eitaa logo
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
382 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
648 ویدیو
61 فایل
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بحث #فرهنگ است، بحث ذهن است، بحث قوّه درّاکهٔ انسانی است؛ بحث سازندگی شخصیت انسان هاست و خلاصه بحث #دل است. «رهبر معظم انقلاب_۱۳۷۵٫۰۲٫۳۱» 👤 خادم کانال ===== @k_alavi313 👁️‍🗨️ خادم تبادل ===== @Tabadol_VA
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀تخلّق به اخلاق الهی 🔻رهبر معظم انقلاب؛ اصلاً بشر که در دنیا کار و جهاد و تلاش میکند و میخواهد حاکمیت خدا را در زمین به وجود بیاورد، برای چیست؟ برای این است که انسانها نورانیت پیدا کنند. اصلاً فایده‌ی اساسی و هدف اصلی این است که انسانها متخلق به اخلاق‌اللَّه بشوند. تخلق به اخلاق‌اللَّه، مقدمه برای یک کار دیگر نیست؛ کارهای دیگر، مقدمه برای تخلق به اخلاق‌اللَّه است. عدل، مقدمه‌ی تخلق به اخلاق‌اللَّه و نورانی شدن انسانهاست. حکومت اسلامی و حاکمیت پیامبران، برای همین است؛ «انّما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»(بحارالانوار، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰) 🔺بیانات در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه - ۱۳۷۰/۰۴/۱۸ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀اصل اهتمام به تربیت اولاد صالح 🔻حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی می گوید: 🔹«تاکنون هیچ تخلفی در زندگی فرزندان مقام معظم رهبری دیده نشده است بخصوص در دوران رهبری. در دوران ریاست جمهوری من خیلی با ایشان مراوده نداشتم و فرزندانشان را نمی شناختم، ولی از دوران رهبری، فرزندان ایشان را می شناسم و هیچ تغییر رفتاری در زندگی هیچ کدامشان نمی بینم. در ارتباط با کتاب خودم، جلسه ای با یکی از فرزندان ایشان داشتم. می خواستم وارد دفتر شوم که ایشان همان موقع رسیدند. همان نظمی که مقام معظم رهبری دارند بچه هایشان هم دارند. همچنین دیدم در خیابان پیاده می آیند و خیلی معمولی. اگر الآن بچه های مقام معظم رهبری بروند در خیابان خیلی از مردم آنها را نمی شناسند، ولی گاهی فرزندان بعضی مسئولان، مشهورتر از خودشان می شوند.» 🔺حضرت ماه، ص۲۹ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀عواقب تعییر و سرزنش، در دنیا و آخرت 🔻ادامه بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری اگر انسان با یک گناهکار مواجه شود و بداند او آدم بدی است، باید با تحقّق شرایط آن امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند، باید به روشی که بیان شد از وی انتقاد کند، امّا حق ندارد به او اهانت کند، حتی کسی حق اهانت و سرزنش به مجرم، ولو محکوم به اعدام باشد، ندارد. کسی نمی‌تواند غیبت کند یا تهمت بزند، گناه تهمت از غیبت هم خیلی بزرگ‌تر است؛ هم دروغ و هم غیبت است، دروغش که دشمنی با خداست، غیبتش هم دشمنی با مسلمان‌هاست که آن هم دشمنی با خداست. این در حالی است که بیشتر حرف‌های رایج بین مردم غیبت نیست، تهمت است، شایعه است و حقیقت ندارد. برخی به راحتی با جملۀ «چنین می‌گویند»، تهمت می‌زنند یا شایعه پراکنی می‌کنند. از این دست شایعه‌ها و تهمت‌ها و دروغ‌ها در روزنامه‌ها و سایت‌ها فراوان است. اگر به راستی، انتقاد در جامعه‌ای باشد، علاوه بر اینکه ثواب فراوانی دارد، آن جامعه و مردم آن زنده و موفق خواهند شد. امّا متأسفانه انتقاد واقعی در جامعۀ ما بسیار کم است. مهم‌تر آنکه، انتقادپذیری هم در جامعه بسیار نادر است. ممکن است افرادی پیدا شوند که انتقاد کنند، امّا انتقاد پذیر، یعنی کسی که خوشش بیاید عیبش را بگویند و تشکر هم بکند، کجا پیدا می‌شود؟ قرآن کریم می‌فرماید: «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»[الزمر، ۱۷و۱۸] قرآن کریم به افراد انتقاد پذیر که حرف‌ها را می‌شنوند و بهترین آنها را اقتباس می‌کنند، بشارت داده است؛ متأسفانه معمولاً افراد این‌طور هستند که اگر از آنان تعریف شود، خوششان می‌آید، امّا چنانچه انتقادی از آنها بشود، ناراحت می‌شوند، تأثیر هم نمی‌پذیرند، یعنی خود را اصلاح نمی‌کنند. تقاضا دارم انتقاد داشته باشید، انتقاد پذیر باشید، امّا مواظب زبانتان باشید و بر حذز باشید از اینکه سرزنش، تحقیر، توهین و شکستن شخصیّت دیگران در زندگی شما باشد. اهانت به دیگران، طبق حدیث قدسی، جنگ با خداست: «مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَة».[الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲] تعییر و سرزنش، بر اساس روایتی که از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل کردم و به تجربه نیز اثبات شده است، اثر وضعی دارد. یعنی همان سرزنشی که شما می‌کنید به سرتان می‌آید. مثل ظلم است که به خود انسان برمی‌گردد. قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا».[یونس، ۲۳]سرزنش نیز مرتبه‌ای از ظلم است و به سرزنش کننده بر می‌گردد. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مثل چمران بمیرید‌‌.. 🔹سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀شاخصه های حقگزاری نماز در جامعه: 4️⃣ مطرح شدن نماز در عرصه‌ی مطالعات و تحقیقات علمی نشانه‌ی دیگر، مطرح شدن نماز در عرصه‌ی مطالعات و تحقیقات علمی است، همان‌طور که بحث فقهی درباره‌ی نماز و مقدمات آن، طولانی‌ترین مباحث فقهی در حوزه‌های علمیه را تشکیل می‌دهد، بحث کلامی، عرفانی و اجتماعی نماز نیز باید سلسله‌ی مهمّی از مباحث دینی مطرح در سطح جامعه را پدید آورد. آگاهان دینی و محققان و نویسندگان در این باره مقالات و تحقیقات و کتابهایی فراهم کنند و بحث نماز بطور مکرر در همه‌ی جایگاههای تبلیغ دین، با زبانها و شیوه‌ها و از زاویه‌های گوناگون مطرح گردد. در کتابهای درسی دوره‌های مختلف، به تناسب، فصل فشرده یا گسترده ولی به‌هرحال، عمیق و متینی درباره‌ی نماز گنجانیده شود. در صدا و سیما نماز همچون موضوعی که باید به همه آموخت، تلقی گردد و در برنامه‌یی جداگانه یا در دل برنامه‌های گوناگون، از آن سخن رود و اعماق و رازها و درسهای آن برای همه‌ی مردم بیان گردد. در سخنرانیهای دینی در مساجد و غیره بارها و بارها معارف نماز نیز همچون مسائل آن بازگو شود. 🔺پیام به مناسبت گردهمایی سالیانه‌ی نماز در شیراز - ۱۳۷۳/۰۶/۱۰ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 دغدغه‌های فرهنگی (ص۶۳) 🔻رهبر معظم انقلاب؛ فرهنگ و محیط غرب، محیطی است که علی‌رغم این‌که سعی دارد خودش را به آزاداندیشی معروف کند، به شدت متعصب است. شاید در مقولات دیگر هم باشد؛ اما در مقوله‌ی فرهنگ، به شدت متعصب و سختگیر است. یعنی هر فرهنگی غیر از فرهنگ اروپایی، به شدت مورد تحقیر، اهانت و فشار قرار می‌گیرد. اروپای مدعی تسامح و سهل‌نگری و آزاد اندیشی و بلندنظری و دوری از تحجر و جمود، در مقوله‌ی فرهنگ به شدت سختگیر و متعصب است. هر آنچه که غیر از فرهنگ اروپایی است، نامهای مختلفی پیدا می‌کند. از «وحشیگری» و «بربریت» بگیرید تا «ارتجاع» و «عقب افتادگی»؛ تا «غیر قابل اعتنا» بودن. یعنی همان احساس قدیمی و باستانی اروپا، که هر چه ماورای یونان بود «بربر» بود و «بربرستان»، همچنان در عمق جان شهروند اروپایی که در فضای فرهنگی اروپا و غرب زندگی می‌کند، وجود دارد. البته این تعصب، در اقمار فرهنگی اروپا، یعنی امریکا و استرالیا هم عیناً وجود دارد. در آن‌جا همین امروز هم روحیه‌ی یونانیان و تحقیر بربرها وجود دارد. لذا شما می‌بینید مثلاً با حجاب، به شدت مبارزه می‌کنند. نه به این دلیل که حجاب، تحمیلی بر زن است؛ نه. انواع تحمیلهای گوناگون را بر زن روامی‌دارند و هیچ مسأله‌ای برایشان نیست. از جمله، تحمیل کار سخت، تحمیل اهانت، تحمیل ریختن آبرو و حیثیت زن به عنوان عنصر و یکی از دو جنس اصلی آفرینش. اینها تحمل می‌شود. اما این یکی تحمل نمی‌شود. چرا؟ چون این، مخالف فرهنگ اروپاست. 🔺بیانات در دیدار اعضاى «کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان» - ۱۳۷۱/۰۵/۰۵ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀زنگ دل 📍شهید علی چیت سازیان زنگ خونه به صدا در اومد. در رو باز کردم؛ دیدم فرماندہ اطلاعات عملیات لشکر جلوی در ایستاده با یه کپسول زرد و گندہ روی دوشش. متعجب پرسیدم: «علی آقا، خبری شده!؟» گفت: «این کپسول رو ببر، کپسول خالی گاز رو بیار.» چشمام گردتر شد: «شما از کجا فهمیدید که ما گاز نداریم!» با خوشرویی و لبخند جواب داد: «اگه من ندونم بچه هام چه کم و کاستی دارند، برای چی خوبم؟» 🔺راوی:محمد طهماسبی زاده، هم رزم 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀شکر حقیقی، نعمت را از سوی خداوند دانستن 🔻رهبر معظم انقلاب؛ عزیزان من! حقیقت شکر این است که انسان نعمت را از خدا بداند. نه این‌که به زبان بگوید؛ با همه‌ی وجود باور کند که آنچه از نعمت در اختیار اوست، از سوی خداست. این طور نباشد که خیال کند، اوست که این نعمت را برای خود فراهم کرده است. این، جلب غضب و حرمان از نعمت الهی را فراهم خواهد کرد که «انما اوتیته علی علم».(القصص آیه ۷۸) اگر بگویم که خودم این داناییها و این تمکّنها را به دست آورده‌ام، غلط است. قرآن این‌طور می‌فرماید که «ما اصابک من حسنة فمن اللَّه(النساء آیه ۷۹)»؛ هر حادثه‌ی نیکو که به شما می‌رسد، از خداست. «ما بکم من نعمة فمن‌اللَّه(النحل آیه ۵۳)»؛ هر نعمتی که دارید، از سوی خداست. در دعا هم به ما یاد داده‌اند که به خدای متعال عرض کنیم: «ما بنا من نعمة فمنک وحدک لاشریک لک لا اله الّا انت»؛ هر نعمتی که ما در اختیار داریم، از توست. حدّاکثر این است که ما بتوانیم خود را قابل نعمت و حافظ نعمت خدا کنیم. 🔺بیانات در دیدار نمایندگان مجلس - ۱۳۷۶/۰۳/۰۷ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
برکات دنیوی و اخروی یاد خداوند.pdf
115.6K
🌀 از بیانات آیت الله مظاهری با عنوان برکات دنیوی و اخروی یاد خداوند، که در هفته گذشته خدمت شما عزیزان ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید. 🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال: 1️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3578 2️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3584 3️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3596 4️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3601 5️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3610 😇 لطفاً ما را از نظر و پیشنهادات خود بهره‌مند بفرمایید. جهت ارسال نظرات به نشانی @k_alavi313 مراجعه بفرمایید. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀رسیدن به قرب و لقاء الله 🔻رهبر معظم انقلاب؛ در نظام الهی، انسانها تحوّل معنوی پیدا میکنند. انسان مادّی، انسان معنوی و الهی میشود و آرزوهای مادّی به آرزوهای والای انسانی و خدایی تبدیل میگردد. 🔺بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ - ۱۳۷۷/۰۷/۲۹ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀اصل اخلاص 🔻شهید آیت الله مطهری می گفت: 🔹«سیدعلی خامنه ای از نمونه های ارزنده ای است که برای آینده موجب امیدواری است. من از اخلاص آقای خامنه ای تعجب می کنم، ایشان هیچ به دنبال خودنمایی نیست که بخواهد خودش را مطرح کند و خودش را نشان بدهد، من در جریان کمیته استقبال از حضرت امام بیشتر به تقوای ایشان پی بردم.» 🔺تداوم آفتاب، ص۹۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀شاخصه های حقگزاری نماز در جامعه: 5️⃣وجود نمازخانه ها و کار در دسترس بشمار آمدن 6️⃣حضور بزرگان جامعه در صفوف نماز نشانه‌ی دیگر آن است که در همه‌ی جایها و ساختمانهای عمومی و دولتی، نماز خانه‌یی در خور دیده شود و نماز گزاردن در همه جا برای همه، کاری در دسترس به شمار آید. نشانه‌ی دیگر آن است که بزرگان جامعه و کسانی که چشم‌ها به آنها دوخته شده و انگشتها آنها را نشانه کرده است، در مراکز همگانی نماز دیده شوند و نماز خانه‌های مراکز عمومی، ویژه‌ی آدمهای بیکار یا فرودست شمرده نشود. 🔺پیام به مناسبت گردهمایی سالیانه‌ی نماز در شیراز - ۱۳۷۳/۰۶/۱۰ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 دغدغه‌های فرهنگی (ص۶۵) 🔻رهبر معظم انقلاب؛ البته کار فرهنگی هم، کار پیچیده ای است و متولیان امور فرهنگی کشور در بخش های مختلف، باید تلاش کنند که در دو بخش پیشرفت کنند؛ یک بخش، بخش گسترش کمّی فرهنگ در داخل آحاد و نفوس مردم است. فرض بفرمایید گسترش کتاب خوانی در کشور، گسترش کتاب و کتابخانه، افزایش مدارس و مراکز تحقیقی و پژوهشگاه ها، بردن علم و سواد از مراکز شلوغ جامعه به اقصی نقاط کشور به روستاها و به خانه های منزوی. این کار کمّی و بسیار لازم است که به عهده آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان تبلیغات و به خصوص به عهده صدا و سیماست. این بسیار کار لازمی است - یعنی همه آحاد مردم را در کشور، از نسیم فرهنگی برخوردارکردن و از امکان بهره فرهنگی متمکّن کردن - باید همه بتوانند استفاده فرهنگی بکنند. بسیاری از افراد، خودشان نمی دانند که محتاج کتاب و مطبوعات و محتاج شنیدن شعر و دیدن انواع و اقسام هنر و جلوه های هنری هستند. اصلا خودشان هم توجه ندارند. مثل انسانی که توجه ندارد که به ویتامین، به پروتئین و به غذای مخصوصی احتیاج دارد. طبیعی است که باید برایش فراهم کنند. 🔺۷۵/۰۶/۲۸ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: عُنْوَانُ صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حُبُّ عَلِيِّ. 🔸در قیامت، اولین جمله نامه اعمال مومنان، محبّت علی علیه السلام است. 📚 الفضائل (لابن شاذان )، ص۱۱۴. 🤝 عهد پانزدهم ۲۵ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀بوی خوش 📍 شهید علی چیت سازیان یک آن ایستاد. شامه ش رو پر کرد از هوا. جلو رفتم و پرسیدم: «علی آقا، چی شده؟» جواب داد: «از این مکان عجب بوی خوشی می آد!» کار شناسایی تموم شد. مسیر برگشت رو می اومدیم که به ما گفت: «همین جا بایستید.» و خودش از ما جدا شد؛ به نقطه ای رسید که در مسیر رفت به اون بو اشاره کرده بود. همون جا ایستاد و بعد یک گام برداشت. مین جهنده والمر تا دم صورتش بالا اومد. 🔺راوی: علی شمسی پور، هم رزم 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فضیلت روز دحوالارض (روز ۲۵ ماه ذی القعده) و روزه گرفتن در آن روز 🔹آیت‌الله مجتهدی 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🔵 نماز یکشنبه های ماه ذی القعده 📍هر که آن را بجا آورد توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریّه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او را بیرون شود. 🌹 اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اگر امام زمان غیبت کرده است 🔹 این غیبت ماست نه غیبت او 🌹 شهید چمران 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نماز دهه اول 🌒 ذی الحجه 🌹 التماس دعا 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هدیه 🎁 امام حسین علیه السلام: یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو ، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش. 🔺الکافی، ج ۲، ص ۳۳۱ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍اهتمام به امور مسلمان‌ها، شرط مسلمانی 1️⃣قسمت اول 🔹بسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم🔸‏ «رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري‏ وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي‏» ◾️پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایتی می‌فرمایند: «مَنْ‏ أَصْبَحَ‏ لَا يَهْتَمُ‏ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»[الکافی، ج ۲، ص ۱۶۳]؛ یعنی هرکه صبح کند و اهتمامی به امور مسلمان‌ها نداشته باشد، مسلمان نیست. ◾️در روایات متعدّدی، برای کسی که راجع به خلق خدا بی‌تفاوت باشد و هنگام احتیاج و گرفتاری دیگران، با اینکه توان دارد، کمک و گره‌گشایی نکند، گناهان بزرگی بار شده است. ◾️از روایات استفاده می‌شود که اسلام عزیز به یک اعتبار، دو قانون دارد؛ یکی قانون «مساوات» و دیگری قانون «مواسات». ◾️معنای قانون «مساوات» این است که همه در برابر قانون یکسانند؛ مثلاً اگر گفته‌اند: نماز بخوانید، همۀ مسلمان‌ها و از جمله شخص پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» باید نماز بخوانند و در این خصوص تفاوتی بین اشخاص نیست. ◾️قانون «مواسات»، غیر از «مساوات» است و معنای آن برادری، اتّحاد و دیگر خواهی است. این قانون، در آیات قرآن کریم و در روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» اهمیّت فراوانی دارد. بر اساس این قانون، مسلمان‌ها باید به فکر یکدیگر باشند و حوائج همدیگر را برآورده سازند و در گرفتاری‌ها به یاری هم بشتابند. به قول قرآن شریف: «لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ»[الطلاق، ۷] قانون مواسات همان است که سعدی با استفاده از آیات و روایات می‌گوید: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی ◾️ابان‌بن‌تغلب که یکی از شاگردان نزدیک امام صادق«سلام‌الله‌علیه» و از مجتهدین زمان ایشان بوده، نقل می‌کند که من خدمت امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در حال طواف بودم. شخصی من را صدا کرد و کاری با من داشت، جوابش را ندادم. دفعۀ دوم صدایم کرد، باز هم جوابش را ندادم؛ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: او با توست؟ گفتم: بله، فرمودند: شیعه است؟ گفتم بله، گفتند که چرا نمی‌روی جوابش را بدهی؟ طواف را رها کن و با او برو. گفتم: حتی اگر طواف واجب باشد؟ فرمودند: آری. [الکافی، ج ۲، ص ۱۷۱] ◾️ابان‌بن‌تغلب در روایت دیگری نقل می‌کند که امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمود: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشَرَةً»[الکافی، ج‏۲، ص۱۹۴]؛ روا ساختن حاجت مؤمن بهتر است از طوافى و طوافى و تا ده طواف شمرد. ◾️این حداقل ثواب برای گره گشایی از مؤمنین است. در روايات، گاهی فرموده‌اند خدمت به خلق خدا و دستگیری از نیازمندان، ثواب یک حج و عمره دارد.[الکافی، ج ۲، ص ۱۹۴] گاهی می‌فرمایند: ثواب آن معادل بيست حج و عمرۀ مقبول است.[همان، ص ۱۹۳] گاهی ثواب ده تا هفتاد حج برای آن شمرده‌اند[همان، ص ۱۹۵] و حتّي ثواب هزار حجّ مقبول و مبرور نیز برای این امر مهم در روایات ذکر شده است.[امالي الصدوق، ص ۲۳۷] ◾️حج مقبول کم است، شاید یک درصد هم نباشد. حجّ مسلمان‌ها معمولاً صحیح است و رفع تکلیف می‌کند و ثواب هم دارد، امّا حجّ مقبول و مبرور که خدا قبول کند و به او بگوید بارک‌الله، بسیار کم است. در روایات پاداش خدمت به خلق خدا، دست کم یک حج و عمرۀ مقبول است. این ثواب‌ها استحقاقی نیست، بلکه تفضّلی است، به این معنا که دانه می‌ریزند تا کبوتر بگیرند. این ثواب‌ها را می‌دهند برای این که مردم برای خدمت به خلق خدا ترغیب و تحریص شوند. 🔻ان شا الله ادامه دارد😇 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang