eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
244 ویدیو
12 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
«فردا با است» رویداد طراحی با محوریت فلسطین تلاش معماران و هنرمندان برای خلق اثر هنری مرتبط با فلسطین و مردم مظلوم غزه 📆زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۹و۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ ⏰️ساعت برگزاری: ۸ تا ۱۸ 📍مکان: انتهای خیابان فلسطین کوچه لقمان الدوله ادهم پلاک ۷ - مرکز معماری اسلامی 🔺️جهت شرکت در رویداد: نام و نام خانوادگی خود را به شماره۰۹۹۰۰۲۷۴۹۰۴ ارسال بفرمایید. @baladetayyeb
در گذشته توجه و احترام انسان به سایر جانداران قابل تحسین بود، به نحوی که در معماری آن دوران نیز تأثیر داشت و بناهایی مختص جانوران ایجاد می‌شد. بنایی است که به جهت لانه گزینی پرنده‌ها به خصوص کبوترها در پهنه گسترده‌ای از فلات ایران ساخته می‌شود، کاربرد عمده این بناها جمع‌آوری فضولات پرندگان جهت استفاده در کشاورزی، دباغی، چرم‌سازی و ساخت باروت بوده است. کبوترخانه‌ها از جمله نخستین سازه‌هایی هستند که رابطه انسان با طبیعت در و درک اهمیت پزندگان را به خوبی برای ما روشن می کنند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
در فرهنگهای شرقی زمین نماد مادر، و خانه تعریف و تحدید کننده حریم است. و هر دو قبل از سیطره بازار بر جامعه و فرهنگ، بیش از آنکه از مقوله اقتصادی باشند مقوله‌ای فرهنگی بوده‌اند. فرهنگ، هویت و مادر در فرهنگ اسلامی خریدنی و فروختنی نیست، اما در جامعه بازارمحور هرچیز فروختنی است حتی... عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بافت تاریخی بهترین منطقه برای ترویج زندگی با سبک ایرانی اسلامی است. مصطفی سعادت طلب عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان قم: می توان گفت بهترین بافت تاریخی کشور را شهر قم دارد، برخی از شهرها دارند و حتی مطرح تر هستند، اما در آن جریان ندارد. به عنوان مثال شهریزد که بافت تاریخی آن به حالت در آمده است. بافت قم وسعت خوبی دارد و قلب آن حرم حضرت معصومه است که بافت می باشد. این استاد دانشگاه افزود: زمانی که از لفظ بافت استفاده میکنیم دیگر نمیتوانیم از داخل آن تک دانه ها را جدا کنیم، بافت یک زنجیره است و نمیتوان گفت دانه ارزشمند رو نگه داریم و قسمت های دیگر فاقد ارزش هستند کسانی که چنین دیدگاهی دارند معلوم است که هنوز بافت را نشناخته اند. پ. ن: امیدواریم این تغییر رویه و دیدگاه باعث به رسمیت شناختن ساخت‌و‌ساز سنتی در کشور شود و به مرور آیین‌نامه‌های طراحی و ساخت با و تدوین، ابلاغ و اجرایی گردد،و یا در حالت ایده‌آل دست مردم و متخصصین در انتخاب نوع سازه جهت ساخت باز باشد. هرچند گام اول در این مسیر 🔻 پاک کردن همسان‌انگاری "بافت تاریخی، سازه‌خشتی، چوبی‌ و کپر" با "بافت و ساختمان فرسوده" در ذهن مسولین است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شش‌ضلعی یکی از انواع چند‌ضلعی‌ها است که شش ضلع و شش زاویه(شش‌گوش) دارد. به مفتول‌های دارای سطح‌مقطع شش‌ضلعی، شش‌پهلو یا مسدس نیز می‌گویند. در بین هندسه‌های اصلی (مربع، مثلث، دایره) و حتی سایر چندضلعی‌های منتظم هیچکدام مثل شش‌ضلعی یک ساختار در هم تنیده و منسجم را تشکیل نمی‌دهد. به همین دلیل در کندوی زنبور‌عسل نیز شش‌ضلعی دیده می‌شود. ارمغان 👌 آجرفرش کدمحصول:۱۰۴ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده می‌شد. از آنجایی که مکان‌یابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل می‌کرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادی‌ترین اجزای شهر برای اهلش فراهم می‌کرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷). @baladetayyeb @torabiran
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده می‌شد. از آنجایی که مکان‌یابی این هورنوها دقیقا
غفلت و معماری بازار در رویکرد حکمی و اسلامی از کیفیتی برخوردار است که نیروهای حاصله از آن باعث غفلت انسان از امور معنوی و گرایش آن به عالم ماده می شود، طوری که احادیث مختلفی مبنی بر عدم توقف در بازار ذکر شده است. یعنی بازارها باید محل گذر باشند نه محل پاتوق و ماندن. لذا با تکیه بر این مورد معمار حکیم همواره در گذشته در تلاش بوده است در معماری بازار از فرم هایی که خاصیت تذکر گونه و بیداری دارند برای به حداقل رساندن نیروهای بازار استفاده نماید، بهره گیری از آرایه های مثالی(عالم معنا) و همجواری بازارها با مساجد، بهره گیری از آسمانه های بلند و تنظیم و غیره از موارد تغییر کیفیت فضایی بازارها بوده است... اما فضاهای تجاری امروز دقیقا عکس این فرآیند را دنبال می نمایند. ✍️ نسیم اشرافی @torabiran