eitaa logo
کانال آنالیز سهم ها
5هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
118 ویدیو
81 فایل
تو این کانال تحلیل و بررسی سهم های درخواستی شما و همچنین سایر سهم های بازار انجام میشه. مدیر کانال: @majiddf کانال و گروه تحلیلی بورس: https://eitaa.com/channel_bourse
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال آنالیز سهم ها
#خمحور
مقاومت5150 مهمه اکه بالای این تثبیت کنه میره تا کادر زرد
متعادل منفی بورس امروز را منفی شروع کرد. بعد از چند روز که بازار مثبت شروع می‌شد و بعد منفی می‌شد، این‌بار دیگر خریداران اقدام به خرید در مثبت‌ها نکردند و بازار از همان شروع منفی بود. البته شدت منفی بالا نبود ولی به‌هر حال بازار درحالی به کار خودش پایان داد که 75 درصد نمادها منفی بودند. معمولا زمانی که بازار چند روز پشت سر هم سعی می‌کند مثبت شود اما ناکام می‌ماند، بعد دلیلی برای منفی شدن پیدا می‌کند. البته کلا بازار به‌شدت تحت کنترل است و انتظار عکس‌العمل منفی یا مثبت شدید از آن را نداریم. عرضه‌های بدون برنامه عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی‌ها خوب هستند اما به‌شرطی که با برنامه باشند. در حالی که بازار در رکود عمیقی فرو رفته، یک روز قبل از پذیره‌نویسی سنگین فصباح ( به مبلغ 4500 میلیارد تومان در 10 روز) این پذیره‌نویسی اطلاع‌‌رسانی می‌شود. هر پذیره‌نویسی یا عرضه اولیه نیاز به برنامه حداقل یک ماهه بازاریابی دارد تا عموم سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را جذب کند. در غیر این‌صورت اکثر این پذیره‌نویسی‌ها و عرضه‌های اولیه با شکست مواجه خواهند شد. در انتظار لایحه بودجه فردا لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه می‌شود. امسال مهم‌ترین موضوع بودجه بحث مالیات خواهد بود. لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نشان داد که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برنامه افزایش سنگین درآمدهای مالیاتی دولت را دارند. در بودجه‌ی سال آینده به‌نظر می‌رسد، بار سنگین افزایش بر روی دوش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و اصناف و مالیات بر عایدی خواهد بود. مالیات عملکرد شرکت‌ها محلی است که برنامه‌ی افزایش جدی در آن وجود ندارد. البته معافیت مالیات صادرات و برخی اقلام مانند تسعیر ارز نیز کاهش پیدا می‌کند اما در مجموع نمی‌توان انتظار داشت مالیات اشخاص حقوقی افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. مالیات ارزش افزوده نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. اشخاص حقیقی و مصرف‌کنندگان بایستی با نگرانی منتظر لایحه بودجه باشند. کنترل دلار بانک مرکزی و وزارت صمت با سه تاکتیک توانستند قیمت دلار آزاد را کنترل کرده و به 50 هزار تومان بازگرداند. در وهله‌ی اول با فشار به پتروشیمی‌ها، عرضه ارز نیمایی (37500 تومانی) را افزایش دادند تا کسانی که تخصیص ارز پتروشیمی گرفتند زودتر به ارز برسند. در وهله دوم با ترغیب صادرکنندگان غیرمشمول عرضه در نیما، عرضه ارز به شکل کوتاژ را افزایش دادند و این باعث شد تقاضای واردات به بازار آزاد نزند. در وهله‌ی سوم نیز با ایجاد گلوگاه در فرایند رسیدن به تخصیص، صف قبل از تخصیص را افزایش دادند تا تقاضا نتواند به‌سرعت وارد فرایند درخواست ارز شود. 1402/08/29 فردانامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن‌طور که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌رسد و مسوولان این وزارتخانه نیز کم و بیش اذعان می‌کنند، قرار است مدل قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند. وزارت صمت به دنبال آن است که به واسطه رشد عرضه از مسیر تولید داخل و واردات، تنوع را در بازار بالا ببرد و فضایی رقابتی را ایجاد کند، فضایی که دیگر انحصار در آن چندان محلی از اعراب نداشته باشد. مسوولان صمت البته به طور دقیق از جزئیات برنامه قیمتی خود رونمایی نکرده‌اند، اما طبق آنچه در طرح تحول صنعت خودرو و در بخش راهبرد اصلاح قیمت تمام‌شده خودرو آمده، قرار است طرحی جدید به کار گرفته شود. در این طرح، برای ۱۰۰درصد قیمت تمام‌شده خودرو هشت آیتم مختلف در نظر گرفته شده است که شامل هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص می‌شود. در این بین، برای بخش مربوط به هزینه مواد، سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی در نظر گرفته شده است، به این معنی که حداقل ۴۵ و حداکثر ۵۵درصد از سهم قیمت تمام‌شده به هزینه مواد ارتباط دارد. برای هزینه دستمزد نیز سهمی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴درصدی در نظر گرفته شده است. تا اینجای کار، مجموع سهم هزینه مواد و دستمزد به حداقل ۵۵ و حداکثر ۶۹درصد می‌رسد. در این طرح اما برای بخش هزینه‌های سربار تولید سهم ۸ تا ۱۲درصدی لحاظ شده است. همچنین سهم هزینه‌های گارانتی نیز در مدل مدنظر وزارت صمت، به حداقل ۱.۵ و حداکثر سه‌درصد می‌رسد. در این مدل برای توسعه محصول هم سهم در نظر گرفته شده تا خودروسازان بتوانند از دل آن توسعه را دنبال کنند. این هزینه حداقل سه‌درصد و حداکثر شش‌درصد در نظر گرفته شده است. آیتم بعدی هزینه استهلاک است که یک تا ۱.۵درصد سهم برای آن در نظر گرفته شده است. هزینه‌های سربار ستاد و فروش نیز بین سه تا شش‌درصد لحاظ شده است. در نهایت وزارت صمت برای خودروسازان سود خالص نیز در نظر گرفته که حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۶درصد است.
این بررسی شامل 7نماد است. درآمد آنها در مهر سال گذشته 1.48همت و در مهرماه سال جاری 2.17همت بوده است. سطح درآمد میانگین 12ماه اخیر نیز 1.9همت ثبت شده است. متوسط p.e این گروه همکنون 12.3 می باشد. قرن و کیمیاتک در این گروه فعلا پایین ترین P.e هستند. قیمت گذاری دستوری مشکل اصلی این صنعت بوده و همچنان شرکت های گروه با آن درگیر هستند. نظر شما در خصوص سرمایه گذاری در این گروه چیست؟ 🤔
🔴رفع تعهد ارزی ۴ گروه کالایی، با نرخ دستوری بانک مرکزی نخواهد بود پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: در لایحه برنامه هفتم توسعه، احکام مستثنی شدن رفع تعهد ارزی با نرخ دستوری بانک مرکزی برای چهار گروه کالایی خدمات فنی و مهندسی، محصولات دانش‌بنیان، کشاورزی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است و رفع تعهد ارزی در صادرات این کالاها به نرخ دستوری بانک مرکزی نخواهد بود. سیاست بانک مرکزی برای نرخ دستوری تسویه ارز صادراتی که طی چند سال اخیر به اجرا درآمده، نه‌تنها رونقی برای صادرات کشور به همراه نداشته بلکه برآوردها حاکی از آن است که ۷۰ درصد از صادرکنندگان کشور از ادامه فعالیت‌های تجاری خارج شده‌اند. ➖➖➖➖
در 6ماهه  حسابرسی شده به سود 2557 ریالی رسیده است
چرا سیاست های پولی در ایران شکست می خورند؟ همیشه بعد از اینکه تورم فروکش می کند، تمایل به نگهداری پول کم می شود. نگهداری هر چه بیشتر پول بهترین اتفاق برای بانک هاست. تقریبا همه اجزای تشکیل دهنده پول، بدون سود سپرده یا موارد مشابه هستند و برای بانک هزینه ای ندارد. در دوران تورمی بانک ها این پول ها را به شکل وام بین بانکی، به بانک های ناتراز می دهند. پولی بدون هزینه را با نرخ سود بالای 20 درصد به بانک های دیگر وام می دهند و منافع شیرینی به دست می آورند. اما وقتی تورم فروکش می کند، کسی پول نگه نمی دارند و پول ها تبدیل به شبه پول (سپرده های مدت دار با سود) می شوند. معمولا بانک مرکزی هم در این شرایط به دلیل کنترل بیشتر تورم، پایه پولی خودش را کنترل می کند و قدرت خلق پول بانک ها را نیز محدود می کند و مشکل دو چندان می شود و روند رشد نرخ سود در سیستم بانکی و متعاقب آن در بازار اوراق شروع می شود. بانک های ناتراز که از بازار بین بانکی و بانک مرکزی راحت وام و اعتبار می گرفتن، حالا مجبور می شوند برای اینکه جریمه اضافه برداشت نشوند، سپرده با سود بالا جذب کنند. این روند تا مرحله ای ادامه پیدا می کند که دیگر نرخ جذب سپرده و نرخ جریمه برای بانک ها یکی شود. نرخ جریمه اضافه برداشت 34 درصد روزشمار است. بانک با جذب سپرده باید 12 تا 14 درصد ذخیره قانونی پرداخت کند. یعنی اگر با نرخ 29.5 درصد ماهانه پرداخت سپرده جذب کند، تفاوت بار جریمه شدن برایش ندارد و تا این سطح نرخ سود پیشنهادی در بین بانک های ناتراز بالا می آید. ابزار جریمه بانک مرکزی برای کنترل اضافه برداشت عمل نمی کند و بانک ناتراز از یه مرحله به بعد به دید سپرده گذار به بانک مرکزی نگاه می کنند. ساختار نظارتی بانکی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد) باید بتواند اضافه برداشت را کنترل کند. تصور کنید در یک اتوبان محدودیت سرعت 120 کیلومتر بر ساعت داریم. اگر کسی از آن سرعت بالاتر برود، جریمه ی 34 هزار تومانی می شود. راننده های متخلف هر روز با سرعت بالاتر از 120 کیلومتر از اتوبان عبور می کنند و 34 هزار تومان را می پردازند. مرحله بعدی کنترل چه می تواند باشد؟ توقیف ماشین در پارکینگ برای مدت مشخص یا در نهایت ابطال گواهینامه. بانک مرکزی به لحاظ ساختار اقتصادی و قضایی نمی تواند فراتر از آن جریمه ی روزانه برود. دقیقا در این مرحله سیاست پولی انقباضی شکست می خورد. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یا باید بانک ناتراز را مجبور کنند دارایی بفروشد و ناترازی خودش را کاهش دهد (مانند آن خواباندن در پارکینگ) یا باید بانک را منحل کرده و روند رشد اضافه برداشتش را متوقف کنند (ابطال گواهینامه). چون بانک مرکزی نمی تواند این دوکار را انجام دهد، شبه پول به شدت رشد می کند. یعنی در حالی که تورم نداریم و اقتصاد در رکود است، اما نرخ بهره به صورت درونزا کاهشی نمی شود و مدام پول بیشتری چاپ می شود و سیاست پولی انقباضی شکست می خورد. تداوم رشد نقدینگی از طریق رشد شبه پول هم سوخت مورد نیاز برای روندهای تورمی آتی را بوجود می آورد و هر بار موج تورمی بزرگتر می شود. چون سیاست انقباضی نه تنها نتوانسته حجم نقدینگی کار کنترل کند، بلکه از یک مرحله به بعد باعث افزایش آن نیز شده است. @fardaname
متعادل مثبت یک روز متعادل دیگر را در بورس پشت سر گذاشتیم که البته برخلاف دو روز اخیر مثبت متعادل بود. ارزش معاملات خرد به حدود 3800 میلیارد تومان رسید و این هم در حدود میانگین همین روزهای رکودی بود. بجز گروه ساختمانی و گروه قطعه سازی که تعداد نماد مثبت زیادی داشتند، جریان معاملاتی خاصی در گروه دیگر در کار نبود. ارزش معاملات نمادها هم توزیع متناسبی بین گروه ها و سهم ها داشت. رشد شدید مالیات در لایحه بودجه اعداد کلی لایحه بودجه 1403 منتشر شد و شاهد رشد شدید مالیات در مقایسه با سایر اقلام هستیم. در حالی که کل بودجه 16.7 درصد رشد کرده است، مالیات بودجه شده، حدود 42 درصد رشد کرده. به عبارت دیگر در حالی که دولت می خواهد مخارج خودش را 16.7 درصد رشد دهد، برنامه افزایش درآمد مالیاتی 42 درصدی را دارد. پایه هایی مورد هدف برای دریافت این مالیات، مالیات مجموع درآمد اشخاص حقیقی، مالیات ثروت، افزایش مالیات ارزش افزوده و البته کاهش معافیت های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی است. در مورد این بودجه دو نگرانی وجود دارد. اول اینکه بدون توجه به مسائل و مشکلات مختلف اقتصادی، صرفا با رویکرد افزایش درآمد دولت، افزایش در مالیات ها دیده شده و این روند می تواند مانند امسال، سال آینده نیز بخش های جدیدی از اقتصاد ایران را به درجه تعطیلی بکشاند. اما نکته مهم دیگر در نظر گرفتن منابعی است که می تواند به راحتی محقق نشود. در واقع به نظر می رسد بخش مصارف بودجه بیش از مبلغ بودجه شده باشد و از طرف دیگر بخش اصلی منابع در دسترس نباشد. این می تواند منجر به کسری بودجه شدید و استقراض بالا شود. 36 درصد رشد انتشار اوراق امسال در بودجه از محل فروش سهام شرکت ها درآمد بالایی دیده شده بود که محقق نشد. سال آینده از محل فروش سهام شرکت های دولتی منابع کمتری در نظر گرفته شده و از طرف دیگر رشد بیشتری در انتشار اوراق دیده است. همین مساله سال آینده فشار شدید به بازار بدهی وارد خواهد کرد. سیاست کنترل ترازنامه ای بانک مرکزی در کنار رکود اقتصادی (نیاز به استقراض واحدهای تولید افزایش پیدا کرده است) در کنار این رشد تامین مالی دولتی با احتمال افزایش نسبت به بودجه زمانی که با سیاست رشد درآمد مالیاتی در کنار هم قرار می گیرند، نگرانی از رکود تورمی در سال آینده را افزایش می دهد. گروه قطعه سازی رشد فروش و رشد حاشیه سود شرکت های قطعه سازی در فصول اخیر باعث شده است امسال همواره جزو گروه های مورد توجه در بازار باشد. امروز هم که کمی اوضاع معاملات بهتر شد، تعداد نماد مثبت در این گروه افزایش قابل توجه داشت. علی رغم اینکه نمادهای خودروساز کماکان اسیر تصمیمات مختلف هستند و هنوز روند مشخصی ندارند، روند رشد درآمد و سودآوری توانسته است بسیاری از نمادهای قطعه ساز را به سقف قیمت های امسال نزدیک کند. بررسی و انتخاب سهام از بین نمادهای این گروه می تواند بازده بهتر نسبت به بازار ایجاد کند. 1402/08/30 @fardaname .
خودروسازي بنيان توسعه صنعت پارس از زیرمجموعه های در 6ماهه با سود غیرعملیاتی به سود 3154 میلیارد ریالی رسیده است
مقاومت مهم ۹۶۴۱ تا زمانی که نتونه بالای مقاومت تثبیت کنه دوباره میره کف حمایت ۷۱۱۷ _۷۵۶۲ بعد از تثبیت و شکستن ابر هفتگی میتونه تا محدوده ۱۰۰۰۰ بره وگرنه که همچنان همین محدوده نوسان میده درصورت شکست حمایت اول حمایت بعدی محدوده ۶۰۰۰_۶۳۰۰