امام جعفرصادق (علیهالسلام)میفرمایند:
لِلجَنَّةِ بابٌ یُقالُ لَه «بابُ المجاهدین» یَمضون اِلَیه فَاذا هُو مَفتُوحٌ و هُم مُتَقَلِّدونَ بِسیوُفِهم والجَمعُ فیالمَوقِفِ.
بهشت، دری دارد به نام «مجاهدین» که (فردا) مجاهدین با حمایل شمشیرهای (اسلحة) خود به سوی آن که بر ایشان باز است رهسپار میشوند در حالی که دیگر خلایق در محشر به سر میبرند. (ثوابالأعمال، ص ٤٢١)
#حدیث_روز
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
در یکی از روستاهای سوسنگرد مادری به همراه فرزند شیرخوارش تنها مانده بودند، که پس از آتش سنگین توپخانه عراق مادر فرزندش را رها می کند و کودک جا می ماند، هاشم با شهامت و رشادت بچه را نجات می دهد و به مادر می رساند.
"شهید هاشم پورزادی"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
رضا سالی به دنیا آمده بود که بهترین بندگان خدا در کربلای 5 خون داده بودند و او نیز همان راهی را رفت که بهترین فرزندان حضرت روح الله چراغ هدایتش بودند،
همانها که سید مرتضی اینگونه روایتشان میکند:
«رزمنده ای داخل سنگر نشسته و برای پدر و مادرش نامه مینویسد: مادر جان، شیرت را بر من حلال کن؛ همان شیری که دهه ی اول محرم با اشکهای شوری که برای تنهایی حضرت زینب(س) میریختی، درهم می آمیخت و در کام من می نشست و جانم را با مهر حسین (ع) پیوند میزد.»
"شهید رضا حاجی زاده"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
بعد از عملیات ، یک سطل گرفته بود دستش و فشنگ های روی زمین را جمع می کرد.
می گفت:حیفه اینا روی زمین بمونه ، باید علیه صاحباش به کار بره. بيت الماله!!!
"شهید حسن باقری"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. در آیۀ 6 سوره هود، مستقر" در اصل به معنى" در قرارگاه و محل ثابت است و" مستودع" به معنی محل ناپايدار است، در حقيقت آيه فوق مىگويد: تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مىبخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانههايشان مىآورند، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند، سهم آنها را از روزى به آنان مىبخشد چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مىداند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مىكنند، با خبر است.
2. در توضیح جملۀ «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» در آیۀ 7 برخی گفتهاند: ابتدا آسمانها و زمین موادی مذاب، مایعمانند و سیال بود؛ چراکه که از نظر زبان عربی «ماءِ» به هر مایعی گفته میشود؛ چه آب باشد یا غیرآن.و خداوند آن را مدیریت و فرمانروایی میکرد و تحت عرش ربوبی او بود چرا که «عَرْشُ» به معنای تخت فرمانروایی و حاکمیت خداوند است.
3. «سِحْرٌ» در آیۀ 7 هود، در اصل به معنای وارونه کردن حقیقت و نشان دادن غیرواقعیت به جای واقعیت است و منظور کافران از اینکه میگفتند زندگی اخروی سحر آشکار است؛ یعنی واقعیت ندارد و چیزی جز دنیا نیست.
4. در آیۀ 18 واژۀ «أَشْهادُ» که جمع شهید است، بر وجود گواهان پرشمار در قیامت دلالت دارد. طبق آیات قرآن، گواهان از این قبیلاند: خداوند (حج: 17)، پیامبر (نساء: 41)، امامان معصوم(بقره: 143)، فرشتگان (ق: 21)، عمل انسان (کهف: 48)، وجدان (اسراء: 14)، اعضای بدن (نور: 24) و زمین (زلزال: 4).
5. ایمان اجباری اثری ندارد؛ ولی از نگاه قرآن، همۀ انسانها باید به شکل اختیاری ایمان بیاورند؛ در غیر این صورت در آخرت مجازات میشوند؛ چراکه یا از عقل خود پیروی نکرده و به جستوجو نپرداختهاند یا اینکه عناد ورزیدهاند؛ مگر آنکه جاهل قاصر باشند که وضعیت خاصی دارند.
6. هیچ پیامبری ازجمله نوح بهطورمستقل نه علم به غیب و نه کمال دیگری دارد؛ ولی با خواست خدا از این علم برخوردار خواهد شد. ازاینرو در قرآن دو دسته آیات موجود است: آیاتی که علم غیب را از دیگران نفی میکند و آیاتی که در شرایطی آن را برای پیامبران اثبات میکند و آیۀ 31 سورۀ هود از دستۀ نخست شمرده میشود.
7. «مجادله» در کلام به معنای محکم بودن در سخن خود و اصرار برای اثبات عقیدۀ خویش است که اگر برای اثبات حق باشد، از نگاه قرآن و عقل، پسندیده و اگر برای جانبداری از باطل باشد، بسیار ناپسند است. در قرآن در هردو مورد به کار رفته و در آیۀ 32 از دیدگاه کافران آنچه نوح بیان میکرد، مجادله بر سر امری باطل بود.
8. واژۀ «تَّنُّورُ» در آیۀ 40 همان تنور فارسی است که در زبان عربی، عبری و ترکی نیز به همین معنا و برای پختن نان به کار میرود.
9. «جُودِيِّ» در آیۀ 44 به معنای کوه است. برخی گفتهاند به هر کوهی گفته میشود و برخی گفتهاند منظور کوهی خاص است و این گروه با توجه به آنچه در کتابهای لغت و تورات آمده، گفتهاند منظور کوهی در مناطق شمال عراق و نزدیک به شام یا نزدیک به همین منطقه اما در خاک ترکیه است.
10. امام صادق(ع) زمان ساخت کشتی را هشتاد سال میداند. محل ساخت کشتی مسجد کوفه بوده و طول کشتی چهارصد و عرض آن چهل متر بوده است؛ بنابراین، منظور از یک جفت از هر حیوانی که حضرت نوح در آن نهاده بود، تنها حیوانهای سرزمین خود حضرت نوح است.
✍ استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_دورازدهم
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
#برشی_از_کتاب
#وقتی_بیایی
دادگاه ها, رونقی ندارند و زندان ها حالت تعطیل پیدا می کنند.
چرا که قضاوت و داوری شما, با علم الهی و بدون طلبیدن شاهد, بدون شک به رأی درست رسیده و حکم واقعی را جاری می کنید و یارانت چه زیبا با نگاهی به کف دستشان, حکم الهی را در می یابند و با اعلام و اجرای آن حکم, چقدر زود مردم, سروسامان گرفته به سوی زیبایی های حکومت شما حرکت می کنند.
آن عده معدود که تابع هوای نفس هستند از ترس این عدل و داوری, دیگر دست به خطا نمی زنند.
آبروها حفظ می شود, مردم عزیز و عزتمند در کنار هم زندگی می کنند.
همه به عالم غیب بودن شما, ایمان آورده و از طرفی خداوند را شاهد اعمال می دانند.
حس حضور خدا پر رنگ شده, با جان و دل, لمس می شود.
جوانان با عشقی که به شما دارند دیگر به سمت خطا نمی روند.
آن ها به خاطر آزرده نساختن دل شما تمام تلاششان را صرف می کنند تا مبادا گرد غم بر چهره ی مبارکتان بنشیند.
آن ها به خوبی می دانند شما از گناه شیعیان, ناراحت می شوید.
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
بند ۳۰
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که در آن معاونت کردم علیه یکی از بندگانت، یا دیگری را به سوی آن راهنمایی کردم، و یا غیر خود را به سوی آن دلالت نمودم، یا با تعمّد در آن اصرار ورزیدم، یا از روی نادانی در آن مقیم شدم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان
#استغفار_هفتاد_بندی
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
درخون خود تپیدن عاشق، عبادت است
دنیا نه جای ماندن اهل شهادت است ...
"شهید رحیم فیروزآبادی"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
خیلی عجله ای برای افطار کردن نداشت! نماز مغرب و عشا را اول وقت میخواند بعد میومد سر سفره افطارالبته بخاطر شرایط تغییر مکان بچه ها خیلی ها روزه نبودن و برای همین خاطر هم من برام خیلی مهم بود که از افطار برای رضا یک مقداری نگه دارم تا وقتی اومد بخورد
یک بار که یکی از اهالی برای بچه ها غذای گرم آورده بود باز رضا برایش نماز اول وقت مهم بود، هرچند از اون غذا شاید چند لقمه ای بیشتر سهم رضا نشد
"شهیدرضا کارگر برزی"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
من نمیخواهم که عمرم بیثمر باشد و مرگم یک مرگ عادی، مرگی میخواهم که در راه اسلام و ایران اسلامی باشد.
من بهخاطر منطق خویش برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) وارد جنگ با دشمنان اسلام شدم و با عشق و علاقه و رضایت کامل جان خویش را فدای این راه مینمایم و میروم تا انتقام سیلی حضرت زهرا(س) را بگیرم.
من از مردم ایران میخواهم تفرقهاندازی نکنید، با هم متحد باشید، دین اسلام را سربلند نگه دارید، به دوستان و آشنایان توصیه میکنم نماز اول وقت و با حضور قلب بخوانید
"شهیدرضاحاجی زاده"
#سالروزشهادت
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظات تکاندهنده و دیدهنشده از نبرد شیرمردان ایرانی در خانطومان
#سالروزخانطومان
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه "تابش"
برکت ماه رمضان
حجت الاسلام شکریان ، مدیرکل سازمان تبلیغات استان مازندران توضیح میدهد.
#رمضان
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
حضرت فاطمة زهرا(سلامالله علیها) میفرمایند:
جَعَلَ اللهُ الجِهادَ عِزّاً لِلاسلام.
خداوند جهاد را جهت عزّت و سرافرازی اسلام مقرر فرموده است.
(بحار، ج ٢٩، ص ٢٣٣)
#حدیث_روز
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
اولش قبول نمی كرد، با اصرارهای من بلاخره راضی شد ازدواج كند. معيارهايي برای انتخاب همسر داشت، دلش ميخواست همسرش با ايمان باشد، می گفت: «مادرجون! زني می خوام كه با خدا باشه، دوستدارم طوری باشه كه به حجابش افتخار كنم.» روز اول به همسرش گفته بود: «من بهخاطر اين ازدواج كردم كه دينم كامل بشه، چون بنای شهادت دارم، می خوام وقتی شهيد شدم، با دين كامل به ديدار خدا برم.»
"شهيد سيد احمد موسوی راد"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
دلم راضی نمیشد برود. گفتم اگربروی شیرم را حلالت نمیکنم.
گفت :قبول! یعنی راضی هستی من تو خیابان تصادف کنم و بمیرم ولی در جبهه شهید نشوم!
اصلا اگر نزاری برم شکایتت را پیش حضرت زینب (س) میکنم.
مگر خون من از خون علی اکبر و علی اصغر امام حسین (ع) رنگین تر است.
می دانستم حریفش نمیشوم. گفتم برو خدا به همراهت.
"شهید محمدرضا شمس الدین"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. نفس اماره، یعنی نفسی که تحت تربیت عقل و وحی قرار نگرفته و انسان را به بدی میخواند و در آیۀ 53 یوسف به این نفس اشاره شده است.
2. علل درخواست و پذیرش مسئولیت در دربار مشرک از سوی یوسف را میتوان نجات مردم در سالهای قحطی و محو کردن بتپرستی در مصر و نیز کارهای نیک دانست، امام صادق(ع) فرمود: کفارۀ همکاری با حاکم (ظالم)، برآوردن نیازهای برادران است.
3. واژۀ «فِتْيانِ» در آیۀ 62 یوسف جمع «فتی» در اصل به معنای تازهجوان است؛ اما در سورۀ یوسف به معنای غلام و برده آمده است.
4. واژۀ «کید» در عربی به معنای نقشه و چارهجویی است که اگر برای هدفی ستوده باشد، آن را تدبیر و اگر برای هدفی نکوهیده باشد، آن را نیرنگ میگویند و آنجا که به خدا نسبت داده میشود، از گونۀ نخست خواهد بود؛ مانند «كِدْنا» در آیۀ 76 یوسف.
5. «مَوْثِق» به معنای پیمان مؤکدی است که برای دیگران اطمینانآور باشد؛ چنین پیمانی معمولاً همراه با سوگند است؛ ازاینرو فرمود: «أَخَذَ عَلَيْكُمْ مَوْثِقاً مِنَ اللَّهِ»؛ یعنی «یعقوب بر ضد شما با نام خدا و سوگند به او پیمانی محکم گرفت که بنیامین را سالم بازگردانید».
6. مطابق برخی روایات، پیراهنی که یوسف برای یعقوب فرستاد، پیراهنی بود که جبرئیل برای حضرت ابراهیم آورد که او بتواند در برابر آتش مقاومت کند، پس از او به اسحاق رسید و اسحاق نیز در پایان عمر خود آن را به یعقوب و یعقوب آن را به یوسف داد.
7. وهابیان پیرو ابنتیمیه معتقد به تأثیر نداشتن غیرخدا و حرمت تبرک به آثار پیامبران و اولیایند و این امور را شرک میدانند؛ درحالیکه آیۀ 93 بهروشنی اثبات میکند که پیراهن ولی خدا اثرگذار است و حتی میتواند پیامبر نابینا را شفا دهد و نیز اثبات میشود که تبرک به آثار پیامبران و اولیای خدا جایز است؛ چراکه یعقوب به پیراهن یوسف تبرک جست و بینا شد.
8. اینکه چرا حضرت یوسف نزد پدرش نرفت ممکن است دستور خداوند بوده که طبق حکمتی که خود میدانست، به یوسف اجازۀ سفر نمیداد. یا خداوند میخواست یعقوب داغ دو فرزند را ببیند و زمان هجرتش طولانی شود تا مقام والاتری یابد. و یا میبایست برادران او نیز به حد توبه برسند تا همگی، خانوادهای مؤمن و صالح را تشکیل دهند و خیال یعقوب از هر جهت آسوده شود.
9. هنگامی که یوسف به دنیا آمد، مادر او از دنیا رفت و خالهاش او را بزرگ کرد و در عربی نیز هرگاه خاله چنین نسبتی را با انسانی داشته باشد، به وی مادر میگویند؛ چنانکه به عمو، پدر نیز گفته میشود از اینرو خبری از سوز و گداز مادرش در این سوره نیست.
10. پدر و مادر یوسف و برادرانش او را سجده کردند زیرا يوسف را آيتى از آيات خدا دانسته و او را قبله در سجده و عبادت خود گرفتند، هم چنان كه ما، خدا را عبادت مىكنيم و كعبه را قبله خود مىگيريم و نماز و عبادت را بدان سو مىگذاريم، پس ما با رو به كعبه، خدا را عبادت مىمیکنیم نه كعبه را.
✍ استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_سیزدهم
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab