بسم الله الرحمن الرحیم
📋 بشارتی برای ابراهیم؛ در چندین سوره ماجرای فرشتگان عذاب قوم لوط که به عنوان مهمان به خانه ابراهیم علیه السلام آمده اند، ذکر شده اند. این فرشتگان به فرمان خدا به ابراهیم و همسرش که پیر و فرتوت شده بودند، بشارت فرزند دادند. همسرش تعجب کرد، چون هم پیر شده بود و هم در دوران جوانی نازا بود. دادن فرزند به پدر و مادر پیر و فرتوت، نشان دهنده مقدر بودن روزی ها نزد خدا است. دوم تاکیدی بر قدرت بی انتهای حق است و سوم نشانه حمایت ویژه خداوند از مومنان.
🔷 آیه روز:
فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَ قَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ (ذاریات / آیه 29)
🔶 ترجمه:
در اين هنگام همسرش جلو آمد در حالي كه (از خوشحالي و تعجب) فرياد ميكشيد و به صورت خود زد و گفت (آيا پسري خواهم آورد در حالي كه) پيرزني نازا هستم؟!
📅 یکشنبه۱۸ مهر 1400
#ابراهیم ، #فرشتگان ، #فرزند ، #اسحاق
🌼🌸🌸🌸
❣امام سجّاد عليه السلام:
🌷عَجِبتُ لِمَن يَحتَمي عنِ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ و لا يَحتَمِي مِنَ الذنبِ لِمَعَرَّتِهِ!
🌷در شگفتم از كسى كه از خوردن غذايى كه برايش ضرر دارد پرهيز مى كند، اما از گناه، كه مايه ننگ و رسوايى است پرهيز نمى كند!
📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه 264
رزق_معنوی
💠
#پسر_را_جسور_بار_بیاورید❗️
آیت الله حائری شیرازی : پسر باید جسور بشود، باید پرجرأت بشود. مرحوم آقای آمیرزا نور الدین [حسینی الهاشمی]، بچه هایش را اینطوری تربیت می کرد. باغ داشت، در باغ زندگی می کرد. می گفت: «یک شیر بچه می خواهم که برود فلان جا، آن دفتر من را بیاورد». دفتر را گذاشته بود گوشه باغ و بچه شب تاریک باید برود بیارورد!
پسر است؛ باید خطر کند. باید در تاریکی برود. باید به این امور عادت بکند. پسر اگر سوسک می بیند بترسد، چه فایده دارد؟
خود آقای آمیرزا نورالدین مار را با دمش می گرفت؛ مارهای بزرگ و کوهستانی! دم مار را می گرفت و می چرخاند، بعد به بچه ها می گفت بیایند با این مار بازی کنید. بچه ها باید دست بزنند به مار تا جرأت پیدا کنند.
——————————————————
*مرحوم آیت الله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی، پدر همسر آیت الله حائری شیرازی و از علمای بزرگ فارس بودند.
ده راهکار برای جلوگیری از جنگ قدرت با نوجوانان:
۱. از قدرت طلبی در رابطه با آنها دست بردارید.
۲. از خصومت، حس ستیز و دشمنی پرهیز کنید.
۳. آنها را تهدید نکنید، اخطار ندهید، و نگویید دیدی گفتم!
۴. از پیامدهای منطقی اجتناب کنید چون در این سن معمولا تحریککننده هستند.
۵. اجازه دهید پیامدهای طبیعی را تجربه کنند، (مگر در شرایط خطرناک)
۶. همکاری دوستانه ایجاد کنید و مسأله را با مشارکت آنها حل کنید.
۷. از ریاست و لحن تحکمی دوری کنید. لحن دوستانه بسیار موثرتر است.
۸. هیجان ها و رفتارهای تکانشی تان را مدیریت کنید،
۹. به آنها استقلال بدهید و به آن احترام بگذارید.
۱۰. انتظارتان را شفاف مطرح کنید و قاطع و دوستانه رفتار کنید.
💎 دوستی کلیدواژه ارتباط با نوجوان است!
برگرفته از کتاب «تربیت دموکراتیک نوجوانان»
#مسولییت_پذیری
✅ والدین انتظار دارند فرزند نوجوانشان فراموش نکند کارها و وظایف شخصی خود را در منزل انجام دهد، گویی این کار نشان دهنده مسؤولیت پذیری اوست! نوجوانان حتی وقتی خودشان در طراحی برنامه ای همکاری کرده اند بازهم فراموش می کنند برنامه را به طور منظم و مستمر دنبال کنند ، چون این کارها در فهرست اولویتهای آنان مقام اول را ندارند. این به معنی بی مسؤولیتی آنان نیست. بلکه به این معناست که آنان نوجوان هستند. یک یادآوری دوستانه مشکل بزرگی ایجاد نمی کند.
✔️ از حس شوخ طبعی خود برای این کار استفاده کنید و سعی کنید زیاد بحث نکنید. مثلاً یادداشتی بنویسید. اگر مجبور شدید حرف بزنید می توانید فقط از او بپرسید : «چه قراری باهم داشتیم؟»
هنگامی که به نوجوان قولی میدهید تمام تلاشتان را بکنید که به آن قول عمل کنید.
این قول میتواند خرید یک وسیله یا انجام یک کار یا دادن پول یا یک زمان برای تفریح باشد.
اگر به قول خودتان عمل نکنید هم جایگاه شما در ذهن نوجوان خراب میشود که بی اعتمادی نسبت به شما پیدا میکند و هم نوجوان یاد میگیرد که میتواند به قولهایی که میدهد عمل نکند.
👌پس اگر میخواهید اعتماد و احترام نوجوان نسبت به خودتان را حفظ کنید و هم آموزش غلط به او ندهید حتما به قولهایی که میدهید عمل کنید.
ویژگی های #دوران_نوجوانی
افت تحصیلی
نوجوان در روند جدايي از كودكي، تعريفي متفاوت از خود ارائه دهد و اين تعريف بايد مخالف انتظارات والدين نيز باشد.او از روي مخالفت و ياغي گري، كودكي را ترك كرده و سفر خود را به سوي استقلال اجتماعي آغاز مي كند.
بنابراين اولويت هاي خود را تغيير مي دهد. مثلا موفقيت تحصيلي در سالهاي دبستان هم اساس عزت نفس او را تشكيل مي داد و هم مايه تحسين والدينش مي شد.خانواده، هنوز اولين درجه اهميت اجتماعي را داشت بنابراين پذيرش او از سوي دوستان، بعد از موفقيت تحصيلي اهميت داشت. قيافه و ظاهر هم احتمالا مقام سوم را به خود اختصاص مي داد، اما با فرارسيدن مرحله آغاز نوجواني اولويت هاي شخصي براي بچه ترتيبي معكوس پيدا مي كند. اولويت درجه اول، قيافه و ظاهر و لباس مي شود چون ظاهر تاثير مهمي بر اولويت دوم يعني پذيرش دوستان مي گذارد. تحسين همسالان نيز نزد نوجوان از تاثير اجتماعي بيشتري نسبت به نظر والدين برخوردار مي شود.
گاهي دانش آموزان به ویژه در دبیرستان احساس مي كنند كه در برخورد با مسئله تحصيل مغلوب هستند. بسياري از آنها این سخنان منفي را بر زبان مي آورند؛ "سوال كردن كار آدم هاي خنگ است"؛ "سخت كوشي كار احمقانه اي است" و "بي خيالي با حال است."