#گام_های_بصیرتی
#گام_اوّل
#جریان_شناسی_فکری
❇️حجة الاسلام والمسلمین بناب:
🔴صهيونيسم و تفاوت آن با يهود
🔰مقدمه
در بررسيهاي کلّي استنتاج ميشود که مقولۀ صهيونيسم با يهود، تفاوتهاي بسياري دارد به طوري که امروزه طرفداران واقعي دين يهود، از مخالفين جدّي صهيونيسم هستند و هرگز با اهداف غيرانساني طرفداران صهيونيسم موافق نيستند و در محافل مختلف جهاني، اعتراضات شديد خويش را نسبت به سياستهاي ددمنشانۀ صهيونيستها ابراز داشتهاند. بنابراين ضروري به نظر ميرسد که بررسيهايي نسبت به ديدگاههاي آنها داشته باشيم.
ابتدا لازم است به معانى لغوى و اصطلاحى دو كلمۀ «يهود» و «صهيونيسم» بپردازيم و سپس فرق موجود بين اين دو را تبيين نماييم.
1. معناى لغوى «يهود»: «هود» از لغت عبرى گرفته شده و به معناى حمد و شكر و مجد است و «يهودا» نام فرزند چهارم حضرت يعقوب(ع) از همسرش به نام «لينه» است و به نظر مىرسد كه كلمۀ «يهود» نيز از همين اسم برگفته شده باشد. لغويان «يهود» را واژهاى بيگانه دانستهاند، امّا يقين نداشتند كه «عبرى» است يا «فارسى».
2. معناى اصطلاحى «يهود»: يهود در اصطلاح، به كسانى گفته مىشود كه پيروان دين حضرت موسى(ع) هستند و كتاب تورات را كتاب آسمانى مىدانند و از شريعت ايشان تبعيت مىنمايند و با آمدن اسلام، آن را نپذيرفتند. و بر دين خود پاىبند هستند.
البتّه "آرتور جفرى" بر اين عقيده است كه واژۀ يهودى در شعر كهن عربى به كار رفته است؛ بنابراين اعراب پيش از روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) به خوبى با آن آشنايى داشتند. "هورو ويتس" مىگويد: «در قرآن، يهوديان روزگار حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) و يهوديان عهد قديم به نام «بنىاسرائيل» خوانده شدهاند».
3. معناى لغوى و اصطلاحى «صهيون، صهيونى و صهيونيسم»: صهيون بر اورشليم يا كوهى در نزديكى اورشليم اطلاق مىشود. در كتاب مقدّس، واژۀ صهيون، نام تپهاى است واقع در جنوب شرقى اورشليم كه دامنهاش بخشى از اورشليم را نيز تشكيل داده و قلعهاى به نام «يبوسيان» در آن وجود داشته است كه داود پيامبر(ع)، در آن جا براى «تابوت عهد» قصرى بنا كرد.
صهيونى: منسوب به صهيون، لقب كسانى است كه قبل از تشكيل حكومت اسرائيل، از تأسيس آن جانبدارى مىكردند.
صهيونيسم: «مرام و مسلك حزب بينالمللى يهود و مسلك گروهى است كه طرفدار سلطه و نفوذ يهوديان بر اقوام و ملل ديگرند». همچنين نهضتى را گويند كه از اواخر قرن نوزدهم به منظور ايجاد يك ميهن يهودى در فلسطين به وجود آمد. صهيونيسم در اصطلاح به جنبش و نهضتى اطلاق مىشود كه از آرمان مسيحيان طايفۀ بنىاسرائيل براى رسيدن به ارض موعود و تشكيل دولت و ملّتى واحد، مايه گرفته است. چنان كه اشاره شد، يهوديت آيينى است رسمى و آسمانى كه قائل به نبوت حضرت موسى(ع) و قبول تورات به عنوان كتاب آسمانى هستند. پيروان اين دين به يقين مىدانستند كه آن، تا آمدن پيامبر بعدى رسميت دارد.
در هر صورت، پيروان دين يهود به اصول و مقرراتى كه در تورات بيان شده بود، پاىبند بودند و سعى داشتند به آن عمل نمايند؛ هر چند انحرافات سياسى در طول تاريخ در اين دين آسمانى به وجود آمد و برخى از فرصتطلبان براى بهرهبردارى شخصى و دنيوى از آن، تحريفاتى در آن به وجود آوردند، ولى باز كسانى هستند كه با بسيارى از اين تحريفات مخالفاند و جوياى حقيقتاند.
پروفسور "روژه گارودى" فيلسوف و اسلامشناس فرانسوى با بررسى فرقههاى يهوديت در اعصار مختلف، به مراسمات، آيينها و برنامههاى معنوى آنها اشاره مىكند و دربارۀ آنها در قرن شانزدهم چنين مىنويسد: «آخرين نسل پرهيزگاران يهودى كه در قرن شانزدهم در لهستان به دنيا آمد و افكارش با بينش عرفانى آلمانى و از جمله "اكهارت" نزديك بود، در قرن نوزدهم نيز با انتشار «نامههايى به پرهيزگاران دربارۀ خلسه» و با زنده نمودن تابش جرقۀ حضور خداوند در وجود هر كسى كه از آن برخوردار است، بار ديگر شكوفا مىشود».[1]
همچنين مىنويسد: «در برابر سنّت كهن يهوديت، صهيونيسم سياسى نوعى فساد و تباهى ملّىگرايانه و استعمارگرانه به شمار مىرود كه مسيرش نه از يهوديت كه از ملّىگرايى و استعمارگرايى اروپاى قرن نوزدهم نشأت مىگيرد. صهيونيسم، نوعى مطالعۀ دستچين و انتخابى و مشخّص از تورات را كه مبتنى بر انحراف واقعى از برنامۀ خداوند است، مورد استفاده قرار مىدهد و آن را به عنوان پوشش و پردهاى براى پنهان نمودن مقاصد سياسىاش به كار مىبرد.»[2]
بنابراين، صهيونيسم از مسير اصلى يهوديت بسيار منحرف شده و به عنوان يك نهضت سياسى مطرح گرديده است و پاىبند برنامههاى مذهبى يهود نيست. چنان كه بنيانگذار صهيونيسم، "تئودور هرتزل" نيز به بسيارى از مسائل مذهبى يهود توجّه نداشت.
يهوديان در تجاوز به فلسطين و اشغال آن و آواره نمودن مردم اين سرزمين، با صهيونيستها در تقابل و تضاد بودند؛
چنان كه در جلسات محرمانۀ وعدهنامۀ «بالفور» ـ كه پس از سه سال مناقشه و مبارزه بين صهيونيستها و يهودىها منتشر شده ـ "وايزمن" و "سوكولوف" از جنبش صهيونيستى، "لويد جورج" و "بالفور" وزير امور خارجه و "مونتاگيو" وزير كشور انگلستان، "كلود مونتفيورى" از يهوديان انگلستان شركت داشتند.
مونتاگيو در يادداشت اعتراضآميزى به دولت انگلستان مىنويسد: «كه طبق اين اصل، مسلمانان و مسيحيان بايد جاى خود را به يهوديان بدهند». "ماليسيون" استاد حقوق از آمريكا دربارۀ اختلاف نظر صهيونيستها و يهودىها مىنويسد: «در وهلۀ نخست دربارۀ انگيزۀ اساسى صهيونيستها، در شك و ترديد بودند؛ اما پس از مطالعۀ پيشنويسهاى پيشنهادى آنها، دريافتند كه اين پيشنهادها مخالف دين يهوداند».[3]
جنبش صهيونيسم در مقابل فشارهاى يهوديان انگليسى، به ناچار تضمينهايى بر رعايت حقوق حقّۀ ساكنين اصلى فلسطين داد؛ امّا براى پيشبرد مقاصد استعمارى خود به يك صهيونيست آمريكايى به نام "برانديس" متوسل شده تا بدينوسيله رئيس جمهور آمريكا "ويلسون" را متقاعد كند كه انگلستان را زير فشار قرار دهد تا پيشنهاد صهيونيستها را قبول نمايد.
بنابراين، مبارزۀ يهوديان با صهيونيستها بيانگر ارتباط حياتى صهيونيسم با استعمار انگليس و دشمنى با يهود است.
در افسانههاى صهيونيستى كوشش مىشود كه حتّى فعاليّتهاى منفى "هرتزل" پدر روحانى صهيونيسم و از تبليغ كنندگان فعال ادغام جامعۀ يهودى در جوامع اروپايى را به نفع صهيونيسم تمام كند؛ اگر چه ادّعا شده كه هرتزل در نهايت و پس از قضيّۀ «دريفوس» در فرانسه دريافت كه ادغام يهوديان در جوامع ديگر امرى محال است.
بنابر نظر طراحان جنبش صهيونيستى، اصول فكرى اين جنبش در اين خلاصه مىشود كه يهوديان متشتت در جهان يك امّت را تشكيل دهند كه البتّه در اين مورد هم اختلاف نظر دارند. به برخى مىگويند: «يهوديت يك دين است نه بيشتر و نه كمتر»؛ چنان كه "هيرنى ادلر" خاخام بزرگ انگلستان مىگويد: «يهوديت يك دين است كه هيچگونه محتواى سياسى ندارد»؛ در مقابل، برخى ديگر عقيده دارند كه يهوديت، قومى متمايز است. هرتزل مىگويد: «ما ملّت واحدى را تشكيل مىدهيم».
در نگرش كلّى مىبينيم در مقابل سياستهاى يادشده براى تشكيل دولت يهودى در كشورى مستقل و منطقۀ استثنايى فلسطين، اين خود يهودىها هستند كه با اين طرح استعمارى مخالف بودهاند، تا اين كه با ابتكار تئورى جديد، برخى مشكلات صهيونيستى برطرف شد.
"ارنست رنان" تئورى جديد را چنين بيان كرده است: «امّت به معناى يك روح و بيدارى معنوى است. شرايط امّت مىتواند در افتخار مشترك به گذشته، از ارادۀ مشترك در حال حاضر و ميل به تحقق پيشرفتهاى بزرگ در آينده خلاصه شود.»[4]
"مارتين بابر" با افشا نمودن ريشۀ عميق اين فساد صهيونيسم سياسى ـ كه از يهوديت به وجود نيامده، بلكه ملّيتگرايى اروپايى قرن نوزدهم، آن را باعث گشته است ـ چنين مىنويسد: «مذهب يهود از اصل خود جدا گشته و اين امر، نوعى بيمارى است كه علامت آن، پيدايش ملّيتگرايى يهود در اواسط قرن نوزدهم بود... اين شكل تازۀ دلبستگى به زمين، نوعى سرپوش است كه تمام آنچه را كه يهوديت ملّى جديد غرب به عاريت گرفته است، در خود پنهان مىدارد... انديشۀ «برگزيدگى» اسرائيل در تمام اين جريان چه نقشى دارد؟ «برگزيدگى» نه يك احساس برترى، كه يك مفهوم مقّدر است. اين احساس از مقايسه با ديگران به وجود نمىآيد، بلكه از يك استعداد و مسئوليت در راه انجام وظيفهاى كه دائماً پيغمبران آن را متذكر شدهاند، نشأت مىگيرد. اگر به خود مىباليد كه به جاى اطاعت از خداوند، از نوعى برگزيدگى برخورداريد، اين خيانت در انجام وظيفه است».[5]
"مارتين بابر" با يادآورى «اين بحران مليّت گرايى» صهيونيسم سياسى كه نوعى فساد و تباهى در معنويت به شمار مىرود، چنين نتيجه مىگيرد: «ما اميدواريم كه ملّت يهودى را از ارتكاب اين اشتباه در زمينۀ تبديل يك ملّت به يك بت بر خطر داريم، ولى در اين راه ناكام ماندهايم».
با بررسىهاى انجام شده، كاملاً روشن مى شود كه صهيونيسم از يهود و يهوديت فاصلۀ زيادى گرفته است. در واقع، صهيونيسم به جاى اين كه برنامههايش را بر اساس معتقدات مذهبى يهود، ترسيم كند، بر اساس عقيدۀ مؤسسين صهيونيسم، چون "تئودور هرتزل" كه اعتقاد چندانى به مذهب يهود و اجراى مراسمات آن ندارند، برنامهريزى كرده است و در يك جمله مىتوان گفت كه در مسائل سياسى به نازيسم نزديكتر از مذهب يهود است.
منابع:
۱ـ گارودي. روژه، پروندة اسرائيل و صهيونيسم سياسي، ترجمة نسرين حكمي، ج2، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1369ش.
۲ـ درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9.
۳ـ جديدبناب. علي، عملکرد صهيونيسم نسبت به جهان اسلام، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، ۱۳۸۲.
پينوشت
1. گارودي. روژه، ماجراي صهيونيسم سياسي، ص25.
2. همان.
3. درجزي. فريبرز، يهوديت و صهيونيت، ص9.
4. همان.
5. گارودي. روژه،ماجراي صهيونيسم سياسي، صص31 و 32.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🧐تحلیل سیاسی روشمند چه کاربردهایی دارد ؟
🔰 تحلیل سیاسی روشمند میتواند به ارتقاء آگاهی بینش و بصیرت جامعه کمک شایانی کند . با این ابزار است که فرد در جامعه ضمن شناخت منطقی و صحیح پدیدههای سیاسی ، در فضای غبارآلود فتنه و در هنگام درهمآمیختگی حق و باطل ، میتواند گرفتار حیرت نشود و در لحظات حساس که باید نقش تاریخی و تکلیف شرعی خود را انجام دهد ، قادر باشد با استفاده مناسب از ابزار و فنون تحلیل سیاسی ، به تصمیمی مناسب ، دقیق و صحیح برسد.
در کتاب روش تحلیل سیاسی "فن تحلیل سیاسی" روشمند از منظر نظام اندیشگی و عملی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی)مورد توجه قرار گرفته است . این الگو برآمده از توصیههای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) برای تحلیل پدیدههای سیاسی است و سعی شده با نگاهی کاربردی و مهارت افزا ، دو بُعد اصلی قدرت تحلیل سیاسی روشن شود . ابتدا مسائل ذهنی که مقدمه تحلیل سیاسی هستند ، بهعنوان گام اول مورد توجه قرار گرفتهاست. در گام دوم نیز به فنون تحلیل سیاسی بهعنوان یک مهارت در امر تحلیل سیاسی توجه شده است . عدم توجه به هرکدام از این دو به گونهای باعث اشتباه در فهم و تحلیل پدیدهها و نهایتاً انحراف و اشتباه در قضاوت ، تصمیمگیری و رفتار خواهد شد .
حسن الگوی روش تحلیل سیاسی ، در آن است که از تجارب علمی و عملی حوزه امر سیاسی در آن بهرهگیری کامل صورت گرفته و سبب شده تا لوازم فهم و تحلیل پدیدههای سیاسی و اجتماعی بهتر از روشهای مرسوم مطرحشده برای جامعه فراهم اید.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#عکس_نوشته
🧐تأمّل در کلام امام معصوم....
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔴مقدمات تحلیل سیاسی
🔰 تحلیل سیاسی روشمند از منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی ، دارای مقدماتی است که باید قبل از ورود به عرصه تحلیل آن را بدست آورد .
درک پیچیدگیهای شرایط زمانه ، کسب آگاهی دینی و تاریخی ، جهانبینی توحیدی ، توجه به خودسازی معنوی ، آزاداندیشی ، شجاعت در فهم و توجّه به خطوط قرمز ؛ از مهمترین موارد مرتبط با مقدمات تحلیل سیاسی می باشد که در روز های اینده به هر یک از آنها تفصیلاً اشاره خواهد شد .
🌹لازم به ذکر است که مطالب درج شده در کانال دارای سیر و ترتیب بوده و لذا برای استفاده هرچه بهتر از مطالب و تقویت
قوّه ی تحلیل در خود ، نیاز به پیگیری و تمرین ان به صورت پیوسته میباشد.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گام_های_بصیرتی
#گام_اوّل
#نهاد_شناسی
🧐شورای نگهبان چیست و چه وظایفی دارد⁉️
🧐ساختار شورای نگهبان چگونه است⁉️
🧐اعضای آن چگونه انتخاب میشوند⁉️
🔰برای اشنایی بیشتر با این نهاد مهم(همچون شناخت کامل وظایف و اعضاء ،شناخت تشکیلات اداری و نحوه تشکیل جلسات)
به این ادرس مرجعه فرمایید:
https://www.shora-gc.ir/fa/guardian-council
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#عکس_نوشته
🧐تأمّل در کلام امام معصوم....
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
هدایت شده از طلبه در تراز انقلاب اسلامی | جامع
📍گزیده صوتی مجموعه آثار شهید مطهری متناسب با سیر مطالعاتی حوزه علمیه.
🔴 🔴 🔴 صوت ها با زمان های کوتاه تولید شده و با بیانی متناسب با کتب شهید، تا به راحتی قسمت های کوتاه و مجزا را گوش دهید و در هر زمان و مکان امکان استفاده باشد؛ در مسیر حرکت، در بین فعالیت ها، در حجره و هر جای دیگر...
📚 کتاب اول، آزادی معنوی است؛ کتابی که در آن شهید به بیان موارد زیر میپردازند:
🔸🔸🔸
◀️ ١)چیستیآزادی در فرهنگهای مختلف
◀️ ٢) تببین جایگاه آزادی فردی و اجتماعی
◀️ ۳) رابطه بین آزادی فردی و آزادی اجتماعی
🔸🔸🔸
📆 هر دو شب یکبار ⏰ ساعت ۲۲:۳۰ در کانال بارگزاری میشود.
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @Talabedartarazenghlab
#گام_های_بصیرتی
#گام_اوّل
#اصطلاح_شناسی
فالانژیسم:
نام حزب فاشیست اسپانیا می باشد. این حزب را "خوزه آنتونیو پریمودو ریورا" پسر دیكتاتور پیشین، "پریمودو ریورا"، در سال 1933 بنیان گذاشت.
تیرانی (تیرانیسید):
عنوانی است برای حكومت ظالمانه ای كه قدرت را از راه غیر قانونی در یونان باستان به دست می گرفت و در یونان "تورانوس (Tyrnnus)" می نامیدند.
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_دوم
#تحلیل_درست
🔰 بسماللهالرحمنالرحیم 🔰
📍مرحله اول:
🔴جهانبینی توحیدی
انسان در انتخاب جهانبینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی ، با نگاه توحیدی به جهان طبیعت ، یک بصیرتی پیدا می کند فرق بین نگاه توحیدی و نگاه مادی در این است : با نگاه توحیدی ، این جهان یک مجموعه نظاممند است ، یک مجموعه قانونمدار است ، طبیعت هدفدار است ؛ ما هم که جزئی از این طبیعت هستیم ، وجودمان ، پیدایش مان و زندگیمان هدفدار است بیهدف به دنیا نیامدیم .
این ، لازمه نگاه توحیدی است .
معنای اعتقاد به وجود خداوند عالم و قادر این است وقتی فهمیدیم هدفدار هستیم ، آنگاه در جستجوی آن هدف برمیآییم . خود این جستجو ، یک تلاش امیدوارانه است . تلاش میکنیم آن هدف را پیدا کنیم بلکه هدف را یافتیم ، فهمیدیم هدف چیست ، تلاشی شروع میشود برای رسیدن به آن هدف . در این صورت همه زندگی می شود تلاش ؛ آن هم تلاش جهتدار و هدفدار . از آن طرف این را هم میدانیم که با نگاه توحیدی ، هر گونه تلاش و مجاهدتی در راه هدف ، انسان را قطعاً به نتیجه میرساند این نتایج مراتبی دارد ؛ یقیناً به یک نتیجه مطلوب می رساند با این نگاه ، در زندگی انسان دیگر یأس ، ناامیدی ، سرخوردگی و افسردگی معنی ندارد وقتی شما میدانید وجود شما ، پیدایش شما ، حیاط شما ، تنفس شما با یک هدفی تحقق پیدا کرده است ، دنبال آن هدف میگردید و برای رسیدن به آن هدف تکاپو و تلاش میکنید از نظر خدای متعال که آفریننده هستی است ، خود این تکاپو هم اجر و پاداش دارد . به هر نقطهای که رسیدید ، درواقع به هدف رسیدید این است که در دیدگاه توحیدی ، خسارت و ضرر برای مؤمن اصلاً متصوّر نیست . فرمود : ((ما لنا الا احدی الحسنیین)) ؛ یکی از دو بهترین در انتظار ماست؛ یا در این راه کشته میشویم ، که این بهترین است ؛ یا دشمن را از سر راه برمیداریم و به مقصود میرسیم ، که این هم بهترین است پس در اینجا ضرری وجود ندارد . درست نقطه مقابل ، نگاه مادی است . نگاه مادی اولاً پیدایش انسان را ، وجود انسان را در عالم بدون هدف میداند ؛ اصلاً نمیداند برای چه به دنیا آمدهاست . البته در دنیا برای خودش هدفهایی تعریف میکند _ به پول برسد ، به عشق برسد ، به مقام برسد ، به لذتهای جسمی برسد ، به لذتهای علمی برسد ؛ از این هدفها میتواند برای خودش تعریف کند _ اما اینها هیچکدام هدفهای طبیعی نیست ، ملازم با وجود او نیست .
وقتی اعتقاد به خدا نبود ، اخلاقیات هم بیمعنی میشود ، عدالت هم بیمعنی میشود ؛ جز لذت و سود شخصی ، هیچ چیز دیگری معنا پیدا نمیکند اگر انسان در راه رسیدن به سود شخصی پایش به سنگ خورد و آسیب دید ، ضرر کرده ، خسارت کرده اگر به سود نرسید ، اگر نتوانست تلاش کند ، نوبت به یأس و ناامیدی و خودکشی و به کارهای غیرمعقول دست زدن می رسد .
پس ببینید فرق بین نگاه توحیدی و نگاه مادی ، معرفت الهی و معرفت مادی این است .
این ، اساسیترین پایههای بصیرت است .
با این نگاه ، وقتی انسان مبارزه می کند ، این مبارزه یک تلاش مقدس است ، اگر جنگ مسلحانه هم بکند ، همین جور است اصلاً مبارزه براساس بدبینی و بدخواهی نیست . مبارزه برای این است که انسانیت
_ نه فقط شخص خود او _ به خیر و کمال و رفاه و تکامل مقامات رفیع نائل شود با این نگاه ، زندگی چهره زیبایی دارد و حرکت در این میدان وسیع ، یک کار شیرین است .
خستگی انسان با یاد خدای متعال و با یاد هدف برطرف می شود .
این ، پایه اساسی معرفت است ؛ پایه اساسی بصیرت است .
این بصیرت خیلی چیز لازمی است ؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه همه تلاشها و مبارزات انسانی در جامعه است . این یک سطح بصیرت . (۸۹/۸/۴)
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#کارگاه_بصیرتی
📍تحلیل بیانات مقام معظم رهبری
🔴سیاست عمده آمریکا، کمرنگ کردن فلسطین در اذهان مردم است.
🔰با حضور استاد اسماعیل پور
🕰زمان:۹۹/۳/۷ _ ساعت ۱۸:۳۰
لطفا در ساعت معیّن به لینک زیر
مراجعه فرمایید:
https://www.skyroom.online/ch/alimola/yaali
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناسبتی
#شروع_کار_مجلس_یازدهم
🔰حضرت امام خمینی
(رحمة الله علیه):
🔴 مجلس از همه ی مقاماتی که در یک کشوری هست بالاتر هست...
🔴 امید ان است رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور
که قسمت اعظم ملت مظلوم را برمیدارد در رأس برنامه ها قرارگیرد.
🔴 از حضرات فقهای نگهبان تقاضا میشود که در ماموریت مهم خودبه هیچ وجه ملاحظه ی اشخاص و یا گروه های انحرافی را ننموده و...
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#مناسبتی
#شروع_کار_مجلس_یازدهم
📌 آنچه در پی می آید توصیه های یازده گانه امام خمینی به نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی است که به مثابه منشور نمایندگی، راهبرد تکالیف آنان را تبیین می کند. در این نامه، امام خمینی با واکاوی خاستگاه و جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی، نمایندگان را به انجام وظیفه قانونی و اسلامی خود فرا می خواند.
🔰بسم اللَّه الرحمن الرحیم🔰
با خواست خداوند متعال و به مبارکى و میمنت در روزى بسیار بزرگ، مجلس شوراى اسلامى افتتاح مىشود. روز سیزدهم رجب که روز ولادت با برکت و سعادت بزرگمرد تاریخ و معجزه دهر امیر المؤمنین على بن ابی طالب- صلوات اللَّه و سلامه علیه- مجلس مقدس شوراى اسلامى که اولین مجلس جمهورى اسلامى است و اولین مجلس است که با انتخابات آزاد انجام گرفت، گشایش مىیابد. و من امیدوارم که این مجلس به برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامى باشد. سپاس خداوند بزرگ را که در مدتى کوتاه ملت شریف ایران موفق شد که اساس جمهورى اسلامى را با آزادى و آرامش بنیان گذارد؛ و این از برکت اسلام و وحدت کلمه قشرهاى متعهد اسلامى است. این جانب طلیعه این مجلس مبارک را به ملت بزرگ ایران و شما نمایندگان محترم تبریک عرض مىکنم و تذکراتى را که دوستان من، خود نیز توجه دارند تکرار مینمایم:
1- شما دوستان محترم نماینده ملتى هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهى- اسلامى فکر نمیکنند؛ و انتخاب شما براى پیاده نمودن عدالت اسلامى که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهى از آن محروم بودند؛ رژیمى که ثروت سرشار کشور را به خود و همپیمانان نامیمون خود اختصاص داد و براى ادامه سلطه جبارانه خود به جیب ابرقدرتها ریخت و ملت مظلوم را در سطح بسیار وسیعى از اولین احتیاجات محروم و به خاک سیاه نشاند، و کشور را در تمام زمینههاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى و نظامى وابسته به اجانب و خصوصاً امریکا کرد. ببینیم شما و دولت منتخب شما با ملت مستضعف که به حرکت انقلابش همه ما را از انزوا خارج نمود چه خواهید کرد.
2- امید آن است که رسیدگى به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر مىگیرد در رأس برنامهها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شوراى اسلامى طرحهایى جدى در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضى از دیون خودتان را به این طبقه عزیز- که جان خود را براى اسلام و آزادى و استقلال کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزى را براى انقلاب اسلامى به ارمغان آوردند- ادا کرده باشید.
3- شما منتخبین مجلس که از پشتیبانى جدى ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال قدرت در مقابل قدرتهاى شیطانى که در رژیم دست نشانده سابق، حاکم بر سرنوشت ما بودند بایستید و از هیچ قدرتى غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید، و جز به مصالح کشور به چیز دیگرى فکر نکنید. متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنهسازیها و اغفال، چه بسا چپگرایان و یا راستگرایان و یا ریشههاى فاسد رژیم سابق طمع کنند که با نفوذ در مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیارى در طرحها و مسائل روز دقت فرمایید و از کیْد دشمنان به خداى تعالى پناه ببرید. خداوند متعال همه ما را از لغزشها نگه دارد.
4- بحمد اللَّه در مجلس، دانشمندان و علماى آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهاى نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرحهایى که در مجلس مىگذرد مخالف با احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهاى مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روى ناآگاهى و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلمهاى مسموم و گفتار منحرفین هراسى نداشته باشید و سخط «1» خالق را براى رضاى مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید.
5- این مجلس که اولین دوره در جمهورى اسلامى است، الگویى است براى مجالس آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئهاى ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و براى شما اجر جزیل و یا خداى نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل دورههاى رضا خان و بعد از آن. و لازم است از دستهبندیها و جهتگیریهاى غیر اصولى براى کوبیدن طرف مقابل جداً احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است.
6- ویژگى این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب مىکند که مجلس و دولت هماهنگ شود تا بر مشکلات کشور فائق آیند. و هیچ یک از نهادهاى جمهورى اسلامى خصوصاً مجلس و رئیس جمهورى و دولت براى یکدیگر و دیگران کارشکنى نکنند و خود را به طور جدى در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خداى متعال آنها را پشتیبانى فرماید.
و نداى آسمانى انسانساز وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا «1» را در نظر داشته و اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند و به امر آموزنده الهى گوش فرا دهند .
وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ «2» که دنباله آن تنازع، فشل «3» و شکست و رفتن رنگ و بو و آبروست.
7- سیاست «نه شرقى و نه غربى» را در تمام زمینههاى داخلى و روابط خارجى حفظ کنید و کسى را که خداى نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوى نمایید. و اگر در وزارتخانهها و نهادهاى دیگر کشور چنین گرایشى باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف، استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئهگر در رأس امور یا در قطبهاى حساس، موجب تباهى کشور خواهد شد.
8- طرحها و پیشنهادهایى که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابى و با سرعت تصویب کنید، و از نکتهسنجیها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانهها و مأموران اجرا بخواهید که از کاغذ بازیها و غلط کاریهاى زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقب افتادگیهاى آنها را به طور ضربتى تحصیل و ترمیم کنند.
9- در ادارات دولتى، قوانین دست و پاگیرى که در مجالس غیر قانونى رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و مىشود و جامعه را به تنگ آورده است به طور انقلابى لغو کنید- گر چه خود لغو است- و به جاى آنها قوانین مترقى را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید.
10- مجلس جمهورى اسلامى همان سان که در خدمت مسلمین است و براى رفاه آنان فعالیت مىنماید، براى رفاه و آسایش اقلیتهاى مذهبى- که در اسلام احترام خاصى دارند و از قشرهاى محترم کشور هستند- اقدام و فعالیت مىنماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و براى کشور خدمت مىکنند و در صف واحد از تمام ارزشها و مآثر آن برخوردار مىباشند.
11- از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مىشود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروههاى انحرافى را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانى از اسلام و احکام مترقى آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى اللَّه اعظم امام عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- عرضه دارند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور عزیز را خواستارم. و السلام على المسلمین و على عباد اللَّه الصالحین.
چهارشنبه 7 خرداد ماه 59/ 13 رجب 1400
روح اللَّه الموسوی الخمینى
(1)- بخشى ازآیه 103 سوره آل عمران: «به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».
(2)- سوره انفال، آیه 46: «وَ اطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبرُوا انَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» و همه با روح وحدت ایمانى پیرو فرمان خدا و رسول باشید، و هرگز راه اختلاف و تنازع را نپویید، که در اثر تفرقه ترسو و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل (در راه خدا) پایدار و صبور باشید که خدا همیشه با صابرین است.
(3)- سستى، رخوت، ضعف.
منبع: صحیفه امام، ج12، ص: 361 تا 364
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
هدایت شده از طلبه در تراز انقلاب اسلامی | جامع
📰 #باخبر:
📍 رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند.
🔷 بخشی از پیام:
🔻
امام راحل عظیمالشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را میتوان جامعترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفهی آن را در یک جملهی کوتاه اعلام میکند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّهها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریلگذاری و رهگشاییِ حیاتی است.
🔺
🖇 لینک دسترسی به متن کامل پیام:
🌐 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45736
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @Talabedartarazenghlab
🌐 #برخط:
📃 پیام آقا به مناسبت آغاز به کار یازدهمین مجلس شورای اسلامی| ٩٩/٣/٧
📌 «آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیانبار، یا وارد کردن انگیزههای ناسالم شخصی و جناحی، یا سهلانگاری در کار، یا دستهبندیهای احیاناً ناسالم قومی و منطقهای و قبیلهای و امثال آن است.»
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @talabetaraz_basirati
🌐 #برخط:
📃 پیام آقا به مناسبت آغاز به کار یازدهمین مجلس شورای اسلامی| ٩٩/٣/٧
📌 «نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّتهای کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاکدستی و امانتداری، وظیفهی قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطهی امید مردم و نقطهی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدفهای والا، سهم بسزا خواهد داشت.»
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @talabetaraz_basirati
🌐 #برخط:
📃 پیام آقا به مناسبت آغاز به کار یازدهمین مجلس شورای اسلامی| ٩٩/٣/٧
📌«در اقدام به وظیفهی نظارتی، تأکید اینجانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حبّ و بغضهای شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمتکش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بیمورد صورت گیرد.»
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @talabetaraz_basirati
طلبه تراز| بصیرت
📰 #باخبر: 📍 رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند. 🔷
🌐 #برخط:
📃 پیام آقا به مناسبت آغاز به کار یازدهمین مجلس شورای اسلامی| ٩٩/٣/٧
📌 «در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهی مشهود، باید اذعان کنیم که در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهی اولویت، وادار سازد. توصیهی صاحبنظران به ما میگوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است.»
✅ با ما همراه باشید 👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#مناسبتی
#شروع_کار_مجلس_یازدهم
🔰بیانات مقام معظم رهبری
(مدّ ظلّه العالی) ،امروز ،به مناسبت
اولین روز شروع به کار مجلس یازدهم:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین.
امروز به هدایت و توفیق الهی یازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی آغاز میشود و پیشانیِ باشکوه و درخشان مردمسالاری اسلامی بار دیگر در برابر چشم جهانیان رخ مینماید. خداوند حکیم و قدیر را بر کمک به ملّت ایران در حرکت بیوقفهی تشکیل مجلس قانونگذاری سپاس میگویم و از همّت و انگیزهی ملّت عزیز تشکّر میکنم و به منتخبان ملّت که توانستهاند امید و اعتماد رأیدهندگان را جلب کنند تبریک میگویم.
امام راحل عظیمالشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را میتوان جامعترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفهی آن را در یک جملهی کوتاه اعلام میکند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّهها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریلگذاری و رهگشاییِ حیاتی است. همهی دستگاههای حکومتی و مردمی و همهی آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند. ضمانت اجرای این وظیفه نیز -علاوه بر قوّهی قضائیّه که مسئولیّتش تضمین اجرای قانون است- در خود مجلس پیشبینی شده است که حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّهی مجریّه، حقّ تذکّر و سؤال و استیضاح، از آن جمله است. پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن بدرستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست مییابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن.
آن که میتواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترمید. آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّتهای کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاکدستی و امانتداری، وظیفهی قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطهی امید مردم و نقطهی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدفهای والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیانبار، یا وارد کردن انگیزههای ناسالم شخصی و جناحی، یا سهلانگاری در کار، یا دستهبندیهای احیاناً ناسالم قومی و منطقهای و قبیلهای و امثال آن است.
در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهی مشهود، باید اذعان کنیم که در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهی اولویت، وادار سازد. توصیهی صاحبنظران به ما میگوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است.
سیاستهای کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است. توجّه به تنظیم برنامهی هفتم که در شمار وظایف نزدیک مجلس یازدهم است و نیز توجّه به کاهش نقش تعیینکنندهی نفت خام در منابع مالی دولت که خود فرصت مغتنمی برای ترسیم خطّ اقتصادی کشور است، توصیهی دیگر اینجانب به شما عزیزان است.
در اقدام به وظیفهی نظارتی، تأکید اینجانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حبّ و بغضهای شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمتکش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بیمورد صورت گیرد.
همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهمتنیدگی تجربهی مجرّبان با شور و حرارت جوانان و تازهواردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضعگیریهای انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیههای دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است. مطمئنّم که رعایت این سرفصلها به ملّت ایران ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است، و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد. تقوا و توکّل و اعتماد به خدا را سرمایهی بیپایان خود بدانید و با قدرت و جدّیّت حرکت کنید. خدا یارتان باد.
لازم میدانم از نمایندگان محترم دورهی پیش بویژه از رئیس پُرانگیزه و پُرتلاش آن جناب آقای دکتر لاریجانی قدردانی کنم و اجر و ثواب الهی را برای هر عمل صالح آنان مسألت نمایم. سلام و صلوات خدا بر حضرت بقیّةالله اعظم (روحی فداه) و رحمت و مغفرت الهی نثار ارواح طیّبهی شهیدان و امام و پیشوای آنان حضرت امام خمینی.
والسّلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۷ خرداد ۱۳۹۹
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
🔰 هم اکنون تیتر یک سایت KHAMENEI.IR
🚨مطالبه رهبر انقلاب از مجلس جدید:
⚠️معیشت طبقه ضعیف در اولویت کار مجلس باشد.
۹۹/۳/۷
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
♦️ قالیباف رئیس مجلس شد .
♦️🔹 با شمارش آراء نمایندگان ، آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم انتخاب شد .
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
♦️🔹 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی آقای علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.
📖 متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
"بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت توفیقاته
نظر به تجارب مفیدی که جنابعالی در دوران مدیریت در بخشهای گوناگون بویژه در سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی از آن برخوردار گشتهاید، جنابعالی را به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب میکنم.
امید است این مسئولیت در خدمت هدفهای والای نظام قرار گیرد. "
والسلام علیکم
سیّدعلی خامنهای
۸ خرداد ۱۳۹۹
✅ با ما همراه باشید👇
🆔 @talabetaraz_basirati
#گام_های_بصیرتی
#گام_اوّل
#نهاد_شناسی
📌مجلس شورای اسلامی
📍مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.
با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می گردد:
الف- قانونگذاری
ب – نظارت
🔔مجالس ایران از مهستان تا شواری اسلامی
🔰شواهد تاریخی نشان میدهد که پیشینه مجلس و شورا در امور حکومتی ایران به دوره اشکانیان باز میگردد، اشکانیان متاثر از فرهنگ مقدونی؛ مجلسی باعنوان "مهستان" تشکیل داده بودند که امور مهم در آنجا حل و فصل میشد
مورخان رومی از این مجلس با نام "سنا" یاد کردهاند، مجلس "مغستان" نیز مجلسی مرکب از اعضای مجلس مهستان و روحانیون درجه اول بود که در برابر مهستان اختیار چندانی نداشت، از آن پس تا زمان تشکیل مجلس تنظیمات در دوره ناصری که ارگانی تشریفاتی بود و مدت زیادی دوام نیاورد ایران هیچگاه حکومت شورایی به خود ندید و همواره به صورت پادشاهی اداره میشد.
اما بالاخره تلاشهای ایرانیان برای شورایی کردن حکومت در انقلاب مشروطه به ثمر نشست و مجلس شورای ملی که میراث گرانبهای مشروطیت بود، پا به عرصه سیاست در ایران نهاد. هرچند فراز و فرود های بسیاری داشت و حتی تعطیلی هایی را به خود دید...