هدایت شده از گلشن راز
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ....
@golshaneraaz
هدایت شده از گلشن راز
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ
پروردگارا درود فرست بر حضرت جعفر بن محمد امام صادق كه گنجينه علم تو و خواننده خلق با نور علم و حجت روشن بسوى حق است
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ
پروردگارا چنانكه تو او را معدن اسرار كتاب وحى خود و مخزن علم و زبان گوياى به توحيد و معرفت و ولى امر خود و نگهبان دين خويش قرار دادى
فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
پس درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از خاصان و حجتهاى خود فرستادى كه البته تو اى خدا در صفات و ذات پسنديده و بزرگوارى
گلشن راز
https://eitaa.com/golshaneraaz
سراج الهدے
✅ #انسان_کامل ؛ #قطب_عالم و #کون_جامع _ " بخش هشتم " 《#مقامات_و_فضايل_انسان_كامل》 2. جامعيت و خلاف
✅ #انسان_کامل ؛ #قطب_عالم و #کون_جامع
_
" بخش نهم "
《#مقامات_و_فضايل_انسان_كامل》
3. علم و قدرت:
چون انسان كامل خليفه خداست و خداوند نيز به همه چيز دانا:
«اِنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَىء عَليم» (عنكبوت/29،62)
و بر همه چيز تواناست: «اِنَّ اللّهَ على كُلِّ شَىء قَدير» (بقره/2،20)
مىتوان انسانِ كامل را مظهر دو اسم عليم و قدير خدا دانست و بر همين اساس گستره علم او را تا مرز اطّلاع بر غيب:
«عــلِمُ الغَيبِ فَلا يُظهِرُ عَلى غَيبِهِ اَحَدا * اِلاّ مَنِ ارتَضى مِن رَسول» (جنّ/72،26ـ27)،
مشاهده ملكوت:«كَذلِكَ نُرى اِبرهيمَ مَلَكوتَالسَّمـوتِ والاَرضِ» (انعام/6 ،75)،
دانستن زبان مرغان: «عُلِّمنا مَنطِقَ الطَّيرِ» (نمل/27،16)،
«فَقالَ ما لِىَ لا اَرَى الهُدهُدَ ... فَمَكَثَ غَيرَ بَعِيد فَقالَ اَحَطتُ بِما لَم تُحِط بِهِ ...» (نمل/27،20ـ22)
و مورچگان: «فَتَبَسَّمَ ضاحِكـًا مِن قَولِها» (نمل/27،19)،
و اِخبار از امور خصوصى افراد: «واُنَبِّئُكُم بِما تَأكُلونَ وما تَدَّخِرونَ فى بُيوتِكُم» (آلعمران/3،49)
توسعه داد و نفوذ قدرت وى را نيز تا سر حدّ خلق و ايجاد: «اَنّى اَخلُقُ لَكُم مِنَ الطّينِ كَهَيـَةِ الطَّيرِ فَاَنفُخُ فيهِ فَيَكونُ طَيرًا بِاِذنِ اللّهِ» (آلعمران/3،49)،
زنده كردن مردگان: «واُحىِ المَوتى بِاِذنِ اللّه» (آلعمران/3،49)،
شفاى كور مادرزاد و بيمار مبتلا به پيسى: «واُبرِئُ الاَكمَهَ والاَبرَصَ» (آلعمران/3،49)
و تصرّف در مادّه كائنات: «و اَلَنّا لَهُ الحَديد» (سبأ/34،10)
كه از اين همه به ولايت تكوينى تعبير مىشود، پذيرفت. لازم به ذكر است كه با توجه به گستره وسيع علم انسان كامل و محدوديّت علم ديگران است كه خداوند آنجا كه خود را از وصف همه واصفان منزّه مىخواند وصف انسانهاى كامل را استثنا كرده و گفته آنان را در حق خود به رسميت مىشناسد:«سُبحـنَ اللّهِ عَمّا يَصِفون * اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين» (صافّات/37،159 ـ 160)
و همچنين براساس نفوذ قدرت انسان كامل است كه اهل معرفت مقام وى را مقام مشيت اللّه و آيه كريمه «يَخلُقُ ما يَشاءُ ويَختارُ ما كانَ لَهُمُ الخِيَرَةُ سُبحـنَ اللّهِ وتَعــلى عَمّا يُشرِكون» (قصص/28،68) و ديگر آيات مشابه را در مشيّت بر وى صادق دانسته و مشيت الهى را با حقيقت محمدى(صلى الله عليه وآله وسلم) و علوى(عليه السلام) متحد خواندهاند.
منبع: سایت آیههای انتظار
__
@SerajalHoda
هدایت شده از گلشن راز
سیل فراق خانه خرابم کند بیا
یعنی که هجر بی تب و تابم کند ،بیا
مانند شمع شعله کشان در حریم وصل
میسوزم و فراق تو آبم کند، بیا
@golshaneraaz
💞 توصیه هایی زیبا و کاربردی برای #زوجهای_جوان 💞
_____ 25 _
خود را به جای همسرمان بگذاریم؛
دنیا را از دریچه ی نگاه او ببینیم و
از خود بپرسیم :"اگر من جای
او بودم چه می کردم"
_____
منبع: سایت آیههای انتظار
#زوج_جوان #زندگی_شیرین
@SerajalHoda
✅ #انسان_کامل ؛ #قطب_عالم و #کون_جامع
_
" بخش دهم "
《#مقامات_و_فضايل_انسان_كامل》
4. فنا و عبوديّت:
عبودت انسان كامل عبوديت مطلق است؛ بدين معنا كه او از انانيّت خود خارج گشته و نسبت به نفس خود هم ظلوم است ـ زيرا برخلاف هواها و خواستههاى آن قيام مىكند ـ و هم جهول ـ، زيرا او اساساً در برابر خدا غيرى نمىبيند ـ[55]: «اِنَّه كانَ ظَـلومـًا جَهولا» (احزاب/33،72)،
پس ذات و صفات و افعال وى در ذات و صفات و افعال خدا فانى گشته: «وما رَمَيتَ اِذ رَمَيتَ ولـكِنَّ اللّهَ رَمى» (انفال/8 ،17)،
«اِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ اِنَّما يُبايِعونَ اللّهَ» (فتح/48،10)
و بدين ترتيب به بالاترين مرتبه و مقام سير و سلوك انسانى كه همان عبوديت مطلق:
«فَاَوحى اِلى عَبدِهِ» (نجم/53 ،10)
و كمال انقطاع:
«إلهي هب لي كمال الانقطاع إليك»
است دست يافته و اساس و زير بناى ربوبيّت را در خود محقّق ساخته است: «العبودية جوهرة كنهها الربوبية».
در سوره قدر ـ به اعتبار معناى باطنى آن ـ از فنا و عبوديت انسان كامل به «ليلة» تعبير شده است:
«اِنّا اَنزَلنـهُ فى لَيلَةِ القَدر» (قدر/97،1)،
زيرا «ليلة» خفاى مطلق است و انانيّت انسان كامل تحت تابش شمس أحدى مختفى گشته است، ازاينرو امام صادق (عليه السلام) در تفسير فرات كوفى «لَيلَةالقَدر» را بر حضرت صدّيقه طاهره، فاطمهزهرا(عليها السلام) كه از مصاديق بارز انسان كامل است اطلاق كرده و فرموده است:
هركس فاطمه را درك كند به تحقيق ليلة القدر را درك كرده است.
منبع: سایت آیههای انتظار
__
@SerajalHoda
هدایت شده از گلشن راز
«موسی» که دید حال و هوایت، دادت به دست های «رضا»یت
اشکی نشست گوشه ی چشمش، تا «فاطمه» زدند صدایت
میلاد نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک
@golshaneraaz
هدایت شده از گلشن راز
من تشنه ای رسیده به دریا، با آرزوی دیدن «زهرا»
دربان! بگو ملیکه ی قم را: از راه آمده ست گدایت
کنج ضریح سر بگذارد، بال و پری اگر چه ندارد
دل را به دست تو بسپارد، تا پر دهی به سمت خدایت
لبخندِ شهر تو نمکین است، قم قلب مهربان زمین است
ما هر چه داشتیم همین است: جان های ما، «کریمه»! فدایت
این شاعرت دلش شده آهو، آهو اسیر شهر و هیاهو
اذن زیارتی بده بانو! این شعر را نخوانده برایت
قاسم صرافان
@golshaneraaz