#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰معنای سیاست فقط این نیست که انسان طرفدار زید و مخالف عمرو باشد یا بعکس؛ سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم میرویم؛ آیا به سمت هدفها داریم حرکت میکنیم یا زاویه گرفتهایم و داریم از هدفها دور میشویم؟
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱)
بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
18.📍 پوپولیسم:
🔰پوپولیسم به معنای مردم باوری است. به اینكه هدف های سیاسی را باید بر اساس خواست مردم جدا از احزاب و نهادها پیش برد، و خواست مردم عین حق و اخلاق است. به عبارت دیگر هر چه مردم خواستند همان حق و اخلاق می باشد. كه در واقع بولشویسم تركیبی از ماركسیسم و پوپولیسم است.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله ششم:
📍شجاعت در فهم
اگر شجاعت نبود حتی در فهمم خلل به وجود خواهد آمد.
درک روشن از کبریات و صغریات؛ گاهی انسان کبریات را درست میفهمد ، در صغریات اشتباه میکند. این درک صحیح از مبانی دین و از موضوعات دینی و از موضوعات خارجی منطبق با آن مفاهیم کلی و عمومی یعنی کبریات و صغریات احتیاج دارد به اینکه ما شجاعت داشته باشیم ، ترس نداشته باشیم ؛ والّا ترس از مالمان ، ترس از جانمان ، ترس از آبرویمان ، انفعال در مقابل دشمن ، ترس از جو ، ترس از فضا ؛
اگر این حرف را بزنیم ، علیه ما خواهند بود ؛ اگر این حرف را بزنیم ، فلان لکه را به ما خواهند چسباند ؛ این ترسها فهم انسان را هم مختل می کند .
گاهی انسان به خاطر این ترسها ، به خاطر این ملاحظات ، صورت مسئله را درست نمیفهمد ؛ نمیتواند مسئله را درست درک بکند و حل بکند ؛ موجب اشتباه خواهد شد .
لذا "ولا یخشون احدا الّا الله "خیلی مهم است ؛ در این آیه شریفه ی""الّذین یبلّغون رسالات اللّه و یخشونه و لا یخشون احدا الّا اللّه و کفی باللّه حسیبا""احزاب(۳۹)؛
معلوم میشود شرط بلاغ و ابلاغ و تبلیغ ، همین عدم خشیّت است که" ولا یخشون احداً الا الله "میگویی : آقا اگر این را بکنم ، ممکن است در دنیا سرم کلاه برود خوب ، "و کفی بالله حسیبا" محاسبه را به خدا واگذار کنید و بگذارید خدا برایتان محاسبه کند .
اگر پروای قضاوتهای مردم ، داوریهای گوناگون مردم را به جای پروای از خدا گذاشتیم ، مشکل درست خواهد شد ؛ چون پروای از خدای متعال تقواست اگر این را کنار گذاشتیم و ترس مردم جایگزین شد ، آن وقت فرقانی هم که خدای متعال گفته ، پیدا نخواهد شد ؛ ان تتّقوا اللّه یجعل لکم فرقانا "" سوره انفال (۲۹)؛ این فرقان ناشی از تقواست ؛ روشن شدن حقیقت برای انسان ، دستاورد تقواست و بهنظر من این مسئله خیلی مهم است ؛مسئله خشیّت از مال و جان و حرف مردم و آبرو و زمزمهها و حرفها و حدیثها و تهمتها و اینها ، خیلی مهم است ؛ اینقدر این مسئله مهم است که خدای متعال به پیغمبرش خطاب میکند و او را برحذر میدارد :
""و اذ تقول للّذی أنعم اللّه علیه و انعمت علیه أمسک علیک زوجک و اتّق اللّه و تخفی فی نفسک ما اللّه مبدیه و تخشی النّاس و اللّه احقّ أن تخشاه"" سوره احزاب(۲۷) ملاحظه حرف مردم ، ملاحظه این تهمتی که خواهند زد ، ملاحظه چیزی را که خواهند کرد ، نباید کرد؛ ""وللّه احقّ أن تخشاه""(۸۸/۷/۲)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
19.📍 بورژوا
در قرون وسطا فردی از اهل شهر آزاد (بورگ) را كه نه ارباب بود و نه دهقان "بورژا" می نامیدند. در قرن های هفدهم و هجدهم ارباب ها و كارفرماها را در برابر كارگران و بازرگانان به این نام خطاب می كردند. در فرانسه عنوانی برای طبقه میانه سوداگر و پیشه ور یا شهرنشینانی كه بر ملاك دارائی از حقوق سیاسی برخوردار بودند اطلاق می شد، و اما در اصطلاحی سیاسی معنای خاص خودش را دارد.
بورژوازی در اصطلاح ماركسیستی به معنای سرمایه داران، سوداگران، پیشه وران و دارندگان مشاغل آزاد است. در برابر "پرولتاریا" كه به كارگرانی گفته می شد كه هیچ وسیله تولیدی جز نیروی كار خود برای تأمین زندگی ندارند.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله هفتم:
📍 توجه به خطوط قرمز
🔰۷-۱ مواضع خلاف قانون:
بصیرت پیدا کردن ، کار دشواری نیست اگر شما نگاه کردید دیدید یک راه معقول قانونی وجود دارد و کسی از آن راه معقول قانونی سر میپیچد و کاری میکند که برای کشور مضرّ است ، ضربه به منافع ملت است ، خوب ، با نگاه عادلانه ، با نگاه متعارف ، با نگاه غیرجانبدارانه ، معلوم است که او محکوم است؛ این یک چیز روشنی است ، یک قضاوت واضحی است .
(۸۹/۸/۴)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
20. 📍سوسیالیسم:
واژه سوسیالیسم (جامعه باوری) در زبان فرانسه به معنای اجتماعی می باشد. و در انگلیسی (سوسیالیسم سیاستی كه هدف آن نظارت جامعه بر وسایل تولید و اداره آنها به سود همگان است). البته این تعریف، یك تعریف جامع نیست، زیرا نظارت عمومی بر اموال و تولید معنای وسیعی دارد. امابهترین وجه اشتراك سوسیالیست برتری جامعه و سود همگانی بر نظریه فردگرایی و سود فردی است، كه سوسیالیسم به انواع متعددی مانند سوسیالیسم لیبرال، ماركسی، نوین، تكاملی، فابیان، صنفی و پارلمانتر و اقسام دیگر، تقسیم می شود.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
هدایت شده از طلبه تراز | هیئت
✅ کانال: طلبه تراز | هیئت؛
◾️#مناسبت؛
◾️ #شهادت؛
⚫️ فرارسیدن شب شهادت جانسوز حضرت امام #جعفر_بن_محمد_الصادق (علیهماالسلام)، رئیس #مذهب_جعفری، به محضر حضرت صاحب الزمان حجت بن الحسن (عجل الله فرجه الشریف) و بر سربازان و پاسداران حریم علم و حقیقت، طلاب علوم دینیه و بر عموم شیعیان و محبین حضرتشان تسلیت و تعزیت باد.
◾٢۵ #شوال #شهادت_امام_صادق #امام_صادق علیه السلام
___________________
✅با ما در کانال تخصصی "طلبه تراز | هیئت"👇👇👇👇
🆔 @talabetaraz_heyat
و کانال جامع "طلبه در تراز انقلاب" همراه باشید؛ 👇👇👇👇
🆔 @talabedartarazenghlab
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
21.📍كاپیتالیسم:
🔰كاپیتالیسم روشی است كه در آن وسائل عمده تولید به كمك سرمایه های شخصی فراهم شده و اموال به مالكیت صاحبان سرمایه باقی می ماند. در كاپیتالیسم كارگران به عنوان روز مزد اجیر صاحبان سرمایه اند، و تمام قدرت مالی در دست اشخاص معدودی در جامعه خواهد بود. در مقابل كاپیتالیسم، كمونیسم و لنینیسم و استالینیسم قرار دارد.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله هفتم:
📍 توجه به خطوط قرمز
🔰۷-۲ رفتارهای قبیله گرایانه:
میل به رفتارهای قبیلهای در میدان سیاست ، در میدان اقتصاد از نقاط ضعف ماست .رفتار قبیلهای معنایش این است که تخطئه یا تأییدی که نسبت به کار کسی میکنم ، ناشی نباشد از ماهیّت عمل او ؛ ناشی باشد از نحوه ارتباط او با من . و اگر از قبیله ما کسی کار خطایی انجام داد ، راحت قابل اغماض باشد؛ اما از قبیله مقابل اگر همان کار را انجام داد ، این قابل پیگیری و تعقیب میشود کار خوب اگر از کسی که مربوط به قبیله ماست ، انجام گرفت ، قابل تحسین و تشویق باشد ؛ اگر از قبیله دیگر بود ، نه . رفتار قبیلهای این است این رفتار ، اسلامی نیست ، انقلابی نیست .
ما متأسفانه اینگونه رفتار را در میان خودمان داریم نمیگویم همهگیر است ، فراگیر است ؛اما وجود دارد.(۹۰/۵/۱۶)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
22. 📍پپورتنیسم:
یكی از فِرَق مذهبی آمریكا است كه به ثروت اندوزی و سرمایه داری و تجارت ظالمانه مشروعیت می دهد. و این مسلك اصلی ترین عنصر فرهنگی و مذهبی تمدن آمریكایی است و با روح سرمایه داری آنان هماهنگ است.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله هفتم:
📍 توجه به خطوط قرمز
🔰۷-۳ مواضع خلاف وحدت:
🔹مواضع خلاف وحدت در جریانهای سیاسی، در جریانهای گوناگون فکری و سلیقهای مطلقاً مشتعل کردن فضا مناسب نیست. حالا شماها الحمدلله همهتان بصیرید، آگاهید، لابد از جریانات خبر دارید و الان همین اوضاعی را که توی کشور هست، میبینید که متأسفانه این علیه آن، آن علیه این؛
🔥 و دستگاههای خارجی چه خوشحالی میکنند؛ تحلیل میگذارند رویش: بله، بینشان اختلاف افتاد، نابود شدند، از بین رفتند ! آرزوهای خودشان را هی مرتباً تکرار میکنند. خوب پیداست که این مسئله، نقطه ضعف ماست نباید بگذاریم این نقطه ضعف ادامه پیدا کند یا افزایش پیدا کند اینها را باید توجه داشت. حرکت، حرکت متین، مستدل و مستند باشد اگر کسانی اختلافنظرهایی دارند، با استدلال بیان کنند. عرض کردم من معتقد به تبیین هستم. در دوران مبارزات هم، اختلاف ما با چپیها و مارکسیست هایی که آن وقت مبارزه میکردند، سر همین بود که ما میگفتیم باید تبیین کرد، آنها به تبیین اعتقاد نداشتند؛ یک چیز دیگری میگفتند، یک تفسیر دیگری داشتند. کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از هو و جنجال بود. اگر هو و جنجال وارد شد، حرف منطقی را هم خراب خواهد کرد. ممکن است چهار نفر جذب شوند، اما چهار نفر آدم هوشمندتر دفع میشوند. این، حرف ماست؛ این، عرض ماست. (۹۰/۰۴/۱۳)
🔸مواظب باشید، درحالیکه ما دنیای اسلام را به وحدت دعوت میکنیم، دشمن نتواند درمیان صفوف خود جمهوری اسلامی، اختلاف و تفرقه ایجاد کند. شرط پیروزی ها این است که جناحهای مختلف در جمهوری اسلامی، احترام هم را حفظ کنند و با هم باشند. (۶۹/۰۷/۱۱)
______________
✅ با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید.
🆔 @talabetaraz_basirati
🆔 @talabedartarazenghlab
AUD-20200615-WA0001.mp3
3M
📻 #بشنویم:
پادکست زیبا از بیانات حضرت آقا درباره «افول تمدن غرب»
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
23. 📍ناسیونالیسم:
عبارت است از اعتقاد به برتری یك ملت و قوم بر تمام ملل و اقوام دیگر و لزوم وفاداری مطلق و بدون هیچ قید و شرطی نسبت به قوم و ملت خود، و مباهات كردن هر قوم و قبیله نسبت به فرهنگ و زبان و نژاد خودش. بنابراین ناسیونالیسم (ملی گرایی) خود را از همه برتر و دیگران را پایین تر از خود می داند، كه به ناسیونالیسم اقتصادی و سیاسی تقسیم می شود.
______________
✅ با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید.
🆔 @talabetaraz_basirati
🆔 @talabedartarazenghlab
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله هفتم:
📍 توجه به خطوط قرمز
🔰۷-۴ مواضع خلاف آرامش:
اگر یک کسی یک حرف غلطی زد ، آیا کسی باید به او جواب بدهد یا نه ؟ خوب ، بله معلوم است جواب دادن به حرف غلط ، شیوه خودش را دارد ، راه خودش را دارد ، کار خاص خودش است. یک وقت هست که حالا کسی یک حرف غلطی زد ، ما بیاییم مثلاً صد جای این حرف غلط را تابلو کنیم ، شعار کنیم که آقا ، فلانی این حرف غلط را زد ، تا همه بدانند این است که اشتباه است ، خطاست . من با حرکت روشنگرانه از سوی هر کسی ، از سوی هر نهادی ، هیچ مخالفتی ندارم ، بلکه علاقهمندم و معتقدم به مسئلهای تبیین . یعنی اصلاً جزء راهبردهای اساسی کار ما از اول ، مسئله تبیین بودهاست ، تبیین لازم است؛ اما این معنایش این نیست که ما به اختلافات درونی ، هی دامن بزنیم . مراقب باشید . این را همه باید مراقب باشند .(۹۰/۴/۱۳)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
24. 📍انترناسیونالیسم:
در برابر ناسیونالیسم، انترناسیونالیسم قرار دارد كه معتقد است خیر و سعادت بشر اقتضا می كند كه ملت ها بدون در نظر گرفتن تعصب های قومی با هم همكاری داشته باشند.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
🔴مرحله هفتم:
📍 توجه به خطوط قرمز
🔰۷-۵ مواضع دشمن شاد کن
کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار میکند بمجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شدهاست که یک جهتگیری علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می شود چرا متنبه نمیشوند؟ وقتی میبینند سران ظلم و استکبار عالم از اینها حمایت میکنند، رؤسای آمریکا و فرانسه و انگلیس و اینهایی که مظهر ظلم اند _ هم در زمان کنونی، هم در دوره تاریخی صد سال و دویست ساله تا حالا _ دارند از اینها حمایت میکنند، باید بفهمند یک جای کارشان عیب دارد؛ باید متنبه شوند.
... آیا میشود با بهانه عقلانیت، این حقایق روشن را ندیده گرفت، که ما عقلانیت به خرج میدهیم! این عقلانیت است که دشمنان این ملت و دشمنان این کشور و دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب، شما را از خود بدانند و برای شما کف و سوت بزنند، شما هم همین طور خوشتان بیاید، دلخوش کنید؛ این عقلانیت است؟! این نقطه مقابل عقل است عقل این است که به مجردی که دیدید برخلاف آن مبانی که شما ادعایش را میکنید، چیزی ظاهر شد، فوراً خودتان را بکشید کنار، بگویید نه نه نه، ما نیستیم...
من تعجب میکنم! کسانی که اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند _ بعضی از این آقایان یک سیلی برای انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت _ و به برکت انقلاب اسم و رسمی پیدا کردند و همه چیزشان از انقلاب است، میبینید که دشمنان انقلاب چطور براق شدند، آماده شدند، صف کشیدند، خوشحالاند، میخندند؛ اینها را که میبینید؟ به خود بیایید، متوجه بشوید.
📆 ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
______________
✅ با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید.
🆔 @talabetaraz_basirati
🆔 @talabedartarazenghlab
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍گفتار دوم
🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت .
🔴مهارتها و فنون تحلیل سیاسی
الف :موارد ایجابی
۱_ کل نگری ( مشاهده مجموعه و واقعیات با هم)
واقعیتهایی وجود دارد که اگر ما این واقعیتها را در محاسبات خودمان نیاوریم ، قطعاً در قضاوت اشتباه خواهیم کرد ؛ در انتخاب راه هم اشتباه خواهیم کرد . این واقعیتها را باید دید . ما وقتی که میخواهیم آرمانگرایی همراه با واقعبینی داشته باشیم _ یعنی واقعیتها را ببینیم ، براساس واقعیتها حرکت خودمان را تنظیم کنیم _ باید توجه کنیم که به لغزشهایی که در اینجا ممکن است پیش بیاید ، دچار نشویم . لغزشگاه هایی وجود دارد . یک لغزش این است که ما بخشی از واقعیتها را ببینیم ، بخش دیگری ظرفیتها را نبینیم؛ این هم موجب خطاست؛ خطای در محاسبه را بدنبال خواهد داشت . واقعیتها را باید با هم دید و دانست .
(۹۱/۵/۳)
اگر ما نگاه کلان به انقلاب و حادثهی پدید آمدن جمهوری اسلامی بکنیم ، جزئی نگری ها نمیتواند ما را گمراه کند . گاهی جزئینگری و نگاه نکردن مسیر مستمر از ابتدا تا انتها ، انسان را گمراه میکند ؛ حتی گاهی آدم راه را گم میکند ، هدف را گم میکند . نمیخواهیم بگوییم جزئی نگر نباشیم ؛ چراغ ، نگرش به جزئیات ، یعنی همان برنامهریزی ؛ این را ما منکر نیستیم برنامهریزی ، نگاه به فصول مختلف بخشهای مختلف ، یعنی جزئینگری . میخواهیم بگوییم این نگاه به بخشها و اجزا و ابعاد موجب نشود که ما غافل بشویم از نگاه به کل . چون نگاه به کل برای ما درس آموز است.
(۸۷/۳/۱۴)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍گفتار دوم
🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت .
🔴مهارتها و فنون تحلیل سیاسی
الف :موارد ایجابی
۲_ ملاحظه نسبت آرمانها و واقعیتها:
جوان ، دانشجو و عنصر انقلابی نسبتش به آرمانهای انقلاب چیست ؟ البته بنده معتقدم که آرمانهای انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانی ، قابلتعقیب و قابل دسترسی نیست. نسبت شما با آرمانها ، اینچنین نسبتی است. عقیده من این است که اگر چنانچه نیروی جوانی ، یعنی قدرت فکری و بدنی ، و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک ، و هم چنین جسارتی ، یعنی خط شکنی ها ، که در جوانها بهعنوان خصیصه وجود دارد ، نباشد ، ما به آرمانها دست پیدا نخواهیم کرد لذا جوانها در زمینه دسترسی به آرمانها و تحقق آرمانهای انقلاب و آرمانهای اسلامی ، دارای مسئولیت های بزرگی هستند و کارآمدی بسیار بالایی هم دارند . اگر بخواهیم مثال بزنیم ، باید بگوییم آرمانها مثل قلّه اند و...
بهنظر من فعال دانشجویی آرمانخواه که واقعیتها را هم میشناسد ، هرگز نباید در هیچ شرایطی احساس انفعال و بنبست کند . یعنی نباید از آرمانخواهی دست برداشت؛ نه در هنگام پیروزیهای شیرین ، نه در هنگام هزیمت های تلخی . ما در عرصه ی دفاع مقدس پیروزیهای بزرگی داشتیم ، هزیمت های تلخی هم داشتیم . اصلاً بنبستی وجود ندارد در آرمانخواهی در آرمانخواهی صحیح و واقعبینانه وقتی انسان واقعیتها را ملاحظه کند ، هیچ چیز به نظرش غیرقابلپیشبینی نمیآید . توقع من از عزیزان دانشجو این است که همواره دنبال آرمانها باشند ؛ چه در آن مواردی که حادثهای که پیش میآید ، طبق دلخواه شما است ویرگول چه در آنجایی که حادثهای که پیش میآید ، طبق دلخواه شما نیست ؛ آرمانگرایی را با نگاه به واقعیتها از دست ندهید و دنبال کنید . در اصل انقلاب هم همین جور بود ، در جنگ همین جور بود ؛ در حوادث گوناگونی هم که در این سالها پیش آمده ، همیشه همینجور بوده است . بعضیها در قبال حوادث گوناگون ، موضعگیریها و موقعیتهای روحی و معنوی و فکریشان ، متناسب با آنچه که لازمه آرمانخواهی است ، نیست .
(۹۲/۵/۶)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
7.📍 رئالیسم:
همانطوری كه بیان شد رئالیسم (واقع پرستی و دنبال حقیقت بودن) در مقابل ایدآلیسم قرار دارد. رئالیست سعی دارد خود را با حقایق جهان و محیط جامعه وفق دهد و عوامل حقیقی را در حوادث دخالت دهد.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍گفتار دوم
🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت .
🔴مهارتها و فنون تحلیل سیاسی
الف :موارد ایجابی
۳_ ملاحظه نسبت تکلیف و نتیجه:
رابطه تکلیف مداری با دنبال نتیجه بودن چیست؟ امام رحمة اللّه فرمودند ما دنبال تکلیف هستیم . آیا این معنایش این است که امام ره دنبال نتیجه نبود ؟
چطور میشود چنین چیزی را گفت ؟ امام بزرگوار که به آن شدت ، به آن حدّت ، در سن کهولت ، این همه سختیها را دنبال کرد ، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد ، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود ؟
حتماً تکلیفگرایی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجهای مطلوب ، بر طبق تکلیف عمل کند ؛ بر خلاف تکلیف عمل نکند ، ضد تکلیف عمل نکند ، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند ، اولیای دین کردهاند ، هم برای رسیدن به نتایج معینی بود ؛ دنبال نتایج بودند ، مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم ؟ یعنی نتیجه هرچه شد شد؟ نه البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه ، بر طبق تکلیف عمل میکند ، اگر یک وقتی هم به نتیجهای مطلوب خود نرسید ، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده . اگر انسان برای رسیدن به نتیجه ، بر طبق تکلیف عمل نکرد ، وقتی نرسید ، احساس خسارت خواهد کرد ؛ اما آنکه نه ، تکلیف خودش را انجام داده ، مسئولیت خودش را انجام داده ، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همانطور که قبلاً گفتیم ، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامهریزی و کارکرده ، آخرشم به نتیجه نرسید ، خوب احساس خسارت نمیکند ؛ او کار خودش را انجام داده بنابراین ، اینکه تصور کنیم تکلیف گرایی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم ، نگاه درستی نیست.
در دفاع مقدس و در همه جنگهایی که در صدر اسلام ، زمان پیغمبر صلوات اللّه علیه یا بعضی از ائمه علیهمالسلام بوده است ، کسانی که وارد میدان جهاد میشدند ، برای تکلیف هم حرکت میکردند . جهاد فیسبیلاللّه یک تکلیف بود . در دفاع مقدس هم همینجور بود؛ ورود در این میدان ، با احساس تکلیف بود ؛ آن کسانی که وارد میشدند ، اغلب احساس تکلیف میکردند .
اما آیا این احساس تکلیف ، معنایش این بود که به نتیجه نیاندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند ؟ اتاق جنگ نداشته باشند ؟ برنامهریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند ؟ اینجور نیست ...
بنابراین تکلیفگرایی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن ، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه بدست میآید ، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه ، بر طبق راههای مشروع و میسر ، برنامهریزی کند .
(۹۲/۵/۶)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
28. 📍فئودالیسم:
فئودالیسم یك سازمان بزرگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است كه در بسیاری از نقاط اروپا و خاور دور و خاور میانه در قرون وسطی، قبل از تشكیل دولت های ملی جدید وجود داشته است.
خصلت عمده در فئودالیسم آن است كه از طرف شاه هر قسمت از اراضی بزرگ به تصرف اشراف به نام فئودال در میآید، و آن زمین های بزرگ از طرف فئودال یا نمایندگانشان به كشاورزان اجاره داده می شود. و اشراف هم در مقابل این اجاره نسبت به كشاوزان آن منطقه اختیارات قضائی و حكومتی و مالی و سیاسی داشتند.
ولی در زمان حاضر فئودالیسم به كشوری گفته می شود كه عده ای از اشراف و مالكین املاكی را مالك می باشند و كشاورزان از حقوق سیاسی محروم اند، و یا به مقداری كم ازحقوق سیاسی و كشور بهره مند هستند.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍گفتار دوم
🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت .
🔴مهارتها و فنون تحلیل سیاسی
الف :موارد ایجابی
۴_لحظه شناسی
لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. فرض بفرمایید کسانی که در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین علیهالسلام بود ، به اهلبیت محبت هم داشتند ، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند ؛ همهشان هم به شهادت رسیدند ، پیش خدا هم مأجور اند ؛ اما کاری که باید بکنند ، آن کاری نبود که آنها کردند ؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند ؛ در زمان ، آن کار را انجام ندادند اگر کاری که توّابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند ، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند ، اوضاع عوض میشد؛ ممکن بود حوادث ، جور دیگری حرکت بکند . شناسایی لحظهها و انجام کار در لحظه نیاز ، خیلی چیز مهمی است . شناختن موقعیت ، فهمیدن نیاز ، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز ؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود ؛ آن کاری را که باید انجام بدهد ، بتواند انجام بدهد .(۸۸/۱۰/۲۹)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
29. فاكسیونالیسم:
فاكسیون به معنای حزب است. این اصطلاح را "جورج واشنگتن" در آغاز استقلال آمریكا به جای پارتی (حزب) به كار برد. فاكسیونالیسم یعنی حزب پرستی و عقیده به لزوم وجود احزاب سیاسی و اتكاء دولت و حكومت با احزاب عامه كه آن را سیستم حزبی (پارتی سیستم) نیز می نامند. در مقابل كمونیسم كه تك حزبی است قرار دارد.
فرق پلورالیسم با فاكسیونالیسم آن است كه اصطلاح اولی عمومیت دارد و شامل عقیده به لزوم تعدد جمعیت و انجمن ها از هر قبیل اعم از مذهبی و فرهنگی و علمی و سیاسی و اقتصادی می باشد، در حالی كه فاكسیونالیسم تنها معتقد به تعداد احزاب سیاسی است.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍گفتار دوم
🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت .
🔴مهارتها و فنون تحلیل سیاسی
الف :موارد ایجابی
۵_ تحلیل همزمان نقاط قوت و ضعف در مسائل
پیشرفتهامان را باید بشناسیم ، ضعفهایمان را هم باید بشناسیم و اگر ضعفهای خودمان را پنهان کنیم ، نشناسیم ، تجاهل کنیم ، این ضعفها خواهد ماند ، نهادینه خواهد شد؛ برطرف نخواهد شد همه نقاط قوت و ضعف را باید بدانیم .
نقاط مثبت و منفی هر دو هست ، افتوخیز هست ، اما حرکت ادامه داشتهاست ؛ این مهم است . جوانهای عزیز ما بدانند؛ در طول این سی و دو سه سال مواردی شده است که ما ضعف نشان دادیم ، این حرکت افت و خیز داشتهاست . همیشه یکجور نبودهاست ؛ گاهی سرعت و شتاب ، گاهی کمتر ، اما حرکت هرگز متوقف نشده است و ما در همان جهت اصلی پیش رفتیم ؛ که امروز محصول آن را داریم مشاهده میکنیم . (۹۰/۱۱/۴)
شرایط مهمی بر دنیا حاکم است که اینها میتواند فرصتهای بزرگی را در پیشروی ما قرار بدهد . این فرصتها را اگر نبینیم ، اگر نشناسیم ، اگر از آن درست استفاده نکنیم ، اگر به هنگام به سراغ این فرصتها نرویم ، ضرر خواهیم کرد . گاهی هم هست که از دست دادن یک فرصت ، خودش میشود یک تهدید ، خودش موجب عقبماندگی است لذا بد نیست که از این جهت یک نگاه جمعی و کلی و عمومی به مسائل کشور بکنیم . البته در این نگاه کلی بایستی واقعبینانه نگاه کنیم ؛ خودمان را نبایستی دچار خطا کنیم ؛ یکسونگری نکنیم ما نقاط مثبتی داریم ، نقاط منفی ای هم داریم؛ هر دو را ببینیم . گاهی فقط نگاه منفی غلبه داده میشود . غلبه دادن نگاه منفی ، خلاف واقعبینی است ؛ موجب ناامیدی است . نقطه مقابلش هم همین جور است . یعنی غلبه دادن نگاه مثبت ، بدون دیدن نقطه منفی ، این هم گمراهکننده است ؛ موجب یک رضایتی در انسان میشود که احیاناً این رضایت ، رضایت کاذب است ؛ این هم درست نیست .
نقاط منفی را هم باید در کنار نقاط مثبت دید این کار را کشور و نظام توانسته انجام بدهد ، این کار را نتوانسته انجام بدهد؛ این دوتا را در کنار هم ببینیم بنابراین اگر بخواهیم اوضاع کشور را درست به دست بیاوریم ، باید نقاط منفی و نقاط مثبت را در کنار هم مشاهده کنیم . من خواهشم این است که مسئولان ، نخبگان ، دانشگاهیان و حوزویان بنشینند روی این بحث کار کنند .(۹۰/۵/۱۶)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اول
#اصطلاح_شناسی
30. مولتی پارتیسم (چند حزبی):
به معنای چند حزبی است كه در دموكراسی غرب تولد یافته است و در نظام سیاسی احزاب متعدد وجود دارد كه در قدرت سهیم هستند، و هیچ یك از این احزاب به اكثریت مطلق دست پیدا نمی كند، و كشور بر اساس چند حزبی اداره میگردد. و گاهی هم احزاب متعدد برای آنكه كرسی های بیشتری را در پارلمان به دست آورند، دست به ائتلاف می زنند. اما ائتلاف دائمی نیست ولی تعداد احزاب هم موجب ضربه به اقتدار ملی نمی شود.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati