هدایت شده از خبرگزاری بسیج استان مرکزی
✖️تصویری از آنچه که در کفن #حاج_قاسم با او دفن میشود
🔺عبای رهبرمعظم انقلاب
🔺انگشتری که حاج قاسم با آن نماز شب میخواند
🔺تربت کربلا و امضای چند شاهد مبنی بر اینکه حاج قاسم انسان خوبی بوده از جمله رهبرمعظم انقلاب، سید حسن نصرالله، عماد مغنیه
👇👇👇
@basijnewsmarkazi
مسئولین
یک نسخه ازاین عکس را قاب بگیرند
و در دفتر کارشان نصب کنند
تا #یادشان نرود
چه بدهی کمر شکنی به این #ملت و #شهدا دارند.
@fadaiyanvelayat
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸🎥کلیپ/ 🔴⚫️مراسم اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در مصلی بیت المقدس اراک
(۹۹/۱۰/۱۴)
✅معاونت فاوا و فضای مجاری پایگاه بیت المقدس✅
@fadaiyanvelayat
💠🍁
🍁
❇️ مردم سالاری دینی(16)
💠پیامد بیش از چهار دهه مردم سالاری دینی
🔸🌺🔹
🔻یکی از دستاوردهای پر افتخار و ماندگار بیش از چهل سال حیات نظام سیاسی جمهوری اسلامی، تحقق «#مردمسالاری» است.
🔹در چهل سال گذشته، تقریباً در هر یک یا دو سال انتخابات در ایران برگزار شده است که ثمره آن هم روی کار آمدن دولتهایی با گرایشهای مختلف سیاسی در چهار دهه اخیر بوده است.
🔸از دیدگاه تاریخ و مطالعات جامعه شناسی سیاسی؛ موثرترین عامل عدم توسعه سیاسی در ایران طی قرن گذشته، تمرکز بیش از اندازه قدرت در نهاد حکومت و کمرنگ شدن نقش احزاب و سازمانهای مردم نهاد به عنوان نهادهای توزیع کننده قدرت در جامعه بود.
🔹گذشته سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب نشان میدهد ساختار قدرت سیاسی ایران در برهههای فراوان تاریخی چنان در قوم و قبیلهای نهادینه شد و از پدر به پسر رسید که مردم اعتماد خود را به آن از دست دادند.
🔸پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوران تازهای از مشارکت سیاسی با تکیه بر نقش مردم آغاز شد که برگزاری رفراندوم انتخاب نظام جمهوری اسلامی نخستین تجربه در این فرآیند نظامسازی مردمسالاری بود.
💠محصول نهایی نظریه مردمسالاری دینی
🔹بطور خلاصه میتوان «حق همگان برای شرکت در تصمیمگیری در مورد امور همگانی جامعه» را محصول نهایی نظریه مردم سالاری دانست. این حق شامل تصمیمگیری در «#اصل_انتخاب» و تشکیل یک نوع خاص از نظام سیاسی و «اعطای مشروعیت و قدرت به آن»، «وضع قوانین و مقررات دلخواه» و همچنین «انتخاب حاکمان و مجریان» می شود.
🔸براین اساس نظریۀ نقش گسترده و عمومی مردم در انتخاب رهبر جامعۀ اسلامی، مورد توجه جدّی حضرت امام (ره) بوده و در موارد متعدّدی بر آن تأکید و تصریح کردهاند.
🔺این اصول و ارزش در جامعه اسلامی نشان می دهند، اسلامی بودن جمهوری در ایران منطبق بر آرمانهای عدالتخواهانه و باور اصل توسعه بر مبنای رای و نظرهمه آحاد ملت ایران است که نشاندهنده جاری بودن ارزشهای اسلامی در حاکمیت است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
💠🍁
🍁
✅یادداشت روز
💢 چه کسانی محاسبات غلط به آمریکا میدهند؟
✍️ فرهاد مهدوی
🔸🌹🔹
🔻«گاهی اوقات به رسانههای داخلی میگویم اینقدر آمریکاشناس نباشید، چون آنها ایرانشناس نیستند. وقتی درباره قوانین مجلس ما صحبت میکنند، فکر میکنند قوانین مجلس ما قوانین مدرسه است. مثلاً امروز صادر میشود و فردا میشود اجرا نکرد، ولی زمانی درباره قوانین خود صحبت میکنند، انگار وحی منزل است»؛ این جمله زیبا از خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه است که بهطور مستقیم اشاره به این دارد که سیستم محاسباتی دشمن در مورد ملت و دولت ایران تحلیل درستی نیست.
💠گزارههای خبری:
🔸1- مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بارها تأکید کردهاند که دشمن دچار خطای محاسباتی است و بر اساس این خطاها تصمیمهای غلط اتخاذ میکند. ایشان در سال ۱۳۹۰ در جمع نمایندگان خبرگان رهبری فرمودند: «وقتی محاسبات انسان بر مبنای توهّم بود، پیداست که در برنامهریزیای که بر اساس این محاسبات انجام میدهد، شکست خواهد خورد».
🔹 2- دشمن فکر میکرد که با به شهادت رساندن حاج قاسم، مسیر مقاومت متوقف میشود، اما پس از یک سال، تیری کوویل، پژوهشگر مرکز تحقیقات فرانسه برای مطالعات بینالمللی و استراتژیک، در مصاحبه با یورونیوز گفت: «من فکر میکنم شبکه منطقهای که نیروهای قدس در شکلگیری آن نقش داشتهاند امروز مهمترین جنبه سیاستهای منطقهای ایران است». این پژوهشگر فرانسوی تأکید کرد: «من هیچ تغییری در سیاستهای ایران در منطقه نمیبینم. ایران همچنان بازیگر شماره یک در تحولات سوریه است».
🔸 3- آمریکا به دنبال انفعال ایران بود؛ اما اکنون خودشان دچار سردرگمی هستند که چگونه ایران را به کرنش وادار کنند. در این زمینه نیویورکتایمز مینویسد: «برخی تحلیلگران از خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه خلیجفارس استقبال کردهاند، اما از سوی دیگر منتقدان این تصمیم را حامل پیامی نادرست میدانند. ازنظر منتقدان، خروج ناو نیمیتز مثال دیگری است برای بیتجربگی و سردرگمی در تصمیمگیری در رأس وزارت دفاع آمریکا؛ روندی که به باور منتقدان از ماه نوامبر، زمانی که دونالد ترامپ، مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین و چندین مشاور ارشد او را کنار گذاشت و این وزارتخانه را به میلر و وفاداران به خود سپرد، آغاز شده است».
🔺نکته پایانی: با توجه به اینکه دشمن اطلاعات اندکی از روحیه و قدرت انقلاب اسلامی دارد، برخی از مسئولان باید مراقب باشند که در زمین آمریکا بازی نکنند و پازل آمریکا را با خواهشهای کودکانه برای مذاکره پر نکنند، اگر در درون کشور نگاه درونزا و تکیه بر امکانات داخلی وجود داشته باشد، نهتنها دشمن جرئت دست زدن به اقدامات خطرناک را نخواهد داشت، بلکه امکان عملی کردن تحریم و تهدید را هم نمییابد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
#نفوذ
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
💠🍁
🍁
🔴 #گام_اول | چند نکته مهم پیرامون آغاز غنیسازی ۲۰ درصد اورانیوم
🔻 #زمانـــه| ایران رسماً از آغاز غنیسازی ۲۰ درصد اورانیوم در کشور خبر داد. این اقدام ایران که در راستای اجرای قانون مصوب اخیر مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، بلافاصله با واکنش غربیها مواجه شد و «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپا چنین اقدامی را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب میکند!
🔹این در حالی است که این اقدام واکنشی طبیعی و قانونی به رفتارهای غیرقانونی آمریکا و بدعهدی اروپاییها بوده و مطابق بند ۳۶ برجام صورت پذیرفته است. به نظر میرسد خویشتنداری ایران، طرف آمریکایی ـ اروپایی را در مورد اراده تهران برای استیفای حقوق خود دچار برداشت غلط نموده است. اروپا و آمریکا باید متوجه این واقعیت باشند که طرف بدهکار ماجرا آنها هستند و استفاده از زبان زور و تهدید فقط انگیزه ایران برای سرعت بخشیدن به این روند را تقویت میکند.
🔹ایران بارها اعلام کرده مجموعه اقداماتی که در قالب گامهای پنجگانه کاهش تعهدات هستهای انجام داده برگشتپذیر است اما شرط آن لغو کامل همه تحریمها اعم از هستهای و غیر هستهای و ایجاد وضعیتی متناسب با روح برجام است.
🔹در چنین شرایطی که هیچیک از تعهدات طرف مقابل انجام نشده و از برجام جز پوستهای باقی نمانده، طبیعی است که ایران چنانچه در قانون اخیر مجلس هم بدان به عنوان یک الزام قانونی و غیر قابل اجتناب تاکید و تصریح شده، به هیچ وجه مسیر فرصتسوز کنونی را ادامه نخواهد داد.
🔹از سویی؛ باید توجه داشت که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ و طیف افراطی حاکم بر کاخ سفید به دلیل حرکت بر مدار قلدری و زورگویی، عملا به ضد خود تبدیل شد و به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسید، به گونهای که نه تنها در نهایت ترامپ را از صحنه سیاسی آمریکا توسط رأی مردم حذف کرد بلکه جمهوری اسلامی ایران با فعالسازی ظرفیتهای جدید تولیدی، علمی، پژوهشی، هستهای و دفاعی قویتر از گذشته شد.
【 #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند】
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻اگر #تحلیل_راهبردے میخوانید
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #سروش
کتاب «از چیزی نمیترسیدم» منتشر شد؛
یادداشت رهبر انقلاب پیش از مطالعه کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی
حضرت آیتالله خامنه ای درباره کتاب زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی و پیش از مطالعه آن یادداشتی مرقوم کردند. متن یادداشت حضرت آیتالله خامنهای بدین شرح است:
بسمهتعالی
هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشمنواز و دلنواز است.
یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفهئی داریم.کتاب حاضر را هنوز نخواندهام اما ظاهراً میتواند گامی در این راه باشد.
رزقناالله ما رزقه من فضله
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۱۰/۷
صبح صادق983.pdf
2.14M
هفته نامه صبح صادق شماره 983 #ایستاده در برابر#فتنه و تحریف #واکسن ایرانی #امنیت هرینه دارد #نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
https://eitaa.com/esfandan1
🆔
23.pdf
236.6K
🌠🍁
🍁
💢#یادداشت
🌐نسخه pdf
✅موضوع: اصول نظری و عملی سیاست در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی
✍️علی یاسمی
🔸🌹🔹
🔻ولایت، عقلانیت و مقاومت؛ سه عنصر بنیادی مکتب سیاسی حاج قاسم
🔹اعتقاد راسخ به عدم جدایی دین از سیاست
🔺در نگاه حاج قاسم خدمت به خلق خدا، عبادت خواهد بود
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#ولایت
#سردار_دلها
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🌠🍁
🍁
بیانیهنویسی پشت نقاب فتنهگران.doc
478.2K
بیانیهنویسی پشت نقاب فتنهگران/ آیا وظایف «آمدنیوز» به تاجزاده تفویض شده است؟
تأمّلی در مفاهیمِ پیامِ رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله مصباح یزدی؛
حکیمِ مجاهد و انقلابی
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (۹۹/۱۰/۱۳) فرمودند: «ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود» پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای بررسی مفاهیم این پیام، یادداشتی از آقای دکترمهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif رحلت آیتالله محمّدتقی مصباحیزدی، هرگز حادثهی عادی و کوچکی نبود؛ ایشان یکی از قلّههای معرفتیِ اسلامِ معاصر و انقلاب اسلامی بود که در طول دهههای گذشته، اغلب، نقشهای تعیینکنندهای را برعهده داشته و حضورش در صحنهها و عرصههای مختلفِ فکری و سیاسی، اثرگذار و ماندگار بوده است و هرچه که زمان میگذشته و به دو دههی اخیر نزدیک و نزدیکتر میشدیم، این خصوصیّت نیز افزایش و شدّت مییافته است؛ بهگونهای که در دو دههی اخیر، بدون شک وجودِ وی در هر پهنهای از کنشگریِ معرفتی و سیاسی، چنان نقطهی عطف بوده است. ازاینرو، ایشان همواره جبههی متراکمی از منتقدان و مخالفان و دشمنان را نیز پیشِ روی خود داشته است و گفتوگو دربارهی اندیشه و عمل ایشان، بحثبرانگیز و محل نزاع بوده است.
تمرکز و تجمعِ این حجم از حسّاسیّت دربارهی وی، موجب گردید که ذهنها و چشمها در انتظار مشاهدهی واکنش آیتالله خامنهای نسبت به رحلت ایشان باشند تا دریابند که آیتالله خامنهای دربارهی این «شخصیّت کلیدی و بسیار مهمّ» ازیکسو و برخوردار از «دوستان و دشمنانِ سرسخت» ازسویدیگر، چگونه موضعگیری خواهد کرد و در پیام خویش، به چه مضمونها و جهتهایی اشاره خواهد نمود. سرانجام، همچنان که انتظار میرفت، آیتالله خامنهای در پیام خویش و در قالب واژهها و عبارتهای کوتاه، امّا بسیار «دقیق» و «انتخابشده» و «پُرمغز»، فشردهی نظر خود را بیان کرد.
در این یادداشت، به فهم و تحلیلِ آن دسته از کلمهها و تعابیری در این متن میپردازیم که بیشتر، «تعیینکننده» و «روشنگر» هستند و به نقاط «مسئلهخیز» و «چالشبرانگیز» دلالت دارند. هر چند نگارنده کوشیده است که به قواعدِ منطقیِ فهمِ واقعبینانه و متنمحور، پایبند باشد و سوگیریهای مثبت و منفیِ خویش را در پرانتز قرار دهد و به حاشیه براند، امّا بااینحال، مدّعیِ آن نیست که برداشت و تفسیرش، نهایی و قطعی است و خدشهای به آن وارد نیست.
* «حکیم»؛ جمعِ میانِ کمالاتِ نظری و عملی
آیتالله خامنهای در این پیام، از آیتالله مصباحیزدی بهعنوانِ «حکیم» یاد کرده است؛ اصطلاحی که بسیار فاخر و پُرمضمون و عالی است و ایشان دربارهی کمتر شخصیّتی، آن را بهکار برده است. بهطور خاص، ایشان در آنجا که میخواهد به فضایلِ بسیار اختصاصی و برجستهی امام خمینی رحمهاللهعلیه اشاره کند، او را «حکیم بهمعنیِ واقعیِ کلمه» میخواند و در قالب این اصطلاح، تجلیل از وی را به نهایت میرساند؛ امّا «حکمت» چیست و «حکیم» کیست؟ حکیم، کسی است که جامعِ فضایلِ «نظری» و «عملی» است؛ یعنی چه از لحاظ «معرفت» و «نظر» و چه از لحاظ «کردار» و «کنش»، قلّهنشین و متعالی است و به این واسطه، او میانِ این دو دسته از کمالات و درجاتِ عالی، «اتّحاد» و «یکپارچگی» برقرار کرده است. معرفت حکیم، سطحی و طوطیوار نیست و او دانستهها و معارفش، تنها بر صحنهی ذهنش نقش نبسته است، بلکه ضمیر و عمیق جانش را وضعی تازه بخشیده و در «منِ» او، رسوب کرده است. معرفت او، معرفت «ناب» و «خالص» است و او با «سرچشمههای حقیقت»، ارتباط مستقیم و عمیق برقرار کرده و حقایق هستی را در آغوش خویش کشیده است.
15.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 انتشار برای اولین بار
📹 بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره جناح چپ در اوج فتنه ۸۸
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
🌠🍁
🍁
💠پیام فرمانده کل سپاه به #سردار_قاآنی
❇️اخلاص و قدرت تفکر شما نیروی قدس سپاه را در طراز جدیدی از جهاد عظیم علیه سلطه قرار داد.
💯انشاءالله رزمندگان #بدون_مرز سپاه قدس تحت فرماندهی شما تاریخ استکبار را به پایان نزدیک خواهد کرد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
🌠🍁
🍁
🌀#طرحهای_گرافیکی/« فقط برای خدا »
♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی #سپهبدشهیدحاجقاسمسلیمانی
🔸🖤🔹
🌺 وقتی جنگ به قسمت شهری کشیده شد، برخی به ناچار وارد منازل مردم شدند.
ایستاد به سخنرانی برای نیروها:« اگر به شهر شما حمله شود، دوست دارید وارد خانهتان شوند؟ خیلی باید مراقبت کنید از# حقالناس؛ حتی اگر وسیله ای به اشتباه جابجا شده، بگذارید سرجایش. خدا از شما امتحان می گیرد، از امتحان سربلند بیرون بیایید.»
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
#مرد_میدان
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
🌠🍁
🍁
✅#عکس_نوشت
💢موضوع: پیامد بیش از چهار دهه مردم سالاری دینی
🔸🌺🔹
🔻از دستاوردهای پر افتخار و ماندگار نظام سیاسی جمهوری اسلامی، تحقق «#مردمسالاری» است.
🔺اسلامی بودن جمهوری در ایران منطبق بر آرمانهای عدالتخواهانه است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🆔https://eitaa.com/goftemansazan
🍁
🌠🍁
🔸سالروز حماسه دانشجویان شهید در هویزه
خوزستان- راهیان نور-امروز ۱۶ دی ماه سالگرد شهادت شهدای هویزه است.برابر گزارش سپاه، ۱۴۰ تن از نیروهای انقلابی که شماری از آنها دانشجویان پیرو خط امام بودند به شهادت رسیدند.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
https://eitaa.com/esfandan1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁
🍁
💢#موشنگرافیک
🌐موضوع: چرا #دولت_اسلامی هنوز در کشور ما شکل نگرفته است !؟
🔸🌺🔹
✅نظریه پردازی و تولید فکر
🌀مرادمان از دولت اسلامی چیست؟
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
#معیار_غدیر
🌠🍁
🍁
✅#عکس_نوشت
💢موضوع: بماند برای ثبت در تاریخ
🔸🌺🔹
💢 این روزها که آیتالله مصباحیزدی دار فانی را وداع گفتند، تصویری از ایشان در سطح شهرها و خصوصاً تهران و قم و اصفهان مشاهده نمیشود یا کمتر دیده میشود.
♻️اشکالی ندارد همان یک «اللهم انا لانعلم منه الا خیرا» که آقا سه بار خواندند برای آقای مصباح کافی است.
❌اینکه چرا اقداماتی برای تکریم علامه مصباح صورت نمیگیرد مایه تاسف است.
💯نه استاد مصباحیزدی عزیز در قید و بند برجستهسازیها بودند و نه مردم مومن و باهوش ایران به این مسائل اهمیت میدهند.
#عمار_انقلاب
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🆔@goftemansazan
🍁
🌠🍁
15.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 انتشار برای اولین بار
📹 بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره جناح چپ در اوج فتنه ۸۸
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
https://eitaa.com/esfandan1
پس حکیم، عالِم است، امّا علم او، به پارهای از وجود او تبدیل شده و هویّتِ بنیادینِ وی را ساخته است. همچنین وجود حکیم در معرفت، خلاصه و منحصر نشده است، بلکه حکیم از درون و باطن، پافراتر نهاده و تجلیّات و ظهوراتِ بیرونیاش نیز، متناسب و همگون با وضع قلبی و نهانیاش شکل گرفته است. عمل او، هم «توحیدی» و «مؤمنانه» است، هم «عاقلانه» و «دوراندیشانه». آنچه را که دیگران در آیینه نمیبینند، او در خشت خام میبیند؛ «عاقبتاندیش» و «فرجامنگر» است؛ فریب ظواهر را نمیخورد و شیفتهی گفتههای خام نمیشود؛ از «سطوح» و «پوستهها» فراتر میرود و «لایههای پنهان» را درمییابد؛ سنجشها و محاسبههایش، مبتنی بر حقایق و مصالحی هستند که اغلب از دیدهی دیگران، پنهان هستند و چشمهای نزدیکبین و عقلهای کوتاهاندیش، آنها را نمیفهمند و نمییابند. حکیم در معارف و تفکّر اسلامی، چنین منزلت و مکانتی دارد.
* «مجاهد»؛ ایستادن در معرکه نزاعِ تاریخی
کسی که «نشسته» است و «نظارهگرِ» رویدادها هست و به «متن خطر» نمیزند و در «دامنهی آتشفشان» خانه نمیکند، مجاهد نیست. مجاهد، از دور، دستی بر آتش ندارد، بلکه آتش را دربرمیگیرد و میسوزد تا روشنی بپراکند. مجاهد، میایستد و «نشستن» و «اهمال» و «انفعال» را ننگ میداند و اجازه نمیدهد که مصلحتاندیشیهای خودخواهانه و منفعتطلبانه، در دلش جای گیرند و او را از صحنهی «قیام» و «اعتراض» و «مبارزه» به عقب برانند. مجاهد، صحنهی بازی را صحنهی «جنگ نرم» میداند؛ «دشمن» و «دشمنیها»یش را میبیند و خود را مکلّف به «ایستادن» و «نبرد» میداند؛ از «خطّ مقدّم»، عقب نمینشیند و «عافیت» و «رفاه» و «راحتی» را بر «مبارزه» و «حرکت» و «جنبش» ترجیح نمیدهد. مجاهد میداند که تاریخ، عرصهی «نزاع میانِ حقّ و باطل» است و «بیطرفی» و «کنارهگیری» و «صلح کلّبودن»، معنای موجّهی ندارد و میداند که اگر «حدّ وسط» را برگزیند و با این و آن بسازد و از درِ «مماشات» و «مداهنه» وارد شود و به روی همه لبخند بزند، جهاد و مجاهدت، رنگ خواهد باخت و حیات و وجودش، گرفتارِ مردابِ عادات و روزمرّگیها خواهد شد.
آیتالله مصباحیزدی، «دشمن» را میدید و وضع فکری و سیاسی را همچون صحنهی «نبرد»، تصویر میکرد. طریق «عافیتطلبی» و «راحتگزینی» را در پیش نگرفته بود؛ به «تهاجم فرهنگی» باور داشت و میدانست که دشمن، اگر از در بیرون رانده شود، از پنجره وارد خواهد شد؛ میدانست که «دشمن»، یک واقعیّت است، نه شعار سیاسی؛ باور داشت که «توطئه»، توهم و خیال نیست؛ معتقد بود که انقلاب در اقیانوسی از تلاطم و تنش قرارگرفته و اگر «فداکاری» و «مجاهدت» نیروهای انقلابی در میان نباشد، حوادث، سمتوسوی دیگری خواهند یافت؛ و آشکارا میدید که دشمن، امتداد و دنبالهی درونی نیز پیدا کرده و کسانی از نیروهای رسمی و غیررسمی در داخل، همان میکنند که دشمن میخواهد. ازاینجهت، بیوقفه در تلاش بود و از هر فرصتی برای دفاع از خطّ اصیلِ انقلاب و بنیانهای فکری و اعتقادیِ آن استفاده میکرد:
آنکه عاقل بود، عزمِ راه کرد
عزمِ راهِ مشکلِ ناخواه کرد (۱)
* «متفکّرِ برجسته»؛ کاربستِ قوّه عاقله در ساحتِ معرفت
شأن «عالِم» با شأن «متفکّر»، تفاوت دارد و هر عالِمی، متفکّر نیست. متفکّر، «خلّاق» و «مولّد» است و بر اساس «اندیشیدن» و «ساختنوپرداختن»، میافزاید و ابداع میکند و به نتیجههای مستقل دست مییابد. متفکّر، کسی است که «قوّهی عاقله»ی خویش را بهکار میاندازد و به «قوّه حافظه»، بسنده نمیکند و گرفتارِ توقف در «نقل» و «گردآوری» و «تدوین» و «تکرار» و «ترجمه» نمیشود. متفکّر، اهل «اندیشهورزیِ مستقل» است و قدرتِ «امتدادبخشیدن» و «استنتاج» و «بسط» دارد. آیتالله مصباح، اینگونه بود؛ میتوانست آنچه را که آموخته بود را به دستمایهی «اندیشهورزی» تبدیل کند و بر مبنای معلوماتِ خویش، پرده از مجهولات بردارد و بر علم و معرفت بیفزاید. چشمهی معارف او، هیچگاه خشک نمیشد، چون از جانش برمیخاست و حاصل «تفکّرِ نوآورانه و پیشروانه»اش بود و نه محدود به «معلومات رسمی و کلیشهای»اش. پس بهراستی باید دربارهی شأنِ فکری و معرفتیِ آیتالله مصباح گفت:
علمِ او از جانِ او جوشد مدام
پیشِ او، نه مستعار آمد، نه وام (۲)
آیتالله مصباح، نهفقط صراطِ حقّ را انتخاب کرد، بلکه از خویش «مراقبه» کرد و تا پایانِ حیاتِ خویش، از راستای آن خارج نگردید و این بهمعنیِ «استقامت در صراطِ مستقیم» است؛ عاقبت، با «استقامت» رقم میخورد نه «انتخابهای ابتداییِ خوب». زندگیِ انسان، آمیخته با چالشها و بحرانهایی است که چهبسا در یکی از آنها، انسان «مردود» شود و اندوختهها و دستاوردهای خود را به باد دهد. بهراستی، ما با یک «شخصیّتِ یکپارچه» روبهرو هستیم که در کارنامهی خویش، در یک «جادّهی مشخّص» قرار داشته و قدمی، به اینسو و آنسو کشیده نشده و در عمل و نظر، جز در چهارچوب سلسلهای از «اصول و بنیانهای دینی»، حرکت نکرده است. این اندازه استواری و استحکام، مثالزدنی و ستودنی است:
کاه باشد کو به هر بادی جهد
کوه، کی مَر باد را وزنی نهد؟! (۳)
* «حضورِ انقلابی در همه میدانهای لازم»؛ سیاستورزیِ مؤمنانه و متعهدانه
آیتالله خامنهای تصریح میکند که یکی از خدماتِ کمنظیرِ آیتالله مصباح، «حضورِ انقلابی» در همهی میدانهایی که احساسِ نیاز به حضورِ ایشان میشد، بوده است. باز هم لفظِ حسّاسِ «انقلاب» و «انقلابی» که آیتالله خامنهای دههی اخیر، چه بسیار بر آن تأکید و اصرار ورزیده و ارزشِ وصفناپذیر برای آن قائل شده است. نسبتدادنِ فضیلتِ «انقلابیبودن» و «حضورِ انقلابیداشتن»، مهمّترین فضیلتی است که در این پیام به چشم میخورد؛ آن هم نهفقط حضورِ انقلابی در «برخی» از میدانها، بلکه حضورِ انقلابی در «همه»ی میدانهایی که شایسته بود ایشان در آنها پا بنهد و کنشگری کند.
بهعبارت دیگر، سخن آیتالله خامنهای این است که در هر پهنه و عرصهای من انتظار داشتم آیتالله مصباح، حضورِ انقلابی داشته باشد و از منظر و موضعِ انقلابی، اظهارِ وجود کند و اثر و خبری از وی در میان باشد، بود. چه فضیلت و حُسنی از این بالاتر و مهمتر؟! و کدام وجدانِ منصف است که در برابرِ این «تمجیدِ مطلق و تمامعیار»، سرِ تعظیم و تکریم، فرود نیاورد؟! اگر آیتالله مصباح، هم انقلابی بوده و هم در همهی ساحتها و عرصههای بایسته حضورِ انقلابی داشته، پس او بهراستی، «مَثَلِ اعلاء» و «نمونهی عالیِ» انسانِ انقلابی بوده است.
این در حالی است که کسانی بهسببِ خیراندیشیِ سطحینگرانه یا غرضورزی، ایشان را بارها و بارها بهدلیلِ همین مواضع و رویکردهای انقلابی، ملامت و تخطئه کردند و «مصباحِ فیلسوف» را بر «مصباحِ انقلابی» ترجیح دادهاند؛ یعنی آیتالله مصباح باید در حوزه مشغولِ «درس و بحثِ» خویش باشد و «سیاست» و «عینیّت» و «انقلاب» و «انقلابیگری» را به حال خود وانهد و «منزلتِ معرفتی و علمیِ» خود را آلودهی به اینچنین مسئلهها و مناقشههایی نکند! از نظرِ آنها، آیتالله مصباح باید «بیطرف» و «بیجهت» و «خنثی» میبود و در برابرِ آنچه که بر «انقلاب» میگذشت و «تهدیدها» و «خطرها» و «چالشها»ی آن، خاموش مینشست و روشنگری نمیکرد. ریشهی «دشمنیها» و «کینهها» و «خباثتها» نسبت به ایشان نیز، چیزی جز این واقعیّت نیست که او، متفکّرِ «انتزاعیاندیش» و «کلّیگو» و «بیاعتنا به وضعِ انقلاب» نبود و «التقاط» و «انحراف» و «بازی با میراثِ معنویِ امام خمینی(ره)» را برنمیتابید و اجازه نمیداد کسانی در درون و بیرون ساختارِ رسمی، «انقلاب» را در کامِ «ایدئولوژیِ لیبرالیستی» فرو برند و از طریقِ استحاله و خُدعه، «انقلاب» را به «ضدّانقلاب» تبدیل کنند. صد افسوس که چه شخصیّتِ تاریخی و بزرگی از دست رفت و ما دچارِ چه خسارتِ بیجبران و تلخی شدیم:
ای دریغا! اشکِ من دریا بُدی
تا نثارِ دلبرِ زیبا بُدی (۴)
پانوشت:
۱) (مثنویِ معنوی، دفترِ چهارم، بیتِ ۲۲۰۶)
۲) (مثنویِ معنوی، دفترِ ششم، بیتِ ۱۱۴۹)
۳) (مثنویِ معنوی، دفترِ سوّم، بیتِ ۲۱۵)
۴) (مثنویِ معنوی، دفترِ اوّل، بیتِ ۱۷۱۴)
* «زبانِ گویا در اظهارِ حقّ»؛ تکیه بر ادبیّاتِ صریح و شفاف
نه همگان، حقّ را درمییابند و نه هرکه حقّ را دریافت، آن را بر «زبان» میآورد. «حقّیابی»، محتاجِ اندیشهورزی است و «حقّگویی»، محتاجِ بیانی شفاف و روشنگر. نسبتدادنِ خصوصیّتِ برخورداری از «زبانِ گویا در اظهار حقّ»، بدان معنی است که آیتالله مصباح، «مصلحتهای غیرواقعی و خودساخته» را حجاب و حائلِ حقایق قرار نمیداد و حقایق را قربانیِ «محاسبههای مادّی و اینجهانی» نمیکرد و به حقّ، ظلم و جفا روا نمیداشت. البتّه آنکه در اظهارِ حقّ، زبانِ گویا دارد، باید «هزینهها»ی آن را نیز بپردازد و «ملامتها» و «خصومتها» و «دروغبازیها» و «ترورِ شخصیّتها» را به جان بخرد. بیجهت نیست که اغلبِ زبانها، «گویایی» و «رسایی» در اظهار حقّ ندارند و «محافظهگرایی» و «دوپهلویی» را ترجیح میدهند. زبانِ گویا، «دشمنساز» است و «صفآرایی» و «مواجهه» را در پی دارد. پس آنان که اهل «عافیّت» و «مصلحت» هستند، یا زبان در کام فرومیبرند و حقّ را پنهان میدارند یا زبان به «صراحت» و «شفافیّت» نمیگشایند.
امّا آیتالله مصباح، زبانش در اظهار حقّ، «گویا» بود؛ «بلیغ» و «رسا» سخن میگفت؛ «در پرده» و «در لفافه»، اظهارنظر نمیکرد؛ حقِّ «حقّ» را تضییع نمیکرد و بر آن جفا روا نمیداشت؛ «صراحت و شفافیّتِ انقلابی» داشت و اجازه نمیداد که محاسبهها و سنجشهای منفعتخواهانه و دنیامدارانه، به پای زبانش زنجیر بزنند؛ از دشمن نمیهراسید و خُدعه و خیانت و ظلم غیرانقلابیهای ظاهرالصلاح، او را وادار به «نگفتن» و «فروخوردنِ» حقّ نمیکرد؛ و «دوپهلو» و «میانهروانه» و «سازشجویانه»، سخن نمیگفت. این خصوصیّت که آیتالله خامنهای از آن بهعنوان یک فضیلت و مزیّت یاد میکند، در دیدهی بسیاری، اینگونه نبود؛ از یاد نبردهایم که چه بسیار افرادی، «زبان» و «ادبیّات» آیتالله مصباح را برنمیتابیدند و ایشان را متهم به «تندروی» و «درشتگویی» و «خشونت» میکردند.
چیزی که آیتالله خامنهای از آن با عنوانِ «زبانِ گویا» یاد میکند، در نظر بسیاری، «زبانِ ناصواب» و «ادبیّاتِ ناپیراسته»ای بود که به صلاح نبود. حتّی برخی از این افراد، نه «حقبودنِ» سخنِ آیتالله مصباح را انکار میکردند و نه مخالفِ «اظهارِ» آن بودند، بلکه «زبانِ» وی را برنمیتابیدند و آن را ناروا و نابهجا میدانستند، امّا آیتالله خامنهای این امر را یک خصوصیّتِ مطلوب و درخورِ ستایش میشمارد و به آن اشاره میکند. این شکاف و تفاوت، سخت غمانگیز و مایهی تأسّف است؛ چراکه سببسازِ ترورِ شخصیّتِ آیتالله مصباح شد و جامعه را تاحدودی در مقامِ بهرهگیریِ معرفتی از ایشان، محروم کرد. آنچه را که فضیلتِ وی بود، بهنام رذیلت فروختند و با عوامفریبی، مجالِ بهرهمندیهای حداکثریِ مردم را از این متفکّرِ الهی و گرانسنگ، ستاندند.
* «استقامت در صراطِ مستقیم»؛ کامیابی در آزمونهای مستمر
پانهادن در «صراطِ مستقیم»، از یک شروعِ خوب و قدسی جان میگیرد، امّا این «آغاز»، همواره «تداوم» نمییابد و بسیارند کسانی که در تداومِ راه، دچارِ «آفت» و «ابتلاء» میشوند و از راهِ رفته، بازمیگردند، بلکه برخی حتّی در لحظههای پایانیِ رسیدن به سرمنزلِ مقصود، ناگهان پشیمان میشوند و تغییر میکنند. این همه، از اهمّیّتِ «استقامت» و «پایداری» حکایت میکند؛ هر اندازه که درپیشگرفتنِ طریقِ حقّ، مهمّ است، «تداومِ» آن نیز مهمّ است و نباید تصوّر کرد که «به راهآمدن» و «در مسیرِ حقّ قرارگرفتن»، تمامِ آنچه که بر عهدهی ما است را در برمیگیرد. «ثباتقدم» و «عقبنشینینکردن» و «صبر»، لازمهی گامنهادن در مسیرِ حقّ است، در غیرِ این صورت، «گردنههای خطرناک» و «پرتگاههای مهلک»، حتّی انسانهای بزرگ را به «سقوط» میکشاند. تاریخ، سرشار است از سرگذشتِ کسانیکه جبههی حقّ را برگزیدند و رشادتها و جوانمردیها کردند و هزینهها پرداختند، امّا در یکی از امتحانها و آزمونهای این جادّهی دشوار، گرفتارِ «شکست» و «ناکامی» شدند و «باطل» را برگزیدند و بر تمامِ گذشتهی درخشانِ خویش، خطّ بطلان کشیدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁
🍁
💠 #صرفا_جهت_اطلاع
🔸🌺🔹
❌نیروهای نظامی ایران چقدر از بودجه کشور را هزینه می کنند⁉️⁉️
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
#پایگاه_الغدیری_ها
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
▪️السلام علیک يا فاطمة الزهراء(س)
💢 مراسم بزرگداشت #حکیم_مجاهد، #عمار_انقلاب، #علامه_مصباح_یزدی
✅ سخنران: آیت الله #محسن_اراکی
🔹 با رعايت دستورالعمل هاى بهداشتى
🔸زمان: چهارشنبه، ۱۷ دی ازنماز مغرب
🔸مكان: مسجد الزهراء (س)
🔻همراه با گرامیداشت شهیدان: #فخری_زاده
#حاج_قاسم_سلیمانی
#ابومهدی_المهندس
مرحوم #آیت_الله_یزدی
💠مسجد الزهراء (س)
🔰دانش آموختگان طرح ولایت استان مرکزی
⚠️ شوخی با نامحرم
قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ»
🌸 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمهای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی میشود.
(ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص198)
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
https://eitaa.com/esfandan1
💢 این کشور همیشه از کاخنشینها صدمه دیده است
آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا بشود و شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما شیطان باشد، آن روز است که ابرقدرتها میتوانند در ما تأثیر کنند و کشور ما را به تباهی بکشند. همیشه این کشور به واسطه این کاخنشینها تباهی داشته است.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج17؛ ص377
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن_اراک
#روشنگری
https://eitaa.com/esfandan1