eitaa logo
تربیت مهدوی زیر ۷سال🌹
322 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
32 فایل
tarbiatmahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 2⃣دلیل دیگر استدلال هایی است که علامه حلی در بیان لزوم وجود رهبران الهی در جامعه می آورد ؛ 🔶1. وجود پیامبر و امام ضروری است تا شناخت عقلی بشر، به واسطه ی بیان نقلی تقویت شود؛ زیرا اگر چه انسان با نیروی عقل بسیاری از حقایق از اصول و فروع دین را درک می کند، ولی گاهی در اعماق وجودش وسوسه ها و تزلزل هایی وجود دارد که مانع از اعتماد بر آن و انجام آنها می گردد، اما هنگامی که این احکام عقلی با بیان پیشوای الاهی تقویت گردد، هر گونه تزلزل و شک و دودلی زدوده خواهد شد و انسان با قوت قلب به سوی یافته های عقلی خود خواهد رفت. 🔶2. بسیاری از امور وجود دارد که عقل، حسن و قبح آن را درک نمی کند و باید دست به دامان پیشوایان الاهی گردد، تا بتواند خوبی و بدی آنها را دریابد. 🔶3. بسیاری از اشیا مفید و برخی دیگر زیان بارند و انسان تنها با فکر خود قادر به درک سود و زیان همه ی آنها نیست. این جاست که احساس نیاز می کند، تا کسی سود و زیان اشیا را برای او بیان نماید و این کار تنها از عهده ی پیشوایان الاهی که با منبع وحی در ارتباط هستند بر می آید. 🔶4. انسان موجود اجتماعی است و اجتماع بدون داشتن قوانینی که حقوق همه ی افراد را حفظ کند و آنها را در مسیر صحیح پیش ببرد؛ سامان نخواهد یافت و به کمال مطلوب نخواهد رسید، تشخیص این قوانین به طور صحیح و اجرای آنها جز به وسیله ی رهبران آگاه، پاک و معصوم صورت نخواهد گرفت. 🔶5. انسان ها در درک کمالات و تحصیل علوم و معارف و کسب فضایل متفاوت اند، بعضی از آنها توانایی حرکت در این مسیر را دارند و برخی عاجز و ناتوانند. رهبران الاهی گروه اوّل را تقویت و گروه دوم را یاری می کنند،تا هر دو گروه به کمال ممکن برسند. 🔶6.با توجه به تفاوت مراتب اخلاق در انسان ها، تنها راه برای پرورش این فضایل، رهبران پاک و معصوم هستند. 🔶7. پیشوایان الاهی از ثواب و عقاب و پاداش و کیفر الاهی در برابر طاعت و گناه آگاهی کامل دارند و هنگامی که دیگران را از این امور آگاه کنند، انگیزه نیرومندی برای انجام وظیفه در آنان پیدا می شود. 📚شرح تجرید ص271 3⃣خداوندی که نوع بشر را برای پیمودن راه کمال و سعادت آفریده است، همان گونه که باید برای هدایت او پیامبرانی را که متکی بر نیروی وحی و دارای مقام عصمت باشند مبعوث کند، لازم است برای تداوم این راه، بعد از رحلت پیامبران، جانشینان معصومی قرار دهد تا جامعه ی انسانی را در رسیدن به سر منزل مقصود کمک کنند و به یقین بدون آن این هدف ناتمام خواهد ماند؛ زیرا؛ 🔶 اولاً: عقول انسانی به تنهایی برای تشخیص تمام عوامل و اسباب پیش رفت و کمال، قطعاً کافی نیست و گاهی حتی یک دهم آن را نیز تشخیص نمی دهد. 🔶ثانیاً: آیین انبیا بعد از رحلت آنان، ممکن است دست خوش انواع تحریفات گردد. برای جلوگیری از تحریف لازم است پاسدارانی معصوم و الاهی باشند، تا از آن پاسداری کنند و آیین خدا را از تحریف باطل گرایان و دخالت های جاهلان و تفسیر های صاحبان هوی و هوس بر کنار دارند . 🔶ثالثاً: تشکیل حکومت الاهی و برقراری عدل و قسط و رسانیدن انسان به اهدافی که برای آن آفریده شده است، جز از طریق انسان های معصوم ممکن نیست؛ زیرا به گواهی تاریخ حکومت های انسانی همیشه در مسیر منافع مادی افراد یا گروه های خاصی سیر کرده و تمام تلاش آنها در همین راستا بوده است و همان گونه که بارها آزموده ایم عناوینی مثل دموکراسی و حکومت بر مردم یا حقوق بشر و مانند آن پوششی است برای رسیدن به اهداف شیطانی قدرت ها و آنها با استفاده از همین ابزار مقاصدشان را به شکل مرموزی بر مردم تحمیل کرده اند. 👌 این سه اصل یعنی ارائه طریق در آنجا که عقل از تشخیص آن عاجز است و حفظ نیراثهای انبیاء و اقامه حکومت عدل در واقع پایه های اصلی وجود امام معصوم را تشکیل می دهد . 📚پیام قرآن ، مکارم شیرازی ج9 ص40
🤔پرسش ❓در رساله مراجع تقلید آمده است: دست زدن بدون وضو به اسم ائمه اطهار(ع) حرام است. اما ما در جایی ندیدیم که اگر در زمان ائمه(ع) کسی به آنها دست می‌داد باید حتما طاهر باشد؛ یعنی وضو بگیرد، در صورتی که خود ائمه از اسمشان مهم‌تر و حرمت بیشتری دارند. پس چرا برای دست زدن به اسم ائمه طهارت لازم است، اما برای دست زدن به خودشان طهارت لازم نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌در رابطه با این که انسان بدون وضو حق ندارد به نام ائمه و پیامبران و حضرت زهرا دست بزند نص و روایتی باالخصوص وارد نشده است . 👌اما از جهت دیگر می توان به قضیه نگاه کرد و آن اینکه اگر بدون وضو دست زدن به نام ائمه مستلزم هتک حرمت و شان و مقام آنها باشد بی شک چنین کاری امری غیر جایز می باشد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: «بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد .بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت» 📚بحار الانوار ج24 ص186 👌و فرمود: «برای خداوند حرمات پنج گانه ای هستند که هیچ کس حق حرمت شکنی نسبت به آنها را ندارد و آنان حرمات پنج گانه عبارت است از حرمت پیامبر و حرمت آل پیامبر و حرمت کتاب خدا و حرمت کعبه و حرمت مومن» 📚روضه الکافی ص107 🔶پیامبر گرامی فرمود: «هر کس مراعات حرمات سه گانه الهی را نکند خداوند به هیچ عنوان حرمت او را نگه نمی دارد .آن حرمات سه گانه عبارت است از حرمت اسلام و حرمت پیامبر اسلام و حرمت عترت و اهل بیت» 📚الخصال ج1 ص71 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: «هرچند می توانید در حفظ حرمت ما بکوشید» 📚بحار الانوار ج27 ص203 ❕بنابراین شاید بتوان چنین گفت که اگر مس بدون وضوی اسامی آن بزرگواران مستلزم هتک و اهانت آنان در نزد عرف باشد بی شک امری حرام و غیر جائز می باشد همانطور که بر اساس روایات بالا می توان گفت که اگر در زمان حیات ائمه اگر کسی بدون وضو با آنان تماس می گرفت و این امر مستلزم هتک و بی احترامی آنان بود ، این کار امری ناپسند تلقی می شد. 🔶 اما اگر مس آنان در زمان حیات و مس اسامی آنان بدون وضو ، نزد عرف هتک و بی احترامی محسوب نشود بی شک چنین امری ، جایز است . ❗️اکثر مراجع بزرگوار ما نیز در این مساله احتیاط کرده اند و بر اساس این که شاید مس بدون وضوی اسامی آنان در نزد عرف هتک تلقی شود احتیاط واجب را در ترک مس بدون وضو دانسته اند و برخی مراجع چنین احتیاطی را روا ندانسته و فتوا به جواز مس نام ائمه بدون وضو داده اند. 📚توضیح المسائل مراجع ج1 ص187 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @ Tarbiatmahdav 🌳🍁
🤔پرسش ❓حضرت علی در نهج البلاغه در وصف متقین می گوید متقین کسانی هستند که ضعیف و لاغر باشند❕این یعنی چی هر کس چاق است بی تقوا و هر کس لاغر است با تقوا است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌این اشکال ناظر به این کلام حضرت امیر علیه السلام است که در وصف متقین فرمود : « اجسادهم نحیفه »« اندامشان لاغر و نحیف است» 📚نهج البلاغه ، خطبه متقین 👌این کلام حضرت امیر اشاره به دو ویژگی بارز متقین است ؛ 1⃣روزه داری آنان 2⃣کم خوراک بودن و ترک شکم پرستی ؛ 🔶در مورد روزه گرفتن باید توجه داشت که از جمله عبادات و قربات مهم به سوی خداوند تلقی می شود . 🔶خداوند در حدیث قدسی می فرماید: « روزه برای من است و من خودم در برابر آن پاداش می دهم» 📚الکافی ج4 ص63 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « برای هر چیزی زکات است و زکات بدن روزه گرفتن است » 📚وسائل الشیعه ج10 ص398 👌وفرمود : « روزه سپر آتش جهنم است» 📚الکافی ج4 ص62 👌از سوی دیگر متقین اهل پر خوری و خوردن بیش از نیاز بدن نیستند و کم خوری یکی از نشانه های آنها تلقی می شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « پر خوری امری ناپسند است» 📚الکافی ج6 ص269 👌وفرمود: « بنده در زمانی که شکمش سیر و پر باشد ( پر خوری کرده باشد) مبغوض خداوند است» 📚الکافی ج6 ص269 👌وفرمود: « شکم زمانی که سیر و پر باشد طغیان می کند» 📚المحاسن ص446 🗯رعایت این نکات سبب می شود که متقین اجساد و ابدانی نحیف و لاغر اما چالاک و آماده برای اطاعت الهی را داشته باشند . 👌البته در این بین ممکن است افرادی مستثنی باشند که بر حسب ساختمان جسمانی بدنشان ، لاغر نیستند اما اهل روزه داری بوده و از پر خوری و خوردن بیشتر از نیاز بدن پرهیز می کنند. ❗️ بی شک آنان هم جزو متقین تلقی می شوند و حالت جسمانی آنان با سخن حضرت علی منافاتی ندارد و آن سخن ناظر به اکثر افراد است که با روزه داری و کم خوری بدن های نحیف و چالاک را پیدا می کنند .
بنی امیه باشی یا بنی عباس چه فرقی دارد؟ مقصد یکیست،آنهم نبودن حکومت آل علیست. جمهوری خواه باشی یا دموکرات چه فرقی دارد؟ مقصد یکیست،آنهم نبودن حکومت نظام اسلامیست؟ #ذات_پلید_آمریکا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻 🌟امام حسن عسگری علیه السلام میفرماید : همانطور که زیاده روی نباید بکنیم بخل هم نباید داشته باشیم باید اعتدال داشته باشیم ➖ یعنی نه بریزوبپاش بیش از اندازه ونه به خانواده سخت بگذرد ودر رنج باشند 🔹بخل از گناهانی است که خودش موجب گناهان دیگر میشود تاجاییکه 🌟امام علی علیه السلام میفرماید: بخل انسان را به هر بدی میکشاند 🌟امام هادی علیه السلام میفرماید: ناپسندترین اخلاق ها بخل است 🔸به قدری فساد آور است که بعضی توصیه میکنند اصلا به سمت انسان بخیل نروید ➖ با چنین شخصیتی ازدواج نکنید به همان اندازه که سخاوت خیر وبرکت میاورد بخل فقرآوراست 🔹هیچ پولی با صدقه کم نمی شود ازبهترین انفاق ها انفاق به اعضای خانواده است 📖 قرآن میفرماید حتی در صدقه وانفاق اسراف نکنید انفاق کردن را از نزدیکان شروع کنید (فللوالدین والاقربین) مادر وپدر وخواهر وبرادر تا فامیل ودوستان وهمسایه اگر نزدیکانت نیازمند باشند، مثل پدر ومادر خواهر وبرادر نمیتوانی به غریبه ها کمک کنی باید به نزدیکانت اول کمک کنی 🔸خداوند برکت را به مالی میدهد که بلد باشد خوب خرج کند اساسا کسی که به فکر انسانهای دیگر نیست راهی به بهشت ندارد 📖 قرآن مومن را معرفی میکند (الذین فی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم) 🔹اگر انسان یقین داشته باشد که مالی را درراه خدا میدهد بیشتر وبهترش را خدا خواهد داد بیشتر در راه خدا هزینه میکند 🔸خیلی ها از کردن دوری میکنند مبادا فقیر شوند این نشانه بدبینی به خداست ودر دنیا مانند فقرا زندگی میکند مالش را برا روز مبادا ذخیره کرده است ولی در آخرت باید حساب اغنیاء را پس بدهد 🔹ودر آخر چه انسان درمورد بخشش بترسد مبادا فقیر شود وانفاق نکند ویا در مورد گناهانش فکر کند ممکن است خدا مرا نبخشد هر دو بدبینی به خداست واز گناهان کبیره است. ✨
🌹👌👌امیدوارم که این احادیث اثر گذار باشد