🔴 #سیگار
🔸پرسش: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟
۱ـ کسی که تازه شروع کرده است.
۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است.
۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می کشد و پزشکان می گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد.
🔸پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است.و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد.
۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است.
۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
🧐تکلیف نماز و روزه جاهل به حکم طهارت🧐
⁉️متن سوال: الف) آیا طهارت تُرابیه در فرضی که مجوّز آن موجود نباشد، کفایت از طهارت مائيّه میکند؟
ب)در صورتی که مکلّف جاهل به احکام بوده (چه جاهل قاصر و چه جاهل مقصِّر) و تا مدتها به جای وضو و غسل، تیمّم کرده است؛ تکلیف او نسبت به نماز و روزههایی که در این مدت انجام داده چیست؟
👇👇👇
✅مخالفت امام جماعت با نظام
✍ آیا مخالفت علنی امام جماعت با نظام، موجب سقوط عدالت وی می گردد؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔻🔻
🔰آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
اگر عادل باشد اقتدا به او مانعی ندارد. (مسقط عدالت نیست)
استفتائات، ج2، ص281، بااستفاده ازس2567
🔰آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی))
کسی که عادل است تا احراز نشود که فاسق شده محکوم به عدالت است.
🔰آیت الله #شبیری (دام ظله العالی))
اگر به تضعیف دین و تقویت کفر بیانجامد جایز نیست. توجه شود در تحقق گناه باید مکلف نسبت به اصل حکم و تحقق موضوع آن حجت داشته باشد.
🔰آیت الله #مکارم_شیرازی (دام ظله العالی))
لازم است او را با زبان خوش و به صورت مؤدبانه نهي از منكر كرد شايد اشتباهي براي او پيدا شده است.
🔰آیت الله نوری #همدانی (دام ظله العالی))
موارد مختلف است. اگر از روی عناد باشد اقتدا به او اشکال دارد.
🔴مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
#عقیم_کردن_زن_یا_مرد
❓حاجآقا! من شوکتم. بچههای اکبرآقا نشستن زیر پاش، میخوان ببرن عقیمش کنن. مگه این کار حرام نیست؟ من هر چی میگم، قبول نمیکنن.
👇👇👇
👈 عقیمکردن دو جور ممکنه انجام شه:
1️⃣ موقت: به نظر همه مراجع، جلوگیری موقت از بارداری اشکال نداره. البته بهشرطی که لمس و نگاه حرام انجام نشه.
2️⃣ دائمی:
📚 آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل و زنجانی: عقیمکردن زن یا مرد بهصورت دائم جایز نیست و حرامه.
📚 مقام معظم رهبری: در مورد خانمها، عقیمکردن دائمی خانم با رضایت آقای شوهر اشکال نداره (البته بهشرطی که از حرامهای جنبی، مثل نگاه یا لمس حرام اجتناب بشه).
در مورد آقایون، بستن لولههای مرد اگه با دلیل عاقلانه انجام بشه و ضرر قابلملاحظهای هم نداشته باشه، اشکال نداره.
📚 آیتالله مکارم: برای جلوگیری از انعقاد نطفه، هر وسیله حلالی که بیضرر باشه و باعث نقص مرد یا زن نشه، یعنی مرد یا زن رو برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نکنه، اشکال نداره و مجازه؛ ولی اگه انجام اون مستلزم نظر و لمس حرامه، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی اشکال نداره.
📚 آیتالله سیستانی: عقیمکردن دائمی اشکال نداره، بهشرطی که از مقدمات حرام، مثل نگاهکردن به بدن نامحرم یا لمس اون اجتناب شه.
📚 آیتالله تبریزی: عقیمکردن زن یا مرد بهصورت دائم بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و حرامه.
🔺 جزوه احکام پزشکی جامعةالزهرا؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۵۱۵؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۱۷۴؛ صافی، جامعالأحکام، ج۲، س۱۴۰۶ و ۱۴۰۱؛ بهجت، توضیحالمسائل، متفرقه، م۱۱؛ امام، استفتائات، ج۳، جلوگیری از بارداری، س۶؛ نوری، استفتائات، ج۱، س۹۶۱؛ تبریزی، استفتائات، س۲۰۹۰؛ همان، صراطالنجاة، ج۹، س۹۱۴ و ۹۱۵؛ سیستانی، توضیحالمسائل، کنترل جمعیت، م۷۲؛ خامنهای، اجوبه، س۱۲۵۵ و ۱۲۵۶.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
#عقد_زن_شوهردار
❓اگه آقایی با خانمی که شوهر داره، عقد کنه؛ البته شوهرش طلاقش داده،
اما هنوز عده تموم نشده؛ حکم ازدواج این دو نفر چی میشه؟
✌️عقد با زن شوهردار یا زنی که هنوز عدهش تموم نشده:
1️⃣ اگه هم حکم رو میدونستن (که این کار حرامه)، هم موضوع رو (میدونستن که این کارشون دقیقاً مصداق همونکار حرامه)، 👈 حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.❌
2️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و نزدیکی هم نکردن،
👈 حرام ابد نمیشن.
3️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن، اما متأسفانه در همون زمانی که خانم شوهر داشته یا در عده بوده، نزدیکی داشتن، 👈حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.
(بهجز آیتالله مکارم: اگه عقد رو خودشون نخوندن و دیگری براشون خونده، حرام ابدی نمیشن).
4️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و به همین خاطر عقد خوندن، اما رابطه جنسی رو گذاشتن بعد از ایام عده:
👈آیات عظام امام خمینی و فاضل (فاضل: احتیاط واجب):
حرام ابد میشن.
👈آیتالله فاضل: اگه زنی رو که در عده است، عقد کنین (چه عقد موقّت و چه دائم)، این عقد باطله و باعث حرمت ابدی میشه.
👈آیات عظام بهجت و مکارم:
حرام ابد نمیشن.
👈آیتالله صافی: بنابر احتیاط واجب، اون خانم رو طلاق بده و دوباره باهاش ازدواج کنه.
5️⃣ اگه یکی از خانم یا آقا حکم رو میدونسته و اون یکی نمیدونسته، 👈 در این حالت، بعضی از مراجع گفتن حرام ابدی میشن و بعضی گفتن نمیشن؛ چون شلوغ میشه، ما نمیگیم. هر کسی به مرجع خودش مراجعه کنه.
🔺توضیحالمسائل ۱۶ مرجع، م۲۴۰۰ و ۲۴۰۱ و ۲۴۰۲.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvi
♻️ اگه میت ناخن مصنوعی داشته باشه حکم غسل اش چیه؟
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
💢 حکم شرعی اشاعه فحشاء
❇️ یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد که در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند.
🔶 اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که به چند مورد اشاره می شود:
1️⃣. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2️⃣. ارتکاب گناه در ملأ عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3️⃣. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
🔻 آیت الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان، معاملات، فصل 4 م 264 و فصل 9 م 518
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
〰〰〰🖍
〰〰🖍
〰🖍
📚 نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امر به معروف و نهی از منکر در مستحبات
🎙حاج آقا فلاح زاده
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
💢 برداشتن پول از فرزند بدون اجازه
💠 سوال:
اگر پدر و مادر فقیر باشند می توانند بدون اجازه از اموال فرزند استفاده کنند؟
✍🏻 پاسخ:
✅ آیت الله خامنهای:
چنانچه پدر و مادر فقیر باشند، و فرزند با وجود تمکن مالی نفقه آنها را ندهد، به حاکم شرع مراجعه می شود تا فرزند را مجبور به دادن نفقه کند و اگر حالم شرع نبود به مومنین عادل و اگر آنها هم نبودند به مومنین فاسق مراجعه کند تا او را مجبور به دادن نفقه کنند ولی خوردن از خانه او -چنانچه علم به کراهتش ندارد- اشکالی ندارد.
✅ آیت الله مکارم:
در فرض سوال والدین واجب النفقه فرزند به شمار می آیند و بر فرزند لازم است به والدین خود رسیدگی نماید؛ البته تصرّف والدین در اموال فرزند بدون رضایت او جایز نیست.
🔺 استفتا از سایت مراجع عظام
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟@tasvir12🌟
┗━💠💠🆔💠💠━