eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.5هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
10.8هزار ویدیو
3.6هزار فایل
🔹اعضای محترم کانال «تدبّر در قرآن» می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani ❌ تبادل و تبلیغات نداریم. 🔻کانال «آشنایی با سوره‌های قرآن» @Quran_meetings 🔻کانال «گفتمان مقاومت» @RES_Discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۵۸۵ ✅ وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ (احقاف/۱۹) 🔹و براى هر یک (از جن و انس، گذشتگان و آیندگان،) از آنچه انجام داده‌اند، درجاتى (از سعادت و شقاوت) است (كه به آن خواهند رسید) و (خداوند) جزاى كارهایشان را كامل بدهد و آنان مورد ستم قرار نمی‌گیرند. 🔸«لیوفّیهم» از «وفى» به معناى دریافت كامل است. یعنى كیفر و پاداش و درجات افراد در قیامت به طور كامل داده می‌شود. در دنیا، امكان كیفر و پاداش كامل و تمام وجود ندارد، زیرا این دنیا هم بسیار كوچک و محدود است و هم آثار و تبعات جزاى دنیوى به دیگران سرایت می‌كند و موجب اذیّت و آزار آنان می‌شود. برخی گفته‌اند؛ به مراحل بهشت، درجات گویند و به مراحل دوزخ، درکات. 🔸براى پیامبرانى كه میلیونها انسان را از جهل، شرک، تفرقه، فساد و انواع انحرافات نجات داده‌اند، چه پاداشى داریم؛ بهترین نعمت‌هاى دنیا از قبیل خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها و وسایل رفاهى هم كه باشد، چیزى نیست، زیرا براى طاغوتها نیز وجود دارد. چنانكه براى مجرمان و جلاّدانى كه هزاران نفر را كشته یا مجروح كرده‌اند، چه مجازاتى داریم جز آنكه آنان را اعدام كنیم كه كیفرى بسیار ناچیز و ناعادلانه است. ❇️ از پیام‌های این آیه ▫️سعادت و شقاوت درجات و مراتبى دارد كه انسان با عملش به آن می‌رسد. «لكل درجات مما عملوا» ▫️ملاک تعیین درجه و رتبه در قیامت، عمل است. «لكل درجات مما عملوا» ▫️یكى از اهداف برپایى قیامت، رسیدگى به اعمال مردم است. «ولیوفّیهم اعمالهم» ▫️قیامت، پاداشى براى مؤمنان و كیفرى براى تبهكاران است. «لیوفّیهم اعمالهم» ▫️با گذشت زمان، اعمال انسان محو و نابود نمی‌شود و در قیامت به طور كامل مجسّم می‌گردد. «لیوفّیهم اعمالهم» و بدون كوچكترین نقصى پاداش و جزا داده خواهد شد. «و هم لایظلمون» 🔴 سؤال ۵۸۵ ------------------------------ ✅ این آیه، به کدام‌یک از دلایل ضرورت معاد اشاره می‌کند؟ ⬅️ پاسخ سؤال را تا «فردا ظهر» ارسال فرمایید.(تشکر)
🔴 آشنایی با سوره جن / ۹ ❇️ از پيام‌های آیات ۱۶ و ۱۷ ▫️مهم‌تر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة» ▫️در میان راه‌ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة» ▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم» ▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مى‌شود. «لاسقیناهم ماء غدقا» ▫️استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامت‌ها، لجاجت و یک‌دندگى است! «استقاموا على الطریقة» ▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان علیه السلام نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»(نمل/۴۰)) ▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى‌گذارد. «ماء غدقا» ▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه» ▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه» ▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...» ▫️خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا» ▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ، اعراض از ذكر خداوند است. «ومن یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً» ▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا»