Rec 0004.mp3
44.72M
🎧| صوت دومین جلسه
⭕️ دومین جلسه روش تحقیق دوره تخصصی
#سیر_آموزش_روش_تحقیق
🔰 با حضور دکتر حمد اللهی
🔶️با موضوع : مطالعات موضوع شناختی و تجزیه حداکثری موضوع
📆 دوشنبه ۱۶ آبان ماه ✅ برگزار شد .
👈دوستانی که علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها هستند لطفا جهت اطلاع از سرفصل ها و ثبت نام به آی دی زیر مراجعه نمایند.
🆔 @V_tahghigh
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰با ما همراه باشید 👈
طلبه تراز | علم و تحقیق📖
🎧| صوت دومین جلسه ⭕️ دومین جلسه روش تحقیق دوره تخصصی #سیر_آموزش_روش_تحقیق 🔰 با حضور دکتر حمد الل
تمرین برای عزیزان کارگاه:
تمرین شماره ۲
✅ سه تا پنج مورد از موضوعات و سرفصل های مربوط به علوم انسانی و اسلامی را که در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب به عنوان نیازها و ضرورت های فکری و معرفتیِ نیازمند کار و پژوهش برشمرده شده است، بنویسید و هریک را تا حدامکان به موضوعات جزئی تجزیه نمایید.
✅ اجتهاد یعنی روش استفاده از منابع
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که #چه_جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. #اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی #متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید ولو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای #اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
🍃 کلام بزرگان
🔰آیت الله جوادی آملی:
🔸«شما همّت بلند داشته باش، هر چه نصيب شما شد، شد. تا جان داری درس بخوان! آدم دهان باز می كند و ميگويد من فارغالتحصيل شدم و كتاب را می گذارد كنار؟!
تا نفس ميكشيم درس و بحث، حالا هر چه شد؛ بقيه ديگر در اختيار ما نيست. ما تا نفس می كشيم با قلم و كاغذ و گفتن و نوشتن و فهميدن و فهماندن بايد کار داشته باشيم.»
۱۳۹۴/۰۷/۰۲
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
🔰📍امتحانات طلاب... سوق به تحقیق
🔷 امتحنان باید با روش خود، طلاب را از غور بیحاصل در بعضی از کارهای کوچک و ریز و عبارتها و ریزهکاریها و پرداختن به حواشی و امثال اینها برحذر بدارند و بیرون بکشند.
🔸 اینطور نباشد که طلبه خیال کند اگر بخواهد امتحان بدهد، بایستی مثلاً اینگونه در جزییات دقت بکند و این ریزهکاریها را بداند، و نتیجتاً از آن مسائل اصلی باز بماند.
البته در درسها هم باید این نکته رعایت شود، اما عمده در امتحان است.
نه تنها طلاب را بایستی از غور بیحاصل در بعضی از کارهای کوچک برحذر بدارند،
بلکه بیشتر باید آنها را به #تحقیق، به
تفحص، به #آزاداندیشی، به سعهی مسائل مورد نظر و نوآوری، سوق بدهند.
۱۳۷۰/۰۶/۳۱
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
🔰 پاسخ رهبر انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان وپژوهشگران حوزوی درباره کرسی آزاد اندیشی:
🔹 برای بیدار کردن عقل جمعی، چارهای جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با «حمایت حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران»، تولید علم و اندیشه دینی و در نتیجه، تمدنسازی و جامعهپردازی، ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود. برای علاج بیماریها و هتاکیها و مهار هرج و مرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود. بنظر میرسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل ۱) «کرسیهای نظریهپردازی» ۲) «کرسیهای پاسخ به سؤالات و شبهات» و ۳) «کرسیهای نقد و مناظره»، روشهائی عملی و معقول باشند و خوبست که حمایت و مدیریت شوند بنحوی که هر چه بیشتر، مجال علم، گسترش یافته و فضا بر دکانداران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگتر شود.۱۳۸۱/۱۱/۱۶
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
💻 | #کرسی_آزاداندیشی
⭕️ با موضوع؛ ولایت فقیه با کدامین نگاه؛ عینک سیاسی یا توحیدی؟
📆 چهارشنبه ، ۲۵ آبان ماه ، ساعت ۲۱
♻️ لینک برگزاری؛ https://room.gharar.ir/56bf1902-1549-41e3-8ce3-849029c8f5fc
👈دوستانی که علاقه مند به صحبت کردن در کرسی آزاد اندیشی هستند لطفا در آی دی 👇 ثبت نام کنند.
🆔 @V_tahghigh
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰با ما همراه باشید 👈
🔰 سلسله کارگاه های سیر آموزش روش تحقیق
📣 جلسه سوم
♦️ دوره تخصصی ♦️
🔸محوریت این کارگاه :
_ طبقه بندی و تجزیه سوالات
_ تهیه فهرست منابع لازم(کتاب شناسی اولیه)
💠 استاد سومین جلسه کارگاه، حجت السلام والمسلمین عباسی
_ سطح ۴ حوزه
_ ارشد جامعه شناسی
⏰ زمان برگزاری: #دوشنبه ۲۳ آبان ساعت ۲۱ شب
◀️ لینک برگزاری کارگاه قبل از شروع جلسه با توجه به #فرم_ثبت_نام به پی وی شرکت کننده گان ارسال می شود.
جلسه از طریق نرم افزار قرار برگزار می شود.
🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸
👈دوستانی که علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها هستند لطفا جهت اطلاع از سرفصل ها و ثبت نام به آی دی زیر مراجعه نمایند.
🆔 @V_tahghigh
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
🔰 امام خمینی(ره)
🔸 علم تنها اثر ندارد، بلکه گاهی مضرّ است. علم بدون عمل بینتیجه است، علم و عمل دو بالی است که انسان را به مقام انسانیت میرساند.»
📌 خمینی، سیدروحالله، صحیفه نور، ج۷، ص۱۹۱
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈
🔹 فکر نمیکنیم، وقتی مطالعه نمیکنیم، وقتی در آیات الهی تدبر نمیکنیم، وقتی در تاریخ خود، در گذشتهی خود، در قضایای گوناگونی که برای بشریت پیش آمده است، در گرفتاریهای گذشته، در عوامل پیروزی بزرگ برای ملتها، تدبر نمیکنیم، از آن گنجینهی معنوی که خدا در ما قرار داده است، محروم میمانیم؛ «و یذکّروهم منسیّ نعمته... و یثیروا لهم دفائن العقول» امروز بشر به این دو، احتیاج دارد.
۱۳۹۱/۰۳/۲۹
•┈┈••••✾🔆
🔍 وارثان انبیاء | علم و تحقیق
✏️ @VA_Tahghigh
🔰 با ما همراه باشید 👈