جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۱۰)
موارد تعذیر
🔳 ۱۰_ تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است
🔹 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي غُلَامٍ صَغِيرٍ لَمْ يُدْرِكْ ابْنِ عَشْرِ سِنِينَ زَنَى بِامْرَأَةٍ قَالَ يُجْلَدُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ تُجْلَدُ الْمَرْأَةُ الْحَدَّ كَامِلًا قِيلَ فَإِنْ كَانَتْ مُحْصَنَةً قَالَ لَا تُرْجَمُ لِأَنَّ الَّذِي نَكَحَهَا لَيْسَ بِمُدْرِكٍ وَ لَوْ كَانَ مُدْرِكاً رُجِمَتْ. (وسائل الشيعة، ج28، ص: 82)
ابی بصیر از امام صادق علیه السلام در رابطه با پسربچه ی کوچکی که بالغ نشده و 10 سالش می باشد و با زنی، زنا کرده است نقل می کند که فرمودند: پسر بچه به میزان کمتر از حد (کمتر از 100 تازیانه) تازیانه می خورد و زن به اندازه ی کاملِ حد، تازیانه می خورد. گفته شد که اگر آن زن شوهردار بوده است حکمش چیست؟ فرمودند: زن رجم نمی شود زیرا کسی که با او همبستر شده است بالغ نبوده است، اگر بالغ بود رجم می شد.
🔹 در موثقه ی ابی مریم نیز همین حکم به علاوه ی تصریح به حکم مشابه در رابطه با دختر بچه آمده است:
عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي آخِرِ مَا لَقِيتُهُ عَنْ غُلَامٍ لَمْ يَبْلُغِ الْحُلُمَ وَقَعَ عَلَى امْرَأَةٍ أَوْ فَجَرَ بِامْرَأَةٍ أَيُّ شَيْءٍ يُصْنَعُ بِهِمَا قَالَ يُضْرَبُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْحَدُّ قُلْتُ جَارِيَةٌ لَمْ تَبْلُغْ وُجِدَتْ مَعَ رَجُلٍ يَفْجُرُ بِهَا قَالَ تُضْرَبُ الْجَارِيَةُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الرَّجُلِ الْحَدُّ. (وسائل الشيعة، ج28، ص: 82)
ابی مریم می گوید: از امام صادق علیه السلام در آخرین ملاقاتم با ایشان، از حکم پسر بچه ای که بالغ نشده است و با زنی همبستر شده است، سؤال کردم که با آن دو چه باید کرد؟ فرمودند: پسر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر زن حد جاری می شود. ابی مریم می گوید، گفتم: اگر دختربچه ای که بالغ نشده است در حالی دستگیر شود که مردی با او همبستر شده است حکمش چیست؟ فرمودند: دختر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر مرد حد جاری می شود.
✍ در این دو روایت و روایات دیگری که به این مضمون است نکاتی قابل ملاحظه است:
1- تعزیر در موردی ثابت شده است که به لحاظ فقهی شخصی که مجازات می شود، عمل حرام انجام نداده است ولی به نوعی در شکل گیری فعل حرام مشارکت داشته است. توضیح اینکه طفلِ غیر بالغ تکلیف ندارد ولی در این روایات برای او تعزیر ثابت شده است.
2- گناهان جنسی غالباً در خفا و پنهانی انجام می شود و بروز و ظهور عمومی ندارد ولی در عین حال برای این مورد تعزیر ثابت شده است.
3- تعزیر در این مورد را نمی توان از این باب دانست که چون اکراه و اجباری نسبت به کودک یا به عکس بوده است، ثابت دانست چه اینکه تعزیر برای هر دو ثابت شده است و ظاهر این است که کسی دیگری را اجبار نکرده است.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (11)
جمع بندی بحث تعزیر
✍ تاکنون 10 مورد از تخلفاتی که جنبه اجتماعی ندارد و برای آنها تعزیر ثابت شده است را بیان کردیم. موارد متعدد دیگری نیز در روایات وجود دارد که غالباً یا جنبه عمومی دارد و یا در رابطه با تعدی به حقوق دیگران است که در ادامه فقط عنوان و آدرس این موارد را بیان می کنیم:
▫️1- فحش دادن و هجو کردن (وسائل الشيعة، ج28، ص: 202-205)
▫️2- نسبت های ناروا دادن به دیگران و بعضی موارد قذف (وسائل الشيعة، ج22، ص: 436-437 و ج28، ص201-202)
▫️3- بول و غائط کردن در مسجد الحرام (وسائل الشيعة، ج13، ص: 290 - 291)
▫️4- هل دادن دیگران (وسائل الشيعة، ج28، ص: 374)
▫️5- دزدی از جایی که بسته نبوده است و به صورت اختلاس صورت گرفته است (وسائل الشيعة، ج28، ص:269-270)
▫️6- تکدی گری همراه با قسم دادن به خداوند (وسائل الشيعة، ج28، ص: 366)
▫️7- از بین بردن بکارت دختر با انگشت (وسائل الشيعة، ج28، ص: 144)
▫️8- شهادت دروغ (وسائل الشيعة، ج28، ص: 376)
▫️9- قصه گویی در مسجد (وسائل الشيعة، ج5، ص: 244)
▫️10- تعزیر کسی که به دیگری می گوید خواب مادرت را دیدم و محتلم شدم (وسائل الشيعة، ج28، ص: 210-211)
▫️11- همبستری با غیر همسر به جهت اشتباه گرفتن. (وسائل الشيعة، ج28، ص: 66)
▫️12- رباخواری. (وسائل الشيعة، ج28، ص: 371)
✍ بعد از بیان موارد و مصادیقی که در روایات برای آنها تعزیر بیان شده است باید به این پرسش پاسخ دهیم که حیطه و گستره تعزیر تا کجاست؟ آیا تعزیر را فقط در مورد همین مصادیق می توان ثابت دانست یا دایره گسترده تری دارد؟
✅ در پاسخ باید بگوییم که تعزیر گستره ی بسیار بیشتری را شامل می شود به طوری که نسبت به ثبوت تعزیر برای هر گناه کبیره، اختلافی بین فقها نیست (ر.ک: جواهر الکلام، ج41، ص448) بلکه نظر مشهور قریب به اتفاق فقها این است که هر گناهی تعزیر دارد. (ر.ک: موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص407).
دو دلیل عمده برای این توسعه می توان اقامه کرد:
▫️1- الغای خصوصیت از مصادیق خاصی که در روایات برای آنها به طور خاص تعزیر ثابت شده است
همانطور که دیدیم در روایات موارد متعددی برای آنها حکم تعزیر ثابت شده بود. گناهان کبیره و گناهان صغیره و بلکه مواردی که آن عمل بر مرتکب آن، بالفعل حرام نیست. گناهانی که جنبه خصوصی دارد و گناهانی که جنبه عمومی دارد. گناهانی که عفت عمومی را به خطر می اندازد، گناهانی که موجب تعدی و ظلم به دیگران می شود، گناهانی که مربوط به بی احترامی به نمادهای دینی است، گناهان مربوط به خوردن و آشامیدن و .... . در نتیجه ممکن است بگوییم عرف با مشاهده این موارد گوناگون چنین برداشت می کند که این مصادیق خصوصیتی ندارد بلکه تعزیر به طور کل برای این تشریع شده است که حاکم اسلامی با مجازات کسانی که از حدود و قوانین الهی تجاوز و تخطی می کنند نسبت به رعایت شدن احکام شرعی مراقبت کند و مردم را ملزم کند تا به احکام دین پایبند باشند.
▫️2- تمسک به روایات عامی که تعزیر را برای هر گناه و تخلف از شرعی ثابت می کنند
در صحیحه ی داود بن فرقد مطلبی را از امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که در انتهای آن آمده است: إِنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ حَدّاً. (وسائل الشيعة، ج28، ص: 14)
همانا خداوند برای هر چیزی حد و قانونی قرار داده است و برای هر کس که از این قانون تجاوز کند حد و مجازاتی قرار داده است.
روایات دیگری نیز به همین مضمون نقل شده است. استدلال به این روایات متوقف بر این است که مراد از «حد» در ذیل روایت را به معنای تعزیر بگیریم نه حد شرعی. همانگونه که در برخی از روایاتی که پیش از این نقل کردیم گذشت، گاهی بر تعزیر، عنوان «حد» اطلاق می شود و این عنوان به 100 تازیانه که موارد مشخص و معدودی دارد، اختصاص ندارد، علاوه بر اینکه یقیناً هر کس که از حدود و قوانین الهی تجاوز کند حد شرعی ندارد زیرا موارد حد شرعی مشخص و معدود است لذا باید حد در ذیل این روایت را بر معنای تعزیر حمل کنیم.
جوانب دیگری از این بحث و نکات دیگری در رابطه با احکام تعزیر وجود دارد که برای اطلاع از آنها باید به کتب فقهی مراجعه شود.
✍ خلاصه آنکه «تعزیر» یکی از مهمترین احکام مسلّم فقهی است که به حکومت اسلامی این اختیار را می دهد و بلکه او را مکلف می کند که از تحقق احکام شرعی در جامعه و در بین مردم حفظ و حراست کند و مردم را بر رعایت احکام دین اجبار و الزام کند.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 قرچک آنلاین 💎
🇮🇷🇵🇸
بعضی نوزادان با کیسه شون دنیا میان!😍
فقط عظمت خداوند را ببینید
✨تبارک الله احسن الخالقین✨🌟
🆔 @gharchakonline_313
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📲💭
پروژه های تحقیقاتی و علمی یکی از اهداف سرویسهای اطلاعاتی
#سواد_امنیتی
#جاسوسی
🇮🇷@ganndo
🇮🇷@ganndo
🔴عجیب نیست؟
آنقدری که حکم بدوی اعدام توماج صالحی در رسانههای جهان بازتاب گسترده داشته، حمله پلیس آمریکا به دانشگاه های این کشور و نسل کشی ۳۴ هزار زن و کودک فلسطینی توسط رژیم آپارتاید صهیونیستی نداشته است!
#جنگ_رسانه_ای
ـــــــــــــــــــــــ
🛑#جهاد_تبیین | عضوشوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/863436966C311cc7733b
14.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 نوع ضرب و شتم دانشجوها در این ویدئو بسیار عجیب است
خدای من
مُشتی مرد گنده ی مسلح افتاده اند به جان تعدادی بچه که تازه مدرسه را تمام کرده، سنی ندارند و به شدت هم وحشت زده اند.
باورشان هم نمیشود که به دلیل اعتراض به کشتار 34 هزار نفر (نه این اعتراض نه خلاف انسانیت است و نه خلاف آموزه های دینی ) دارند تنبیه میشوند.
به این سوال فکر کنید:
این نوع برخورد اگر جز آمریکا در کشوری دیگر و اگر جز مسئله ی "اسرائیل و فلسطین" برای موضوعی دیگر رخ میداد دنیا آن را تحمل میکرد؟
بحث اینجاست که در این مسئله رژیم غیرِ شرعی اسرائیلی تماما مقصر است و این بچه ها در کشور خود بابت اعتراض به یک جانیِ مقصر چنین وضعی را شاهدند.
ـــــــــــــــــــــــ
🛑#جهاد_تبیین | عضوشوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/863436966C311cc7733b
آیه 137🌹 ازسوره نساء🌹
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا
آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند
آیه 137🌹 ازسوره نساء🌹
إِنَّ =همانا
الَّذِينَ=کسانی که
آمَنُوا=ايمان آوردند
ثُمَّ= سپس
كَفَرُوا=ورزیدند
ثُمَّ=باز
آمَنُوا =ايمان آوردند
ثُمَّ =آنگاه
كَفَرُوا =ورزیدند
ثُمَّ =باز
ازْدادُوا=افزودند
كُفْراً =برکفر[خود]
لَمْ يَكُنِ =نیست
اللَّهُ=الله
لِيَغْفِرَ=برای آنکه بیامرزد
لَهُمْ=آنان را
وَ لا =ونه اینکه
لِيَهْدِيَهُمْ=بنماید به آنان
سَبِيلًا = راهی را
@tafsirghorangharaati
آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹
بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً
منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است.
آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹
بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً
منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است.
آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹
بَشِّرِ=مژده ده
الْمُنافِقِينَ=منافقان را
بِأَنَّ=به اینکه
لَهُمْ =همانا برای آنان
عَذاباً =عذابی
أَلِيماً =دردناک است
آیه 139 🌹ازسوره نساء🌹
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً
آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مىگيرند آيا عزّت را نزد آنان مىجويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست.
آیه 139 🌹ازسوره نساء🌹
الَّذِينَ =آنان که
يَتَّخِذُونَ =می گیرند
الْكافِرِينَ =کافران را
أَوْلِياءَ =سرپرستان ودوستان [خود]
مِنْ دُونِ=به جای
الْمُؤْمِنِينَ=مؤمنان
أَ يَبْتَغُونَ =آيا میجویند
عِنْدَهُمُ =نزدشان
الْعِزَّةَ=عزت را ؟
فَإِنَّ =پس همانا
الْعِزَّةَ=عزت
لِلَّهِ=ازآن الله است
جَمِيعاً =همگی
@tafsirghorangharaati
آیه ۱۴۰🌹از سوره نساء🌹
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءايَتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إذاً مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَفِقِينَ وَالْكَفِرينَ فِى جَهَنَّمَ جَمِيعاً
همانا خداوند در قرآن (این حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنیدید آیات خدا مورد كفر یا تمسخر قرار مى گیرد با آنان، همنشینى نكنید تا به سخن دیگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهید بود. همانا خداوند همه ى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مى كند.
آیه ۱۴۰🌹از سوره نساء🌹
وَقَدْ=به راستی
نَزَّلَ =فروفرستاده است
عَلَيْكُمْ=بر شما
فِي =در
الْكِتَبِ=این کتاب
أَنْ=که
إِذَا =هرگاه
سَمِعْتُمْ=بشنوید
ءايَتِ=آیه های
اللَّهِ =الله را
يُكْفَرُ =که کفر ورزیده می شود
بِهَا=به آن
وَيُسْتَهْزَأُ =و ریشخند می شود
بِهَا =به آن
فَلَا=پس
تَقْعُدُواْ =منشینید
مَعَهُمْ=با آنان
حَتَّى=تا آنکه
يَخُوضُواْ= درآیند
فِى=به
حَدِيثٍ =سخنی
غَيْرِهِ= جزآن
إِنَّكُمْ=همانا شما(اگر بنشینید)
إذاً =آنگاه
مِّثْلُهُمْ=مانند آنهایید
إِنَّ= همانا
اللَّهَ=الله
جَامِعُ= گردآورنده ی
الْمُنَفِقِينَ=منافقان
وَالْكَفِرينَ =و کافران
فِى=در
جَهَنَّمَ =دوزخ است
جَمِيعاً=همگی
@tafsirghorangharaati
در عجبم از مردی که...
#زن_عفت_افتخار
#کانال_حجاب_و_عفاف🧕
𝐣𝐨𝐢𝐧↠https://eitaa.com/hejab_va_efaf313
═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
😱ماشین گشت ارشاد در دانشگاه
😒بنویسید اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! شاید برعندازا واکنش نشون دادن...
اما این در واقع اتوبوس های پلیس آمریکاست که داره دانشجویان دانشگاه کلمبیا رو که اعتصاب کردن علیه نسل کشی در غزه دستگیر می کنن...
⁉️مدعیان و سخنگویان و طرفداران
#زن_زندگی_آزادی احیانا توئیتی هشتگی نمیزنند.....
#دختران_انقلاب
🇮🇷کانال دختران انقلاب را دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc