هدایت شده از معیار
45.docx
15.5K
🌀#یادداشت
🌐نسخه word
✅موضوع: بایدها و نبایدهای تفسیر امام (ره)
✍️دکتر عبدالله گنجی- مدیرمسئول روزنامه جوان
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#بسیج
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از معیار
🌠🍁
🍁
✅ جذب حداکثری، یا جذب حداقلی !؟
🔻یکی از اصول حکمرانی ولایی جذب حداکثری آحاد جامعه است که این امر در روش امامین انقلاب اسلامی در اداره جامعه ثابت شده است.
🔸اما برخی شعارها در سپهر سیاسی کشور مطرح می شود که نتیجه آن در بین ۸۰ میلیون ایرانی، جذب حداقلی بوده و خواهد بود. چترهای بسته یا محدود و شعارهایی همچون "خلوص گرایی" نتیجه ای جز جذب حداقلی نخواهد داشت، اما "وحدت گرایی" موفقیت بالا و جذب حداکثری را به دنبال خواهد داشت.
🔺 این امر چنان بدیهی است که تصور آن، موجب تصدیق آن خواهد بود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🆔https://rubika.ir/g_habib49
🍁
🌠🍁
هدایت شده از معیار
🔴🍁
🍁
❇️مردم سالاری دینی(7)
💠نگاه #امام_خمینی(ره) به مردم سالاری
🔸🌺🔹
🔻امام خمینی(ره) در نخستین مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که چه نوع حکومتی را جایگزین سلطنت حاکم در ایران خواهد کرد، سخن از جمهوری اسلامی می زدند. #جمهوری_اسلامی به این معنا است که؛ ضمن احترام کامل و لازم به آرا و جایگاه مردم در ساختار و ساختن نظام حکومت، محتوای حکومت، دینی و بر اساس قوانین و قواعد شرعی و دینی خواهد بود.
🔸جمهوری اسلامی که تا آن زمان مفهوم نسبتا گنگ و مبهم داشت، از آن زمان به بعد به صورت جدی در فلسفه سیاست و حقوق عرض اندام کرد و با تشکیل حکومتی با ساختار و فرم مردمی اما با درونمایه و محتوای دینی، مبحث تازه و داغ روز گردید و مورد توجه جهانیان – اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی- قرار گرفت.
🔹در #بینش_سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان مجدد مكتب مردم سالاري ديني، شکل ژریم ها مهم نیست و آنچه مهم است محتوای آن می باشد و از همین جهت جمهوري اسلامي را مطرح ساختند و اظهار داشتند: «قبل از هر چيز ما به محتواي اجتماعي رژيم سياسي آينده خود دل بستهايم.»
🔸«ايشان خواستار جمهوري اسلامي بودند. جمهوري، فرم و شكل حكومت را تشكيل ميدهد و اسلامي يعني محتواي آن فرم كه قوانين الهي است.» به باور امام خمینی، جمهوری بهترین شکل نظام است که می توان با این فرم محتوایی آن – دین اسلام- را تطبیق ساخت و اذعان داشت که جمهوری اسلامی نظیری در جهان سیاست ندارد. البته « بديهي است نشانه جمهوريت در آموزه جمهوري اسلامي معناي خاصي در مفصلبندي گفتماني امام خميني دارد كه از گفتمان مدرنيسم متفاوت است. غرب مدرن بر اساس آموزههايي چون اومانيسم، سكولاريسم، عقلانيت خود بنياد و قرائت كلان پيشرفت، تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد اجتماعي و خواستههاي بشري نشأت گرفته و دين و آموزههاي الهي در آن كاملا از عرصه سياسي كنار گذاشته شدهاند.
🔺غرب با سيطره فكري و تمدني خويش و تحميل ديدگاههاي خويش بر ديگران بويژه بر ملل جهان اسلام چنين وانمود كرده است كه معنا و مفهومي متفاوت براي جمهوريت وجود ندارد و تنها معناي صحيح آن، همان قرائت غربي آن است که با پیدایش نظریه جمهوری اسلامی بطلان آن ثابت شده است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁
هدایت شده از معیار
🌠🍁
🍁
🌀#طرحهای_گرافیکی/« فقط برای خدا »
♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی #سپهبدشهیدحاجقاسمسلیمانی
🔸🖤🔹
🌺 فرش کوچکی انداخت گوشه ی حیاط خانه ی پدری اش، توی آفتاب. پیر مرد را از حمام آورد، روی فرش نشاند و سرش را خشک کرد. دست و پیشانی اش را میبوسید و میگفت: همهی دلخوشی من توی این دنیا، پدرمه.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#شهادت
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
✍ بایدها و نبایدهای تفسیر امام (ره)
❇️ بر گرفته از مقاله دکتر عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان،
در دو بخش،
❇️ بخش اول:
🎙حجتالاسلام سیدحسن خمینی اخیراً اعلام داشتند «نه خودمان و نه هیچ نهادی را متولی انحصاری قرائت و تفسیر شخصیت و اندیشه امام نمیدانیم.»
✍ اگرچه سخن ایشان منطقی و معقول به نظر میرسد، اما به دلایلی که خواهد آمد، نمیتوان «تفسیر آنارشیستی»( هرج و مرج خواه) از امام ارائه کرد، خصوصاً وقتی اندیشه امام مبنای حکومت است،
✅ تفسیر آن با تفسیر علمی- دانشگاهی متفاوت است. امام یک نویسنده و مؤلف نیست که مثل همه اندیشمندان دیگر، سلسله نسلها بیایند و او را نقد و تفسیر نمایند.
✅ اگر اما را از حکومت بیرون بکشیم نظر سید حسن خیلی بی ربط نیست
✅ اما امام بنیان یک حکومت را نهادهاند که با تفسیر میتوان آن را به ضدخودش تبدیل کرد.
✅ تفسیر دانشگاهی از امام عموماً مبتنی بر عرفیگرا و معرفت نسبیگرا و اخیراً شالودهشکن و جوهرستیز معرفی میشود.
در تفسیرهای دانشگاهی که از اندیشه سیاسی امام میشود، ایشان یک فرد عرفیگرا و نسبیگرا معرفی میشود.
✅ مثلاً نمیتوان مدعی انقلاب امام بود و تفسیری از امام ارائه کرد که با اسلام سیاسی فاصله داشته باشد.
✅ چون امام از اعتبار ویژه در کشور و ملت ما برخوردار است، کسی نمیتواند مقابل اندیشه امام بایستد، اما برای عبور از جمهوری اسلامی به تفسیر از وی روی میآورند و این تفسیر چیزی جز «تحریف» نیست؛
✅ فلذا تفسیر حکومتِ امام لاجرم باید بر مبنای اسلام سیاسی، معرفت ذاتی و مسئولیت حکومت به هر دو بعد مادی / معنوی، دنیوی / اخروی انسان باشد
. ✅ همانگونه که برخی تفسیر امام را مهمترین راه فرار از نظام دینی میدانند، دفاع از انقلاب اسلامی و حقانیت آن نیز در اندیشه امام نهفته است،
✅ چراکه در درون حکومت، اندیشه و سیره امام باید به رفتار، قانون، تصمیم و سبک حکومت تبدیل شود، به همین دلیل تفسیر از امام در حکومت نمیتواند موسّع باشد.
✅ در حوزه حکومت، فقهای معتقد به اسلام سیاسی خصوصاً ولیفقیه حی واجد صلاحیت برای تفسیر اندیشه امام هستند، اما در حوزه و دانشگاه به صورت موسّع و گسترده هم میشود عمل کرد. نمیتوان تفسیری از امام ارائه کرد که قلب ماهیت اسلام سیاسی شود.
✅ نمیتوان در درون حکومت بود و امامی تفسیر کرد که انقلابی نبود و به نسلهای بعد یک پاپ یا تصویر رئیسجمهور فرانسه از امام ارائه کرد. جهانی بودن نهضت امام را نمیتوان با تفسیر، حصر در فلات ایران کرد.
✅ ارزش و استقلال انقلاب امام را نمیتوان در دوقطبی جنگ سرد برد و امریکا یا انگلیس را خالی کننده پشت شاه و پشتیبان امام معرفی کرد. چنین تفسیری به بحران فکری و ادراکسازی ذهنی منتهی میشود که تاریخ نوع دیگری ثبت خواهد شد.
✅ از امام نمیتوان تفسیری ارائه کرد که منجر به عقبنشینی دین از عرصه اجتماع شود.
✅ آن نویسنده غربی که در زمان اصلاحات به ایران آمد در کتاب «دوام خمینی» نوشت: «افرادی که در دهه ۶۰ خود را بهترین یاران آیتالله خمینی میدانستند در دهه ۷۰ برای بازگشت دوباره به قدرت تصمیم به یک تغییر ۱۸۰ درجه ایدئولوژیکی گرفتند و به مروجان لیبرالیسم تبدیل شدند و بخشی از نظرات آیتالله خمینی را بزرگ و بخشی را نادیده گرفتند.»
✍ از قضا مؤسسه امام یا خبرگان رهبری باید «شاقول دار» اندیشه و سیره امام باشند. اشکال ندارد که مفسران به تفسیر بپردازند، اما آنجا که قرار است این تفسیر مورد بهرهبرداری سیاسی - اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد باید شاقولدار به میدان بیاید.
✅ بنابراین مؤسسه تنظیم آثار امام باید اصول مکتب امام را در اختیار مفسران قرار دهد تا «چارچوبمندی» اندیشه امام حفظ شود و در گذر زمان شخصیتی از امام ارائه نشود که با مائو یا رهبر خمرهای کامبوج یکی باشد.
✅ ماهیت محتوایی امام نشان از الهی بودن ایشان است که در تفسیر عرفی از سیاست و حکومت مغفول میشود.
🎙بلی مؤسسه نشر آثار امام مانع تفسیر نشود، اما دیدهبان باشد.
◀️ حکومت در اصول باید بر ریل امام حرکت کند اما وقتی قاطعیت امام را مقابل چشم نئوروشنفکران قرار میدهید به تفسیر روی میآورند. تفسیر کاریکاتوری و ارائه یک جمهوریخواه دو آتشه (منهای دین) از امام که خطرناک است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
کارشناس_ ملازاده
#بسیج_ ادامه در بخش دوم
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
«بخش دوم»
✍ بایدها و نبایدهای تفسیر امام (ره)
❇️ برگرفته از مقاله دکتر عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان،
✅ هرگونه تفسیر امام بدون توجه به اصول اندیشه و تعبد در سیره ایشان خیانت است.
✍ مثالی بیاورم از بیخ گوش سیدحسن خمینی و از سایت جماران. این سایت در تاریخ ۲۸ /۸ /۹۳ مصاحبهای با حمیدرضا جلاییپور با عنوان «حرف اصلاحطلبان درباره
امام خمینی چیست» انجام داده است.
✅ ایشان تفسیری از امام ارائه میکند که با اصلاحطلبی مد نظر تطبیق کند،
✅ مثلاً ایشان امام و یاران نزدیک امام را دموکراسیخواه میداند درحالی که مردمسالاری مدنظرامام دروندینی بود.
✅ امام را مخالف «خود و غیر خودی» میداند، اما فقط یک نمونه از مواضع امام درباره نهضت آزادی ابطال کننده این مدعاست و مؤسسه به خوبی این را میداند، اما خود خلاف آن را ترویج میکند.
✅ جلاییپور با صراحت از پاسخ به حکم امام برای منافقین شانه خالی میکند و به تفسیرهای عجیب و غریب روی میآورد که امام با اسلام رحمانی مد نظر (لیبرالیسم) سازگار شود. قبلاً نوشتم که در تصور جامع از امام باید عطوفت و اقتدار امام با هم دیده شود.
✅ امام اهل تساهل و تسامح نبود. دین خط قرمز امام بود و با لیبرالها و متحجرین (هر دو) در نبرد بود.
✅ اکنون اگر کسی از امام تفسیری متحجر یا لیبرال ارائه کرد، واقعاً مؤسسه امام و هیچ نهادی در حکومت وظیفهای در قبال آن ندارد؟ چنین منشی ریشه در روشنفکری غیر بومی دارد و باید از آن ترسید.
✅ ما امانتدار اندیشه امام برای انتقال آن به نسلهای بعد هستیم. همانگونه که امام درباره ورود نااهلان و نامحرمان به حکومت (اعتراض اصلاحطلبان به خودی و غیرخودی را مجدداً بررسی کنید) هشدار میدادند،
✅ تفسیر ایشان نیز نمیتواند توسط نااهلان و نامحرمان صورت گیرد. تا از اسب روشنفکری پیاده نشویم این مهم را نخواهیم فهمید.
✅ تفسیر امام همیشه بر مبنای فهم فردی نیست که بعضاً مغرضانه و هدفمند است.
✅ چندسال پیش سید حسن خمینی پیشنهادی ارائه کرد که امام را به مثابه مکتب بگیریم و فکر میکنم آن روز هم هدف ایشان از طرح موضوع بازکردن فضای نقد روی اندیشه امام بود.
✅ البته و واقعاً اشکال هم ندارد، امام معصوم نبود و نقد ایشان هم تابو نیست،
✅ اما حرف ما این است که نمیتوان با معرفت برون دینی امامی را تفسیر کرد که پرچمدار اسلام ناب محمدی (ص) از آن بیرون بیاید.
✅ اصلاحطلبان نمیتوانند از امام تفسیر ارائه کنند (کردهاند) که اقبال مردم از ایشان منطبق با کاریزمای ماکس وبر باشد. اگر امام پرچمداری دین را نمیکرد با هر میزان کاریزما مورد قبول مردم واقع میشد؟ هرگز.
✅ هر جا افتراق در تفسیر امام در درون حکومت صورت گیرد، لاجرم باید به سیره عملی امام مراجعه کرد.
👑 به طور مثال نمیتوان برای خود و
فرزندان طی ۳۰، ۴۰ سال کوه سرمایه ساخت، اما همچنان خود را پرچمدار امامیدانستکهدوراز زخارف دنیا بود.
✅ بنابراین مفسران امام نیز باید صلاحیتی در تراز وی داشته باشند. امام، ماکس وبر، هابز، لاک، روسو، پوپر، فوکو و هابرماس نیست که با سیالیت معرفت بتوان او را تفسیر کرد.
✅ امام به معرفت و حسن و قبح ذاتی در اخلاق معتقد بودند و این مهم باید در تفسیر امام مدنظر قرار گیرد.
✅ عرفیگرایی در فرهنگ و سیاست مهمترین انگیزه تفسیرهای امروز از امام است. مؤسسه امام نمیتواند در مقابل این تفسیر ساکت باشد.
✅ البته از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام این توقع نیست که در مقابل عرفیگرایان شمشیر بکشد یا قوه قهریه نظام را به کمک بطلبد. فقط کافی است شاقول را به میدان منازعه بفرستد.
#روشنگری
# کارشناس_ ملازاده
#ثامن
#شبستر
🔰@Seraatalhamid