📥 سوال:
ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی (ره):
بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند.
✍ آیت الله خامنه ای:
بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد.
✍ آیت الله سیستانی:
بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق.
✍ آیات وحید، تبریزی و خویی:
بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند.
✍ آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی:
به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد.
✍ آیت الله زنجانی:
به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد.
✍ آیت الله مکارم:
به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد.
✍ آیت الله بهجت:
بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است.
📚 منبع:
کتاب جامع احکام نموداری، زارعی نصرالله پور، ص 405
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 میزان زکات فطره و کفاره سال ۹۸ !!!
❓ لطفــا
نظر آیت الله
خامنهای (مدظله)
را در رابطــه با میـــزان
زکـات فطــره و کفــاره روزه
در ســــال ۱۳۹۸ را بـفـــرمـاییــــد.
✅ بـر اســاس اعــلام دفتـــر وجوهــات
حضرت آیـت الله خامنــهای، حـداقل
فطــریه بـرای هـر نفـــر ۸۰۰۰ تومــان،
کفـــاره یـک روز قضــای روزه عـــذر
۲۵۰۰ تـومــــان و یــک روز قضــــــای
روزه عمـــد (اطعـــام شصــت فقیـر)
۱۵۰۰۰۰ تومـان، برای امسال میباشد.
✍ نظر آیت الله #خامنهای، leader.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.
✍ آیت الله سیستانی:
به احتیاط باید دوباره بدهید.
✍ آیت الله وحید:
در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.
✍ آیت الله شبیری:
چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.
✍ آیت الله فاضل:
اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.
📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر شخصی در سحر ماه رمضان چیزی بخورد و بعد مشخص شود که بعد از داخل شدن وقت خورده است، تکلیف روزه اش چیست؟
📤 پاسخ:
1⃣ بدون تحقیق از وقت چیزی بخورد:
✍ آیات خامنه ای، صافی و مکارم:
روزه اش باطل ولی کفاره ندارد.
✍ آیت الله زنجانی:
اگر آن روز را امساک نکرد، علاوه بر قضا کفاره نیز دارد.
✍ آیت الله بهجت:
بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است ولی کفاره ندارد.
✍ بقیه مراجع:
اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح هم نداشته، روزه اش باطل است و باید آن روز را امساک کند و بعدا قضا نماید ولی اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح داشته علاوه بر قضا باید کفاره نیز بدهد.
2⃣ با تحقیق و یقین به این که صبح نشده چیزی بخورد:
الف) با نگاه کردن به افق تحقیق کند و یقین کند که صبح نشده است بعد بفهمد که صبح بوده:
✍ آیات امام، خامنه ای، سیستانی، نوری، مکارم، بهجت و فاضل:
روزه صحیح است.
ب) با ابزار مانند نگاه کردن به ساعت و... تحقیق کند و یقین کند صبح نشده اما بعد بفهمد که صبح بوده:
✍ آیات خامنه ای، مکارم و فاضل:
روزه صحیح می باشد.
✍ آیات سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری، بهجت، تبریزی و خویی:
روزه باطل است و باید آن روز را امساک کند بعد قضای روزه را بگیرد و کفاره ندارد.
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل 16 مرجع، م 1688؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 361. [2]. امام: تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یترتب علی الافطار، م 12؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی وجوب القضا دون الکفاره؛ منهاج الصالحین، م 1023؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2048؛ زنجانی: جزوه استفتائات روزه، س 8؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 2336؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1132؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
حداقل و اکثر مقدار فطره برای یک فقیر...
نظر آیات خامنهای و مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا می شود زکات فطره را به بدهی که فرزند دارد بدهیم؟ فرزند بدهکاری دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمی توان چیزی از زکات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد ولی برای ادای دین و یا مایحتاجی که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
زکات فطره را به واجب النفقه (پدر، مادر، زن و فرزند) نمي توان داد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
خیر، نمی توان مگر اینکه بدهی وی برای اموری باشد که از مخارج واجب او بر شما شمرده شود.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر فرزند بدهکار باشد و قدرت پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، پدر می تواند از زکات خود بدهی او را ادا کند، اما برای مخارج زندگی پسر، پدر نمی تواند زکات خود را بدهد.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
هرگاه میزبان مقلد مرجعی باشد که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند و مهمان نیز مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند، تکلیف فطریه مهمان چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیات خامنهای و سیستانی:
هر فرد طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
اگر مرجع تقلید میزبان و مهمان متفاوت باشد به گونه ای که مرجع میزبان، فطریّه کسى که فقط شب عید را میهمان اوست بر عهده میزبان نمى داند، و میهمان مقلّد مرجعى باشد که فطریّه چنان شخصى را بر عهده میزبان مى داند، پرداخت فطریه بر عهده هیچ کدام نیست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
هیچکدام تکلیفی ندارند اگر چه احتیاط مستحب این است یکی از دیگری اجازه بگیرد و از طرف کسی که مکلف به ادا است بپردازد.
✍ آیت الله وحید:
هر کدام میتواند بر طبق حجت شرعیه ای که دارد عمل کند (یعنی نپردازد)و مشکلی ندارد البته حجت شرعیه برای هر مکلفِ غیرِ مجتهد ،فتوایِ عالمترین مجتهد جامع الشرائط است.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر میزبان مقلّد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند و مهمان مقلد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند باید هم میزبان فطریه مهمان را بدهد و هم خود مهمان، لیکن مهمان می تواند از صاحب خانه اجازه بگیرد و به وکالت از طرف میزبان فطریه خود را بدهد.
📚 منبع:
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥سوال:
آیا کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را میدهد نیت فطره کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مىدهد نيّت فطره نمايد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است.
✍ آیات سیستانی و زنجانی:
اشكال ندارد.
✍ آیت الله فاضل:
اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد.
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍️ آیت الله خامنه ای:
اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.
✍️ آیت الله سیستانی:
به احتیاط باید دوباره بدهید.
✍️ آیت الله وحید:
در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره، فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.
✍️ آیت الله شبیری:
چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.
✍️ آیت الله فاضل:
اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.
📚 منبع:
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 چیزهایی که #خمس دارد!!!
❓ لطفـا
پاســخ دهیـد
بــه چــه چیــزهایی
خمـــس تعلـــق مـیگیــرد؟
✅ در هفتچیز خمس واجب میشود:
۱. منـفـعت کســب و کــار ۲. معـدن
۳. گنج ۴. مـال حــلال مخلـوط بـه
حــرام ۵. جــواهــری که بــواســطه
غواصـی، یعنی فــرو رفتـن در دریا
به دست مـیآیـد ۶. غنیـمت جنــگ
۷. زمیـنی که کافر ذمّی از مسلمـان
بخرد. (مورد آخر را آقای سیستانی
بنـــابـــر مشهـــور و آقــای مکـــارم
بنـابـر احتیــاط واجــب میداننــد)
✍ نظر #آیات خامنهای، سیستانی، مکارم،
فاضل، بهجت، وحید، توضیح المسـائل
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خمس_درآمد کسب و کار!!!
✅ آیت الله خامنهای: بر هـر فرد واجـد
شرایط واجب اسـت خمــس درآمـد
مازاد بـر مؤونـهی (هزیـنه) خـود را
پرداخـت کنـد. منـظـور از درآمـد در
این جا، مـال و ثـروتـی اسـت که از
راه فعالیتهای اقتصــادی به دسـت
میآیـد، و به اصطـلاح عنوان کسب
در آن دخالت دارد (مثل: کشـاورزی،
بـازرگـانی، حقــوق و مــزد و اجـاره
مانند: اجـاره خــانـه، اتومبیـل و...).
✅ آیت الله سیستانی: هـرگاه انسـان از
تجارت یا صنعت، یا کسبهای دیگر
مالی بدسـت آورد، اگر چه مثلاً نماز
و روزه میتیرا بجا آورده واز اجرت
آن مالی تهیهکند، چنانچه از مخارج
سال خود او و عیـالاتش زیاد بیاید،
بایـد خمس ـ یعنی یک پنجم ـ آن را
بدهد (دستـورش در ادامه میآیـد).
✅ آیـت الله مکـارم: ﻫـﺮﮔــﺎﻩ ﺍﻧﺴـــﺎﻥ ﺍﺯ
ﻃﺮﻳﻖ ﺯﺭﺍﻋــﺖ ﻳﺎ ﺻﻨﻌـﺖ ﻳﺎ ﺗﺠـﺎﺭﺕ
یا ﺍﺯ ﻃـﺮﻳـﻖ ﮐﺎﺭﮔـﺮﯼ ﻭ ﮐﺎﺭﻣﻨـﺪﯼ ﺩﺭ
ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭﺁﻣﺪﯼ ﺑﻪ ﺩﺳـﺖ
ﺁﻭﺭﺩ، ﭼﻨـﺎﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻣﺨـﺎﺭﺝ سـاﻝ ﺍﻭ ﻭ
ﻫﻤﺴﺮ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﮐﺴـﺎﻧﯽ ﮐﻪ
ﻧﻔﻘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﻫـﺪ ﺯﻳﺎﺩ ﺁﻳـﺪ، ﺑﺎﻳـﺪ
ﺧﻤــﺲ (یک پنجـم) ﺁﻥ ﺭﺍ بپــردازد.
✍ نظر آیات #خامنهای leader.ir، #سیستانی، م۱۷۲۱ و #مکارم، م۱۴۷۵
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خمس_ارث!!!
❓ آیا به ارث #خمس تعلق میگیرد؟
✍ آیت الله خامنهای:
ارث و پول فروش آن خمس ندارد، هر چند قیمت آن افزایش یافته باشد، مگر این که آن را به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت نگهداری کند که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود. ارثی که به فرزندان صغیر میرسد خمس ندارد ولی از سود حاصل از ارث، آن مقدار که تا زمان رسیدن به بلوغ شرعی در ملک آنان باقی میماند بنابر احتیاط بر هر یک از آنان واجب است که بعد از رسیدن به سن تکلیف، خمس آن را بپردازند.
✍ آیت الله سیستانی:
ارثی که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان میرسد (خمس ندارد). ولی اگر مسلمانی که شیعه است مالی به غیر این راه مانند تعصیب به او به ارث برسد، آن مال از فوائد محسوب میشود و خمس آن را باید بدهد، و همچنین اگر ارثی به او برسد که توقع آن را نداشته و از غیر پدر و پسر باشد، ـ احتیاط واجب ـ آن است که خمس آن ارث را اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. (و) اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد، و همچنین اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد، ولی در هر دو صورت اگر کسی که مال از او به ارث رسیده به دادن خمس عقیده نداشته، یا آنکه خمس نمیداده، لازم نیست وارث خمس واجب بر او را بپردازد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
ﺍﻣﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺭﺙ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺧﻤﺲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺷﺨﺺ ﻣﻴّﺖ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﻩ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺧﻤﺲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻝ ﺍﺭﺙ ﺗﺮﻗّﯽ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺧﻤﺴﯽ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺧﻤﺲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﺍﺭﺛﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﺩﻭﺭﯼ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻋﯽ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺛﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.
✍ آیت الله نوری همدانی:
ارثی که به انسان می رسد (خمس ندارد). ولی اگر مثلاً با کسی خویشاوندی دوری داشته باشد و نداند چنین خویشی دارد، احتیاط مستحّب آن است خمس ارثی را که از او می برد، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد و نیز اگر در خود آن مال خمسی نباشد ولی انسان بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد.
📚 منابع:
سایت رسمی آیت الله خامنهای، توضیح المسائل، سیستانی م۱۷۲۳، ۱۷۲۴ و مکارم م۱۴۷۶، ۱۴۷۷ و نوری م۱۷۵۰، ۱۷۵۱.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خمس_مَهریه!!!
❓ آیــا
بـه مَهـری
کــه زن میگیــرد
خـمـــــس تعلــــق دارد؟
✍ آیت الله بهجت:
بنابر احتیـاط واجـب اگـر
از مخـارج سـالش اضـافه
آمــد، بایـد خمــس بدهـد.
✍ آیت الله زنجانی:
مهری را که زن در ازدواج
دائم میگیردخمس ندارد،
ولی بنابـر احتیاط واجب
مهری را که زن در ازدواج
موقـت میگیـــرد، اگـر از
مخارج سالش زیاد بیـاید
باید خمـس آن را بـدهــد.
✍ بقیه مراجع:
مَهـــر خمــــس نـــــــدارد.
📚 منابع:
سایت رسمی آیت الله خامنهای و جامع الرسائل مطابق با نظر سیزده مرجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯