eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.4هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
2.9هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
راه تشخیص منی و جنابت در مردان... اصلاحیه: (آیت الله خامنه ای: ... و از هر راهی یقین حاصل کند) نظر 13 تن از مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا می شود زکات فطره را به بدهی که فرزندمان دارد بدهیم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمی‌ توان چیزی‌ از زکات فطره را بابت مخارج زندگی‌ به آنها داد، ولی‌ برای‌ ادای‌ دین و یا مایحتاجی‌ که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: زکات فطره را به واجب النفقه (پدر، مادر، زن و فرزند) نمي توان داد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر، نمی توان مگر اینکه بدهی وی برای اموری باشد که از مخارج واجب او بر شما شمرده شود. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر فرزند بدهکار باشد و قدرت پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، پدر می تواند از زکات خود بدهی او را ادا کند، اما برای مخارج زندگی پسر، پدر نمی تواند زکات خود را بدهد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جدا شدن از نماز جماعت... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند. ✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید. ✍ آیت الله وحید: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند. ✍ آیت الله شبیری: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد. ✍ آیت الله فاضل: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد. 📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
رسیدن به رکعت دوم نماز جمعه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
مقدار زکات فطریه امسال... نظر آیت الله سیستانی برای شهر قم است نظر 9 تن از مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر؟ 📤 پاسخ: ملاک، خوراک و قوت غالب سال در منطقه و شهر است. ولی در هر صورت، اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این ها داده شود، کفایت مى‌کند. ✍ آیت الله العظمی خامنه‌ای: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مى‌کند و منحصر به قوت غالب فرد نیست. ✍ آیت الله العظمی مکارم: در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج می‌خورد می‌تواند زکات فطره را از گندم بدهد. و همچنین ملاک کل سال است نه فقط ماه رمضان. ✍ آیت الله العظمی سیستانی: قوت غالب بلد. ✍ آیت الله العظمی نوری همدانی: ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه در هر صورت بلا مانع است. ✍ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است. 📚 منابع: استفتاء از دفاتر آیات خامنه‌ای، سیستانی، مکارم، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مدظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
موارد مصرف زکات فطریه... نظر 12 تن از مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: حکم سفر فرزند بدون اجازۀ والدین چیست؟ 📤 پاسخ: ✍آیات بهجت و نوری: باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود؛ اما اگر والدین او را از سفر نهی کرده باشند، باید نمازش را کامل بخواند. ✍ آیات فاضل، مکارم، گلپایگانی و صافی: اگر والدین او را نهی کرده باشند و این سفر موجب آزار و اذیت ایشان باشد، باید نماز را کامل بخواند. ✍ آیات امام، خوئی، زنجانی، تبریزی و سیستانی: حتی اگر او را از سفر نهی نکرده باشند، اما این سفر باعث اذیت و آزار (آیت الله سیستانی: ناشی از شفقت پدر و مادر بر او) ایشان باشد، باید نمازش را کامل بخواند. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و مسئلۀ1295؛ العروه الوثقی، صلاه المسافر، الخامس من الشروط؛ سیستانی، حاشیه العروه الوثقی، ج2، ص515: (مع نهی الوالدین) بل مع تأذیهما بالخروج الناشئ من شفقتهما علیه (باعث اذیت ناشی از شفقت و مهربانی پدر و مادر به او باشد) ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
چگونگی مسح بر موی ژل زده... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
⭕️ برندگان مسابقه هفته "احکام شرعی مصور" ✅ به دو نفر از برندگان شارژ هدیه 5 هزار تومانی اهدا شد. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1) ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2) ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3) ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4) ✍ آیت الله مکارم شیرازی: شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمت‌هایى بنشینید که گناهى صورت نمى‌گیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). (5) 📚 منابع: (1) استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:aYLgfOvLUxQ (2) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: (3) 701371. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. (4) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. (5) پایگاه اطلاع رسانی معظم له و استفتاء تلفنی از دفتر ایشان در قم. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯