eitaa logo
خود شناسی ،خدا شناسی،آرامش
151 دنبال‌کننده
612 عکس
462 ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3437307157.mp3
10.17M
۴۱ در طول زندگیت، باید تموم تلاشتُ بکنی تا رضایت خدا در سه بخش زیر بدست بیاری 👇 ۱ـ رضایت خدا در ارتباط با "خودت" ۲ـ رضایت خدا در ارتباط با "دیگران" ۳ـ رضایت خدا در ارتباط با "خدا" @ostad_shojae
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
4_5848460845318669701.mp3
4.76M
🦋جلسه ۲۴🦋 🕊 ⃟🕊⇠ @moraghebemanavi @Aminikhaah_Media ❀✾••🕊◍⃟♥️🕊❀✾••
✨﷽✨ *☑️تفسیر قرآن* *💠سوره اسراء* *☑️آیه ۶۴* *💠وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُوراً *(64) 👈و (اى شيطان!) هر كس از مردم را مى توانى با صداى خود بلغزان و نيروهاى سواره و پياده ات را بر ضدّ آنان گسيل دار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعده اى به آنان نمى دهد. *💢نکته ها* ☑️«اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است. ابليس براى فريب انسان از يك راه وارد نمى شود، بلكه با تبليغات، وعده ها، آرزوها، وسوسه ها، همراهى و مشاركت، پياده و سواره، انسان را محاصره مى كند و در اين ميان عدّه اى همراه او مى شوند. در روايات مى خوانيم: كسى كه باكى ندارد كه چه مى گويد و يا درباره او چه گفته مى شود ودست به هر كارى مى زند وعلناً گناه يا غيبت مى كند، شريك شيطان است.(146) و همچنين لقمه ى حرام، حرام خوارى، زنا و به وجود آوردن نسلى فاسد و منحرف،(147) از موارد شريك شدن شيطان است. وكسى كه اهل بيت پيامبرعليهم السلام را دشمن بدارد، شيطان در نسل او شريك شده است.(148) توليد و مصرف ناسالم، وسرمايه گذارى شركت ها وكارخانجات خارجى، وايجاد مراكز علمى، فرهنگى، هنرى ومسابقات بين المللى استعمارى نوعى مشاركت شيطان است. ----- 146) تفسير نورالثقلين. 147) بحار، ج 101، ص 136. 148) كافى، ج 5، ص 502. *💢پیام ها* ☑️ قدرت ابليس محدود است. «مَن استطعت» - تبليغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بصوتك» - تهاجم تبليغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. شيطان ابتدا با تبليغات، انگيزه ى توحيدى انسان را مى گيرد، سپس با تسليحات و لشكريانش بر او هجوم مى آورد. - ابليس، هم خود مايه ى گمراهى است، «استفزز» وهم نيروهاى او. «خيلك» - شيوه ى شيطان، در كمين نشستن و جلب و ربودن است. «اجلب» - شركت ابليس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى شود و تا لقمه ى حرام و مشتبه و زنا ادامه مى يابد. «شاركهم» - بستر نفوذ شيطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده هاى خيالى شيطان تقويت مى شود. «عِدهم و مايعدهم الشيطان الاّ غرورا» - شيطان، علاوه بر فريب، گناه را توجيه مى كند، وعده ى دروغ شفاعت مى دهد و توبه را به تأخير مى اندازد. «و ما يعدهم الشيطان الاّ غرورا» *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن‌دلان
صفحه⇔ 27 / ٢٧ @qurandelan
هدایت شده از قرآن‌دلان
1_1966977001.mp3
6.27M
ترجمه‌ی خواندنی صفحه 27 / ٢٧ چرررا قرآن‌دلان، متفاوت است؟! 7️⃣ 7. رسانه‌ای بودن کار رسانه‌ای، ظرافتها و دقت های خاص خودش را دارد. وقتی اثری متقن، قوی و باحداقل کاستی‌ها ارائه شود؛ مورد توجه و استقبال عمومی و حتی فرهیختگان و بزرگان هم قرار می‌گیرد. کار ضعیف ارائه دادن که نشد کار.!!! 👌 ترجمه‌ی خواندنی قرآن کریم، نتیجه تلاش تیمی جمعی از اساتید برجسته و زحمات استاد ملکی بزرگوار هست که به تأیید شورای عالی سیاست گزاری قرآن کریم نیز رسید و بارها به زیور چاپ آراسته شد. 👌 خوشبختانه بهمت و تلاش قرآن‌دلان، پادکست‌های قرآنی این هدیه تهیه و تقدیم شما اعضای بزرگوار گردید. 🔻 انتشار، بلامانع فقط بصورت فوروارد. رسول خدا" ص" فرمودند: 💚 قرآن‌دلان، یک بهشتی ناب‌اند. بما، بپیوندید🌺🖐️😊👇 https://eitaa.com/joinchat/3347251394Cd8846c59bbhttps://rubika.ir/qurandelan
💠امام زمان شناسی ۱۵۰۴💠 🌿«شافی» ⬅️امام؛ شفابخش روح و روان ✴️ شافی صفتی از اوصاف حضرت حق است كه امام زمان (عج) با جلوه اين نام بر زندگی هر كس كه خواهان شفا باشد جلوه‌گر می‌شود. ✳️ توسل به نام «شافی» امام زمان (عج) انسان را از بيماری‌های اعتقادی، اخلاقی و عملی در امان نگه می‌دارد و به سرعت، بی‌اذیت و زحمت و بدون نياز به زمان، اسباب شفا را فراهم می‌كند. ✴️ امام (عج) «ولی امر» است. عالَم امر، برتر از عالَم زمان است و در يک لحظه، امر مورد اراده خداوند سبحان محقق می‌شود. 🔆 «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ‏ فَيَكُون‏» 🔆 «چون به چيزى اراده فرمايد، كارش اين بس كه مى‏گويد: «باش»؛ پس [بى‏درنگ‏] موجود می‌شود.» 📗 سوره یس، آیه ۸۲ ⬅️ اگر گرفتار رذيله‌‌ای اخلاقی باشيم، با يک نگاه حضرت، در یک لحظه از آن صفت مذموم جدا می‌شویم و بدون هيچ گرفتاری و سختی، شفا می‌گيريم. نظری کن که نباشد چو تو صاحب نظری به مریضی که در او جز غم و آهی نبُود @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
4_5848460845318669702.mp3
5.29M
🦋جلسه ۲۵🦋 🕊 ⃟🕊⇠ @moraghebemanavi @Aminikhaah_Media ❀✾••🕊◍⃟♥️🕊❀✾••
3437320998.mp3
9.43M
۴۲ ❌ یادت باشه، هیچ وقت برای جلب رضایت کسی، لبخند خدا رو زیرِ پات نذاری! مطمئن باش، یه روز بوسیله ی همون آدم، خوار میشی. @ostad_shojae
✨﷽✨   *👈مستثنی‌بودن زن* (ازسفر به سوي خدا) ♦️👈اگر پنداشته شود زن از سير و سلوک معاف است، چون ضعيف است و ديگر آنکه اسير دست مرد است و فرصت چنداني براي سير و سلوک ندارد (به‌ويژه اگر شاغل باشد که وظيفة او دو چندان است)،این گمان باطلیست. *زیرا اولا* : مسافر راه خدا جانِ آدمي است که نه مرد است و نه زن و بدين دليل هم مرداني به کمال رسيده‌اند و هم زناني که اسامي آنها در تاريخ آمده است. *ثانياً:* رياضت هر کس را طبق طاقت او تعيين مي‌کنند. حتي در شريعت جهاد از زن برداشته شده، چون «جنس لطيف» طاقت «کار خشن» ندارد و به‌جايش «حسن التبعّل» يعني خوب شوهرداري کردن وظيفة او دانسته شده است. *ثالثاً:* زن شريک زندگي مرد است و نه اسير دست او. حقوقي که زن بر گردن شوهر دارد، به مراتب بيشتر از حقوق مرد بر گردن زن است و لذا در آنجا که مرد از زن معصيت الهي را بطلبد، هرگز اطاعتش لازم نيست، بلکه حرام است. *رابعاً:* سير و سلوک الي الله عمدتاً کار دل و قلب است و لذا با هيچ کار و حقّي منافي نيست. *خامساً:* شاغل بودن زن بيرون از منزل در غير موارد ضرورت از نظر شرع پسنديده نيست. اشتغال زنان در کارهاي طاقت‌فرساي بيرون منزل که با فطرت و ساختار وجودي زن همخواني ندارد، ظلمي مدرن است که در دورة صنعتي‌شدن به نام آزادي زن بر او تحميل شد. 📚منبع رساله سیر و سلوک (ص : ۱۶۹) *(آیت اله علی رضایی تهرانی)* *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
17.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آهنگ عیسی_اللیث خواننده مشهوریمنی🇾🇪 در کشتی «اسرائیلی» که به تصرف انصارالله درآمده، درباره سردار_سلیمانی و ابومهدی_المهندس (زیبا _حماسی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن‌دلان
1_2014687943.mp3
20.84M
... پنج شنبه و دلتنگي‌هایش... مسافران آسمانی، بیدار و چشم به راه هدایای شما خاکیانند. اهدا ثواب تلاوت به همه‌ی خوبان سفر کرده گروه و 🌷 تقدیم شاخه گلی از جنس صلوات و فاتحه @qurandelan هدیه‌ی اختصاصی پنج‌شنبه، سوره الرحمن
هدایت شده از قرآن‌دلان
صفحه⇔ 28 / ٢٨ @qurandelan
هدایت شده از قرآن‌دلان
1_1966977080.mp3
6.4M
ترجمه صفحه 28 / ٢٨ چرررا قرآن‌دلان، متفاوت است؟! 1️⃣ 1. هدفمندی چون یک هدف اساسی و جدی دارد و آن برقرار نمودن یک ارتباط زیباتر و شیرین‌تر مخاطب با قرآن است. 🔻 انتشار، بلامانع فقط بصورت فوروارد. رسول خدا" ص" فرمودند: 💚 قرآن‌دلان، یک بهشتی ناب‌اند. بما، بپیوندید🌺🖐️😊👇 https://eitaa.com/joinchat/3347251394Cd8846c59bbhttps://rubika.ir/qurandelan
💔امید بیچاره‌ها 🍂آقا! من از خودم می‌ترسم! عجب غول بی‌شاخ و دمی است این نفس سرکش! به کم قانع نمی‌شود و گویی سیری در مرامش نیست. ولع دارد به قدری که هیچ اندازه‌ای برای خود نمی‌شناسد. هر چه قدر به او بها می‌دهم، بیشتر طلب می‌کند. 🍂من که دیگر در برابرش توانی در خویش نمی‌بینم. از اولش هم اشتباه کردم که به تنهایی به میدان مبارزه با او رفتم. 🍂مرا ببخش که به التماس به در خانه‌ات نیامدم و نخواستم که در میدان مبارزه با نفس سرکشم مددکارم باشی و تنهایم نگذاری. 🍂حالا که سرم به سنگ خورده، خاضعانه آمده‌ام به التماس. آقا! من بیچاره و ضعیف را مدد می‌کنی؟ به امیدی رو به درگهت آورده‌ام. ناامیدم نکن مهربان! 🌙💔شبت بخیر امید بیچاره‌ها! ✍محسن عباسی ولدی @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
4_5848460845318669703.mp3
5.6M
🦋جلسه ۲۶🦋 🕊 ⃟🕊⇠ @moraghebemanavi @Aminikhaah_Media ❀✾••🕊◍⃟♥️🕊❀✾••
3437332701.mp3
8.79M
۴۳ 🔺️حتماً یه جایی میشه؛ بین رضایت خدا و رضایت مردم مخیّــر میشی ! فکر می‌کنی کدومو انتخاب کنی؟ @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* *♦️سیربه عالم بالا با جنبه روحانی* (برگرفته از کتاب شریف و نورانی *معراج السعاده* تالیف عالم ربانی ملّا احمد نراقی) ره *👈فصل پنجم* *👈زمان : ۸ دقیقه* 👈فصل پنجم: سیر به عالم بالا با جنبه روحانی از آنچه مذکور شد دانسته شد که: از برای انسان دو جنبه است: یکی جنبه «روحانیت»، که مناسبت دارد به سبب آن با ارواح طیبه و ملائکه مقدسه. و دیگری جنبه «جسمانیت» که مشابهت دارد به جهت آن با حیوانات، از بهائم و سباع. و به واسطه آن جزء جسمانی چند روزی در این عالم هستی زیست می‌نماید و مقام می‌کند. سپس به واسطه جزء روحانی مسافرت به عالم اعلی می‌کند و در آنجا همیشه مقام می‌سازد و مصاحبت می‌کند با ساکنان عالم قدس، به شرطی که در مدت اقامت در دنیا میل به آن عالم نموده همه روزه در ترقی باشد، تا جانب جزء روحانی بر جسمانی غالب شود، و کدورات عالم طبیعت را از خود بیفشاند و در او آثار روحانیت پیداگردد. و چون چنین باشد می رسد به جائی که با وجود اینکه در این دنیا هست، هر لحظه ازسیر به عالم بالا با جنبه روحانی «مبادی فیاضه» [۱] کسب فیوضات می‌کند، و دل او به نورالهی روشن می‌شود. و هر چه علاقه او از جسم و جسمانیات کمتر می‌گردد، روشنائی دل و صفای خاطرش زیاد می‌شود، تا زمان مفارقت از این دنیا رسد تمامی پرده‌های ظلمانی طبیعت از پیش دیده بصیرتش برداشته می‌شود، و حجابهای «عوایق هیولانیه» [۲] از چهره نفسش دور می‌گردد، و در آن وقت از دل او جمیع اندوه‌ها و المها بیرون می‌رود، و از همه حسرتها و محنتها فارغ می‌شود، و می‌رسد به سرور ابدی و راحت سرمدی. هر لحظه او را از اشعه جمال ازل نوری تازه، و هر دم او را از «مواید» [۳] احسان «لم یزل» [۴] فیضی بی اندازه حاصل می‌گردد. و باشد که با وجود بقای در دنیا، هرگاه ریشه جمیع علایق دنیویه را از زمین دل برکند، پیش از ارتحال به عالم بقاء، این حالات ازبرای او حاصل شود، و در این هنگام مال و عیال بر خود «کل» [۵] و وبال می‌بیند، مگر به قدر ضرورت. بلکه از تن و بدن خود دلگیر می‌شود و طالب سفر آخرت می‌گردد، و به زبان حال می‌گوید: (حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم) (خوشا دمی که از این چهره پرده برفکنم) بدن او مقیم خطه خاک، و دل او مصاحب سکان عالم افلاک، بجز مراد خدا رانجوید و سخنی که نه از برای اوست نگوید، و راهی که نه به سوی اوست نپوید، تا برسدبه مجاورت ملا اعلا، و محرم گردد در محفل قرب مولی. و بیابد آنچه را که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به هیچ خاطری خطور نکرده. و ببیند آنچه را که در کتاب الهی اشاره به آن شده که: «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرة اعین». [۱] یعنی: «هیچ کس نمی داند آنچه ذخیره شده است از برای ایشان از چیزهائی که دیده‌ها را روشن می‌کند». *(پاورقی و معنی کلمات)* 👇👇 [۱]: ۲۹. در اصطلاح فلاسفه مراد از «مبادی فیاضه عالیه و متعالیه» همان عقول مجرد طولیه و نفوس کلیه و عقول عرضیه است، که «مبادی مفارقه» هم نامیده اند. و فلاسفه معتقدند که: آنان صادر اول و واسطه فیض می‌باشند. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۳ ص ۱۶۶۷. [۲]: ۳۰. منسوب به «هیولی» (خمیره اجسام، ماده و عنصر اولیه جسم) است. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۳، ص ۲۱۸۸. [۳]: ۳۱. جمع مائده است. یعنی: سفره. [۴]: ۳۲. جاودان. [۵]: ۳۳. گران و سنگین. [۱]: ۳۴. سجده، (سوره ۳۲)، آیه ۱۷. *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2 https://eitaa.com/Selfmade1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن‌دلان
صفحه⇔ 29 / ٢۹ @qurandelan
هدایت شده از قرآن‌دلان
1_1966977145.mp3
5.76M
ترجمه‌ی برای پرواز 🔻 انتشار، بلامانع فقط بصورت فوروارد. رسول خدا" ص" فرمودند: 💚 قرآن‌دلان، یک بهشتی ناب‌اند. بما، بپیوندید 🌸🖐️👇 https://eitaa.com/joinchat/3347251394Cd8846c59bbhttps://rubika.ir/qurandelan
هدایت شده از قرآن‌دلان
‍ "فرق فکر با تفکر! " 🔹 در علوم باطنی، "فکر کردن" یک چیز است و "تفکر" چیز دیگریست. این دو با هم فرق دارند. 🔹 قرآن دعوت به تفکر می کند و نه به فکر. دقت کن! » در فکر، تو توسط مجموعه ای از تصاویر افسارگسیخته بلعیده می شوی. هیچ اختیاری نداری و همواره از کلمه یا تصویری به کلمه و تصویر دیگری پرتاب می شوی. مثلاً؛ فردا چه می شود؟! داشته باشم چه می شود؟! نداشته باشم چه می شود؟! اگر بُزَم هزار تا بز بشود چه می شود؟! برسم چه می شود؟! نرسم چه می شود؟! فقیر بشوم چکار کنم؟! ثروتمند بشوم چکار کنم؟! اگر زمین دهان باز کند و فرو روم و یا شهاب سنگی بر سرم فرود آید چه کنم؟!... و اینها و جز اینها دریای عمیقی است که اکثر مردمان در آن غرق اند و متاسفانه اسمش را تفکر گذاشته اند! 🔹 این نوع فکرکردن‌ها، یک بیماری است. بیماری ای که آدمی را از انرژی حیاتی خالی می کند. تفکر چیز دیگریست. در تفکر موضوع مشخص است و تو آگاه بر تفکر خویشی. مثلا می خواهی قرار دادی ببندی، یا می خواهی یک مسئله هندسی را حل کنی، یا میخواهی نقشه ی ساخت یک خانه را بکشی، یا قرار است چیزی را تعمیر کنی، یا راه گم کرده ای و میخواهی مسیر درست را بیابی،... و امثالهم. در تفکر، تو بر فکر خویش، آگاهی. مسئله را می دانی. سؤال مشخص است و تو بدنبال بهترین جوابی. و وقتی جواب را یافتی، فکر تعطیل می شود. دیگر تو اسیر فکر نیستی. 🔹 در تفکر، فکر یک وسیله در دستان توست. اما در فکر افسارگسیخته و بی مورد، این تویی که بازیچه ی دستش شده ای. این تویی که اسیرش گشته ای. فکر و خیال ها ریشه در هپروت و موهومات دارند. حال آنکه تفکر، در باره ی امر واقع است. مضافاً اینکه تفکر یک علم اکتسابی است. کار هر کسی نیست. کار کسی است که مقدماتش را به خوبی کسب کرده است. و تفکر خود مراحلی دارد. از ابتدایی ترین تا متعالی ترین آن. 🔸 "تفکر"، اولین وجه دانایی روح است. وجوه دیگری نیز در روح وجود دارد که فراتر از تفکر عمل می کنند و بسیاری از سالکان از آن وجوه دیگر کسب آگاهی می نمایند. 👌 یادت باشد آن تفکری که قرآن می گوید دعوت به تفکر متعالی است نه این فکر و خیال های بیخود و افسارگسیخته ما! افکار و اوهامی که به جای وضوح و روشنی بیشتر، همواره تاریکی فزونتر آورده اند! با اقتباس از کتاب هفت عمق آگاهی @qurandelan
‌‌🌷امام مهدی شناسی ۱۵۰۵🌷 ☘‌تسلیم محض☘ 💠خدای سبحان پس از تطهیر دل، آن را تسلیم امام علیه‌السلام می‌كند. محب امام، سلم محض است و خود را كاملاً در خدمت امامش قرار می‌دهد و پاداش این سلم و تسلیم، سلامت از سختی حساب و فزع روز قیامت است. 💠با تسلیم شدن در برابر انسان كامل، می‌توانیم به انواع كمالات راه پیدا كنیم. در این مرحله، همچون شاگردی هستیم كه همیشه نمره‌های بالایی آورده، بنابراین به او سخت گیری نمی‌شود و زمان نمره دادن و حساب و كتاب مشكلی ندارد. ☘صیقلی شدن دل با محبت☘ 💠تمامی یادگیری‌های ما به جهت افزایش حبّ ماست، تا با محبت روزافزون، قلب‌هامان صیقلی شود، سیر زندگیمان متفاوت شده و با تسلیم در برابر امام، سیر كمالی برایمان رقم بخورد و دغدغه‌های‌مان مرتفع گردد. 💠«فَأَنْزَلَ‏ اللَّهُ‏ هَذِهِ‏ الْآیةَ عَلَى نَبِیهِ صلّ‌الله‌علیه‌وآله- قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلّ‌الله‌علیه‌وآله فِی أَصْحَابِهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیهِ وَ قَالَ أَیهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ لِی عَلَیكُمْ فَرْضاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُؤَدُّوهُ؟ فَلَمْ یجِبْهُ أَحَدٌ فَقَالَ أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَیسَ بِذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ وَ لَا مَأْكُولٍ وَ لَا مَشْرُوبٍ فَقَالُوا هَاتِ إِذاً فَتَلَا عَلَیهِمْ هَذِهِ الْآیةَ فَقَالُوا أَمَّا هَذَا فَنَعَمْ فَمَا وَفَى بِهَا أَكْثَرُهُمْ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً إِلَّا أَوْحَى إِلَیهِ أَنْ لَا یسْأَلَ قَوْمَهُ أَجْراً لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یوفِی أَجْرَ الْأَنْبِیاءِ وَ مُحَمَّدٌ صلّ‌الله‌علیه‌وآله فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَوَدَّةَ قَرَابَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ وَ أَمَرَهُ أَنْ یجْعَلَ أَجْرَهُ فِیهِمْ لِیوَدُّوهُ فِی قَرَابَتِهِ بِمَعْرِفَةِ فَضْلِهِمُ الَّذِی أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُم‏»[ الامالی، ص۵۲۸‌‌] «زمانی كه این آیه نازل شد: «پیامبر بگو به عنوان اجر از شما چیزی نمی‌خواهم مگر مودت به ذی القربی»، پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خداوند واجبی را نسبت به من برای شما واجب كرد، این واجب را ادا می‌كنید؟ هیچ كس جواب نداد، روز بعد مجدداً پیامبرصلّی‌الله‌علیه‌وآله به مسجد النبی آمده و گفتند: مردم، خدا نسبت به من واجبی را به شما واجب كرده است ادا می‌كنید؟ فردای آن روز باز هم پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله به مسجد آمدند و سؤالشان را تكرار كردند و همچنان هیچ كس جواب نداد. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: این واجب در مورد دادن طلا و نقره، یا خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نیست. مردم از این واجب جویا شدند و پیامبر آیه را تلاوت فرمودند: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» مردم گفتند: بلی ، انجام می‌دهیم. 💠خدای سبحان اجر همه انبیاء را صرفاً به عهده خود گذاشته و به آن‌ها امر كرده از مردم اجری طلب نكنند اما به رسول اكرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌گوید پاداش رسالتش را محبت و مودت مردم نسبت به ذوی القربی و اهل بیت خود قرار دهد. 💠پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله از ما فقط یك خواسته داشته و گویا خواستن حضرت، حكم «امر» را دارد. «از شما چیزی نمی‌خواهم مگر مودت اهل بیتم» امر افاده وجوب می‌كند، یعنی باید مودتتان را اظهار كنید. 💠پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله بر ما حق دارد، حق رسول بر امت و حق والد بر ولد، بر ما واجب است كه این حق را ادا كنیم. 💠مودت، محبت قلبی است كه باید آثارش در زندگی‌مان ظهور داشته باشد. آثاری همچون ثناگویی، دعاگویی، خدمت به محبوب، صرف كردن مال برای جلب رضایت او و … 💠این كه خود را ملزم می‌دانیم زمانی را برای معرفة الامام صرف كنیم، نشان دیگری از مودت ماست، مودتی كه از سوی خدا و رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به آن امر شده‌ایم و برای این انجام وظیفه هیچ توقعی نداریم. ✍استاد بروجردی ‌ @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا