eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.9هزار دنبال‌کننده
14.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ دسٺ خود بر دامن لطفش بزنم من تا ابد آنڪہ هرگز رد نڪرده چو گدا را حیدر اسٺ تا نگاهم بہ سر ایوان طلایٺ مےخورد مےنویسم بهترین بهترینها حیدر اسٺ 💚
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان ➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣➖ پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر)‌ برای آقایان در عمومی(‌کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟ 2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟ ✅ آیت الله خامنه ای: ♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه می‌کنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودست‌ها را بپوشانند. ♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمى‌پوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست ✅آیت الله مکارم شیرازی: ♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند. ♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. ✅آیت الله شبیری زنجانی: ♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست. ♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است. ✅آیت الله فاضل : ♦️پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر)‌ برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند ✅آیت الله وحید : 1و 2- حرام است @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
✨‏﷽✨ 👆موضوع عکس:👆 ✅ حکم شرعی و و از در و (به مناسبت 1 نوامبر؛ روز جهانی و )
‼️ کف زدن در مسجد 🔷س 5449: ، چه حکمی دارد؟ ✅ج: به طورکلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن ها و اعیاد یا برای و تأیید و مانند آن اشکال ندارد، ولی بهتر است فضای مجالس دینی بخصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر و معطر شود تا انسان به ثواب آنها برسد. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
📌کسی که دستش شکسته و توی گچ هست چطور وضو بگیره❓❓ @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️غیبت کسی که راضی به آن است 🔷س 5451: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه پشت سر من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟ ✅ج: حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. 📕منبع: leader.ir @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
❤️💚 گرچه از لطف پدر وارِ علی سرشارم هرچه دارم ز غلامی محمد دارم (ص) 🌺 (ع)🌺 ✨🌺
‼️تقاص از بدهکار 🔷س 5450: آيا برداشتن اموال فرد بدهکار بدون اطلاع و اجازه وى جايز است؟ ✅ج: تقاص از طلبكار در صورتى مجاز است كه بدهكار، بدهى خود را انكار كند يا در پرداخت آن كوتاهى كند و براى رسيدن به حق راهى جز تقاص باقى نباشد؛ در غير اين صورت برداشتن مال از او بدون اذن و تصرف در آن جايز نيست. 📕منبع: leader.ir
ای احمدیان به نام احمد صلوات هردم به هزار ساعت از دم صلوات از نور محمدی دلم مسرورست پیوسته بگو تو بر محمد صلوات (ص)💫 🌟 (ع)🌺 ✨💫🌟
آيا بانوان مى توانند پاى خود را بزنند و در تنها كوچك پا را براى مسح بدون لاك نزده، نگه دارند؟ ✅👈همه مراجع(بجز آيت الله مكارم شيرازي) آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.. ✅👈 آيت الله مكارم شيرازي:‌ در انگشتان پا اگر 👌(جز انگشت كوچك)👌خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است. 🖇 : 1⃣👈 اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ يك از اعضا مانعي وجود داشته باشد. 2⃣👈 در وضو ناخن دستها نبايد لاك خورده باشد، چون مانع رسيدن آب مي باشد. شخص مي تواند پس از وضو لاك بزند و نماز بخواند. 📕 سایت هدانا برگرفته از توضيح المسائل مراجع، م ۲۵۲؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۵۸؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۵۳ و خامنه اى، س ۱۱۱. ______________________________ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
📚 استفاده از اموال جاماندۀ دیگران __________________________ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
📝👈 چيست؟ و اگر صاحبان آن حق در چه بايد کرد؟ ✅👈 » يعنى مالى که شخص از کسى تلف کرده يا جنايتى که موجب ديه است بر او وارد کرده و يا دينى از او بر گردن دارد و امثال اينها که در صورت دسترسى نداشتن به آنها ـ ولو در آينده و يا از طريق واسطه ـ بايد به ميزان حق مذکور با اذن حاکم شرعى بنابر احتياط واجب به فقير صدقه بدهد. 📕منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. وآیت الله سیستانی _________________________ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ ✅👈 عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی اگر چنین نشد اشکالی ندارد و کفایت می کند. همچنین مستحب است، پس از سر بریدن عقیقه، استخوان‌ها را نشکنند، بلکه از بند مفصل‌ها جدا کنند، ولی استحباب دفن کردن استخوان‌هاى عقیقه و بعضى از کارهایى که در بعضى جاها مرسوم و معروف است، ثابت نشده و مدرکى ندارد. مستحب است یک ران یا یک چهارم از گوشت عقیقه را به قابله بدهند و بقیّه را بین مؤمنان تقسیم نمایند، ولی بهتر آن است که با آب و نمک بپزند و حدّاقل به ده نفر طعام بدهند، و پدر و مادر و هر کسی که خرجش به عهده پدر آن طفل است و عیال او محسوب می شوند - مانند فرزندان - از آن گوشت نخورند. خوب است تراشیدن موی سر فرزند و صدقه دادن به طلا یا نقره، به وزن آن موها و عقیقه نمودن در روز هفتم هم زمان، انجام شود. اگر پدری در روز هفتم برای فرزندش عقیقه نکند تا هنگام بلوغ طفل، این استحباب برای پدر است و می تواند برای فرزندش عقیقه کند، ولی بعد از بلوغ، بر خود فرزند استحباب دارد که برای خود عقیقه نماید 📗 : سایت اسلام کوئست ---------------------------------------------------------- ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
🌹 🍃 هرڪَس ڪه راهِ ڪربُبَلا شد طریقہ اش بوےِ مےچڪد،از هر دقیقہ اش دردانہ‌ے خداسٺ حُسیْن بن فاطمہ احسنٺ وآفرین بہ وسلیقہ اش ❣️🍃
📝 چیزی بنام صحت علمی یا شرعی دارد؟ ✅ 👇👇👇👇 آنچه که امروزه در جامعه ما تحت عنوان های مختلفی از قبیل سر کتاب باز کردن ، طالع بینی ، ستاره بینی ، فالگیری ،بخت بینی یا بخت را بستن و یا باز کردن رواج دارد ، در قریب به اتفاق موارد مشتی خرافات و اراجیفِ شیادانی بیسواد است که از علوم باطنی هیچ سر در نمی‌آورند . تنها به فکر رسیدن به مطامع خود هستند . تهدیدات و اخطارهای آنان و نسخه هایی که می پیچند، ذره ای ارزش و اهمیت ندارد. رفتن پیش آنان هم طبق نظر برخی مراجع حرام است . 🖇 👈مدعیان این عرصه ، معمولا دروغ گویانی خطرناک یا افرادی روان پریش هستند آن ها معمولاً با بیان مسائل کلی که قابل انطباق با روحیات مختلف است ، یا با بیان یک سری مطالب متشابه سعی در جلب نظر مشتریان دارند. یا بر اثر حدسیات چیز هایی را بیان می‌کنند که به صورت اتفاق برخی واقع می‌شود . انسان‌ها خیال می‌کنند که پیشگویی‌های آن ها قطعی بوده است.هیچ یک از فال های مذکور از نظر عقل و شرع اعتباری ندارد. اما عقل به ما می گوید تصمیم گیری انسان باید بر اساس اندیشه و دور اندیشی و مشورت با عاقلان مؤمن صورت گیرد . سرنوشت انسان نباید با فال تعیین شود. 👌فال به تنهایی هیچ تأثیری در انسان ندارد. آنچه منشأ اثر است،‌ فکر و تلقی نادرست از فال است؛ یعنی کسی که به آن چه فالگیر می گوید، باور داشته باشد و به خود تلقین نماید، چه بسا خود را ببازد و با مشکلاتی مواجه گردد. امام صادق(ع) می فرماید: "تأثیر یا بی تأثیری فال بد در روان تو تابع موضعی است که در مقابل آن اتخاذ می کنی. اگر آن را ناچیز بدانی، ناچیز خواهد بود. اگر آن را مهم بپنداری ، مهم خواهد بود . اگر به آن ترتیب اثر ندهی، هیچ و بی اثر خواهد بود". 🖇بنابراین هیچ اطمینانی به فال نمی توان داشت. طالع بینی که با نگاه کردن در ساعت، روز، ماه و سال به دنیا آمدن یک شخص ، هم چنین نگاه کردن به اوضاع ستارگان در آن وقت ، حکم به آینده آن شخص میشود نیز اعتبار شرعی و علمی ندارد. بر اساس حدس و گمان است، اگر چه گاهی در برخی موارد مطابقت با واقع داشته باشد. برای این که مسلمانان تحت تأثیر فال گیری و پیشگویی برخی شیادان قرار نگیرند، خویشتن را تسلیم نادانی‌ها و خرافات ننمایند. اولیای دین نه تنها پیروان خود را از این قبیل کارهای موهوم و زیانبار بر حذر داشته اند، بلکه پذیرش سخنان این قبیل افراد را مخالفت با تعالیم الهی خوانده اند. 👌هیثم بن واقد گوید: به حضرت صادق(ع) عرض کردم: بین ما اهالی جزیره مردی است که گاهی اشخاص در باره مالی که به دزدی رفته یا مفقود شده، از وی سؤال می کنند و او خبر می‌دهد. آیا مجازیم در این قبیل موارد از او پرسش نماییم؟ حضرت جواب داد که رسول اکرم(ص) فرمود: "کسی که نزد ساحر یا کاهن یا کذّاب برود و گفته او را قبول نماید،‌ با این عمل به کتابی که از طرف خداوند نازل گردیده، کافر شده است 📗در استفتائات بعضی از مراجع معظم تقلید آمده: فالگیری و رمالی مطلبی است خرافی مراجعه به رمال و فالگیر جایز نیست.برای رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا از جمله دعای«حسبی الله و کفی،و سمع الله لمن دعا ،لیس وراء الله منتهی»به مقصود خود برسید. 📕 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ___________________ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
📝 درچه شرایطی می توان خواند ✅ تا انسان می تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند مثلا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت می کند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد ، یا بدنش را کج کند، یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد، باید به هر طور که می تواند ایستاده نماز بخواند. ولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال رکوع هم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند. ♦️تا انسان مى تواند بنشیند نباید خوابیده نماز بخواند و اگر نتواند راست بنشیند، باید هر طور که مى تواند بنشیند و اگر به هیچ قسم نمى تواند بنشیند، باید به پهلوى راست بخوابد رو به قبله و اگر نمى تواند ، به پهلوى چپ و اگر آن هم ممکن نیست به پشت بخوابد، بطورى که کف پاهاى او رو به قبله باشد.(1) 2- در صورتی که بین نماز نتوانید. نماز را به صورت ایستاده ادامه دهید و ایستاده بودن در نماز همراه با مشقت و سختی باشد که عادتاً قابل تحمل نباشد، نشسته خواندن نماز اشکال ندارد. اگر بتوانید با تکیه کردن بر چیزی به صورت ایستاده بخوانید، باید با تکیه بردیوار یا وسیله دیگری ایستاده نماز بخوانید. ❗️اگر به هیچ وجه ایستاده خواندن ممکن نشد و یا سبب مشقت و سختی غیر قابل تحمل شد، نشسته ادامه دهید. نوشت👇 1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 970 و971.و1068.(مطابق با نظر آیت الله خامنه ای) 📕 ✅ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ---------------------------------------------------- ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
✅👈 ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
❓پرسش بعد از وضو متوجه شدم که روی دستم رنگ خودکار بوده است، آیا باید دوباره وضو بگیرم؟ پاسخ:🌸 از نظر همه مراجع عظام اگر جوهر خودکار جرمی دارد، که مانع رسيدن آب به پوست است، وضو شما باطل است و باید دوباره وضو بگیریید و تشخيص اين موضوع که آیا جوهر خودکار مانع رسیدن آب به پوست هست، بر عهده ی خود شما می باشد. اما آیه الله مکارم شیرازی می گویند: خودکارهای معمولی جرم ضعیفی دارند، که مانع از رسیدن آب به پوست نمی باشد و لذا وضو و غسل با جوهرخودکار اشکالی ندارد. 📚منابع: امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۰؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۹۳؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۲۴؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات۱٠٤؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۵؛ بهجت، وسيله النجاة،الوضوء، م٩٢. وحيد، استفتائات سایت، وضو، س٢٨. سيستانى، استفتائات سایت، غسل، س ٤. صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م۱۰۳ و جامع الاحکام، ج۱، س۹۳ و نورى، استفتاء از دفتر. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛ جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
🌹﷽🌹 🔷كار نيک، از مرگ بد، جلو مى‌گيرد و هر كار نيكى، صدقه است و نيكوكاران در دنيا، نيكانِ آخرتند... "امام باقر (ع)" ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛
❓پرسش تمامی امتحاناتم در ماه رمضان برگزار می‌شود، آیا می‌توانم روزه نگیرم و بعدا آنها را قضا کنم؟ 🌸 اموری مانند تحصیل و امتحان نمی‌تواند عذر شرعی برای ترک روزه باشد. و یا برای روزه نگرفتن می‌توانید حکم مسافر را پیدا کنید. به این صورت که اول صبح به فاصله مسافت شرعی (حدود 23 کیلومتر) از منطقه سکونت، فاصله گرفته و روزه را افطار کنید و برگردید، البته این کار نباید پی در پی باشد تا حکم کثیر السفر (که روزه گرفتن بر او واجب است) پیدا شود اگر به جهت داشتن روزه و اشتغال به تحصیل یا آمادگی برای امتحان دچار ضعف زیاد شدید، می‌توانید صرفا به مقدار رفع ضعف، غذا یا نوشیدنی مصرف نمایید، ولی قضای روزه آن روز، بعد از ماه رمضان واجب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛ جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
▬﷽▬ ⛔️ ⛔️ ✅👈 الف: آیه ✅👈 ب: : آیه ✅👈 ج: آیه ✅👈 د: آیه 📝 و 👇👇 1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند. 2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. 3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد. 4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1] 5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2] 6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3] 7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4] 📕 [1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097. [2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج‌1، ص 596، مسأله 1099. [3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40. [4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹ -------------------------------------------------- ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━┛