eitaa logo
《 شَمیمِ گُلِ نَرْگِسْ 》
198 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
89 فایل
ما نسل ظهوریم اگر برخیزیم ⁦(: کپی :با ذکر صلوات برای سلامتی آقا امام زمان🌷 ناشناسمون: https://harfeto.timefriend.net/16886772574430
مشاهده در ایتا
دانلود
را تصحیح خواهد کرد. حضرت رفتارهای ناعادلانه مردم را حتی در امور عبادی و جزئی تصحیح خواهد کرد تا حق کسی در این گونه امور ضایع نشود. در حدیثی آمده است: «نخستین چیزی که از عدالت قائم ظاهر می‌شود این است که منادی اعلام می‌کند: آنان که طواف مستحبی انجام می‌دهند محل طواف و حجرالاسود را برای کسانی که طواف واجب می‌کنند، خالی کنند».(12) در حدیث دیگری می‌خوانیم: «اولین چیزی که از عدالت مهدوی ظاهر می‌شود این است که در سراسر جهان اعلام می‌شود که هر کس از یکی از شیعیان ما طلبکار است یادآوری کند. اگر کسی حتی به مقدار یک دانه سیر یا یک عدد خردل طلبکار باشد، به او عطا می‌کند».(13) احیای جامعه مرده در حدیثی از امام حسین علیه السلام می‌خوانیم: «در خاندان ما دوازده مهدی است ... آخرین آنان نهمین فرزند من است که به حق قیام می‌کند و خداوند زمین (جامعه) مرده را به دست او زنده خواهد کرد».(14) همچنین آمده است: «خداوند زمین (جامعه) را با عدل قائم در هنگام ظهور او زنده می‌گرداند، پس از آنکه از ستم فرمانروایان ظلم و گمراهی مرده باشد».(15) ایجاد وحدت در حدیثی آمده است: «او کسی است که وحدت کلمه را ایجاد می‌کند و نعمت را کامل می‌سازد».(16) تألیف قلوب و ایجاد صمیمیت خدای بزرگ [به دست مهدی] حق و عدالت را در آبادی‌ها آشکار می سازد و حال عموم مردم را بهبود می‌بخشد، وحدت کلمه پدید می‌آورد و بین قلب‌های گوناگون الفت ایجاد می‌کند».(17) در حدیث دیگری نیز آمده است: «هنگامی که قیام کند دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی پیاده می‌شود، هر نیازمندی دست می‌برد و از جیب برادر ایمانی‌اش به مقدار نیاز بر می‌دارد و برادرش او را منع نمی‌کند».(18) اصلاحات و تغییرات عمومی در حدیثی در این باره آمده است: «شاه‌راه‌ها را وسیع می‌گرداند و هر پنجره‌ای که مشرف به راه است، می‌شکند و میزاب ها و ناودان‌ها را که مشرف به راه‌ها هستند، بر هم می‌زند و بدعتی باقی نمی‌گذارد مگر اینکه آن را زایل می‌گرداند و سنتی باقی نمی‌گذارد مگر اینکه آن را بر پا می‌دارد».(19) پی‌نوشت: 1. نهج‌البلاغه، خطبه 138. 2. حرعاملی، اثبات‌الهداة، ج3، ص 396. 3. طبسی، چشم‌اندازی به حکومت مهدوی، ص 128. 4. مفید، الارشاد، ج2، ص 379. 5. صافی گلپایگانی، منتخب‌الاثر، ص 613. 6. صدوق، کمال‌الدین، ج1، ص 318. 7. بحارالانوار، ج53، ص2. 8. همان، ج52، ص 316. 9. نور: 55. 10. نعمانی، الغیبة، ص 240. 11. الارشاد، ج2، ص 384. 12. کافی، ج3، ص 423. 13. بحارالانوار، ج53، ص34. 14. کمال‌الدین، ج2، ص 317. 15. الغیبة، ص 25. 16. کامل سلیمان، یوم‌الخلاص، ج2، ص 663. 17. کافی، ج1، ص 337. 18. بحارالانوار، ج52، ص 372. 19. الارشاد، ج2، ص 385. @shamiime_golenarges
امور فرهنگی در بسیاری از نظام‌های سیاسی ـ به خصوص نظام امامت ـ جایگاه ویژه‌ای دارد. زندگی فرهنگی در زمان امام مهدی (عج) چنان شکوفا می‌شود که در تمام تاریخ نظیر و مانندی همچون آن نمی‌توان یافت. دانش صحیح در هر خانه‌ای منتشر شده و حلقه‌های درس و بحث ـ هم برای مردان و هم برای زنان ـ در اجتماعات مختلف ایجاد خواهد شد. بسیاری از آموزه‌های نادرست علم که به اسم دین، تفسیر، حدیث، فلسفه و اندیشه رواج یافته، از بین خواهد رفت و درهای دانش ناب و خالص به روی مردم گشوده خواهد شد. اسلام در هر خانه و کوی برزنی رخنه می‌کند. استقبال مردم از آموزش قرآن و نماز جماعت و نماز جمعه بسیار چشمگیر و مساجد زیادی ساخته می‌شود. از سوی دیگر علم و صنعت پیشرفت چشمگیری داشته و اخلاق و دین همپای علم و خرد راهگشای زندگی انسان‌ها به سوی معنویت و عبودتی خواهد بود. @shamiime_golenarges
صنعت و پیشرفت علمی در کنار اخلاق روایات، جهان را در روزگار امام مهدی (عج) جهانی متمدن و در اوج قدرت و پیشرفت علمی و تعالی اخلاقی معرفی می‌کنند. صنعت با وضعیت کنونی فرسنگ‌ها فاصله خواهد داشت. صنعت و پیشرفت در عین اینکه باعث رفاه و راحتی بشر است، مانعی برای دین‌داری و اخلاق‌گرایی و حرکت به سوی کمال و تعالی نخواهد بود و انسان را غرق در تجملات و لذات زودگذر و فساد و انحراف نخواهد کرد؛ زیرا خرد بشری رشد می‌یابد و هم اخلاق و رفتار او تغییر می‌کند و فهم و درک او از موقعیت خود و غایت زندگی‌اش تصحیح می‌شود. از همین روست که در دولت مهدوی انسان‌ها چنان از نظر شخصیت پرورش می یابند که گویی غیر از انسان‌های پیشین هستند. کسانی که تا دیروز برای درهم و دیناری خون نزدیک‌ترین افراد خود را می‌ریختند، در آن زمان پول و ثروت و لذات مادی چنان در نظرشان بی‌ارزش و خوار می‌گردد که درخواست کردن آن را نشانه‌ای از پستی و دئانت طبع می‌دانند و این جز در پرتو کمال عقل و خرد بشری و تعمیق آموزه‌های دینی و اخلاقی به دست نمی‌آید.(1) تربیت اخلاقی، بنیادی‌ترین کارکرد دولت مهدوی مهم‌ترین و بنیادی‌ترین کارکرد دولت مهدوی تأمین سعادت واقعی مردم در رساندن جامعه به خیرات و فضایل و تلاش در رشد و بالندگی اخلاقی و معنوی انسان‌هاست. قیام امام مهدی (عج) و تشکیل دولت جهانی پس از رفع ریشه ستم‌ها، فسادها و ناراستی‌ها برای پرورش و تربیت انسان‌ها و تزکیه و تهذیب نفوس و تتمیم مکارم اخلاقی است. انسان که جزء اصلی تشکیل جامعه صالح و سالم است، محور اصلی برنامه‌ریزی‌ها، قوانین، سیاست‌گذاری‌ها و علوم و دیگر مسائل جامعه می‌باشد. انسان برای اصلاح جامعه و تشکیل اجتماعی سالم ابتدا باید اصلاحات و تحولات را از دورن خود آغاز کند؛ زیرا تمام مسائل اقتصادی، سیاسی، جنگ، صلح، نیکی، زشتی، فساد، ستم و ... در اجتماع به انسان مربوط است. پس او با ایجاد انقلابی در درون خود می‌تواند در جامعه نیز انقلاب و تحول به وجود آورد و سمت و سوی همه چیز را به سوی هدف و مقصد اصلی (خدا) قرار دهد؛ امری که خلقت جهان بر اساس آن به پا داشته شده است.(2) اقدامات اساسی فرهنگی در هر جامعه‌ای بهترین برنامه‌ها و قوانین باید به دست بهترین و شایسته‌ترین افراد و جریان‌ها، اجرا و طرح‌ریزی شود. به همین دلیل ساختن انسان و پرورش و رشد افرادی صالح مقدمه اصلی برای تشکیل هر نظام صالح و انسانی است.(3) امام مهدی (عج) ابتدا به تربیت انسان‌‌ها می‌پردازد تا دیگر برنامه‌های اجتماعی خود را به شایستگی انجام دهد؛ عدالت، دادگری، قانون‌مداری، دیگر دوستی و ... را در سطح جامعه پایدار سازد؛ کینه‌توزی را که خلقی شیطانی است و به جهت پایین بودن سطح فرهنگ انسانی می‌باشد، با رشد تربیت و تکامل عقل، به محبت و دوستی تبدیل کند و انسان‌دوستی را در روابط اجتماعی استوار سازد. برای دفع نابسامانی‌ها، کاستی‌ها، زشتی‌ها و آلودگی‌ها باید اقدامی اساسی نمود و به تربیت روح و باطن انسان توجه کرد. در دولت کریمه مهدوی به این مشکل اساسی توجه می‌شود و روح و روان مردم تربیت می‌گردد و صفات پست و ناپسند روحی و باطنی انسان‌ها از بین می‌رود: 1. مبارزه با هواهای نفسانی: در حدیثی می‌خوانیم: «[مهدی] مردمی را که از مسیر نورانی انبیا منحرف شده و از هوای نفس پیروی می‌کنند، به سوی هدایت بر می‌گرداند، در آن هنگام که مردم هدایت را به هوا و هوس خود ارجاع می‌نمایند».(4) ٢. از بین بردن زشتی‌‌ها و رذایل اخلاقی: در حدیثی آمده است: «همه خیرها در آن زمان است که مهدی قیام می‌کند و همه این زشتی‌ها را از میان بر می‌دارد».(5) ٣. از بین بردن‌ کینه‌ها و دشمنی‌ها: در حدیثی می‌خوانیم: «اگر قائم قیام کند ... کینه‌ها و دشمنی‌ها از سینه‌ها می‌رود».(6) 4. نهی ار منکرات و امر به معروف و نیکی‌ها: «دنیا پایان نمی‌یابد تا اینکه خدای عزوجل مردی از ما اهل بیت را برانگیزد، او به کتاب خدا عمل می‌کند و زشتی در شما نمی‌بیند مگر اینکه از آن نهی می‌کند».(7) در حدیث دیگری می‌خوانیم: «پیامبر و وصی او و قائم (هنگامی که قیام کند) مردم را امر به معروف و نهی از منکر می‌کند».(8) صلح 5. از بین بردن روحیه آزمندی و طمع: امام مهدی (عج) ابتدا به سیرت و فطرت انسان‌ها توجه می‌کند و با ولایت تکوینی خود و هدایت‌ها و ارشادات فراوان، بر دانش، معنویت و خردورزی آنان می‌افزاید؛ در نتیجه چشم بصیرت‌بین مردم باز شده و روحیه بی‌نیازی و استغنا و سیرت الهی آنان شکوفا می‌شود. در حدیثی در این‌باره می‌خوانیم: «مهدی خطاب به مردم می‌فرماید: بیایید این همان متاع دنیاست که برای آن با خویشاوندان قطع رحم کردید، خون‌های حرام را ریختید، به حریم گناهکاران وارد شدید، مرتکب محرمات الهی گشتید. این ثروت‌ها را کلان کلان در اختیار مردم قرار می‌دهد که چنین رقم‌های درشت در تاریخ بخشش‌های جهان بی‌سابقه خواهد بود، زمین را
پر از عدل و داد و نور(معنویت) می‌کند؛ آن‌چنان که مملو از جور و ستم و شر شده باشد».(9) 6. مداوای کوری، کری و گنگی روح: در حدیثی در این‌باره آمده است: «بدانید اگر شما از منجی شرقی پیروی کنید، او شما را به راه و روش پیامبر راهنمایی می‌کند و از کوری و کری و گنگی نجات می‌دهد».(10) منظور از درمان کوری، کری و گنگی مداوای روحی است که در نتیجه آن چشم و گوش و زبان روحشان گشوده می‌شود و بدون مانع و سرگشتگی، روش درست زندگی را کشف می‌کنند و مسئولیت‌ها و تعهدهای اجتماعی و فردی خویش را نیک می‌شناسند و راه را از بیراهه تمیز می‌دهند.(11) ٧. تکمیل و تقویت اخلاق: در حدیثی آمده است: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آن‌ها را متمرکز ساخته و اخلاق‌شان را به کمال می‌رساند».(12) این کارکرد موثرترین و ضروری‌ترین اقدامی است که یک دولت برای رشد و بالندگی جوامع و هدایت و ارشاد آن‌ها به سوی نیکی‌ها و فضایل می‌تواند انجام دهد و این دولت اخلاقی امام مهدی (عج) است که به تمام و کمال آن را به سامان می‌رساند.(13) ٨. دعوت به سنت و سیره نبوی: در سخنی از رسول ‌خدا (صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم: «مردم را به اطاعت من و دین من وادار می‌کند و به قرآن دعوتشان می‌نماید» (14) «و هیچ بدعتی نمی‌ماند که آن را از بین‌ می‌برد و هیچ سنتی نمی‌ماند مگر اینکه آن را بر پا می‌دارد».(15) ٩. اخذ پیمان ‌نامه اخلاقی از کارگزاران: اخذ پیمان و بیعت اخلاقی از اصحاب و یاران از اقدامات مهم امام مهدی (عج) در آغاز ظهور است. این پیمان و بیعت بر اساس اصولی است که راه و رسم و شیوه امام را در حکومت تعیین می‌کند؛ همچون احترام به ارزش‌ها و حقوق انسانی، دوری از ظلمت احتکار، فساد، دعوت به ساده‌زیستی و ... .(16) در انتظار دولت فرهنگی موعود دولت دینی چه در حال و چه در آینده باید مفاسد و ناراستی‌های اخلاقی را مورد توجه قرار دهد و در ریشه‌کنی آن‌ها و ترویج فضایل اخلاقی کوشا باشد. از طرفی خود مردم نیز باید برای رویارویی و استقبال از دولت اخلاقی امام آماده باشند: «کسی که دوست‌ دارد از یاران قائم باشد، باید در انتظار ظهور باشد و حتی باید کارهایش را بر اساس تقوا، پاکی و اخلاق نیک انجام دهد».(17) پی‌نوشت: 1. طبسی، چشم‌اندازی به حکومت مهدوی، ص 178. 2. رحیم کارگر، آینده جهان(دولت و سیاست در اندیشه مهدویت) ص 317. 3. محمد حکیمی، عصر زندگی، ص 205. 4. نهج‌البلاغه، خطبه 138. 5. نعمانی، الغیبة، ص 205. 6. بحارالانوار، ج52، ص 316. 7. همان، ص 378. 8. کافی، ج1، ص 429. 9. بحارالانوار، ج52، ص 350. 10. همان، ج51، ص 123. 11. آینده جهان، ص 320. 12. صافی گلپایگانی، منتخب‌الاثر، ص 322. 13. آینده جهان، ص 322. 14. حرعاملی، اثبات‌الهداة، ج3، ص 52. 15. مفید، الارشاد، ج2، ص 385. 16. ر.ک: آینده جهان، ص 236. 17. کامل سلیمان، یوم‌الخلاص، ج2، ص 365. @shamiime_golenarges
7ویژگی منحصر به فرد حکومت امام زمان(عج) در حالی که ایجاد حکومت واحد جهانی بر بشر کنونی که در اخلاق مادی فرو رفته و معنویات و احساسات پاک او نسبت به انسان ها فروکش کرده است، به صورت یک آرزوی خام و رویای طلایی است. احادیث اسلامی، تشکیل حکومت واحد جهانی اسلام را از ویژگی های قیام حضرت مهدی موعود علیه السلام می دانند و این حکومت ویژگی هایی را به خود اختصاص خواهد داد که در نوع خود منحصر به فرد است و در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد. 1- خداوند سراسر جهان را از خاور و باختر، در اختیار آنان قرار می دهد، یعنی حکومت او، جهانی می گردد نه منطقه ای. 2- به وسیله او دین خدا زند ه و بدعت ها و باطل ها نابود می شوند، یعنی قوانین حکومت او را، قوانین الهی که آئین خاتم اسلام است تشکیل می دهند. 3- از ستم اثری دیده نمی شود و به نیکی ها امر می کنند. یعنی دارای قدرت اجرایی گسترده ای می گردد، که هر نوع ستم را در سراسر جهان می زدایند و نیکی ها را گسترش می دهند. این چنین ویژگی هایی، فقط از آن حکومت جهانی اسلام است و بس، که مهدی صاحب الزمان علیه السلام تحقق بخش آن می باشد. در جامعه امام زمانی اثری از شرك و كفر و الحاد و زندقه و بت پرستی وجود نخواهد داشت و همانطوری كه بزرگترین دشمن معنویت و عقیده به ماوراء طبیعت، یعنی مركز مادیت و ماتریالیسم، شوروی سابق از هم فرو پاشید و نابود شد، كل مكتب های كفر و شرك نابود خواهد شد و در سراسر عالم شعار توحید طنین انداز خواهد شد و جوامع بشری به خدای یگانه ایمان خواهند آورد و تنها او را خواهند پرستید، بشریت به یمن حكومت امام مهدی ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ گمشده واقعی خویش را خواهد یافت، و به او كه كمال مطلق هستی است عشق خواهد ورزید و در برابر او كرنش خواهد نمود، همه یك خدا را می پرستند، همه یك كتاب دارند (قرآن) به یك قبله نماز می گذارند (كعبه)، شعار كل دنیا اذان خواهد بود، شیطان و ایادی او كوبیده می شوند و راهزنی نخواهند كرد. 4- یکی از ویژگی های حکومت امام علیه السلام، گسترش عمران و آبادی در سراسر جهان و تسلط بشر بر معادن زیر زمینی است و بشر در پرتو عدل، بر این تکامل دست می یابد. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در این مورد می فرماید: در زمان مهدی علیه السلام، آب در جهان افزایش پیدا کرده و نهرهایی پدیدار می گردند و گنج ها از دل زمین بیرون می آیند.( منتخب الاثر ص 473) 5- رشد و تكامل عقول و اندیشه ها، از جنبه ی فكر و اندیشه، بشر در عصر حكومت جهانی امام زمان ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ خردمند و خرد ورز و خود پیشه و خرد مدار می شود، عقول انسان ها رشد و كمال پیدا می كند، مناسب است خردمند را از زبان امام هفتم _ علیه السلام _ در خطابش به هشام بشناسیم: هر چیزی نشانه ای دارد و نشان خردمند تفكر و اندیشه است، هر چیزی مركب راهواری دارد و مركب راهوار خردمند تواضع است. خردمند كسی است كه حلال، او را از شكر خدا باز ندارد و حرام، بر صبر او غلبه نكند (در برابر حرام ها بردبار باشد .) خردمند كسی است كه عمل كم از او پذیرفته و دو چندان می شود. خردمندان در دنیا زهد پیشه كرده و به دنیا و زخارف آن بی اعتنا و به آخرت راغب و متمایل هستند. خردمند هر سخنی نگوید، نزد هر كس حرف نزند، از هر كسی تقاضا نكند، هر وعده ای ندهد، بیش از حد استحقاق و استعداد خویش خواهان نیست، خردمند دروغ نمی گوید هر چند در آن هوای نفس او باشد، خردمند دورویی و نفاق ندارد، خرد چراغ روح است، خردمند خدا شناس است، در میان بندگان بالاتر از عقل چیزی تقسیم نشده، خواب انسان خردمند برتر از بیداری انسان بی خرد است، خداوند هیچ پیامبری را بر نیانگیخت مگر آنكه عاقل و خردمند بود و خود او بالاتر از همه كوشش كوشش كنندگان بود. با خردمندان حشر و نشر داشته باش و از بی خردان چونان درندگان خطرناك فرار كن. (تحف العقول، ص 275 _ 295) 6- عدالت اقتصادی، از نقاط بسیار برجسته در حكومت جهانی امام مهدی عدالت اقتصادی است، ثروت به طور عادلانه در میان مردم تقسیم می شود و هر كس از آن سهم خویش را دریافت می كند. ابتدا روایاتی در این باب: " . . . و یقسم المال صحاحاً " (بحار الا نوار ج 51، ص 81)؛ امام عصر، اموال را به طور صحیح در میان مردم تقسیم می كند. " . . . و یقسم المال بالسویه "(همان ) ؛ او مال را به طور مساوی در میان مردم تقسیم می كند. در حكومت جهانی امام مهدی ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ همه انسان ها از لحاظ زندگی اقتصادی بی نیاز می شوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هیچ كس دیگران را استثمار نمی كند و از آن ها بهره كشی نمی كند و در این باب روایات فراوانی وجود دارد. 7- امنیت عمومی، امنیت از امن و امان به معنای سلامتی است و ریشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، خدا در حدیث قدسی می فرماید: در آن زمان امنیت را بر روی زمین می افكنم، و
هیچ چیزی به چیز دیگر ضرر نمی رساند و هیچ چیزی از چیز دیگر نمی ترسد تا آنجا كه حشرات و چهار پایان در میان مردم حركت می كنند و هیچ كدام به دیگری آسیب نمی رساند و ستم گزنده ها را می برم، و حالت تعصب و هجمه و درندگی را از درندگان سلب می كنم.( بحار الا نوار، ج 52، ص 384) باری در امر حكومت اگر رابطه زور و قدرت و سر نیزه بود و رعایا از ترس جان و مال و آبرویشان در برابر حاكم خم و راست شوند كه ارزشی ندارد و فضیلتی نیست، زیرا در جهان وحش و حیوانات جنگلی هم ضعیف تر از قوی تر می ترسد و در برابر او تسلیم می شود ولی اگر رابطه عشق و محبت و صفا و وفا میان آن ها حاكم بود این ارزش دارد. حكومت بر جان ها و قلب ها مهم است و گرنه حكومت بر ابدان با سر نیزه هم میسر است و یكی از تفاوت های عمده حكومت های الهی (حكومت انبیاء، ائمه، اولیاء الهی) با حكومت های طاغوتی و استكباری در همین است. @shamiime_golenarges
سلام علی المهدی و علی آبائه در مورد ارتباط عاشورا و مهدویت لزوم اطاعت از امام عصر علیه السلام مطرح است و اینکه باید بدانیم که همیشه باید آمادگی این امر را داشته باشیم. در کنار این موضوع رابطه توجه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به امام حسین علیه السلام و شیفتگان آن حضرت در جای خود بسیار جالب و قابل تامل است. در روایت آمده است که چون حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ظاهر شوند بین رکن و مقام ایستاده و پنج ندا میکنند اول ای اهل عالم آگاه باشید که من امام قیام کننده ام دوم ای اهل عالم آگاه باشید که من شمشیر انتقام گر هستم سوم ای اهل عالم آگاه باشید که جدم حسین را تشنه شهید کردند چهارم ای اهل عالم آگاه باشید که جدم حسین را عریان رها کردند پنجم ای اهل عالم آگاه باشید که بدن جدم حسین را از روی دشمنی خرد کردند. ( منبع: کتاب سحاب رحمت به نقل از کتاب الزام الناصب) در باب شباهت های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به امام حسین علیه السلام اول شدت اهتمام در یاد کردن آنان در قرآن و سنت پیغمبران و کتابهای آسمانی چنانکه بر پژوهشگران پوشیده نیست و اگر بخواهیم بر قسمتی از آن اطلاع یابیم میتوانیم به کتابهای المحجه فیما نزل من القرآن فی الحجه علیه السلام و جلد دهم بحار و تفاسیر و غیر اینها مراجعه کنیم. دوم تمام پیغمبران گذشته به گریستن برای امام حسین علیه السلام و برپا نمودن مجالس سوگواری و مرثیه پیش از شهادت آن حضرت که نظیر اهتمام امامان گذشته است در دعا کردن برای حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف و طلب ظهور آن بزرگوار پیش از وقوع غیبت سوم شدت اهتمام هر دو امام در امر به معروف و نهی از منکر چنانکه سالار شهیدان امام حسین علیه السلام در این امر ملاحظه تقیه را نکردند و این از ویژگیهای آن حضرت است چهارم نبودن بیعت طاغوت زمان بر آن دو امام که در اوصاف امام حسین علیه السلام آمده که در روز عاشورا به ایشان عرض شد به حکم عموزادگانت سر فرود آور که امام حسین علیه السلام به آنان فرمود نه به خدا قسم دستم را از روی خواری و ذلت به شما ندهم و مانند بردگان فرار نمیکنم. و همچنین آن حضرت میفرمایند مرگ در حال عزت بهتر از زندگی با ذلت است. پنجم فرشتگان هر دو امام را به اذن خداوند متعال به آسمان بردند. ششم آرزوی اینکه ای کاش روز عاشورا بودیم. تصمیم به یاری کردن آن حضرت داشتن ثواب شهید شدن با آن حضرت را دارد. آرزوی بودن با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور و قصد یاری کردن آن حضرت و جهاد با دشمنان در رکابش نیز ثواب شهادت را دارد چنانکه درباره‌ی هر دو روایت آمده است. هفتم امام حسین علیه السلام ترسناک از مدینه بیرون رفت و در مکه نزول کرد و سپس به سوی کوفه حرکت کرد. حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همین برایش اتفاق می افتد که در خبر صحیحی از امام باقر علیه السلام آمده است که: پس سفیانی عده ای را به مدینه می‌فرستد و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از آنجا به سوی مکه کوچ میکند به ارتش سفیانی خبر می‌رسد که حضرت مهدی علیه السلام به مکه رفت لشکری به تعقیب آن حضرت می‌فرستد ولی به او نمیرسند تا اینکه ترسناک به مکه میرسند، لشکر سفیانی در بیداء فرود می‌آید پس منادا از آسمان ندا میدهد ای بیداء این گروه را نابود کن، پس زمین آنها را فرو میبرد و فقط سه نفر از آنها باقی میماند که خداوند صورتهایشان را به عقب برمیگرداند و آنها از قبیله کلب هستند( منبع: بحارالانوار جلد پنجاه و دو صفحه دویست و سی و هشت) هشتم مصیبت آن دو سخت ترین مصبیت ها است . و در مصیبت امام حسین علیه السلام که در گفتگوی آدم و جبرئیل آمده که گفت : ای آدم این فرزند تو به مصیبتی دچار میگردد که مصیبتها در کنار آن کوچک خواهد بود.( بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۲۴۵ ) واما قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف مصیبتش طولانی و محنتش شدید است. امام حسین علیه السلام هنگامی که خواست از مکه به سوی عراق خروج کند یاری خواست و فرمود: هر کسی جان خود را در راه ما میبخشد و خودش را مهیای لقاءالله نموده است با ما بیاید که انشاءالله فردا حرکت میکنم.( بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۳۶۷) امام قائم حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز هنگامی که از مکه ظهور میکند یاری میطلبد چنانکه از امام باقر علیه السلام در حدیث طولانی و صحیح چنین آمده: در آن روز قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در مکه است پشت خود را به بیت الله الحرام تکیه زده و به آن پناه برده بانگ میزند: ای مردم ما از خداوند یاری می‌جوییم هر که میخواهد ما را اجابت کند که خاندان پیغمبر شما هستیم و نزدیکترین مردم به خدا و محمد صلی الله علیه و آله و سلم.................هر کس در باره کتاب خدا با من محاجه کند من نزدیکترین مردم به کتاب خدا هستم‌.
در باب ذکر مصیبت و دعای حضرت در حدیثی آمده است مرحوم آیت الله حاج سید میرزا محمد تقی اصفهانی می‌نویسد: یکی از دوستان صالحم برایم نقل کرد که : مولایمان حضرت حجت علیه السلام را در خواب دیدار کرده بود و حضرتش سخنی فرموده بودند که مضمونش این است: همانا من برای فرد شیعه ای که مصیبت جد شهیدم را یاد کند و سپس برای تعجیل فرج و تایید امر من دعا کند من هم برای او دعا خواهم کرد.( مکیال المکارم جلد دوم صفحه ۴۶ از وظایف شیعیان در عصر حاضر دعا برای سلامتی و در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و اینکه باید تزکیه نفس کنیم برای یاری حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. معرفت و اطلاعات خود را درباره آن حضرت بالا ببریم و با آن حضرت انس بگیریم تا در برابر آماج حملات و اقدامات ضد دینی و ضد مذهبی دشمنان اسلام و شیعه بتوانیم بایستیم. اللهم عجل لولیک الفرج @shamiime_golenarges
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اللهم بحق فاطمة الزهرا عجل لولیک الفرج @shamiime_golenarges
در مجالس عزا، برای غریبِ عالم هم گریه کنیم. همان آقایی که درباره‌اش اینطور فرموده‌اند: 1⃣ امیرالمومنین علیه السلام: صاحب این امر (حضرت مهدی علیه السلام) رانده و آواره و بی‌کس و تنهاست(۱) 2⃣ حدیث لوح حضرت زهرا سلام الله علیها: حضرت مهدی علیه السلام، صبر ایوب دارد!(۲) 3⃣ امام حسین علیه السلام: صاحب این امر (حضرت مهدی علیه السلام) رانده و آواره است و خونخواه پدرش خواهد بود.(۳) 4⃣ امام باقر علیه السلام: سنتی از یوسف در حضرت مهدی سلام الله علیه است و آن، زندانی شدن است.(۴) 5⃣ امام صادق علیه السلام: مهدی جان! سخت است که بلا تو را احاطه کند و من آسوده باشم! سخت است که بر تو گریه کنم و مردم تو را رها کنند!(۵) 6⃣ امام کاظم علیه السلام فرمودند: او رانده شده از میان مردم! بی کس! تنها! غریب! و غایب از خاندان خود! و خونخواه پدرش می باشد. (۶) 7⃣ امام جواد علیه السلام: حضرت مهدی علیه السلام قیام می‌کند بعد از آنکه یادش در بین مردم بمیرد. تردیدکنندگان، وجودش را منکر می‌شوند و اهل انکار، یاد او را مسخره می‌‌‎کنند.(۷) 8⃣ امام عسکری علیه السلام: مهدی تلخی غم‌های جانگداز را جرعه جرعه می‌نوشد... غصه‌هایی گلوگیر بر او وارد می‌شود، و دردهایی که هیچ پهلویی تاب تحمّل آن‌ها را ندارد!(۸) منابع: (۱) کمال‌الدین ج ۱ ص ۳۰۳ (۲)کمال‌الدین ج ۱ ص ۳۱۰ (۳)کمال‌الدین ج ۱ ص ۳۱۸ (۴) کمال‌الدین ج ۱ ص ۱۵۲ (۵) دعای ندبه (۶) کمال الدین ص ۳۶۱ ح ۴ (۷) کمال‌الدین ج ۲ ص ۳۷۸ (۸)مهج الدعوات ص ۶۶ @shamiime_golenarges
اللهم عجل لولیک الفرج @shamiime_golenarges
... دردانه جا بر زانوی بابا بگیرد بارانِ اشک از گونه ی مولا بگیرد... @Shamime_GolleNarges