و دلسوزی برای مردم و ایجاد زمینه اندیشه‌ورزی در این مسیر و دوری از هیجان‌زدگی می‌داند و از نقدهای دلسوزان استقبال می‌کند. اما بیانیه این جنبش: ✍️ بیانیه آغاز به کار پویش مبارزه با قمار سازمان یافته 🔹 انقلاب اسلامی در سال 1357 نتیجه باور به «عدم جدایی سیاست از دین» بود؛ و اولین ثمره‌ی این انقلاب پدید آمدن نهادی به نام ولایت فقیه و قرارگرفتن آن در راس ساختار سیاسی کشور بود. اکنون که بیش از 40 سال از عمر این نهاد می‌گذرد شاهد بالاترین ثبات سیاسی نسبت به الگو‌های دیگر به عنوان نتیجه این نهاد هستیم. ▪️ انقلاب یک حقیقت ماندگار و حقیقت دائمی است. انقلاب یعنی دگرگونی؛ یعنی تحول و تحول حد یقف ندارد؛ هیچ وقت تمام نمی‌شود، پس باید پرسید که انقلاب در عصر حاضر چیست؟ عصر ما عصر به باور رساندن جامعه برای این گزاره است: «اقتصاد از دین جدا نیست»! ▫️ باید آنقدر این گزاره را تکرار کرد و شرح ‌و ‌بسط داد تا به یک انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد برسیم. یک نهاد مبتنی بر اسلام متولی ساختار اقتصادی کشور بشود تا در نتیجه آن بتوانیم از این تلاطم‌های گسترده و آشوب‌های اقتصادی که دنیا را فرا گرفته و فراز و فرودهای معیشت مردم خارج بشویم و آرامش و عدالت اقتصادی در جامعه ظهور کند. 🔸برای شروع باید طاغوت اقتصادی را شناخت و آن را به دیگران شناساند. همانطور که امام خامنه‌ای فرموده: «همین اقتصاد آدام اسمیتی و رسیدن به این وضع دیکتاتوری اقتصادی موجود در دنیا، دارد انحلال و فروریختگی خودش را به تدریج نشان می‌دهد.» علم اقتصاد موجود در دنیا تبدیل به دیکتاتوری بلامنازعی شده و محلی برای عرض اندام به الگوی جدید نمی‌دهد. این دیکتاتوری اقتصادی در طول چند سده گذشته نهادهایی را شکل داده که عموم آن‌ها را می‌شناسید: بانک، بورس،‌بیمه، اوراق بهادار،اوراق قرضه، هج‌فاندها و .... 🔴 تجربه تلخ در ایران پس از انقلاب و خام‌اندیشی «امکان ایجاد بانکداری اسلامی» در طول ده‌سال گذشته با نظریات پرقدرت علمی رد شده و اکنون همگان می‌دانند که نهاد بانک اساسا قابلیت تحمل اسلام را ندارد و نهاد اسلامی نگه‌داری و نقل پول را نمی‌توان بانک نام نهاد. ♦️ امروزه سوال بر سر دومین نهاد ساخته و پرداخته تمدن منحط غربی یعنی بورس است. آیا بورس می‌تواند اسلام را تحمل کند یا اگر نهاد اسلامی برای تامین مالی تولید در دل اسلام شکل بگیرد می‌توان آن را با الگوی فعلی بورس در دنیا یکسان دانست و به آن بورس اطلاق کرد؟ ⚫️ بورسی که در دنیا باعث مشکلات عظیمی بوده و بحران‌های مالی و سبک‌زندگی پولی وحشتناکی را برای دنیا فراهم کرده، اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، به زودی این بحران‌ها را در جمهوری اسلامی نیز پدیدار خواهد کرد و الگوی معیشت مقاوم را به غرب وابسته خواهد کرد.باید با الگو‌های پیشرفته و سازمان یافته‌ی قمار مبارزه کرد و فراموش نکرد قرآن معجزه‌ایست برای همه اعصار و این معجزه قمار را مایه تباهی و حرام می‌داند. ▫️بهار 1399 🚨کانال پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته: @Qomar_ir @schoolofEconomics