💠《ادب و تادیب، و ساخت انسان طراز》، موضوعات مهمی هستند که در تعلیم و تربیت دینمحور میباید مورد توجه قرار گرفته و نقطهی عزیمت نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی برای نیل به تربیت طراز واقع شوند.
💠 استاد حسن عباسی علاوه بر 《طرح جامع ادب و اجوکیشن》در کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت، سالهای پیشین سخنرانیهایی در این محورها داشتهاند. ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حکیم انقلابی، استاد شهید مرتضی مطهری که به زیبایی، روز معلم نام گرفته است، شما عزیزان اندیشهجو و مخاطبین گرامی و فرهنگیان عزیز را دعوت به بازشنیدین و بازخوانی این جلسات میکنیم:
🔸انسان طراز در ادب اسلامی
▫️۱۷ آذر ۱۳۹۴
🎙 T.me/hasanabbasi_students/270
🔸انقلاب فرهنگی تا آتش به اختیار
▫️ ۳ دی ۱۳۹۷
🎙 Dr-abbasi.ir/17410
🔸 انسان طراز و کودک طراز
▫️ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
📝 Dr-abbasi.ir/7324
🔸 انسان طراز و کودک استراتژیست
▫️۱۱ مرداد ۱۳۹۲
🎙📹 Dr-abbasi.ir/5349
مرجع نشر سخنرانیهای استاد حسن عباسی
🌐 @Dr_abbasi
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
49.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|
✅ از نظریه《انسان، حیوان متمدن》 تا نظریه《انسان، حی متاله》
🔰 معلم، پایهریز تمدن است. اما آیا #فلسفه_حیات در غرب که آموزش و پرورش ما نیز بر آن پیریزی شده، برای ساخت تمدن نوین اسلامی تناسب دارد؟
✅ #حکمت_حیات برای تمدن نوین اسلامی چه شقوقی دارد؟
🔸بازنشر به مناسبت هفته گرامیداشت معلم🌷
🔸همراه با زیرنویس انگلیسی
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 طرح جامع ادب و اجوکیشن
🔸کرسی نظریهپردازی استاد حسن عباسی
🔸دانش دکترینولوژی
🔸علوم استراتژیک
🔸کلبه کرامت
👈 طرح را با کیفیت اصلی ملاحظه کنید
http://yaghin.org/dacisfiles/Document/1315-1315-V1.jpg
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 حلقهی گمشدهی «تعلیم و تربیت»، توجه به ظرفیتهای فطری و عبادی در پرورش انسان است.
✅ هدف از تعلیم و تربیت، ساختن انسان است؛ نجات از سرگشتگی و حیرانی، قدر یافتن چهار ساحت قدسی او برای مکلف شدن و آمادگی برای دریافت هدایت. این خمیرمایه و انسانی که میخواهیم تأدیب کنیم، ظرفیتهای دست نخورده و ناشناختهای در فطرت خود دارد که باید به حد اعلی برسد و شکوفا شود. آیا اجوکیشن غربی چنین ظرفیتی را با خود به همراه دارد؟
❇️ نظامِ آموزش و پرورشی که چنین افقی را مدنظر داشته باشد در «طرح جامع ادب و اجوکیشن» دیده شده است.
✴️ استاد حسن عباسی «طرح جامع ادب و اجوکیشن» را با خط مشی «حکمت حضور» در نگاه امام خمینی(ره) و مبتنی بر«فلسفه آموزش و پرورش» در نگاه امام خامنهای را سال ۸۷ پرداخته و طرحریزی کردند.
📚 برای مطالعهی طرح جامع ادب، میتوانید جلسات ۱۲۰ تا ۱۶۴ از سرفصل 《طرحریزی》 کلبه کرامت را ملاحظه کنید.
🌷گرامیداشت هفته معلم
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید|
✅ چرا بهترین، معتمدترین و باتقواترین جوانان کشورمان با بالاترین ضریب هوشی باید معلم مهدکودک و ابتدایی بشوند؟
🔘 سهلگیری ساخت انسان طراز از دوران پیشاتولد تا کودکی و نوجوانی، موجب شکلگیری جامعه پلیسی میشود.
❌چرا معادلهی غلطی که در جامعهسازی غرب رقم خورد را در جامعهسازی خود تکرار کردیم؟ وقتی انسان را از قبل از تولد خوب تربیت نمیکنند، پس برای کنترل او در دوران جوانی و میانسالی باید پلیس، قاضی، پزشک و ستادهای مختلف برای مبارزه با مواد مخدر و.. را بیشتر کند و در نتیجه جامعه هر روز پیچیدهتر بشود.
🔸به مناسبت پاسداشت هفته معلم🌷
📚 برشی از جلسه ۴۹ کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت که مرداد ماه ۸۶ برگزار شده است.
📹 جلسه ۴۹: سایت کلبه کرامت | آپارات | یوتیوب
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
💚 استراتژی برای کودک و نوجوان و پرورش انسان طراز
❇️ یک حکومت مردمسالار، باید بتواند نسل مدیران و رهبران آیندهساز خود را از دل مدارس و کودکستانها بپروراند. تصمیمگیران سی سال آینده، از هماکنون باید پرورش یابند و این مهم، ناظر به «نخبهپروری سیاسی» مورد نظر رهبر انقلاب است که تأکید بر آن داشتهاند.
🔸از میان همهی رشتههای علمی جهان، دانش استراتژی، تنها دانشیست که در اختیار عموم جوامع قرار نمیگیرد و کشورها آن را صرفاً برای عدهای خاص و محدود و اغلب تنها برای مردان در سطح تحصیلات تکمیلی ارائه میکنند. همانگونه که به همت #اندیشکده_یقین، و به معلمی #استاد_حسن_عباسی ارائه استراتژی به طور عمومی در طی بیست سال اخیر برای جوانان در کشور ما انجام شد؛ برای ساختنِ ایران آینده نیز نباید نخبگان جامعهمان محدود به گروهی خاص و در یک فضای بسته باشند، بلکه میباید شرایطی فراهم گردند تا همه کودکان و نونهالان جامعه با تفکر استراتژیک آشنا بشوند.
💬 امام خامنهای در راستای مطالباتی که برای تحول بنیادین در آموزش و پرورشی که پایهی آن را از فلسفه غرب میدانند، «اندیشهورزی» را بارها مورد تأکید داشتهاند:
▫️آموزش فکر کردن و استقلال رأی به کودک - ۱۳۷۸/۲/۱۵
▫️فلسفه برای کودکان - ۱۳۸۵/۲/۱۲ - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
▫️فکر محوری - ۱۳۸۷/۲/۱۲
▫️نقش معلم در پرورش دانشآموز فکور - ۱۳۸۹/۲/۱۵
▫️تمرکز بر عادت دادن کودک به فکر کردن در عین توجه به محتوا در فلسفه برای کودکان - ۱۳۹۱/۷/۲۰
▫️نگارش کتاب فلسفه برای کودکان/ روحیه سؤال کردن - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
▫️یاددادن تفکّر - ۱۳۹۳/۲/۱۷
🔸«فلسفه برای کودکان» قریب شصت سال قبل در غرب مطرح شده و از همین دریچه در ایران نیز طرح شده و تلاشهایی برای پیریزی آن در ایران طی سالهای اخیر انجام شده است. اما اشکال عمدهی این طرح در ایران، وارداتی بودن محتواهای مربوطه از فلسفه غرب بود.
❇️ طرح «استراتژی برای کودکان» با یکپارچه کردن سه حوزه مورد مطالبه رهبری معظم از آموزش و پرورش یعنی «تفکر محوری و نفی حافظهمحوری – پرورش انسان طراز – بالا بردن سواد رسانهای» آغاز شد. «استراتژی و دکترین»، نتیجه فلسفه است. یعنی فلسفه، پایهای است که خروجی و بروز آن در قالب دکترین و استراتژی خودش را نشان میدهد. موضوع «استراتژی برای کودکان»، پاسخی به مطالبه رهبر انقلاب بود. در این طرح، تلاش شد تا از فلسفه برای کودکان بیآغازیم و به عرصه تصمیمسازی برای کودکان برسانیم. «استراتژی برای کودکان» با ساده کردن مباحث فلسفی، حکمی، آیات و روایات کودک و نوجوان را به مرحلهای میرساند که با مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روز ملموس شده و استراتژیست، چازهسازی، چارهگذار، تصمیمساز پرورش یابد و قدرت تصمیمگیری او ارتقاء یابد.
🔰این طرح در ایران به عنوان نخستین کشوری که «استراتژی برای کودکان» را در عرصه آموزش و پرورش رسمی کشور وارد ساخت، از سال ۹۰ در مدارس تهران آغاز شد و به طور خودجوش به استانها و شهرستانها تسری پیدا کرد و هماکنون در چهار حوزه پیش میرود:
۱- خانواده
۲- مساجد
۳- کانونهای فرهنگی
۴- مدارس
💠 جهان آینده نیاز به انسانهای مسئولی دارد که از توان تصمیمسازی و تصمیمگیری بالایی برخوردار بوده و بتوانند در بزنگاهها تصمیمات اساسی بگیرند.
💠 جهان آینده نیاز به انسانهای مسئولی دارد که از توان تصمیمسازی و تصمیمگیری بالایی برخوردار بوده و بتوانند در بزنگاهها تصمیمات اساسی بگیرند.
💚 رویکردهای طرح «استراتژی برای کودک و نوجوان»، به این شرح میباشد:
🔸 رویکرد ولایتمدار
🔸 رویکرد آیتمدار
🔸 رویکرد نظاممدار
🔸 رویکرد وخامتمدار
🔸 رویکرد معرفتمدار
🔸 رویکرد محیطمدار
🔸 رویکرد محضرمدار
🔸 رویکرد قدرتمدار
🔸 رویکرد علممدار
🔸 رویکرد عرصهمدار
🔸 رویکرد رزقمدار
🔸 رویکرد تصمیممدار
🔸 رویکرد انسانمدار
🔸 رویکرد امنیتمدار
🔸 رویکرد استقامتمدار
🔸 رویکرد اجتماعمدار
✅ Strategistkids.ir
▫️ T.me/strategistkids
▫️ Aparat.com/strategistkids
🌷گرامیداشت هفته معلم
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
💔 آرزوهای بر باد رفته - ۲
♨️ #برد_برد ؟!
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
#اطلاعیه
◻️ چهارمین سالروز شهادت دریادار شهید
سردار حاج محمد ناظری را گرامی میداریم.
🔸سخنران: استاد حسن عباسی
🔹زمان: جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه - ساعت ۱۸
این برنامه بدون حضور مستمع و به صورت زنده در کلیه حسابهای رسمی اینستاگرام استاد حسن عباسی پخش خواهدشد.
instagram.com/hasanabbasi.ir
instagram.com/hasanabbasi_students3
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید|
«خوانش پیدایش بورس از کتاب خیزش پول فرگوسن»
📚 برشی از جلسه ۵۹۲ کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت که شهریور ماه ۹۴ تدریس شده است:
📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/405
▫️ @Qomar_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🌅 پشت صحنه ویژهبرنامه مجازی گرامیداشت چهارمین سالروز شهادت #پدر_علم_تاکتیک_ایران سردار شهید حاج محمد ناظری
🔸با سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
📍منزل شهید بزرگوار
🌷 فایل کامل سخنرانی در روزهای آینده منتشر خواهد شد. انشاءالله
📱 #لایو برنامه را با لمس نشانی زیر، ملاحظه کنید:
👉 instagram.com/hasanabbasi_students3
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید محمد ناظری
🗓 ۱۹ اردیبهشت ۹۹
📍 تهران، منزل شهید ناظری
📸 #گزارش_تصویری
📎 dr-abbasi.ir/18931
مرجع نشر سخنرانی های استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 «حاج سید مرتضی موسوی» معروف به #سید_قرقرهفروش شب جمعه گذشته در لحظات ملکوتی افطار در ۸۴امین بهار زندگی خود آسمانی شد. سید پیری که در کنج چهارراه شهدای مشهد مقدس عمری مشغول به نخفروشی بود، اما در بین خواص بصیرت و عرفان مشهور به ایمان و عرفان و حکمت بود. بامعرفتها از کنار دکهاش دست به سینه رد میشدند و غریبهها تعجب میکردند. کسی محضرش را درک میکرد که بار مییافت. حاجت میداد، توصیههایی میکرد، چیزهایی میدید، اما در پاسخ به درخواستها همه را به زیارت حضرت رضا(ع) حواله میداد.
💚 #استاد_حسن_عباسی به دعوت ایشان چند بار توفیق تشرف به محضرش را داشت. استاد در تألّم فراق ایشان در این شبها داغ بر قلب دارد. باشد که دعای خیر آن مرد بزرگ توشه راهمان در این ایام عزیز باشد.
🕌 #مسجد_مجازی_حضرت_عمار
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
💌 پیام استاد حسن عباسی به مناسبت ارتحال عبد متوکل بالله حاج سید مرتضی موسوی
هوالحی الباقی
خبر رحلت مرحوم سید مرتضی موسوی موجب تأثر و تأسف ارادتمندان به این سید بزرگوار گردید، که زمین از چنین انسان وارسته و گمنامی محروم شد.
بیست سال قبل که به همراه آقای بانکی در مشهد برای نخستین بار توفیق زیارت ایشان نصیب ما شد، این سید عالیقدر را غرق توکل و توسل دیدم، که درس بزرگی بود.
توکل مرحوم موسوی به خدا و توسل به ائمه(ع) دو مولفهی ممتاز سبک زندگی ایشان محسوب میشد که موجب ارادت انسان عظیمی چون مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) به شخص مرحوم حاج آقای موسوی گردیده بود.
رحلت این عبد متوکل خدا را به خانواده مکرم ایشان و علاقهمندان و ارادتمندان این سید محب اهل بیت(ع) تسلیت عرض میکنم.
غفرالله لنا و لکم
حسن عباسی
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
سخنرانی مجازی-سالگرد شهید ناظری.mp3
35.37M
🎙 #صوت سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
🔸به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید محمد ناظری
🔸پدر علم تاکتیک ایران
▫️۱۹ اردیبهشت ۹۹
▫️نسخه با کیفیت متوسط
مرجع نشر سخنرانیهای استاد حسن عباسی
🌐 @Dr_abbasi
🔰 وقتی میتوانیم ماهواره به فضا بفرستیم پس «جهش تولید» هم شدنی است
🔻امام خامنهای رهبر انقلاب: متأسفانه عدهای در کشور به طور دائم میگویند نمیشود و نمیتوانیم در حالیکه میتوانیم و دلیل آن هم این است که ما وقتی میتوانیم یک ماهوارهبر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم و یا در صنایع دفاعی آن پیشرفتهای بزرگ را داشتهایم؛ پس در تولید هم میتوانیم به جهش دست یابیم.
▫️ ۱۳۹۹/۲/۱۷
🌐 @Dr_abbasi
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✳️ سالروز شهادت پدر #علم_تاکتیک انقلاب، حاج #محمد_ناظری، گرامیباد🌹
#فرمانده
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 پدر #علم_تاکتیک_انقلاب_اسلامی
💠 حاج محمد ناظری
🔸به روایت استاد حسن عباسی
۱ - بخش اول
💚 حاج محمد ناظری نوجوانی شاد و ورزشکار که با فقر رشد کرده بود؛ نسلی از جوانان انقلاب اسلامی که چون طعم فقر و محرومیت را با گوشت و پوست خود لمس کرده بودند، دردشان نجات مستضعفین عالم بود و از همین رو جهان را تکان دادند. فهم تاکتیکی او در اوایل انقلاب موجب شد از همان روزها به عنوان مربی انتخاب شود.
🌹مادر حاج محمد ناظری سال ۱۳۶۶ در قائله شهادت حاجیان کنار بیتالله الحرام به دست عمال وهابی سعودی مظلومانه به شهادت رسید.
✅ درسی که از امثال محمد ناظری گرفتم این بود که برای خودشان از دنیا حتی یک وجب از زمین را هم نخواستند چه برسد به اینکه به دنبال سهمخواهی باشند. کسی مثل شهید والامقام صیاد شیرازی، سلول به سلول وجودش و لحظه لحظهی عمر مبارکش وقف اسلام بود. گویی هیچ مأموریت دیگری ندارند جز اینکه آرزوی انبیاء و ائمه را محقق کنند تا بشریت بلاخره باید نجات پیدا کند.
❇️ ابرانسانهایی که توانستند حکومتی به نام دین را که هیچ پیامبر و امام معصومی برایش مقدور نشد، بنا کنند، و توانستند در چهل و دو سال، نمی از دین را پیاده کنند، آدمهایی بودند که مطلق وجودشان وقف اسلام بود.
▫️استاد حسن عباسی - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
⬅️ ادامه دارد..
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 پدر #علم_تاکتیک_انقلاب_اسلامی
💠 حاج محمد ناظری
🔸به روایت استاد حسن عباسی
۲ - بخش دوم
✳️ محمد ناظری معتقد بود با دانش بجای مانده از ارتش شاهنشاهی، نمیتوانیم تاکتیک خاص کشور خودمان را شکل دهیم. بنابراین دو دغدغهی مهمی که حاج محمد ناظری داشت چنین بود:
۱- مطالعهی نقادانهی همهی متونی که از ارتش شاهنشاهیِ پیش از انقلاب اسلامی باقی مانده بود.
۲- تهیهی علم تاکتیک بومی کشورمان
❇️ حاج محمد ناظری عملاً از سال ۱۳۶۴ به این سو، به عنوان صاحب مکتب بومی تاکتیک کشورمان شناخته شد. بعدها آنچه از سواد تاکتیکی که محمد ناظری به آن دستیافته بود، در دانشکده فرماندهی ستاد و دورههای تکمیلی بعدی به مرور تبدیل به علم شد. بخش عمدهای از موفقیت ما در سوریه، یمن و عراق و ایران به خاطر سواد تاکتیکی است که محمد برای ما به ارمغان آورد.
❓ فرق دانش تاکتولوژی با علم تکنولوژی در چیست؟
▫️ علم تکنیک، و تکنولوژی - علم دستیابی به تجهیزات تکنیکی همچون سلاحها، اتومبیل و موشک و.. است.
▫️علم تاکتیک و تاکتولوژی - یک سطح بالاتر از دانش تکنولوژیست و حیطهی آن نرمافزاری است.
🔻علم تاکتیک را با یک مثال بشناسیم:
🔶🔸در ماجرای مواجههی ما با بیماری کرونا، خدمات بهداشتی که پزشکان و پرستاران و خادمان سلامت در معالجه بیماران و ضدعفونی کردن معابر و.. انجام میدهند، بخش تکنیک حل این مشکل است. اما یک سطح بالاتر که شامل نحوهی فاصلهگذاریها و نظام توزیع، نظام ضدعفونی و.. را مدیریت میکند سطح تاکتیکی است که دیگر به بخش بهداشت و درمان مربوط نمیشود بلکه وظیفهی همهی دستگاهها و مسئولین امر در دولت و حکومت است.
🔺پیچیدگی #دانش_تاکتیکی از علم تکنیکی به مراتب بیشتر است. دانش تاکتیکهای نظامی، انتظامی، امنیتی و.. تقریباً هیچ متن تخصصی نداشت که #شهید_محمد_ناظری آنها را ندیده و حاشیه نزده و حرف خودش را به عنوان الگوی جایگزین برایش نزده باشد.
❇️ شاگردان او از همه نیروها بودند؛ از نیروی انتظامی، نیروی هوایی، در ارتش و سپاه گرفته تا نیروی قدس و وزارت اطلاعات.
و او به عنوان «پدر تاکتیک در انقلاب اسلامی»، علم تاکتیک را به آنجایی رسانید که مواجههی تاکتیکی کشور ما با #بیماری_کرونا بالاتر از همهی کشورهای پیشرفته و در زمرهی بهترینها بود؛ بخصوص بعد از آنکه وزارت بهداشت از سپاه درخواست کمک کرده و معاون بهداری سپاه به وزارت بهداشت آمد. بخشی از عملکرد تحسینبرانگیز ایران، به همین توانایی تاکتیکی آن باز میگردد.
▫️استاد حسن عباسی - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
⬅️ ادامه دارد..
📌برای مطالعهی بیشتر درباره دانش تاکتولوژی، جلسات ۱۸۷ و ۱۸۸ کلبه کرامت ( رویکرد روشمدار ۱ و ۲) را میتوانید ملاحظه کنید:
جلسه ۱۸۷:
سایت کلبه کرامت|آپارات|یوتیوب
جلسه ۱۸۸ :
سایت کلبه کرامت|آپارات|یوتیوب
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 پدر #علم_تاکتیک_انقلاب_اسلامی
💠 حاج محمد ناظری
🔸به روایت استاد حسن عباسی
۳ - بخش سوم
❇️ با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ محمد وارد میدان جنگ شده و در چند یگان خدمت کرد. شاخصترین عملیات کلاسیک و منظمی که حاج محمد در آن نقش داشت، مربوط به زمانیست که حاج قاسم سلیمانی فرمانده «لشکر ۴۱ ثارالله» کرمان سراغ ایشان آمد و او را به عنوان معاون عملیات لشکر ثارالله به خدمت برد. در عملیات والفجر۸ و عبور از اروند و تسخیر فاو که به عنوان زیباترین و پیچیدهترین عملیات تاکتیکی دفاع مقدس شناخته میشود، یکی از زیباترین طراحیهای این عملیات از جانب لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود.
✴️ بعد از راهاندازی «تیپ نیروهای ویژه هوابرد» در سال ۱۳۶۵، به دلیل تجربه بسیار بالای تاکتیکیِ حاج محمد مقرر شد تا معاونت عملیات تیپ هوابرد بر عهده ایشان باشد. اولین عملیات این تیپ، «فتح۱» بود. طی این عملیات که حاج محمد ناظری طراحی آن را عهدهدار بود، شهر کرکوک مورد هجوم قرار گرفت. پالایشگاههای عراق در شهر کرکوک منهدم شدند و در نتیجهی این عملیات سنگین و دشوار که جهان را از توانایی ایران برای نفوذ به عمق خاک عراق شگفتزده کرد، شهریور و مهر ۶۵ تقریباً انتقال نفت عراق متوقف شد. بخش کوچکی از این عملیات را جناب آقای شورجه در قالب فیلم سینمایی، ماندگار کرد. عملیات بعدی شهید ناظری در این تیپ، «عملیات فتح۵» در سلیمانیه عراق بود و عملیات بعدی که او در سمَت معاونت تیپ نیروهای هوابرد فرماندهی کرد، «عملیات فتح۸» در موصل عراق بود که در این عملیات من همراه او بودم. تقریباً در سه سال آخر جنگ، یک پایش در ایران درگیر آموزش نیروها، و پای دیگر او در عراق درگیر عملیاتهای برونمرزی بود.
✅ میتوان گفت تقریباً هیچ نیروی چریکی در جهان نیست که به انقلاب اسلامی مربوط بوده و توسط حاج محمد ناظری آموزش ندیده باشد. لبنانیها، فلسطینیها، سوریها، عراقیها، افغانیها. از احمد شاه مسعود (شهید شاخص افغانستان و فرمانده نیروهای افغانی در مقابل شوروی که به دستور آمریکا توسط القاعده به شهادت رسید،) از شاگردان محمد ناظری بودند تا شهید عماد مغنیه، ابومهدی المهندس و سپاه بدر عراق، تا چریکهای فلسطینی و نیروهای مقاومت در سراسر جهان توفیق شاگردی حاج محمد را داشتند.
✴️ حاج قاسم سلیمانی، شاگرد حاج محمد ناظری در #تاکتیک بود.
❇️ شهید محمد ناظری بود که در سالهای اخیر، مقاومت دریایی سوریه را پایهریزی کرد. او در نیروی دریایی سپاه، واحد ویژه نیروی دریایی سپاه را به سطح قابل قبولی رسانید تا آنجا که خلیج فارس اکنون از امنترین نقاط برای جمهوری اسلامیست. به دفعات، هرگاه دشمنان انقلاب اسلامی در این منطقه دست به تحرک زدند، سیلی خوردند. و این نبود جز همان روحیهی دلیری و سلحشوری که حاج محمد در این واحدها تزریق میکرد.
▫️استاد حسن عباسی - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
⬅️ ادامه دارد..
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 پدر #علم_تاکتیک_انقلاب_اسلامی
💠 حاج محمد ناظری
🔸به روایت استاد حسن عباسی
۴ - بخش چهارم
✅ تو به ما جرئت طوفان دادی..
✴️ امام خمینی(ره) میفرمود: «دمیدن روح تعهد در انسانها، هنر است.» کسی که بتواند در انسانها روح تعهد بدمد، عملکرد او هنرمندانه است.
💚 حاج محمد به انسان روحیه جسارت میداد. در محاصره و در هر سختی دیگری حین عملیات، تا او در پشت خط مقدم نبرد بود، ترسی از دشمن نداشتید. چون تکیهگاه محکمی داشت. قلبی داشت که به خدا وابسته بود و محکم بود.
🟢 او بود که به نیروهایش جرئت داد تا بتوانیم یقه نیروهای آمریکایی را بگیریم.
🔻 کمی بعد از حماسه اسیری کماندوهای آمریکایی در خلیج فارس در سال ۹۴، گروهی از ژنرالهای بازنشسته نیروی دریایی فرانسه به ایران سفر کرده و میهمان اندیشکده یقین بودند. یکی از این ژنرالهای بازنشسته از من پرسید: «به چه جرئتی نیروهای آمریکایی را گرفتید؟ نمیدانستید پشت سر آنها، ناو هواپیمابر است و با شما برخورد میکند؟» در جواب به او گفتم: «چرا، میدانستیم اما آنها با چه جرئتی وارد آبهای ما شدند؛ مگر نمیدانستند ما پشتسرمان خداست؟»
✳️ این ژنرالهای بازنشسته فرانسوی و همراهانشان نمیتوانستند حس ما را به عالم معنا درک و هضم کنند. اما وقتی محمد ناظری در پشت بیسیم فریاد میزد و با آن اصطلاحات شیرینش، دستور میداد، دیگر نگرانی نداشتید چون میدانستید نگاه محمد به عالم معنا و عالم ماوراءست و تجهیزات مادی را همچون اسباببازی میبیند؛ چنین قوتی در وی، به نیروهایش حس سلحشوری میداد. حتی مدل راه رفتن او حس غرور به انسان میداد. در واقع خدا از طریق این فرماندهای که در پشت سرِ شما ایستاده، به شما جرئت میداد تا جسارتکنندگان به آبهای خودتان را اسیر کنید.
🔻دستاوردهای انقلاب اسلامی تنها در موشک و ماهواره و.. نیست. پرتاب آخریناش که از ماهواره نظامی KH11 و KH12 آمریکاییها به لحاظ فنی پیشرفتهتر است و همین امر صدای آمریکاییها را درآورده و مستأصلشان کرده، تنها دستاورد انقلاب اسلامی ایران نیست. این تواناییها چون عینی و ملموس است، مقابل چشمان مردم است و دیده میشوند اما بخش نرمافزاری دستاوردهای انقلاب اسلامی چون ملموس نیست، به چشم نمیآید.
❇️ تجربهی حاج محمد ناظری این مجتهدِ علم تاکتیک در نیروی زمینی، دریایی، واحدهای ویژه و در سوریه و عراق و لبنان و نیروهایی که او پرورش و تربیت نمود و ادبیاتی که وی در دانش تاکتولوژی تولید کرد، بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامیست.
▫️استاد حسن عباسی - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
⬅️ ادامه دارد..
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
🔰 پدر #علم_تاکتیک_انقلاب_اسلامی
💠 حاج محمد ناظری
🔸به روایت استاد حسن عباسی
۵ - بخش پنجم (بخش پایانی)
✨ در #مکتب_ناظری
تاکتیک یعنی علم اداره و هدایت نیروها در میدان جنگ؛ اعم از میدان جنگ نظامی تا جنگ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و یا هر میدان دیگری. اکنون در دانشگاههای نظامی ما دو مکتب تاکتیکی تدریس میشود:
۱- مکتب «سونتزو» ، تاکتیسین چینی در ۲۴۰۰ سال قبل. او کتاب «هنر جنگ» را نوشت و امروز بیشتر تاکتیکهایی که ارتشهای دنیا استفاده میکنند مربوط به سونتزو است.
۲- مکتب «کارل فون کلاوزِویتس» (۱۸۳۱–۱۷۸۰) تاکتیسین آلمانی. او جمله مشهوری دارد که مورد استفاده بسیاری از سیاسیون قرار گرفته است؛ گفت: «جنگ ادامه سیاست است با شکل دیگری» یعنی زمانی که سیاست شکست میخورد، جنگ میشود. کتاب وی با عنوان «درباره جنگ» در دانشکدههای نظامی ما تحت عنوان «اصول و قواعد اساسی رزم» تدریس میشود. حاج محمد ناظری برای یک دورهی طولانی آن را تدریس میکرد و پس از ایشان، من در بعضی دانشگاهها آن را تدریس میکردم. این کتاب شامل چند موضوع است:
▫️ آفند
▫️پدافند
▫️حرکت به عقب – عقبنشینی در میدان جنگ
❇️ حاج محمد مدام بر این کتابها حاشیه میزد و اشکال وارد میکرد. او با تجربه دفاع مقدس، حرفهای جدیدی افزون بر این دو تولید کرده بود.
✅ بنابراین ما امروز سه چهرهی تاکتیسین شاخص را در ایران میشناسیم: «سونتزو، کلاوزِویتس و حاج محمد ناظری» و به عنوان یک «دانشمند حوزه علم تاکتیک» به او ادای احترام میکنیم. و امیداوریم به توفیق الهی بتوانیم اندیشهی او را هرچه بیشتر بسط دهیم.
▫️استاد حسن عباسی - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir