🔴 در محضر قرآن کریم/ ۵۸۵
✅ وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ (احقاف/۱۹)
🔹و براى هر یک (از جن و انس، گذشتگان و آیندگان،) از آنچه انجام دادهاند، درجاتى (از سعادت و شقاوت) است (كه به آن خواهند رسید) و (خداوند) جزاى كارهایشان را كامل بدهد و آنان مورد ستم قرار نمیگیرند.
🔸«لیوفّیهم» از «وفى» به معناى دریافت كامل است. یعنى كیفر و پاداش و درجات افراد در قیامت به طور كامل داده میشود. در دنیا، امكان كیفر و پاداش كامل و تمام وجود ندارد، زیرا این دنیا هم بسیار كوچک و محدود است و هم آثار و تبعات جزاى دنیوى به دیگران سرایت میكند و موجب اذیّت و آزار آنان میشود. برخی گفتهاند؛ به مراحل بهشت، درجات گویند و به مراحل دوزخ، درکات.
🔸براى پیامبرانى كه میلیونها انسان را از جهل، شرک، تفرقه، فساد و انواع انحرافات نجات دادهاند، چه پاداشى داریم؛ بهترین نعمتهاى دنیا از قبیل خوردنیها، پوشیدنیها و وسایل رفاهى هم كه باشد، چیزى نیست، زیرا براى طاغوتها نیز وجود دارد. چنانكه براى مجرمان و جلاّدانى كه هزاران نفر را كشته یا مجروح كردهاند، چه مجازاتى داریم جز آنكه آنان را اعدام كنیم كه كیفرى بسیار ناچیز و ناعادلانه است.
❇️ از پیامهای این آیه
▫️سعادت و شقاوت درجات و مراتبى دارد كه انسان با عملش به آن میرسد. «لكل درجات مما عملوا»
▫️ملاک تعیین درجه و رتبه در قیامت، عمل است. «لكل درجات مما عملوا»
▫️یكى از اهداف برپایى قیامت، رسیدگى به اعمال مردم است. «ولیوفّیهم اعمالهم»
▫️قیامت، پاداشى براى مؤمنان و كیفرى براى تبهكاران است. «لیوفّیهم اعمالهم»
▫️با گذشت زمان، اعمال انسان محو و نابود نمیشود و در قیامت به طور كامل مجسّم میگردد. «لیوفّیهم اعمالهم» و بدون كوچكترین نقصى پاداش و جزا داده خواهد شد. «و هم لایظلمون»
🔴 سؤال ۵۸۵ ------------------------------
✅ این آیه، به کدامیک از دلایل ضرورت معاد اشاره میکند؟
⬅️ پاسخ سؤال را تا «فردا ظهر» ارسال فرمایید.(تشکر)
🔴 آشنایی با سوره جن / ۹
❇️ از پيامهای آیات ۱۶ و ۱۷
▫️مهمتر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة»
▫️در میان راهها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة»
▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم»
▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مىشود. «لاسقیناهم ماء غدقا»
▫️استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامتها، لجاجت و یکدندگى است! «استقاموا على الطریقة»
▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان علیه السلام نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»(نمل/۴۰))
▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مىگذارد. «ماء غدقا»
▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه»
▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه»
▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...»
▫️خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا»
▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ، اعراض از ذكر خداوند است. «ومن یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً»
▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا»