■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه هشتم | 21 آذرماه 1400 ~ 23 دقیقه | 7 مگابایت ــــــــــــ
16_Makarem08_07071152_عبودیت در ظاهر و باطن.mp3
4.28M
شانزدهم؛
«عبودیّت در ظاهر و باطن»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه هفتم
~ 5 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1352
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «عبودیّت در ظاهر و باطن»
یکم؛
اندامهای جسمانی و سلامتی ظاهری باید در خدمت خدا و در مسیر عبادات، بندگی خداوند و توجهات الهی به کار گرفته شود؛ نیز تا آنجا که در توان است، از این سرمایه باید برای حل مشکلات و گرفتاریهای دیگران و گرهگشایی از آنان بهره برد. آن که تمکن مالی دارد، از طریق حمایتهای مالی باید گرفتاران را یاری رسانَد. اگر شخص، صاحب علم و کمالات است، میتواند نیازمندان فکری را کمک کند. مدیران و رئیسان نیز با توجه به قدرتهایی که در اختیار دارند، میتواند خدمتگزاری کنند.
دوم؛
باید از خداوند متعال جسم سالم و توانمند درخواست کرد تا با آن در خدمت پروردگار و گرهگشای خلق خدا بود؛ و نه در خدمت اله نفْس و هواهای آن!
سوم؛
آن کس که سرمایههای جسمانی (مُلکی) خداوندی را به خدمت نفْس درآورده، در لحظه مرگ در خواهد یافت که حقیقت همه آن، جز جهنم نبوده است. چرا که نتوانسته هیچ توشهای از این سرمایه برای آخرت خود کسب کند.
چهارم؛
باید انگیزهها و نیتها که در درون انسان در جریان است، اصلاح شود. این مهم، مورد نیاز همه است. انواع همتهای غضبی، شهوی، رقابتی و مانند آن در درون همه به صورت فراوان میجوشد. در حالی که همتهای الهی که انگیزهای جز عروج و صعود به مقام بندگی در پیشگاه پروردگار در آن نباشد، بسیار کم و کمتکرار است. مثلا، برای موضوعی مهم و ساده مثل نمازگزاری در اول وقت، نفْس با انواع بهانههای پیدرپی، سدّ راه میکند. یا برای منع از خیررسانی به مردم، مانعتراشی کرده و از فقر و پیامدهای پوشالی میترساند.
پنجم؛
باید از خداوند مسئلت کرد تا حال و هوای باطنی انسان را بهگونهای مورد رحمت خود قرار دهد تا عزم و انگیزههای الهی بهصورت فراوان در آن پدیدار گردد.
ششم؛
عزمهای الهی معمولاً با سختیها، دشواریها و محرومیتهای مُلکی (دنیوی) همواره است. حتی گاهی قدم نهادن در راه خدا و پیشروی در آن، ناملایمات خودیها را نیز برانگیخته و سبب روی برتافتن، بدزبانی و عیبجویی آنان میگردد. در حالی که باید در مسیر عزمها و انگیزههای الهی پایداری و مقاومت کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1352
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1350
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شانزدهم؛
«عبودیّت در ظاهر و باطن»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه هفتم
~ 5 دقیقه | 11 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1350
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه هشتم | 21 آذرماه 1400 ~ 23 دقیقه | 7 مگابایت ــــــــــــ
17_Makarem08_16172005_مراقبت دقیق از زبان.mp3
3.66M
هفدهم؛
«مراقبت دقیق از زبان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه شانزدهم
~ 4 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1355
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «مراقبت دقیق از زبان»
یکم؛
نوع زندگی عموم افراد تأمین مطالبات نفسانی و هواداری از آن است. نتیجه آن که ریشه عیبها و خطاها که منشأ نفسانی دارد، در دیگران و عوامل بیرونی جستوجو میشود؛ این امر کاملا نادرست است.
دوم؛
دشمنترینِ دشمنان انسان، نفْسی است که در وجود آدمی است. نفْس در هنگامه تضاد منافع، حتی به عزیزترین افراد اطراف خود رحم نکرده و به همه آنان هجوم میبرد.
سوم؛
باید با تمرین مداوم بر زبان مدیریت و مراقبتی دقیق داشت. گاه سخنان خوب و شایسته انسان، سبب میشود تا در دلهای اطرافیان، شادی، آرامش، نورانیت و امیدواری جریان یابد. اگر در چنین لحظهای، مرگ فرا رسد ــ و یا پردههای غیب کنار رفته و ملکوت عیان گردد، ــ انسان خواهد دید که از پس آن سخنان نیک، بهشتهای الهی پدیدار شدهاند. چرا که تمثّل خوشیهای ایجاد شده در دلها، بهشت است.
چهارم؛
باید رفتارهای زبان را به محاسبه کشید؛ چقدر از سخنان آدمی در طی شبانهروز ریشه در بهشت و چه میزان از آن ریشه در دوزخ دارد؟ هر فرد باید کلام خود را در خانواده، اقوام، دوستان، همسایه و در جایگاه مختلف اجتماعی بررسی کند.
پنجم؛
تاریکیهایی که زبان با گناهکاری ایجاد میکند، سرانجام به شخص گوینده بازگشت خواهد کرد. آیات قرآن کریم نیز درباره جهنم ــ که همان بازتاب گناهان است، ــ میفرماید که آتشی که گناهکاران را در بر میگیرد، نهتنها عامل بیرونی ندارد، بلکه تنها از درون شخص گناهکار شعله میکشد.
ششم؛
یکی دیگر از خطاهای زبانی، شرح گرفتاریها و مشکلات زندگی برای دیگران است. نباید اینچنین بود! آنچه دین به دینداران میآموزد این است که باید خوبیها و زیباییها را به زبان آورده و برای دیگران بازگو کرد؛ و تلخیها و مشکلات را در دل، بین خود و خداوند نگاه داشت! تجربه نشان داده که اگر کسی چنین کند، جز خیر نخواهد دید. انسان در سختترین شرایط و بنبستها نیز باید شکرگزار خداوند و بازگوکننده نعمتهای الهی باشد.
هفتم؛
این عالم صاحبی دارد که محال است بر درخواست صادقانه بندگان چشم پوشیده و آنان را واگذارد. قطعاً خداوند پاسخ خواهد داد!
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1355
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1353
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفدهم؛
«مراقبت دقیق از زبان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه هشتم | دقیقه شانزدهم
~ 4 دقیقه | 9 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1353
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
هفدهم؛ «مراقبت دقیق از زبان» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهجلسات
اون دسته از عزیزانی که فکر میکنند
از زبانشان آسیب ندیده و نمیبینند،
حتماً این ویدیوکلیپ رو تماشا کنند.
توصیههای اساتید اخلاق درباره شبهای قدر
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله #خامنه_ای
۱. آمادگی ورود به شبهای قدر
۲. ایام قدر، قله ماه رمضان
آیتالله استاد #تحریری
۱. دَه توصیه مهم استاد برای کسب فیض بیشتر از شبهای قدر
۲. بیانات استاد درباره شبهای قدر
۳. بر ساحل سحر؛ «کسب سعادت در شبهای قدر»
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #ایوبی
۱. شب قدر را پیش از فرا رسیدن آن دریاب!
۲. پیش از شروع اعمال شب قدر، تذکرات استاد را بشنوید!
۳. شیطان در کمین است؛ مراقب باشید!
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مجاهدی
۱. اهمیت شب قدر
۲. عامل نزدیکی به پروردگار، رحمت و نجاتبخشی خدا
جناب استاد #فیاض_بخش
۱. توفیق سیر در مقام ولایت
۲. امشب از خدا چه بخواهیم؟!
۳. مهمترین دعا: طلب فرج خاص (صوتی)
۴. مهمترین دعا: طلب فرج خاص (خلاصه مکتوب)
5. بر ساحل سحر؛ «توسل به مقام ولایت در شب قدر»
جناب استاد #علی_پور مرندی
۱. کیفیت عمل در شب قدر
۲. توصیههایی برای شب قدر
۳. عاقبت عملِ «عابد» و «فاسق»
۴. جایگاه عمل نیک
۵. آشکار شدن رذائل در اثر امتحانات الهی
۶. آثار یاد مرگ در شب قدر
حجتالاسلاموالمسلمین استاد شیخ جعفر #ناصری
۱. نصیب (بهره) ماه رمضان و درک شب قدر
۲. شیعه و معرفت لیلةالقدری
۳. ضرورت پاکی دل برای درک حقیقت شب قدر
۴. امضای امام زمان علیهالسلام در شب قدر
۵. درک شب قدر، حاصل عمر انسان
۶. شرط درک شب قدر
۷. توصیهای برای بهرهبرداری بهتر از شب قدر
۸. تأثیر خواندن سوره قدر در شب قدر
۹. در شبهای قدر از خدا چه بخواهیم؟!
۱۰. مناجات استاد در شب قدر
۱۱. شب قدر، مغز ماه رمضان
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #وطن_خواه
۱. برنامه مخصوص برای دریافت فیوضات ماه رمضان
۲. بر ساحل سحر؛ «حقایقی بلند از شبهای قدر»
━━━━━━━━━━━━━━
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhid
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
18_Makarem10_06171116_بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟.mp3
4.46M
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
یکم؛
باید از خداوند، بینیازی را مسئلت کرد. اما آیا معنای «بینیازی» با ثروتمندی و برخورداری ظاهری و مادی برابر است؛ یا آن که در این دعا معنایی بلندتر پنهان است؟
دوم؛
از آنجا که انسان در دنیا زندگی میکند، آنچه که او با آن سر و کار دارد، در اولویت اوست؛ مثل مسکن، مرکب، خوراک، پوشاک و همه انواع برخورداریها! پس تأمین آنها از راه حلال باید در دستور کار همه باشد.
سوم؛
«بینیازی»، معنایی لطیفتر جز آنچه که به ذهنها میرسد، نیز دارد؛ احساس بینیازی در قلب از هر آنچه جز خداست!
چهارم؛
گاهی انسان آنچنان از دنیا برخوردار است که حسرت همه را برمیانگیزاند؛ درست مثل قارون با همه آن وصفها درباره ثروتش! اما با همه این، در دل به گِداصفتی دچار است! چنین فردی با کمترین تکانههای مالی، آنچنان برآشفته و مضطرب میشود که گویی هرگز توان تحمل ندارد.
پنجم؛
گاهی نیز افراد آنچنان از نعمت بینیازی قلبی برخوردارند که با کمترین برخورداریهای مادی، با پایدارترین آرامشها روزگار میگذرانند.
ششم؛
طبق تعالیم اسلام که برای آن میتوان مصادیق بسیاری یافت، اهل ایمان باید در مسیر رسیدن به بینیازی قلبی باشند؛ و نه فقط برخورداری از دنیا! آموزههایی چون «قناعتپیشگی»، «درخواست برکت از خداوند» و «رضایتمندی از تقدیر الهی در روزیبخشی» از گزارههای تعلیمی اسلام مبین است.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
19_Makarem10_11331631_پند قرآن به قارونصفتان.mp3
4.73M
نوزدهم؛
«پند قرآن به قارونصفتان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «پند قرآن به قارونصفتان»
یکم؛
درآمیختگی با دنیا تا چه اندازهای و با چه معیاری میتواند برای زندگی ابدی زیانبار نباشد؟ حتی رفع حداقلی نیازهای ضروری، لذتبخش است؛ آیا این لذتها خطرناک نیست؟ در پاسخ باید گفت که تأمین مشروع نیازها و ضرورتها (خوراک، پوشاک، مسکن و ...) در طول رضای الهی و بر انسان لازم است. چرا که بدون تأمین آنها زندگی مادی او ــ که مقدمه زندگی ابدی است، ــ به خطر میافتد. میزان و معیار برای حفظ سلامت زندگیِ ابدی در درآمیختن با دنیا، این است که انسان مقصد و مقصود نهایی خود را دنیا قرار ندهد.
دوم؛
انسان در ابتدا با ریزبینی و دقت در محاسبات، در مییابد که در نگرش باطنی او هیچ جایی برای مبدأ و معاد آفرینش وجود ندارد. نتیجه این نگرش، آن است که افراد نقد مُلکی (مادی) را به نسیه ملکوتی (معنوی) نمیدهند.
سوم؛
در خطاب قرآنیِ «وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡیَا» که به قارون توصیه میکند تا نصیب خود را از دنیا بردارد، برداشتهای مختلفی شده است؛ جالب این است که دنیامداران این سفارش قرآنی را به توصیه قرآن به دنیاخواهیِ بیشترِ قارون تعبیر میکنند. در حالی که این معنا کاملا با ساختار فکری جهانبینی قرآن در مخالفت است.
چهارم؛
دو معنای صحیح برای این توصیه قرآنی بیان شده است؛ اول این که به قارون سفارش شده تا از میان ثروت کلان، داراییها و برخورداریهای خود به آن مقدار که مورد مصرف اوست، توجه کند و بداند که بیش از آن مقدار، ثروتی است که تنها در اختیار اوست و نهتنها از آن بهرهای نخواهد برد، بلکه وظیفه نگهبانی و مراقبت از آن را بر عهده دارد؛ چرا که پس از مرگ، همه داراییها شخص به ملکیت دیگران در خواهد آمد.
پنجم؛
معنای دوم این سفارش، تأکید بهرهبرداری از برخورداریها در راستای آخرت و زندگی ابدی است. همچنان که خداوند به انسان احسان فرموده، باید با یاری رساندن به دیگران و رفع مشکلات از آنان، اهل احسان بود. باید به نحوه استفاده از نعمتها توجه کرد که آیا در گناه، معصیت و لذتهای مذموم دنیوی است یا در راستای زندگی ابدی؟
ششم؛
باید از خداوند غنا و بینیازی قلبی را تقاضا کرد؛ چرا که با رها شدن نفس، به آتش حرص دچار خواهد شد که مدام مطالبه میکند. اگر هم بدان پاسخ داده شود، مشتعلتر میگردد.
هفتم؛
در کنار بینیازی قلبی، باید از خداوند کریم، توسعه در رزق و روزی را مسئلت کرد. البته باید توجه داشت که بعد از هزینهکردِ مشروع در زندگی، باقی آن را چنان که قرآن توصیه فرموده برای زندگی ابدی هزینه کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1361
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوزدهم؛
«پند قرآن به قارونصفتان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1361
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
نوزدهم؛ «پند قرآن به قارونصفتان» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله
در این قسمت، راه بهرهمندی از دنیا و لذتهای آن را
بدون آن که زندگی ابدی انسان در آخرت
مورد تهدید باشد، تماشا کنید!
در شب شهادت امیرمؤمنان علی علیهالسلام
در ماه مبارک رمضان
و در سحر شب قدر
پس از ده سال تحمل رنج بسیار بیماری
پدربزرگ بنده (خادم کانال)
لحظاتی پیش دار فانی رو وداع گفت
لطفا فاتحهای قرائت بفرمایید ...
۱۴۰۱ / ۲ / ۳
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
20_Makarem10_17542844_سبک زندگی قرآنی.mp3
5.37M
بیستم؛
«سبک زندگی قرآنی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 6 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1368
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «سبک زندگی قرآنی»
یکم؛
پیشرفتهای علمی باید با تزکیه نفْس همراه باشد؛ در غیر این صورت، خطرِ بزرگِ از دست دادن و سوختن آخرت بسیار نزدیک است.
دوم؛
برای در امان ماندن از این خطر، آیه شریفه «وَ مَنۡ أَحۡسَنُ دِینࣰا مِّمَّنۡ أَسۡلَمَ وَجۡهَهُۥ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحۡسِنࣱ» را که دستورالعملی سلوکی است، در طی شبانهروز دستکم یک بار خوانده و به پیام الهی در آن که خطاب به یکایک انسانهاست، توجه کنیم.
سوم؛
همه انسانها ــ برخلاف حیوانات ــ برای هدفی مشخص زندگی کرده و برای دستیابی به آن برنامهریزی و تدبیر میکنند؛ معنای دین و دینداری همین است. حال، در این آیه شریفه خدای متعال، دینِ آن کس را که هویّت نوری و وجودی خود را تسلیم خداوند کرده، زیباترین و به مقصود رسانندهترین دین معرفی میفرماید.
چهارم؛
تحقق این امر، به «وَ هُوَ مُحۡسِنࣱ» وابسته است. باید همیشه در این اندیشه بود که از «من» چه خیر و نفعی به دیگران میرسد؟ در حالی که غالباً انسان در این اندیشه است که از دیگران چه نفعی به او میرسد؛ که اگر جز این باشد، هیچ انگیزهای برای ادامه ارتباط با دیگران نخواهد داشت.
پنجم؛
سودخواهی کردن از دیگران دام شیطان است. در صورتی که شریعت اسلام توصیه فرموده تا انسان ارتباط با فقرا و نیازمندان (=کمنفعرسانترین) را برقرار داشته و با ثروتمندان (=پُرنفعرسانترین) کمتر معاشرت کند.
ششم؛
باید احسانکاری و منفعترسانی را در خود نهادینه کرد. درست مثل حاج قاسم سلیمانی که در زمان جنگ و جبهه، این حقیقت را در خود پایدار کرد. از همین روست که فطرتهای افراد (مسلمان و حتی گاه غیرمسلمان) نورانیت ایشان را درک و آن را تحسین میکنند.
هفتم؛
یکی دیگر از موقعیتهایی که انسان میتواند در آن «محسن» باشد، محیط خانواده است. در بگومگوهای خانوادگی (مثلا میان دو همسر) گاه کلام و رفتار یکی، باعث سرازیر شدن غمها در دل دیگری میشود. اول باید برای حل مشکل از طریق عقل و شرع اقدام کرد تا هر چه زودتر این ناراحتی پایان یابد. اما اگر یکی از آنان بر ادامه ناراحتیها پافشاری میورزد، باید دانست که پیروز کسی است که با زیرکی برای پایان بخشیدن به نزاع اقدام میکند؛ حتی اگر حق با او باشد! چرا که چنین شخصِ احسانکاری، مراقب است تا نهتنها بدزبانی و بدرفتار نکند، بلکه حتی بگومگوها را نیز ادامه ندهد.
هشتم؛
احسان کردن و نفع بخشیدن به دیگران، مصادیق بسیاری دارد. باید آن را به صورت عام در نظر گرفت. احسان کردن تنها در مصادیق مالی و پولی منحصر نیست. بلکه شاد کردن دلها (به هر طریقی) از نمونههای احسان است. خدا میداند شاد کردن یک دل، چه غوغایی در ملکوت ایجاد و چه طوفانی از رحمتهای ویژه خداوندی را به پا میکند؛ این حقایق پس از این عالم درک خواهد شد. این در حالی است که این مصادیقِ کوچکِ احسان، گاهی برای کننده آن ناچیز بوده و حتی آن را فراموش میکند. اما در واقع، در حسابرسی اخروی از میان انبوه عبادات بزرگ و برجسته که هر یک با عُجب، ریا و انواع ناخالصیها از بین رفته است، تنها این احسان، مورد پذیرش قرار میگیرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1368
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1366
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستم؛
«سبک زندگی قرآنی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 6 دقیقه | 14 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1366
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
21_Makarem10_17542844_عالَم زیبای طلبگی.mp3
5.19M
بیستویکم؛
«عالَم زیبای طلبگی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1369
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «عالَم زیبای طلبگی»
یکم؛
کسی که به طلبگی وارد میشود، در حقیقت به زبان حال میگوید: «ای خدا! ای اباصالح! من خود و هویت نوری و وجودی خود را با شما معامله کرده، حقیقت خود را در مُلک و ملکوت به تو سپرده و از آن تو نمودم!»
دوم؛
کسی که این چنین است، دیگر نباید خود را با برخورداران مقایسه کرده، فاصلهها را سنجیده و ابراز نگرانی و جاماندگی کند.
سوم؛
برای تحقق عینی این انگیزه بلند (معامله خود با خدا) باید همواره در این اندیشه بود که از «من» چه خیر و منفعتی به دیگران میرسد؟ نباید این مهم را کمارزش تلقی کرد.
چهارم؛
خداوند متعال، ورود به چنین عرصهای (بهویژه طلبگی) را سخت و آمیخته با مشکلات شدید و غریب قرار داده است. تا حالی که دیگران خیرخواهانه یا ملامتگرانه از این راه منع میکنند. این سختیها همه از الطاف خداوندی است؛ چرا که خداوند با مشی خود خواهان زلال کردن این انگیزه (معامله با خدا) است.
پنجم؛
این سختیها نهتنها برای طلبههاست، بلکه حتی برای انبیای الهی و برای زلالتر کردن انگیزههای آنان نیز جاری بوده است. آنان در تمام طول عمْر رسالتشان همواره با گروهی از مردم مواجه بودهاند که ایشان را بهخاطر پیامبریشان مورد تمسخر و استهزا قرار میدادند.
ششم؛
با از خامی به پختگی رسیدن و رشد ایمان، خواهی دید که همانان که تو را دست انداخته و همواره آزار میدادند، از تو دنبالهروی خواهند کرد. چنانکه بزرگانی مثل مرحوم امام و مرحوم آیتالله بهجت نیز زمانی که در بلندای رسالت خود قرار گرفتند، مورد محبت و علاقه همگان گشتند.
هفتم؛
این راه درست و مورد تأیید است؛ نباید از این راه و از رخدادهای آن دلهره داشت. طبق روایات و تجربه، خداوند متعال روزی آنکه را که در علمآموزی، تزکیه و تقوا جدیّت داشته باشد، خود تکفل فرموده است. این راه قطعاً با فراز و نشیبها همراه است. اما دست رحمت الهی در این راه بسیار پدیدار شده و مشکلات را بهناگاه برطرف میسازد؛ دست رحمتی که پدیدار شدنش در زندگی آنچنان حال خوش معنوی ایجاد میکند که برخورداران ازخدابیخبر هرگز نمیتوانند در مادیات معادلی برای آن بیابند.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1371
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1369
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستویکم؛
«عالَم زیبای طلبگی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 5 دقیقه | 13 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1369
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
بیستویکم؛ «عالَم زیبای طلبگی» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهجلس
این قسمت از رمضانیه را تماشا کنید و برای عزیزانی بفرستید که برای ورود به عرصه طلبگی و سربازی امام زمان علیهالسلام تمایل دارند ...
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
22_Makarem10_31513530_ توصیههای سلوکی.mp3
3.06M
بیستودوم؛
«توصیههای سلوکی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه سیویکم
~ 3 دقیقه | 3 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1375
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «توصیههای سلوکی»
یکم؛
«و َلِلَّهِ مَا فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ وَ مَا فِی ٱلۡأَرۡضِۚ وَ كَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَیۡءࣲ مُّحِیطࣰا»؛ یک توجه سیر و سلوکی که بسیار مؤثر و قابل اجرا در هر شرایطی است، همان است که این آیه شریفه بدان فرا میخواند؛ خداوند هیچگاه غافل نخواهد بود؛ هر چند انسان را غفلت فرا میگیرد! خواب هیچگاه بر خداوند غالب نخواهد شد؛ هر چند انسان میخوابد. خداوند آگاه به پیدا و پنهان است؛ هر چند انسان از آن ناآگاه باشد. اگر انسان با این توجه سَر کند، ــ هر چند به اشتغالات روزمره، معمول و همیشگی خود میپردازد، ــ در حال سیر و سلوک الی الله است.
دوم؛
نباید چنین پنداشت که سلوک فقط چلهنشینیهای عجیب و اذکار غریب است. اجرای همین توجه قرآنی، در زندگی روزمره میتواند در عین اینکه ظاهر شخص تفاوتی با ظاهر دیگران ندارد، در روح او غوغایی بهپا کند؛ چرا که این توجه قرآنی، همتی بلند به او بخشیده است.
سوم؛
البته باید در کنار این توجه، دیگر لوازم سلوک را برای ایجاد و پایداری حال خوش معنوی بهجا آورد؛
• تهجد و شبزندهداری
• خلوتنشینیهای خوب همراه با مناجات (ادعیه) با پروردگار
• تقیّد به گزاردن نمازها در اول وقت
• حشر، نشر و معاشرت با افرادی که یاد الهی را در دل زنده میکنند. باید با این معیار در انتخاب و معاشرت با دوستان دقت کرد.
• مراقبت از دریافتهای چشم و گوش؛ دریافتهای نورانی و مطابق با رضای الهی حال خوش معنوی را تقویت میکند. اما دریافتهای تاریک و گناهآلوده چشم و گوش، حال معنوی را بسیار تحت تأثیر قرار داده و از بین میبرد.
چهارم؛
روح انسان لطیفتر از نسیم سحر و صبح بهار است. روح، لطیفتر از شبنمهای بر روی گلبرگهاست. روح انسان در هر موقعیتی که قرار گیرد، بهسرعت از آن تأثیر پذیرفته و متأثر میشود.
پنجم؛
انسان باید از خود، (روح و حال معنوی خود) مراقبت کند. حتی اگر برای دفاع از دیگران، باید خود را در برابر آماج انواع تیرهایی کند که از سوی دشمنان پرتاب میشود، نیز باید حد ضرورت را رعایت کرده و از آن فراتر نرود. (قرار گرفتن در کانون پاسخگویی به شبهات، پیشگیری از فسادهای سمعی، بصری و فرهنگی دشمنان و ... موقعیتهایی است که باید در آن بسیار دقت کرد.)
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1375
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1373
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه