🟠 وعده رئیس سازمان بورس به سهامداران/ عشقی: بورس عقب ماندگی اخیر از بازارهای موازی را جبران می کند
🔹🟠 تلاطمات جدی در بازار نداریم/ قیمت سهام شرکت ها با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی دارد
🔹مجید عشقی به جماران گفت: تلاطماتی که در بازار ارز رخ می دهد، خود را با فاصله ای در بازار سرمایه هم نشان خواهند داد و بازار سرمایه هم رشد می کند. از این جهت نگرانی چندانی وجود ندارد. یک سری ریسک هایی، در بازار وارد شده بود اما اکنون فضای بازار، فضای متلاطمی نیست.
🔹قیمت ها و ارزش سهام شرکت ها به دلیل پاره ای از اتفاقاتی که افتاده با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی دارند؛ اما تلاطمات جدی در بازار نداریم. سعی می کنیم با صندوقهای حمایتی بازار و صندوق های بازارگردانی، شوک های بازار کنترل شود./ جماران
و اینگونه حسرت زاده شد ...
حسرت دیر خریدن
حسرت زود فروختن
حسرت زیاد خریدن
حسرت کم فروختن
حسرت کم خریدن
حسرت زیاد فروختن
حسرت زود خریدن
حسرت دیر فروختن
حسرت فرصتهای از دست رفته
حسرت پولهای بر باد رفته
حسرت رفاقتهای یک طرفه
حسرت دوستی های منفعتی
حسرت خواندن و نخواندن
حسرت بودن و نبودن
#بازارحسرت تولدت مبارک...
مهم؛
🆘 کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام تصویب شد
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد: کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد.
ولیاله جعفری گفت: پس از ابلاغ مصوبه مورخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام و افزایش چند برابری نرخ عوارض و در نتیجه تاثیر کاهنده آن بر سودآوری شرکتها، این سازمان اقدام به پیگیری از مراجع ذیصلاح مبنی بر بازنگری در مصوبه یاد شده کرد.
وی افزود: متعاقب پیگیریهای انجام شده، اخیرا کمیسیون اقتصادی اقدام به بازنگری در نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام و کاهش آن کرده است. / سنا
#خودرو #شفا #زکوثر #کروی #خاور
توضیح در مورد تعلیق برخی نماد ها
به این نماد ها در دو مقطع فرصت داده شده است تا گزارش های مالی به خصوص گزارش 6ماهه حسابرسی شده را روی کدال قرار دهد ولی انجام نشده . به محض بارگذاری این اطلاعات نماد ها نیز بازمی شود
اما نکته اساسی اینجاست در روزهای میانی بهمن هستیم و این تعویق در ارائه اطلاعات به هیچ وجه پذیرفتنی نیست ...
و البته بازهم مثل همیشه سهامداران تنبیه می شوند نه مدیران !!!!
کانال آنالیز سهم ها
موسس تپسی از سهامداری شرکت خارج شد و هلدینگ گلرنگ تپسی را خرید . البته گلرنگ هلدینگ خوبیه و از سهامش هم خوب حمایت میکنه
🔺گلرنگ ۷۰ درصدی سهام تپسی را خرید | گلرنگ چه سهامی در بورس دارد؟
🔹در مورخههای ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه ۴ بلوک تپسی واگذار شد و سهامداران این نماد به طور کلی از تپسی خارج شدند. در ابتدا شایعاتی پیرامون خریداری تپسی توسط گروه صنعتی گلرنگ مطرح شد، اما پس از توئیت میلاد منشی پور مدیرعامل و موسس تپسی این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت. حالا گلرنگ چه سهامی در سبد خود دارد؟
https://nabzebourse.com/000Ho7
#تحلیل_بازار
خبردرمانی بی اثر
خبردرمانی برای بازار اثر ندارد و بعد از این همه ضربه به بورس، انتظار می رود با عمل و اجرا وضعیت بهتر شود. خبر خوش فرزین، تغییر در ابلاغیه نرخ خوراک و فرآورده های پالایشی، برنامه فروش حاشیه ی بازار، تجدید و همه ی این خبرها، تا یک جایی می تواند درمان باشد. چیزی که بازار می بیند، اقدامات عملی مخرب و وعده و وعید جبران و درست کردن است. در حالی که تخریب بنیان های تولید و به واسطه ی آن شرکت های بورسی با سرعت پرشتابی در حال انجام است و از طرف دیگر بانک مرکزی به هیچ چیز دیگر بجز برنامه های خودش فکر نمی کند، نباید انتظار داشت با چند مصاحبه و وعده، شرایط بازار دگرگون شود و سرمایه گذاران از فاز بی اعتمادی به فاز خرید تغییر ذهنیت بدهند. ارزش معاملات خرد نیز کماکان عدد قابل توجهی نیست و حدود 4300 میلیارد تومان سهام خرد در بازار دست به دست شد.
تنبیه نهایی سهامدار
برآیند تصمیمات به گونه ای است که در نهایت سهامدار خرد تنیبه می شود. مثلا مدیران ایران خودرو گزارش شش ماهه تلفیقی را منتشر نمی کنند، در نهایت سهامدار خرد با قفل شدن سرمایه اش تنبیه می شود. یا شورای رقابت دلش می خواهد قیمت خودرو یک عددی باشد، بازهم سهامدار خرد تنبیه می شود. شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفت وقتی می بیند نرخ بنزین افزایش پیدا نمی کند، با کاهش نرخ خرید بنزین از پالایشگاه ها در نهایت بازهم سهامدار خرد را تنبیه می کند. بانک مرکزی یک شبه نرخ گواهی سپرده را 30 درصد می کند، دارندگان واحدها صندوق درآمد ثابت بانکی ایکس یونیت های خودشان را باطل می کنند و چون مدیر آن صندوق درصد بالایی از دارایی ها در یک اوراق خاص سرمایه گذاری کرده که امکان نقد شدن ندارد، سهام در بازار می فروشد و بازهم سهامدار خرد تنبیه می شود. این بستن نباید به خاطر تخلف مدیرانی که توسط دولت تیغ زن در آن شرکت منصوب شده اند و در نهایت تنبیه سهامدار خرد دیگر از آن وقایع است که اعصاب آدم را به هم می ریزد.
آیا فرزین دفاع را خالی گذاشت
فرزین با تمام توان و با هرچه در دست دارد به بازار آمده تا دلار و نقدینگی را کنترل کند. مشابه تیمی که از حریف عقب است و با همه ی بازیکنان بر دروازه ی رقیب خیمه زده تا هر طوری شده گل بزند. سوال اساسی که اینجا مطرح می شود این است، آیا فرزین دفاع و دروازه را خالی گذاشته است؟! ما می دانیم علی رغم کنترل سفت و سخت بازار ارز و همچنین تلاش های مختلف برای جمع کردن پول و همچنین قفل کردن شبه پول سیال، سرعت رشد نقدینگی ناشی از بانک های ناتراز فروکش نمی کند. آیا فرزین فقط آخر امسال را تارگت کرده که دلار رشد قابل توجه نکند و برنامه ای برای سال بعد ندارد؟ سال آتی با رشد 30 درصد و بالاتر نقدینگی با احتمال محدودیت در دسترسی به منابع ارزی چه کار خواهد کرد؟
بازار ارزنده ولی بدون خریدار
اکثر سهم ها در محدوده ی قیمتی قرار دارند که انتظار افت قابل توجه وجود ندارد. در واقع به نوعی می توان گفت بازار در کف قیمتی قرار دارد. اما از طرف دیگر فعلا محرکی قوی برای خرید نیست و از طرف دیگر با رکود حاکم که هم ناشی از سیاست های پولی است و هم ناشی از سیاست های مالی، تقاضای سرمایه گذاری هم پایین است. به همین دلیل علی رغم در کف بودن قیمت اکثر سهم ها، فعلا چشم انداز حرکتی بورس مشخص نیست. شاید این هفته شاید چند هفته دیگر و شاید بعد از عید.
1402/11/16
#حسن_کاظمزاده
#فردانامه
#غگلستا هم مثل بقیه گروه سراغ افزایش سرمایه رفت
گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 635,957,237,000 ریال به مبلغ 1,115,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالي، استفاده از معافيت مالياتي ناشي از افزايش سرمايه و همچنين جلوگيري از خروج نقدينگي که در تاریخ 1402/11/16 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده
▫️مدیرعامل ذوبآهن اصفهان خبر داد:
✅افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی در دستور کار/ پلنت اکسیژن به پایان رسیده و آماده افتتاح است
🔸مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشست خبری گفت: این مجتمع عظیم صنعتی با تلاش و کوشش همکاران عزیزم در بخش های مختلف سه محصول راهبردی شامل ” ریل ، تیرآهن بال پهن و آرک ” را تولید نمود که هر یک بر اساس مزیت های بی شماری که دارا می باشند، پیشران توسعه در بخش های مختلف کشور محسوب می شوند
🔸مهدی کوهی گفت: ریل تولیدی این مجتمع عظیم صنعتی بر اساس استاندارد روز دنیا هم اکنون در خطوط راه آهن کشور مانند میانه – اردبیل، همدان – سنندج، چابهار – زاهدان و… همچنین خطوط متروی کلان شهرها نظیر مشهد، تهران، تبریز و اصفهان نصب شده است.
🔸وی در ادامه به پروژه های توسعه شرکت پرداخت و خاطرنشان کرد : پلنت اکسیژن به پایان رسیده و آماده افتتاح است و انشاا… در آینده نزدیک طی آیینی با حضور مسئولین افتتاح می شود همچنین پروژه LF3 هم تلاش داریم که تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
⬇️مشروح در چیلان آنلاین:
https://chilanonline.com/2024/02/06/58633/
پاراگراف:
خودرو و منافع مردم
استدلال برخی از منتقدان عرضه خودرو در بورس کالا ضایع شدن حق مردم است. چرا باید مانع از تخصیص خودروی ارزان به مردم شد؟
فرض کنید خودروی ارزان 100 همت زیان در صنعت خودرو و قطعه سازی به همراه داشته باشد. طبعا این رقم از غیب نمی آید و باید از جایی تامین شود. از آنجاییکه این صنعت هیچوقت ورشکست نخواهد شد، فشار به سیستم بانکی منتقل خواهد شد. معوقات سیستم بانکی منجر به اضافه برداشت و تورم می شود. تورم اگر خیلی منصفانه کار کند از جیب 80 میلیون نفر منابع را تامین می کند که البته معمولا اینطور نبوده و دهک های بالا از تورم آسیب نمی ببینند. بنابراین بهای خودروی ارزان را بیشتر دهک های پایین تر پرداخت می کنند.
بنابراین لاتاری یک واژه دقیق برای قرعه کشی خودرو است. بطوریکه نزدیک به 50 میلیون نفر منابع میگذارند تا 800 هزار نفر برنده داشته باشیم (اگر برنده ها مصفانه تعیین شوند!). هر چند به لحاظ مالی رفتاری برای مردم جذاب است و این را کورسوی امیدی میبینند اما از اثر تورمی آن خبر ندارند. اثرات دیگر آن مانند افت بیشتر کیفیت و رانت عظیم برای یک عده هم که تکراری است.
برای جلوگیری از سود نامتعارف (احتمالی) خودروساز باید واردات انجام شود، تعرفه کاهش پیدا کند و .... البته واقعیت کاهش رفاه مردم در بخش خودرو مانند سایر بخش ها غیر قابل انکار است.
بدون تعرفه ها و محدودیت ها یک خودروی 20 هزار دلاری سال 95 حدود 80 میلیون تومان بود که امروز بیش از 800 میلیون تومان است، درآمد طی این دوره چه مقدار بیشتر شده است؟ اگر منافع مردم در میان باشد! شاید نیاز باشد گزینه واردات خودروی دست دوم برای رقابت با محصولات داخلی روی میز قرار بگیرد
چرخه زیان سازی
«شورای پول و اعتبار با درخواست وزیر صمت مبنی بر افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو سایپا به ۱۵ هزار میلیارد تومان حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ موافقت کرد»
زیان ایرانخودرو در شرکت اصلی به 100 همت رسید. معادل 2 میلیارد دلار. تا پایان سال برای خروج از ماده 141 به حدود 5 میلیارد دلار افزایش سرمایه نیاز خواهد بود که بعید است چنین دارایی موجود باشد.
نقطه پایان زیانسازی کجاست؟
پرسشی که ذهنم را مشغول کرده بود: یک بنگاه تولیدی تا چه سطحی از زیانسازی امکان تداوم فعالیت دارد؟
▪️اگر ایرانخودرو تبدیل به بانک یا موسسه مالی شود می تواند تا بینهایت چرخه زیانسازی را ادامه دهد. یعنی با هر بهای تمام شده ای تولید کرده و کسری را از پایه پولی (تورم) جبران کند.
▪️البته ترازنامه ایرانخودرو هم کم کم نزدیک به بانک ها می شود. 77 همت پیش دریافت از مشتریان دارد که از سپرده جذب شده توسط برخی از بانکها بیشتر است.
▪️ اگر دقت کنید شکل و شمایل ایرانخودرو یعنی پرداختی به پرسنل، تعدیل نیرو و ... هم اصلا شبیه به یک شرکت تولیدی بحران زده نیست و مانند بانکی ها رفتار می کنند.
rezayatee
113647360_-852445233.pdf
183.2K
بررسی نسبت P بر E چند نماد سیمانی
بررسی سود آوری صنعت سیمان با فرض یک افزایش نرخ معقول سالانه نشان می دهد نسبت P بر E در بسیاری از نمادها نزدیک به 5 و کمتر از 5 واحد است (البته اگر از ریسک جدیدی رونمایی نشود)
#سشمال : نسبت P بر E کارشناسی 3.7
سشمال سال مالی منتهی به آذر دارد. احتمالا 250 تومان در مجمع تقسیم می کند و سود سال بعد 380-400 تومان برآورد می شود.
#سکرد : نسبت P بر E کارشناسی 5 + تجدید ارزیابی
سکرد احتمالا در سال مالی منتهی به شهریور 160 تومان سود بسازد و قیمت 830 تومانی دارد. شرکت در صورت مالی اعلام کرده 190 هکتار زمین دارای سند دارد و برنامه تجدید هم در مجامع خود شرکت و سغدیر شفاف شده است. پس از تجدید قیمت سهم به 100 تومان نزدیک می شود پی به ای مناسب هم خواهد داشت
#ساروج: نسبت P بر E کارشناسی 4.1
ساروج دلاری و با دلار کوتاژ (نزدیک به دلار آزاد) میفروشد. امسال با فروش کمتر از انتظار (880 هزار تن کلینکر) 500 تومان سود ساخت و انتظار داریم با فروش نرمال (1.2 میلیون تن کلینکر)، کلینکر 29 دلاری و دلار 55 هزار تومانی بیش از 1000 تومان سود بسازد. اما احتمالا سال بعد نرخ فروش دلاری کاهش خواهد داشت، احتمالا مالیات به شرکت تحمیل می شود و احتمال اعمال عوارض مواد نیمه خام هم وجود دارد. در مجموع بنظر می رسد سود 750 تومانی برای شرکت در دسترس باشد. در مجمع امسال (دو ماه آینده) 400 تومان تقسیم می شود که پی به ای را به 4 می رساند. قیمت سهم 3500 تومان است.
#سهرمز: نسبت P بر E کارشناسی 3.9
سهرمز احتمالا در سال مالی جاری به سود 650 تا 700 تومانی خواهد رسید. قیمت سهم در حال حاضر 2700 تومان است.
▪️احتمالا بررسی سمازن، سابیک، سهگمت و ... هم به نتایج مشابهی منتهی می شود. در برخی نمادها مانند سبهان، سفارس، سیتا، سابیک و سغدیر پتانسیل تجدید هم در کنار نسبت سودآوری مناسب وجود دارد.
*سودهای برآوردی تقریبی بوده و حتما احتمال خطا وجود دارد
رضایتی
🔴 فوری و مهم
تصویب نرخ جدید عوارض صادراتی زنجیره فولاد در کمیسیون اقتصادی دولت + جزئیات
🔻#شنیده_های_چیلان از منابع موثق حاکی از این است که کمیسیون اقتصادی دولت در جلسه روز یکشنبه خود، نرخ جدید عوارض صادراتی زنجیره فولاد را تصویب کرده و جهت تایید و ابلاغ به دفتر هیئت دولت فرستاده است.
🔻بر اساس شنیده های چیلان، نرخ جدید عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن ۵ درصد، گندله ۱ درصد، آهن اسفنجی ۱۲ درصد و شمش و اسلب فولادی ۱ درصد تعیین شده است.
🔻در مصوبه فعلی هیئت دولت، عوارض صادراتی کنسانتره و گندله سنگ آهن ۲۰ درصد، آهن اسفنجی ۱۵ درصد و شمش و اسلب فولادی ۲ درصد است.
🔻به گزارش چیلان، اگر مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در جلسات آتی هیئت وزیران هم تایید و ابلاغ شود به معنی کاهش عوارض صادراتی همه محصولات زنجیره فولاد است.
🔻گفتنی است بر اساس اطلاعات رسیده به چیلان، در مصوبه جدید عطف به ماسبق شدن اجرای آن نیز حذف شده است.
📌 چیلان آنلاین، مرجع آماری و تحلیلی فولاد و صنایع معدنی
www.chilanonline.com
⛔️#توقف_های_بازار_امروز
#وسخراش مجمع عمومی سالیانه
#کرازی افزایش سرمایه 11% از انباشته
#خزامیا افزایش سرمایه 42% از انباشته
#خزر افزایش سرمایه 37% از انباشته
#وتوسکا افزایش سرمایه 381%از آورده و مطالبات
#وتوشه افزایش سرمایه 41% از انباشته
#قمرو افزایش سرمایه 100% از انباشته
#همراه افزایش سرمایه 18% از انباشته
#شپارس انتخاب اعضای هیئت مدیره
#امین انتخاب اعضای هیئت مدیره
⬇️ نمادهای مشمول رفع گره معاملاتی ⬇️
#فجوش #کمینا
#ولراز #بایکا
⬇️ آغاز بازارگردانی ⬇️
#غدانه