eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
28.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
3.2هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
📥 سؤال: شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و قرآن رو دروغ خطاب می کند و در هر فرصتی به اسلام و دین توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر منکر نبوت پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، مرتد است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. [1] ✍ آیت الله مکارم: اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. [2] ✍ آیت الله سیستانی: اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. [3] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد جدّی در انکار اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. [4] ✍ آیت الله فاضل: اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین می‌کند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه می‌‌داند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب می‌‌شود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب می‌شود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعی‌می‌توانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7bfb7423a250d60cd6fb8ec45bdc83ad. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502290043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 480606. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30093. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500567. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
پوست لب جدا شده... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نماز اول وقت در روز جمعه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
غسل ارتماسی یعنی... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: کسی که در تهران مستأجر بوده، و در شهر خود زمینی را برای ساخت خانه در آینده خریداری کرده است، آیا باید خمس پرداخت نماید؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر زمین جهت ساخت منزل مورد نیاز و در حد شأن عرفی تان باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، مشمول خمس نمی گردد. [1] ✍ آیت الله مکارم: خمس ندارد. [2] ✍ آیت الله سیستانی: اگر زمین موات باشد یعنی قبلا برای زراعت و ساختمان نشده است خمس ندارد، ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد، و اگر آن را قسطی خریده است باید قسط‌ها را از پول خمس داده بپردازد و اما اگر پولی را قرض کرده و با آن خریده است لازم نیست قسط‌ها را با پول خمس داده بپردازد. [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر برای سکونت به خانه نیاز دارید و برای ساختن خانه مسکونی زمین خریداری کرده اید، خمس ندارد. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
طشت گذاری و الوارکشی... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر زن در اموال خود بدون اجازه شوهر... نظر ۴ تن از مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی، مثلا محرم هر سال یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. ✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یا قرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. ✍ آیت الله فاضل: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. ✍ آیت الله وحید:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
طبل و سنج... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
قمه زنی... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: تغییر جنسیت (مرد به زن و بالعکس) چه حکمی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر واقعاً تغییر جنسیت صورت گرفته و تبدیل به زن شده باشد حکم زن را دارد و نسبت به مردان نامحرم است و هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست؛ و توجه داشته باشيد ازدواج مردان با او با مراعات شرایط آن مانعی ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: تغییر جنسیت دو صورت دارد گاهی صرفاً ظاهری و سوری است یعنی اثری از جنس مخالف در او نیست فقط یک جراحی صوری در او انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد این کار جایز نمی باشد و گاه واقعی است یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می شود این کار ذاتاً جایز است و محذور شرعی ندارد مخصوصاً در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد اما چون این جراحی نیاز به نظر و لمس دارد تنها در موارد ضرورت جایز است که در این صورت (صورت دوم) ازدواج او اشکالی ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر مقصود از تغيير جنسيت اين باشد كه با عمل جراحى آلات تناسلى مرد را قطع كنند و به جاى آن براى او مجراى بول و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزريق هورمون علامات زنانگى از قبيل ريختن موهاى صورت و برآمدگى سينه در او ايجاد كنند اين امر موجب تغيير واقعى جنسيت نيست و احكام شرعى او تغيير نمى كند و از جهتى چون مستلزم كشف عورت و لمس آن است جايز نيست. واما اگر مقصود تغيير دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد كه معيار اختلاف زن و مرد است پس اين امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى كه ممكن است حرام باشد اشكال ندارد ولى تا به حال اين امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذيرفته همان تغيير ظاهرى است كه تاثيرى در تغيير احكام ندارد. البته ممكن است در مورد كسانى كه دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را كه مخفى شده است در مردى كه ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمايان سازند يا به عكس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى كه دستگاه تناسلى زنانه داخلى دارد قطع كنند. و اين كار فى حد ذاته اشكالى ندارد و ارتباطى با تغيير جنسيت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه يا لمس حرام باشد در صورتى جايز است كه ضرورت داشته باشد يا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شديد باشد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: تغيير جنسيت دو صورت دارد: الف: گاهى صرفاً ظاهرى و صورى است، يعنى مثلاً طبيعت بدن مؤنّث است و در واقع اثرى از آلت انوثيت نيست بلكه فقط يك جراحى صورى انجام مى گيرد و چيزى شبيه آلت مذكّر ظاهر مى گردد، اين كار حرام است و بايد به شدت از آن پرهيز نمود و اگر ازدواجى بر اساس آن صورت بگيرد، حرام و باطل است. ب: ولى گاهى تغيير جنسيت واقعى است، يعنى با جراحى كردن، عضو تناسلى واقعى كه بر اثر مانعى پوشيده بوده ظاهر مى گردد، اين كار ذاتاً جايز است، مخصوصاً در مواردى كه آثار جنس مخالف در شخص باشد. امّا چون اين جراحى نياز به لمس و نظر دارد 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
برهنه شدن در سینه زنی ها... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯