دلگرمی مومنان ، ذلت کافران
📜#حدیث
🌸امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام:
(( فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ نَهَی عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الکافِرینَ))
( 📚نهج البلاغه ، حکمت ۳۱)
✍ترجمه :
«هر کس امر به معروف کند، پشت مؤمنان را محکم کرده و هر کس نهی از منکر کند، بینی کافران را به خاک مالیده است».
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔹⚡️اخطار کوبنده وصریح مقام معظم رهبری به مسئولینی که صورتی وار علیه جوانان انقلابی اتهام تندروی میزنند :
"بعضی وقتی میگن تندروی جریان حزب اللهی و مومن مدنظرشونه ؛
نه !
جریان مومن را، جریان انقلابی را ،جوانان حزب اللهی را متهم نکنید به تندروی !
اینها همان کسانی هستند که با همه وجود ،با همه اخلاص، در میدان حاضرند ، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویت ملی لازم باشد، مسئله جان دادن و خون دادن مطرح باشه ، همین ها هستند که می آیند در میدان
قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را بدانید
به همه مسئولین من سفارش میکنم
نیروهای مومن و انقلابی اینها کسانی هستند که در مشکلات ، کشور را حفظ میکنند ، دفاع میکنند ، سینه سپر میکنند ، قدر اینها را بدانید"
#لبیک_یا_خامنه_ای
📌بهترین امت | عضو شوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1798242726C1477a206bd
14654-fa-kataba-savoom-amozashe.pdf
3.3M
📚 #کتاب
📌عنوان : آموزش ملی امر به معروف و نهی از منکر
🔅مروری بر کلیات ، مبانی و روش های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر
✍️ محمداسحاق مسعودی
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
⭕️ سکوت در برابر منکرات اجتماعی ، سبب هلاکت با بدان جامعه است !
⚠️لزوم مخالفت و انتقاد از گناه دسته جمعی و کوچک انگاری حرام های الهی در جامعه !
🔅ماجرای اصحاب السَّبت 🔅
«اصحاب السّبت» گروهي از يهوديان بودند كه در كنار دريا به شغل ماهي گيري اشتغال داشتند. روز شنبه كه روز تعطیل و عبادت بود و ماهی گیری هم ممنوع بود، براي بهره مندي از ماهي ها اقدام به حفر حوضچه ها يا پهن كردن تورهاي صيد كردند و ماهي ها را روز بعد صيد كردند. در ميان آنها، عده اي سكوت كرده و عده اي نهي از منكر نموده و عده اي هم با آنها همراهي كردند؛ اما وقتي عذاب الهي آمد، جز گروه نهي از منكر كنندگان باقي مردم عذاب شدند.
📌اکنون به آیاتی از قرآن کریم در این زمینه میپردازیم:
🌙و آنگاه كه گروهى از ايشان گفتند: «براى چه قومى را كه خدا هلاككننده ايشان است، يا آنان را به عذابى سخت عذاب خواهد كرد، پند مىدهيد؟ گفتند:تا معذرتى پيش پروردگارتان باشد، و شايد كه آنان پرهيزگارى كنند.
🌙امّا هنگامىكه تذكّراتى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، [و لحظه عذاب فرا رسيد]؛ نهىكنندگان از بدى را رهايى بخشيديم؛ و كسانى را كه ستم كردند، به خاطر نافرمانيشان به عذاب شديدى گرفتار ساختيم. (آیات ۱۶۴ و ۱۶۵ سوره اعراف)
امام صادق علیه السلام در حدیث شریفی پیرامون این قوم میفرمایند :
((كانوا ثلثة اصناف: صنف ائتمروا و امروا فنجوا و صنف ائتمروا و لم يأمروا فمسخوا ذرّا و صنف لم يأتمروا و لم يأمروا فهلكوا.))
اهل سبت سه صنف بودند: صنفى فرمان بردار و آمر، پس نجات يافتند؛ و صنفى مطيع، لكن امر ننمودند، پس مسخ شدند؛ و صنفى نه مطيع و نه آمر، هلاك شدند. قتاده نقل كند كه جوانانشان بوزينه و پيرانشان خوك شدند، سه روز باقى، روز چهارم همه هلاك و مردند. (📚کافی جلد 8 صفحه 158)
در روایت دیگری حضرت صادق (علیه السلام ) فرمودند:
(( إِنَّهُ هَلَكَتِ الْفِرْقَتَانِ،وَ نَجَتِ الْفِرْقَةُ النَّاهِيَةُ))
دو فرقه به هلاکت رسیدند و فرقهی نهیکننده نجات یافت.
( 📚تفسیر مجمع البيان ،ج۴)
✍مرحوم علامه طباطبائی(ره) در اثر نفیس "المیزان" ذیل این آیات اینگونه توضیح میدهند : مقصود از نسیان همین بى اثر شدن تذکرات است .
و در خود آیه دلالت هست بر اینکه نجات یافتگان از ایشان تنها همان اشخاصى بوده اند که نهى از منکر مى کردند، و خداوند مابقى ایشان یعنى مرتکبین صید ماهى در روز شنبه و آن کسانى را که سکوت کرده بودند و تازه به دسته اول اعتراض مى کردند که چرا ایشان را موعظه مى کنید، همه را به عذاب خود هلاک کرده است .
و نیز آیه دلالت مى کند که خداوند اعتراض کنندگان را بخاطر سکوتشان و ترک نکردن مراوده با ایشان شریک ظلم و فسق متجاوزین شناخته است .
و نیز آیه شریفه دلالت مى کند بر یک سنت عمومى الهى - نه اینکه این روش تنها اختصاص به بنى اسرائیل داشته باشد - و آن سنت این است که جلوگیرى نکردن از ستم ستمگران و موعظه نکردن ایشان در صورت امکان ، و قطع نکردن رابطه با ایشان در صورت عدم امکان موعظه ، شرکت در ظلم است ، و عذابى که از طرف پروردگار در کمین ستمگران است در کمین شرکاى ایشان نیز هست .
( 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج ،۸ص ۳۸۵)
✍در تفسیر جامع نمونه نیز چنین بیان داشته شده است :
هنگامى كه اين جمعيت از بنىاسرائيل در برابر اين آزمايش بزرگ كه با زندگى آنان كاملًا آميخته بود قرار گرفتند، به سه گروه تقسيم شدند:
گروه اول كه اكثريت را تشكيل مىدادند، به مخالفت با اين فرمان الهى برخاستند.
گروه دوم كه قاعدتاً اقليت كوچكى بودند، در برابر گروه اول به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر قيام كردند.
گروه سوم، ساكتان و بىطرفان بودند، كه نه همگامى با گناهكاران داشتند و نه وظيفه نهى از منكر را انجام مىدادند.
🔹از جمله «قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» چنین استفاده مىشود : اندرزدهندگان براى دو هدف اين كار را انجام مىدادند:
يكى به خاطر اين كه در پيشگاه خدا معذور باشند و ديگر اين كه: شايد در دل گنهكاران مؤثر افتد.
مفهوم اين سخن چنين است كه حتى اگر احتمال تأثير هم ندهند بايد از پند و اندرز خوددارى ننمايند، در حالى كه معروف اين است: شرط وجوب امر به معروف و نهى از منكر احتمال تأثير است.
ولى بايد توجه داشت گاهى بيان حقايق و وظائف الهى بدون احتمال تأثير نيز واجب مىشود و آن در موردى است كه اگر حكم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد، كم كم به دست فراموشى سپرده مىشود، بدعتها جان مىگيرند و سكوت دليل بر رضايت و موافقت محسوب مىشود، در اين گونه موارد لازم است حكم پروردگار آشكارا همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهكاران نگذارد.
(📚تفسیر نمونه جلد ۶)
#اندیشه_معروف
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
✨﷽✨؛
✅ ناگفتههایی از لایحه عفاف و حجاب
🔻 حجتالاسلام دکتر طاهری آکِردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشریح کرد؛
🔹 از اعضای کمیسیونهای حقوقی و قضایی و فرهنگی مجلس به سبب توجه ویژه به بررسی ابعاد مختلف لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه تشکر میکنم.
🔹خانواده شهدا و افراد دغدغهمند نسبت به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه و این لایحه گلایههای به حقی دارند.
🔹 این لایحه در حالی با عبارت «حمایت از فرهنگ» آغاز شده که فاقد رویکرد پیشگیرانه اجتماعی و پیوست فرهنگی است؛ نباید با رویکرد صرفا قضایی به این لایحه نگاه شود.
🔹 این لایحه کشف حجاب را تا حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل داده و بدحجابی را هم به فراموشی سپرده در حالی که مقام معظم رهبری کشف حجاب را حرام شرعی و حرام سیاسی توصیف نمودند.
🔹اعمال سیاستهای حمایتی مانند پرداخت یارانه و معافیت مالیاتی واحدهای تولید و عرضه چادر و لباسهای متناسب با فرهنگ اسلامی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر است.
🔹 از ظرفیتهای مردمی مانند تشکلهای فعال و ضابطان آموزش دیده میتوان استفاده کرد تا خلاءهای دوربین را رفع کنند.
🔹مجازاتهای پیش بینی شده در این لایحه فاقد بازدارندگی است.
🔹کشف و اثبات جرم و تخلف تنها از طریق دوربین راهکار مناسب و پیشگیرانه ای برای برخورد با معضلات اخلاقی و اجتماعی نیست.
🔹 نمایندگان مجلس به لایحه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف توجه نمایند.
📝 جهت مطالعه خبر به لینک مراجعه نمایید:https://setad-abm.ir/0007TF
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
🔰دومین همایش ملی دبیران ستاد های استانی امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور در تهران برگزار شد.
🔹در این همایش، آیت الله صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف کشور به بیان ارزش و جایگاه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخته و لازمه موفقیت در احیاء این واجب الهی را صبر و استقامت بیان نمودند.
🔹حجت الاسلام دکتر طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف کشور، نیز به بیان رویکرد های ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اولویت های آن پرداختند و راهبرد مهم در موفقیت مجموعه ستاد های استانی را همبستگی بین مجموعه ها بیان کردند.
🔹در این همایش مدیر کل عفاف و حجاب و طرح و برنامه نیز به بیان نکات این اداره کل ها پرداختند و در پایان دبیر ستاد امر به معروف کشور شنونده پیشنهادات دبیران استانی بودند.
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d