eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.3هزار دنبال‌کننده
15.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🖍 〰〰🖍 〰🖍 ♻️ آیا موش نجاست است⁉️ ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
بردن مهر و قرآن حرم ائمه اطهارع ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ آموزشی شماره 🎞؛ ✍موضوع: 《رکوع》 ‎‎‌‌‎ ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
animation.gif
5.6K
🙁حکم کنترل ادرار هنگام وضو و نماز🙁 ‼️سلام خسته نباشید کنترل ادار در هنگام وضو گرفتن و نماز خواندن ایراد داره ؟ ✅سلام علیکم کراهت دارد و موجب کم شدن ثواب نماز است. ♻️توضیح بیشتر برخی از مکروهات نماز عبارت‌اند از: 1. گرداندن صورت به مقدار کم به طرف راست یا چپ، 2. بستن چشم‌ها، 3. گرداندن چشم به چپ و راست، 4. فوت کردن محل سجده، 5. خمیازه کشیدن، 6. بازى کردن با ریش یا دست، 7. داخل هم کردن انگشتان، 8. آب دهان انداختن، 9. گرفتن آب بینى و خلط سینه، 10. نگاه کردن به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشترى و هرکار دیگرى که خضوع و خشوع را از بین ببرد، 11. نماز خواندن در حال غلبه‌ خواب، 12. نماز خواندن در حال غلبه و فشار ادرار یا مدفوع، بلکه فشار باد معده. بنابراین، فشار ادرار هنگام نماز خواندن از مکروهات در نماز است، که موجب کم شدن ثواب نماز می‌شود، ولی نماز را باطل نمی‌کند. 📚بهجت، محمد تقى‌، رساله توضیح المسائل،‌ ص 186، انتشارات شفق‌، قم، چاپ 92، 1428 ق. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🔰 حکم بیرون بردن مُهر و قرآن مسجد ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🐟 🐟 ⁉️شخصی مقداری ماهی از دریا گرفته و در حوض آبی، قرار داده حال اگر آب حوض را از طریق مجرائی که در کف حوض، وجود دارد خارج کند و ماهی ها جان بدهند آیا در این صورت، صید ماهی صدق کرده و آنها حلال می باشد یا خیر؟ 👈مرجع: آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) ✅پاسخ: به مقدار مذکور در فوق صدق صيد نمی کند و موجب حليّت نمی شود. ☎️دريافتی از دفتر مقام معظم رهبري منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🔴 🔸پرسش: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟ ۱ـ کسی که تازه شروع کرده است. ۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است. ۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می کشد و پزشکان می گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد. 🔸پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است.و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد. ۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. ۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🧐تکلیف نماز و روزه جاهل به حکم طهارت🧐 ⁉️متن سوال: الف) آیا طهارت تُرابیه در فرضی که مجوّز آن موجود نباشد، کفایت از طهارت مائيّه می‌کند؟ ب)در صورتی که مکلّف جاهل به احکام بوده (چه جاهل قاصر و چه جاهل مقصِّر) و تا مدتها به جای وضو و غسل، تیمّم کرده است؛ تکلیف او نسبت به نماز و روزه‌هایی که در این مدت انجام داده چیست؟ 👇👇👇
✅مخالفت امام جماعت با نظام ✍ آیا مخالفت علنی امام جماعت با نظام، موجب سقوط عدالت وی می گردد؟ پاسخ مراجع عظام تقلید🔻🔻 🔰آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر عادل باشد اقتدا به او مانعی ندارد. (مسقط عدالت نیست) استفتائات، ج2، ص281، بااستفاده ازس2567 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) کسی که عادل است تا احراز نشود که فاسق شده محکوم به عدالت است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) اگر به تضعیف دین و تقویت کفر بیانجامد جایز نیست. توجه شود در تحقق گناه باید مکلف نسبت به اصل حکم و تحقق موضوع آن حجت داشته باشد. 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) لازم است او را با زبان خوش و به صورت مؤدبانه نهي از منكر كرد شايد اشتباهي براي او پيدا شده است. 🔰آیت الله نوری (دام ظله العالی)) موارد مختلف است. اگر از روی عناد باشد اقتدا به او اشکال دارد. 🔴مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
❓حاج‌آقا! من شوکتم. بچه‌های اکبرآقا نشستن زیر پاش، می‌خوان ببرن عقیمش کنن. مگه این کار حرام نیست؟ من هر چی می‌گم، قبول نمی‌کنن. 👇👇👇
👈 عقیم‌کردن دو جور ممکنه انجام شه: 1️⃣ موقت: به نظر همه مراجع، جلوگیری موقت از بارداری اشکال نداره. البته به‌شرطی که لمس و نگاه حرام انجام نشه. 2️⃣ دائمی: 📚 آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل و زنجانی: عقیم‌کردن زن یا مرد به‌صورت دائم جایز نیست و حرامه. 📚 مقام معظم رهبری: در مورد خانم‌ها، عقیم‌کردن دائمی خانم با رضایت آقای شوهر اشکال نداره (البته به‌شرطی که از حرام‌های جنبی، مثل نگاه یا لمس حرام اجتناب بشه). در مورد آقایون، بستن لوله‌های مرد اگه با دلیل عاقلانه انجام بشه و ضرر قابل‌ملاحظه‌ای هم نداشته باشه، اشکال نداره. 📚 آیت‌الله مکارم: برای جلوگیری از انعقاد نطفه، هر وسیله حلالی که بی‌ضرر باشه و باعث نقص مرد یا زن نشه، یعنی مرد یا زن رو برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نکنه، اشکال نداره و مجازه؛ ولی اگه انجام اون مستلزم نظر و لمس حرامه، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی اشکال نداره. 📚 آیت‌الله سیستانی: عقیم‌کردن دائمی اشکال نداره، به‌شرطی که از مقدمات حرام، مثل نگاه‌کردن به بدن نامحرم یا لمس اون اجتناب شه. 📚 آیت‌الله تبریزی: عقیم‌کردن زن یا مرد به‌صورت دائم بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و حرامه. 🔺 جزوه احکام پزشکی جامعةالزهرا؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۵۱۵؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۱۷۴؛ صافی، جامع‌الأحکام، ج۲، س۱۴۰۶ و ۱۴۰۱؛ بهجت، توضیح‌المسائل، متفرقه، م۱۱؛ امام، استفتائات، ج۳، جلوگیری از بارداری، س۶؛ نوری، استفتائات، ج۱، س۹۶۱؛ تبریزی، استفتائات، س۲۰۹۰؛ همان، صراط‌النجاة، ج۹، س۹۱۴ و ۹۱۵؛ سیستانی، توضیح‌المسائل، کنترل جمعیت، م۷۲؛ خامنه‌ای، اجوبه، س۱۲۵۵ و ۱۲۵۶. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
❓اگه آقایی با خانمی که شوهر داره، عقد کنه؛ البته شوهرش طلاقش داده، اما هنوز عده تموم نشده؛ حکم ازدواج این دو نفر چی می‌شه؟ ✌️عقد با زن شوهردار یا زنی که هنوز عده‌ش تموم نشده: 1️⃣ اگه هم حکم رو می‌دونستن (که این کار حرامه)، هم موضوع رو (می‌دونستن که این کارشون دقیقاً مصداق همون‌کار حرامه)، 👈 حرام ابد می‌شن و دیگه هرگز نمی‌تونن با هم ازدواج کنن.❌ 2️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و نزدیکی هم نکردن، 👈 حرام ابد نمی‌شن. 3️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن، اما متأسفانه در همون زمانی که خانم شوهر داشته یا در عده بوده، نزدیکی داشتن، 👈حرام ابد می‌شن و دیگه هرگز نمی‌تونن با هم ازدواج کنن. (به‌جز آیت‌الله مکارم: اگه عقد رو خودشون نخوندن و دیگری براشون خونده، حرام ابدی نمی‌شن). 4️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و به همین خاطر عقد خوندن، اما رابطه جنسی رو گذاشتن بعد از ایام عده: 👈آیات عظام امام خمینی و فاضل (فاضل: احتیاط واجب): حرام ابد می‌شن. 👈آیت‌الله فاضل: اگه زنی رو که در عده است، عقد کنین (چه عقد موقّت و چه دائم)، این عقد باطله و باعث حرمت ابدی می‌شه. 👈آیات عظام بهجت و مکارم: حرام ابد نمی‌شن. 👈آیت‌الله صافی: بنابر احتیاط واجب، اون خانم رو طلاق بده و دوباره باهاش ازدواج کنه. 5️⃣ اگه یکی از خانم یا آقا حکم رو می‌دونسته و اون یکی نمی‌دونسته، 👈 در این حالت، بعضی از مراجع گفتن حرام ابدی می‌شن و بعضی گفتن نمی‌شن؛ چون شلوغ می‌شه، ما نمی‌گیم. هر کسی به مرجع خودش مراجعه کنه. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶ مرجع، م۲۴۰۰ و ۲۴۰۱ و ۲۴۰۲. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvi