مرکز و کتابخانۀ مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی با بیش از یک میلیون منبع دیجیتال برای استفاده محققان شب گذشته در شهر مقدس قم افتتاح شد.
دکتر مرتضی کریمینیا: مهمترین حوزههای فعالیت این مرکز و کتابخانه هفت مورد زیر است که در سایر مراکز حوزوی، کمتر بدانها توجه شده است، و این مرکز خود را متکفل این خدمات میداند:
تهیۀ منابع مختلف در تمام شاخههای مطالعات اسلامی، اعم از کتاب، مقاله و پایان نامه به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی و سایر زبانهای اروپایی به صورت فایل دیجیتال و فهرست نویسی دقیق آنها در قالب برنامۀ یک کتابخانۀ دیجیتال حرفهای، به گونهای که پژوهشگران از هر نقطۀ کشور که بخواهند بتوانند به سهولت و رایگان به مطالعۀ منابع مورد نیاز خود بپردازند. این کتابخانۀ مجازی اکنون با بیش از یک میلیون منبع لاتین در آدرس lib.clisel.com با ثبت نام از کاربران متقاضی به ارائۀ خدمات کتابخانهای میپردازد.
سایت اطلاع رسانی در مورد مهمترین رویدادهای مطالعات اسلامی در زبانهای اروپایی برای خوانندگان فارسی زبان. در این سایت به آدرس clisel.com برخی از مهمترین تازههای نشر از قبیل کتاب، مجلات جدید، مقالات و رویدادهای آکادمیک در حوزۀ مطالعات اسلامی معرفی، بررسی یا گزارش میشوند.
برگزاری جلسات مختلف از جمله سمینارهای علمی در برخی زمینههای مطالعات اسلامی که در سایر مراکز حوزوی مورد توجه نبوده است، و نیز برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی برای طلّاب با دانش زبان انگلیسی خوب تا بتوانند در درازمدت با خوانش مکرّر متون انگلیسی و کارگاههای ترجمهای، از تسلط نسبی بر متون تخصصی غربیان در زمینه مطالعات اسلامی برخوردار شوند.
ارائۀ راهنمایی و مشاوره به دانشجویان و طلاب به منظور یافتن منابع مرتبط با زمینههای پژوهشی شان در زبانهای اروپایی
ترجمۀ برخی از مهمترین آثار مطالعات اسلامی از زبان انگلیسی به فارسی و همکاری با ناشران مختلف در انتشار این آثار. دو اثر تازه انتشار یافته با همکاری این مرکز در تابستان ۱۴۰۰ عبارتند از: «مصحف صنعاء۱ و مسئلۀ خاستگاه قرآن» (نوشتۀ بهنام صادقی و محسن گودرزی) در انتشارات هرمس تهران، و کتابِ «قرآن و سنت تفسیری اش: مجموعه مقالاتی درباب تاریخ تفسیر در قرون نخست» (نوشتۀ اندرو ریپین)، در انتشارات ادبیات قم.
تهیه بانک کاملی از تصاویر مصاحف قرآنی در دورههای مختلف تاریخی و مناطق مختلف جغرافیایی، تا پژوهشگران تاریخ متن قرآن و محققان تاریخِ کتابت، قرائت، رسم و املا، خط و تذهیب، عدّ الآی، و کتاب آرایی قرآنی بتوانند از این منابع یکپارچه و غنی در تحقیقات تاریخی خود بهره ببرند. توجه به موضوع مخطوطات قرآنی و پژوهش در مصاحف مختلف قرآنی یکی از حوزههای اساسی پژوهش تاریخی، ادبی و هنری در خصوص قرآن است که در دهههای اخیر در منشورات غربیان بسیار مورد توجه بوده و متأسفانه در میان پژوهشگران ایرانی همچنان بدون توجه باقی مانده است.
تحقیق و انتشار نسخۀ فاکسیمیله (نسخه برگردان) از برخی از قدیمترین مصاحف قرآنی سدههای نخست که آثار تاریخی بسیار باارزشی در اثبات وثاقت متن قرآن و منبعی باارزش در شناخت دقیق کتابت، رسم و قرائت متن قرآن در دوران نخست به شمار میآیند. یکی از این آثار که پس از قریب ۶ سال پژوهش توسط مرتضی کریمینیا، قرار است همراه با مقدمۀ مفصل وی به انگلیسی و عربی و با بازنویسی و تحقیق کامل متن قرآن به صورت فاکسیمیله از سوی مؤسسۀ آل البیت علیهم السلام به انتشار برسد، «مصحف مشهد رضوی» نام دارد که متن آن در دو نسخۀ شمارۀ ۱۸ و ۴۱۱۶ کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهداری میشود و یکی از پربرگترین نسخههای قرآن به خط حجازی یا مایل (در ۲۵۱ برگ) از سدۀ نخست هجری به شمار میآید
بسمهتعالی
جلسه آخر:
امام حسین(ع) قهرمان نوزایی شیعه
مشاهده فیلم کامل این سخنرانی:👇
https://aparat.com/v/B6ils
بسمهتعالی
خلاصه جلسه آخر:
امام حسین(ع) قهرمان نوزایی شیعه
در جلسات گذشته پیرامون رویکر جدیدی به عاشوراه با عنوان «پدیدارشناسی آیینهای عاشورایی» مطالبی ارائه، و باورهای شیعی پیرامون آب، خاک و قربانی در آیینهای عاشورایی با باورهای فرهنگی سایر ملل و ادیان در جشن نوزایی، مقایسه شد.
بیان شد که حضور آب و خاک در آیینهای نوزایی ملل، نمادی از حضور آبهای آغازین و خاک آفرینش انسان دارند، خاکی که با ترکیب شدن با خون قربانی مقدسی، آفرینش انسان را میسر میکند.
در این موضوع شواهد متعددی در ادیان مختلف و آیینهای فرهنگی دیده میشود که چنین آیینهایی یک پایة مشترک دارند و آن، تلاش برای نوزایی و تولد مجدد انسانی، به صورت نمادین است.
در چنین آیینهایی همواره سخن از انسان برجسته و منتخبی است که علمدار و پیشتاز این این نوزایی است و قهرمانی است که راه را برای دیگر اتباع و شیعیان، نشانهگذاری و راهنمایی کرده و همچون چراغ هدایتی است که تاریکیهای جهان تو در توی انسانی را، رمز گشایی کرده و رسیدن به ساحل نجات و جاودانگی را نمایان میسازد.
قهرمان عاشورا، یعنی حضرت امام حسین(ع) نیز همین نقش حیاتی در نجات و بازسازی دین رسولالله را بر عهده دارد؛ قهرمانی که با فداکاری و رضایت به قربانی شدن، حیات انسان و انسانیت دین خاتم را بیمه نموده است.
آیینهای نوزایی شیعی همهساله در اول محرم این فداکاری را یادرآوری نموده و تلاش بر کربلایی کردن و نو کردن انسان و جهان دارند.
امید که بهرة همه ما از این آیینها، صرفا اشک و آه نبوده و با پیغام عاشورا، همنوا شویم.
مشاهده کامل فیلم👇
https://aparat.com/v/B6ils
عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن(ع) میرسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده است. نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافته است. حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.
🌻ولادت با سعادت حضرتعبدالعظیم (علیه السلام) در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدس مدینه واقع شده و ایشان فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امامحسنمجتبی(علیه السلام) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد.
🌻#حضرت_عبدالعظیم(علیه السلام) در مدّت ۷۹ سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امامموسیکاظم(علیه السلام)، امامرضا(علیه السلام)، اماممحمّدتقی(علیه السلام) و مامهادی(علیه السلام)مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
🌻منزلت حضرتعبدالعظیم(علیه السلام) به حدی است که امامهادی(علیه السلام) به یکی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم(علیه السلام) را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امامحسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است»
در مورد زندگانی حضرت عبدالعظیمحسنی (علیه السلام)چند نکته برجسته وجود دارد که در مجموعه های تاریخی و حدیثی ما مطرح شده است:
🌸نخست خاندان ایشان است چراکه ایشان در مدینه و خانواده ای برجسته متولد شدند و پدران و اجدادشان و مادرشان همگی از شخصیت های برجسته بودند و پدران ایشان با چهار واسطه به امامحسنمجتبی (علیه السلام) می رسند،
🌸همچنین، ایشان محیط تربیتی خاصی را تجربه کردند که روی شخصیتشان تاثیر خاص بر جای گذاشته است.
🌸علاوه بر این، بنابر تصریح تاریخ شرایط زندگانی ایشان سخت بوده است چراکه در آن زمان یعنی از سال ۱۷۳ که متولد شدند مقارن است با دوران هارون الرشید و بعد خلفای مستبد عباسی را تجربه کردند و از این رو سختی و خفقان بسیار ایشان را مجبور به مهاجرت به ری کرد.
🌱آیت الله صافی گلپایگانی شرح حدیث کتابی درباره عرضه دین عبدالعظیمحسنی (علیه السلام) را نوشته و بیان کرده اند که عرضه دین بر ائمه معصوم (علیهم السلام) سابقه داشته است و روایاتی داریم در کتب شیخ طوسی و شیخ صدوق و رجال کشّی که از محدثان و همراهان ائمه معصوم که دین خود را بر امام عرضه کرده اند، نام می برند.
🌱همچنین، در کافی داریم که شیعیان علم خود را به محضر امامباقر (علیه السلام)عرضه می کردند.
🌱عبدالعظیمحسنی (علیه السلام)باورهای خود را به محضر امام معصوم (علیهم السلام) عرضه می کند، در کتابی با نام «مسند حضرت عبدالعظیمحسنی (علیه السلام)» نوشته عزیزالله عطاردی ۱۱۸ حدیث از سوی سیدالکریم بیان شده و مهمترین آن همین عرضه دین به محضر امامهادی (علیه السلام) است که در حدیث ۸۳ این کتاب بیان می شود.
💠امام حسن عسکری علیه السلام
🔸و اَللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ اَلْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ
🔹بهخدا سوگند او (امام زمان عجلالله تعالی فرجه) آنچنان غیبتى خواهد داشت كه در آن هیچكس از هلاكت رهایى نمىیابد، مگر کسانی که خداوند آنها را بر اعتقاد به امامت وی ثابت قدم نگه دارد و به دعا برای تعجیل فرج توفیقشان دهد.
📗كمال الدين ج2 ص384