🔴 آشنایی با سورهی ص / ۲۳
❇️ از پيامهای آیات ۲۳ تا ۲۵ / قسمت اوّل
▫️نزاع، به معناى نفى برادرى نیست. «خصمان بغى»، «ان هذا اخى»
▫️انسان، حریص و زیادهطلب است و هرگز از مال دنیا سیر نمىشود. «اكفلنیها»
▫️كسانى كه قصد تصاحب حقّ دیگران را دارند، مقدّمات حقوقى و استدلالى كار خود را هم براى دادگاه آماده مىكنند. «عزّنى فى الخطاب»
▫️چه بسا مظلومى كه نتواند حقّ خود را درست بیان كند و در سخن، از ظالم كم بیاورد. پس قاضى باید بدنبال كشف حقیقت باشد و فریب خوشزبانى متهم را نخورد. «عزّنى فى الخطاب»
▫️قضاوت، نباید عجولانه و بر اساس شنیدن سخن یكى از طرفین باشد. (حضرت داود(ع) با شنیدن سخن یک نفر از طرفین دعوا قضاوت كرد و فرمود: «لقد ظلمک» و به همین دلیل از خداوند عذر خواست).
▫️افزونطلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظلمک بسؤال نعجتک الى نعاجه»
▫️انسان مىتواند مالک اموال زیاد باشد. حضرت داود(ع) از داشتن ۹۹ میش انتقاد نكرد، بلكه از افزونطلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). «لقد ظلمک...»
▫️در انتخاب همكار و شریک باید محور كار، ایمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پیش است. «كثیرا من الخلطاء لیبغى... الّا الّذین آمنوا»
▫️ایمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمنوا و عملوا الصالحات»
▫️شركت، بسترى براى لغزش و ضایع كردن حقّ شریک است. «كثیراً من الخلطاء لیبغى»
▫️اقتصاد سالم در سایهى ایمان و عمل صالح است. «لیبغى... الّا الّذین آمنوا و عملوا الصالحات»
▫️كسانى كه حقّ دیگران را مراعات كنند، بسیار كمند. «قلیل ما هم»
o5.mp3
4.78M
❇️ تلاوت درخواستی / ۳۵۰
🔸سوره قیامت و سوره تکویر آیات ۱ تا ۱۹
🔹به مدت ۲۷ دقیقه
🔸با صدای مرحوم استاد شحات محمد انور
🔴 آشنایی با سوره ص / ۲۴
❇️ از پیامهای آیات ۲۳ تا ۲۵ / قسمت دوم
▫️آزمایش حتّى براى پیامبران الهى مطرح است. «انّما فتنّاه»
▫️سفارش به ایمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترین رهنمود است. (از حضرت داود(ع) رهنمود خواستند: «اهدنا الى سواء الصراط» حضرت فرمود: «كثیراً من الخلطاء لیبغى... الا الّذین آمنوا...»
▫️انبیا به خاطر سادهترین لغزش، بهترین نوع انابه و توبه را از خود نشان مىدادند. (ترک اولاى حضرت داود (ع) این بود كه قبل از شنیدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فاستغفر ربه و خرّ راكعا و اناب»
▫️توبهى فورى ارزش زیادى دارد. «فاستغفر» (حرف فاء)
▫️ربوبیّت الهى زمینه درخواست آمرزش است. «فاستغفر ربّه»
▫️حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پیامبر معصوم سر زند باید همراه با استغفار باشد.«فاستغفر ربّه»
▫️ركوع در نماز، قبل از اسلام نیز بوده است. «خرّ راكعاً»
▫️توبه باید هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خرّ راكعاً و اناب»
▫️توبهى فورى، پذیرش فورى را به دنبال دارد. «فاستغفر... فغفرنا له»
▫️توبه، غیر از جبران گذشته، آینده را نیز تأمین مىكند. «فغفرنا له ذلک و ان له عندنا لزلفى و حسن مأب»
▫️مقام معنوى، آنگاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمین آینده باشد. «زلفى و حسن مأب»
▫️گاهى دنیا و آخرت براى یک نفر جمع مىشود. «شددنا ملكه - سخرنا الجبال معه - عندنا لزلفى و حسن مأب»