✨﷽✨
♦️سلسله مباحث *طهارت نفس*
*♦️سیربه عالم بالا با جنبه روحانی*
(برگرفته از کتاب شریف و نورانی *معراج السعاده* تالیف عالم ربانی ملّا احمد نراقی) ره
*👈فصل پنجم*
*👈زمان : ۸ دقیقه*
👈فصل پنجم: سیر به عالم بالا با جنبه روحانی
از آنچه مذکور شد دانسته شد که: از برای انسان دو جنبه است: یکی جنبه «روحانیت»، که مناسبت دارد به سبب آن با ارواح طیبه و ملائکه مقدسه. و دیگری جنبه «جسمانیت» که مشابهت دارد به جهت آن با حیوانات، از بهائم و سباع. و به واسطه آن جزء جسمانی چند روزی در این عالم هستی زیست مینماید و مقام میکند.
سپس به واسطه جزء روحانی مسافرت به عالم اعلی میکند و در آنجا همیشه مقام میسازد و مصاحبت میکند با ساکنان عالم قدس، به شرطی که در مدت اقامت در دنیا میل به آن عالم نموده همه روزه در ترقی باشد، تا جانب جزء روحانی بر جسمانی غالب شود، و کدورات عالم طبیعت را از خود بیفشاند و در او آثار روحانیت پیداگردد.
و چون چنین باشد
می رسد به جائی که با وجود اینکه در این دنیا هست، هر لحظه ازسیر به عالم بالا با جنبه روحانی «مبادی فیاضه» [۱] کسب فیوضات میکند، و دل او به نورالهی روشن میشود. و هر چه علاقه او از جسم و جسمانیات کمتر میگردد، روشنائی دل و صفای خاطرش زیاد میشود، تا زمان مفارقت از این دنیا رسد تمامی پردههای ظلمانی طبیعت از پیش دیده بصیرتش برداشته میشود، و حجابهای «عوایق هیولانیه» [۲] از چهره نفسش دور میگردد، و در آن وقت از دل او جمیع اندوهها و المها بیرون میرود، و از همه حسرتها و محنتها فارغ میشود، و میرسد به سرور ابدی و راحت سرمدی. هر لحظه او را از اشعه جمال ازل نوری تازه، و هر دم او را از «مواید» [۳] احسان «لم یزل» [۴] فیضی بی اندازه حاصل میگردد. و باشد که با وجود بقای در دنیا، هرگاه ریشه جمیع علایق دنیویه را از زمین دل برکند، پیش از ارتحال به عالم بقاء، این حالات ازبرای او حاصل شود، و در این هنگام مال و عیال بر خود «کل» [۵] و وبال میبیند، مگر به قدر ضرورت. بلکه از تن و بدن خود دلگیر میشود و طالب سفر آخرت میگردد، و به زبان حال میگوید:
(حجاب چهره جان میشود غبار تنم)
(خوشا دمی که از این چهره پرده برفکنم)
بدن او مقیم خطه خاک، و دل او مصاحب سکان عالم افلاک، بجز مراد خدا رانجوید و سخنی که نه از برای اوست نگوید، و راهی که نه به
سوی اوست نپوید، تا برسدبه مجاورت ملا اعلا، و محرم گردد در محفل قرب مولی. و بیابد آنچه را که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به هیچ خاطری خطور نکرده. و ببیند آنچه را که در کتاب الهی اشاره به آن شده که:
«فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرة اعین». [۱]
یعنی: «هیچ کس نمی داند آنچه ذخیره شده است از برای ایشان از چیزهائی که دیدهها را روشن میکند».
*(پاورقی و معنی کلمات)*
👇👇
[۱]: ۲۹. در اصطلاح فلاسفه مراد از «مبادی فیاضه عالیه و متعالیه» همان عقول مجرد طولیه و نفوس کلیه و عقول عرضیه است، که «مبادی مفارقه» هم نامیده اند. و فلاسفه معتقدند که: آنان صادر اول و واسطه فیض میباشند. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۳ ص ۱۶۶۷.
[۲]: ۳۰. منسوب به «هیولی» (خمیره اجسام، ماده و عنصر اولیه جسم) است. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۳، ص ۲۱۸۸.
[۳]: ۳۱. جمع مائده است. یعنی: سفره.
[۴]: ۳۲. جاودان.
[۵]: ۳۳. گران و سنگین.
[۱]: ۳۴. سجده، (سوره ۳۲)، آیه ۱۷.
*┅═✧❁••❁✧═┅*
https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
https://eitaa.com/Selfmade1
هدایت شده از قرآندلان
1_1966977145.mp3
5.76M
ترجمهی برای پرواز
🔻 انتشار، بلامانع فقط بصورت فوروارد.
رسول خدا" ص" فرمودند:
💚 قرآندلان، یک بهشتی ناباند.
بما، بپیوندید 🌸🖐️👇
https://eitaa.com/joinchat/3347251394Cd8846c59bb
✅
https://rubika.ir/qurandelan
هدایت شده از قرآندلان
"فرق فکر با تفکر! "
🔹 در علوم باطنی، "فکر کردن" یک چیز است و "تفکر" چیز دیگریست. این دو با هم فرق دارند.
🔹 قرآن دعوت به تفکر می کند و نه به فکر. دقت کن! » در فکر، تو توسط مجموعه ای از تصاویر افسارگسیخته بلعیده می شوی. هیچ اختیاری نداری و همواره از کلمه یا تصویری به کلمه و تصویر دیگری پرتاب می شوی. مثلاً؛ فردا چه می شود؟! داشته باشم چه می شود؟! نداشته باشم چه می شود؟! اگر بُزَم هزار تا بز بشود چه می شود؟! برسم چه می شود؟! نرسم چه می شود؟! فقیر بشوم چکار کنم؟! ثروتمند بشوم چکار کنم؟! اگر زمین دهان باز کند و فرو روم و یا شهاب سنگی بر سرم فرود آید چه کنم؟!... و اینها و جز اینها دریای عمیقی است که اکثر مردمان در آن غرق اند و متاسفانه اسمش را تفکر گذاشته اند!
🔹 این نوع فکرکردنها، یک بیماری است. بیماری ای که آدمی را از انرژی حیاتی خالی می کند. تفکر چیز دیگریست. در تفکر موضوع مشخص است و تو آگاه بر تفکر خویشی. مثلا می خواهی قرار دادی ببندی، یا می خواهی یک مسئله هندسی را حل کنی، یا میخواهی نقشه ی ساخت یک خانه را بکشی، یا قرار است چیزی را تعمیر کنی، یا راه گم کرده ای و میخواهی مسیر درست را بیابی،... و امثالهم. در تفکر، تو بر فکر خویش، آگاهی.
مسئله را می دانی. سؤال مشخص است و تو بدنبال بهترین جوابی. و وقتی جواب را یافتی، فکر تعطیل می شود. دیگر تو اسیر فکر نیستی.
🔹 در تفکر، فکر یک وسیله در دستان توست. اما در فکر افسارگسیخته و بی مورد، این تویی که بازیچه ی دستش شده ای. این تویی که اسیرش گشته ای. فکر و خیال ها ریشه در هپروت و موهومات دارند. حال آنکه تفکر، در باره ی امر واقع است. مضافاً اینکه تفکر یک علم اکتسابی است. کار هر کسی نیست. کار کسی است که مقدماتش را به خوبی کسب کرده است. و تفکر خود مراحلی دارد. از ابتدایی ترین تا متعالی ترین آن.
🔸 "تفکر"، اولین وجه دانایی روح است.
وجوه دیگری نیز در روح وجود دارد که فراتر از تفکر عمل می کنند و بسیاری از سالکان از آن وجوه دیگر کسب آگاهی می نمایند.
👌 یادت باشد آن تفکری که قرآن می گوید دعوت به تفکر متعالی است نه این فکر و خیال های بیخود و افسارگسیخته ما! افکار و اوهامی که به جای وضوح و روشنی بیشتر، همواره تاریکی فزونتر آورده اند!
با اقتباس از کتاب هفت عمق آگاهی
@qurandelan
هدایت شده از امام مهدی منتظر ماست...
🌷امام مهدی شناسی ۱۵۰۵🌷
☘تسلیم محض☘
💠خدای سبحان پس از تطهیر دل، آن را تسلیم امام علیهالسلام میكند. محب امام، سلم محض است و خود را كاملاً در خدمت امامش قرار میدهد و پاداش این سلم و تسلیم، سلامت از سختی حساب و فزع روز قیامت است.
💠با تسلیم شدن در برابر انسان كامل، میتوانیم به انواع كمالات راه پیدا كنیم. در این مرحله، همچون شاگردی هستیم كه همیشه نمرههای بالایی آورده، بنابراین به او سخت گیری نمیشود و زمان نمره دادن و حساب و كتاب مشكلی ندارد.
☘صیقلی شدن دل با محبت☘
💠تمامی یادگیریهای ما به جهت افزایش حبّ ماست، تا با محبت روزافزون، قلبهامان صیقلی شود، سیر زندگیمان متفاوت شده و با تسلیم در برابر امام، سیر كمالی برایمان رقم بخورد و دغدغههایمان مرتفع گردد.
💠«فَأَنْزَلَ اللَّهُ هَذِهِ الْآیةَ عَلَى نَبِیهِ صلّاللهعلیهوآله- قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلّاللهعلیهوآله فِی أَصْحَابِهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیهِ وَ قَالَ أَیهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ لِی عَلَیكُمْ فَرْضاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُؤَدُّوهُ؟ فَلَمْ یجِبْهُ أَحَدٌ فَقَالَ أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَیسَ بِذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ وَ لَا مَأْكُولٍ وَ لَا مَشْرُوبٍ فَقَالُوا هَاتِ إِذاً فَتَلَا عَلَیهِمْ هَذِهِ الْآیةَ فَقَالُوا أَمَّا هَذَا فَنَعَمْ فَمَا وَفَى بِهَا أَكْثَرُهُمْ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً إِلَّا أَوْحَى إِلَیهِ أَنْ لَا یسْأَلَ قَوْمَهُ أَجْراً لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یوفِی أَجْرَ الْأَنْبِیاءِ وَ مُحَمَّدٌ صلّاللهعلیهوآله فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَوَدَّةَ قَرَابَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ وَ أَمَرَهُ أَنْ یجْعَلَ أَجْرَهُ فِیهِمْ لِیوَدُّوهُ فِی قَرَابَتِهِ بِمَعْرِفَةِ فَضْلِهِمُ الَّذِی أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُم»[ الامالی، ص۵۲۸]
«زمانی كه این آیه نازل شد: «پیامبر بگو به عنوان اجر از شما چیزی نمیخواهم مگر مودت به ذی القربی»، پیامبر صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: خداوند واجبی را نسبت به من برای شما واجب كرد، این واجب را ادا میكنید؟ هیچ كس جواب نداد، روز بعد مجدداً پیامبرصلّیاللهعلیهوآله به مسجد النبی آمده و گفتند: مردم، خدا نسبت به من واجبی را به شما واجب كرده است ادا میكنید؟ فردای آن روز باز هم پیامبر صلّیاللهعلیهوآله به مسجد آمدند و سؤالشان را تكرار كردند و همچنان هیچ كس جواب نداد. پیامبر صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: این واجب در مورد دادن طلا و نقره، یا خوردنیها و نوشیدنیها نیست. مردم از این واجب جویا شدند و پیامبر آیه را تلاوت فرمودند: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» مردم گفتند: بلی ، انجام میدهیم.
💠خدای سبحان اجر همه انبیاء را صرفاً به عهده خود گذاشته و به آنها امر كرده از مردم اجری طلب نكنند اما به رسول اكرم صلّیاللهعلیهوآله میگوید پاداش رسالتش را محبت و مودت مردم نسبت به ذوی القربی و اهل بیت خود قرار دهد.
💠پیامبر صلّیاللهعلیهوآله از ما فقط یك خواسته داشته و گویا خواستن حضرت، حكم «امر» را دارد.
«از شما چیزی نمیخواهم مگر مودت اهل بیتم» امر افاده وجوب میكند، یعنی باید مودتتان را اظهار كنید.
💠پیامبر صلّیاللهعلیهوآله بر ما حق دارد، حق رسول بر امت و حق والد بر ولد، بر ما واجب است كه این حق را ادا كنیم.
💠مودت، محبت قلبی است كه باید آثارش در زندگیمان ظهور داشته باشد. آثاری همچون ثناگویی، دعاگویی، خدمت به محبوب، صرف كردن مال برای جلب رضایت او و …
💠این كه خود را ملزم میدانیم زمانی را برای معرفة الامام صرف كنیم، نشان دیگری از مودت ماست، مودتی كه از سوی خدا و رسول صلیاللهعلیهوآله به آن امر شدهایم و برای این انجام وظیفه هیچ توقعی نداریم.
✍استاد بروجردی
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#ایام_فاطمیه
@mahdimontazeremast
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
4_5848460845318669704.mp3
6.59M
هدایت شده از آرشیو مباحث استاد شجاعی
3437344016.mp3
9.52M
#راضی_به_رضای_تو ۴۴
انبیاء ، با اینکه موثرترین انسانهای تاریخ بودند؛ درعین حال تنهاترین انسان های تاریخ هم بودند.
تنهایی نعمتی بود برایشان؛
تا جز روی پای او نایستند، و جز به او تکیه نکنند.
💫 رضایت به همین تنهایی ، انبیاء را به بالاترین مقامات انسانی رساند.
@ostad_shojae
هدایت شده از شهیدهادی_تورجی زاده_حججی_آرمان_حاج قاسم
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
🖤🖤🖤🖤
همون خونه
که گوهر ناب تو اون خونه س
دوتا مهتاب تو خونس
و مادر آب تو اون خونس
🖤🖤🖤🖤
هدایت شده از شهیدهادی_تورجی زاده_حججی_آرمان_حاج قاسم
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️امــــــام(؏) چرا قیام نمیکنه؟
پاسخ حضرتزهرا(؏) رو بشنوید...
#فاطمیه
#امام_زمان
العجل، یا منتقم فاطمه💔
💚 کانال #شهیدهادی و
#شهیدتورجی_زاده 👇👇
@shahid_hadi124