🔴 در محضر قرآن کریم / ۱۴۱۲
✅ بسم الله الرحمن الرحیم. ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ. مَآ أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ. وَ إنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ. وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ (قلم/۴-۱)
🔹بهنام خداوند بخشنده مهربان. نون. به قلم و به آنچه مىنویسند سوگند. كه تو به خاطر (لطف و) نعمت پروردگار جنزده نیستى. و همانا براى تو پاداش بىپایان است. و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى.
🔸«ممنون» اگر از «مَنّ» به معناى قطع باشد، به معناى پاداش بىانقطاع است و اگر از «منّت» باشد به معناى آن است كه الطاف الهى بدون منّت است. ظاهراً معناى اول منظور باشد، زیرا به رخ كشیدن نعمت از جانب خداوند عیب نیست، بلكه انگیزهاى براى شكر و اطاعت از او مىشود. نقش قلم از نقش زبان، شمشیر، درهم و دینار، شهرت و فرزند بیشتر است. سوگند به قلم، نشانه فرهنگ و تمدن است. تكیه بر قلم، تكیه بر سند و استدلال است. رابطه با قلم رابطه با علم است.
🔸در میان تمام صداها، سه صدا امتیاز دارد: صداى قلم دانشمندان، صداى پاى مجاهدان و صداى چرخ ریسندگان. آرى، امّتى عزیز است كه علم و قدرت و اقتصادش پویا باشد و اگر امروز بخواهیم این سه صدا را نقل كنیم، باید بگوییم: صداى چاپخانه، توپخانه و كارخانه؛ یعنى قدرت فرهنگى، نظامى و اقتصادى.
🔸در حدیث مىخوانیم: «قیّدوا العلم بالكتابةِ»(بحار، ج۲، ص۵۲) كسى به قلم و نوشته سوگند یاد مىكند كه در تمام عمرش یک سطر ننوشت: «لا تخطّه بیمینک »(عنکبوت/۴۸). در نسبت جنون به افراد برجسته تعجب نكنید، قرآن مىفرماید: «كذلک ما اتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون»(ذاریات/۵۲) هیچ پیامبرى به سراغ مردم نیامده، مگر آنكه به او گفتند: ساحر یا جنزده است. پاداشهاى الهى را ساده ننگرید: أجر كبیر، أجر عظیم، أجر كریم، أجر غیر ممنون، أجراً حسنا، أجره على اللّه و ...(مجنون، یعنی جنزده، یعنی کسی که تحث تأثیر القائات شیطان است)
❇️ از پيامهای آیات
▫️سوگند به قلم به جاى سوگند به بیان، تشویق سوادآموزى و مقام دانشپژوهى است. «والقلم و ما یسطرون»
▫️عصمت و مصونیّت پیامبر(ص) در سایه لطف الهى است. «ما انت بنعمة ربّک بمجنون»
▫️آنچه در برابر فشار تهمت، انسان را پایدار مىكند توجه به لطف و پاداش الهى است. «انّ لکَ لاجراً غیر ممنون»
▫️اگر از پاداش مردم چشمپوشى كنیم، به پاداشهاى پایدار الهى مىرسیم. «لاجراً غیر ممنون»
▫️پاداش ابدى براى كسى است كه خُلق او عظیم باشد. «لأجراً غیر ممنون ... لعلى خلق عظیم»
▫️تسلّط بر اخلاق عظیم، مقارن تسلط بر راه مستقیم است. «انّك لعلى خلق عظیم». و در جاى دیگر مى فرماید: «انّک لمن المرسلین على صراط مستقیم»(یس/۳,۴)
▫️كمالات پیامبر(ص) با او عجین است، و او بر آنها تسلط دارد. «لعلى خلق عظیم»
▫️دفاع از شخصیتهاى مذهبى كه مورد تهمت و تحقیر قرار مىگیرند، لازم است. «ما انت بنعمة ربّک بمجنون - انّک لعلى خلق عظیم»
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کیمیای اخلاق / آیتالله جوادی آملی