🌀برکات دنیوی و اخروی یاد خداوند
🔻ادامه بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
بالأخره این مرتبۀ اول ذکر است که همه باید داشته باشیم. اذکاری مانند صلوات، «لاالهالاالله» و «لاحولولاقوهالاباالله» را که هر کدام خصوصیّتی دارد، مرتب بگوییم. امّا بر ذکر یونسیّه خیلی سفارش شده است. لازم هم نیست که دو زانو و رو به قبله باشیم یا آداب خاصّی بهجا آوریم، بلکه آنکه اهل ذکر است، در راه ذکر میگوید. انسان میتواند در راه یا در بین کارهای روزانه، مثلاً صد مرتبه سورۀ توحید را بخواند یا هزار مرتبه صلوات بفرستد. اگر کسی این مرتبه از ذکر را ندارد، بداند خسارت عجیبی دارد.
مرتبۀ دوم، ذکر قلبی است، آن هم نه به این معنا که بنشیند و ذکر را در دل بگوید، در اسلام چنین روشی نداریم. ذکر قلبی آن است که قلب انسان به دنبال زبان بگوید: «لاالهالاالله» تا کمکم به آنجا برسد که در مجلس شام مؤذن گفت: «اشهد ان لاالهالاالله»، امام سجاد«سلاماللهعلیه» فرمودند: پوست، گوشت و خون من هم میگوید: «اشهد ان لاالهالاالله».[بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۹]
مرتبۀ سوم، ذکر عملی است که از مراتب اول و دوم مهمتر است. امام صادق«سلاماللهعلیه» میفرمایند: اگرچه اذکار لفظی نظیر تسبیحات اربعه، ذکر است، امّا قرآن یک چیز دیگر میخواهد و آن ذکر عملی است، به این معنا که انسان موقع انجام هر عملی، ببیند حلال است یا حرام و محرمات را ترک کند و واجبات را بهجا آورد. [الكافى، ج ۲، ص ۸۰]
حضرت امام«قدّسسرّه» بارها میگفتند و این اواخر دیگر در رسانهها هم میگفتند که: همهجا محضر خدا است، ما در محضر خدا هستیم، ادب حضور باید مراعات شود. این همان ذکر عملی است.
#ذکر
#تقوا
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 #مجموعه_نماز که از بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی، که تا این هفته خدمت عزیزان ارائه شد.
🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال:
1️⃣نماز؛ سرچشمه جوشان
https://eitaa.com/VA_Farhang/3449
2️⃣محتاج بلکه محتاج تر
https://eitaa.com/VA_Farhang/3456
3️⃣اسرار الصلوة
https://eitaa.com/VA_Farhang/3460
4️⃣استفاده از هنر برای معرفی اسرار نماز به همگان
https://eitaa.com/VA_Farhang/3469
5️⃣آسان کردن انجام نماز
https://eitaa.com/VA_Farhang/3485
6️⃣تأمل و ژرف نگری در فهم عظمت نماز
https://eitaa.com/VA_Farhang/3502
7️⃣نماز بی حضور، کالبدی بی روح
https://eitaa.com/VA_Farhang/3530
8️⃣قدر دانستن حقیقت نماز
https://eitaa.com/VA_Farhang/3546
9️⃣نماز مایه آرامش دلها
https://eitaa.com/VA_Farhang/3585
0⃣1️⃣مهمترین نشانه حقگزاری نماز
https://eitaa.com/VA_Farhang/3602
1️⃣1️⃣نیکو به جای آوردن نماز
https://eitaa.com/VA_Farhang/3606
#نماز
#نماز_اول_وقت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀عواقب تعییر و سرزنش، در دنیا و آخرت
🔻بیان نهمین حدیث از جلسات اخلاقی آیت الله مظاهری
🔹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم🔸
«رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي»
مرحوم کلینی«رحمتاللهعلیه» در اصول کافی، بابی راجع به تعییر و سرزنش دارد. در آن باب روایتی از امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل می کند که می فرمایند: «مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَه»[الکافی، ج ۲، ص ۳۵۶]؛ هرکه مؤمنى را به گناهى سرزنش كند، نمیميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود.
سرزنش دیگران، چه در معصیت آنان باشد، چه در عیوب دیگر، از گناهان بزرگ است. قرآن شريف با كلمۀ «وَيْل» سرزنشكننده و غيبتكننده را تهديد کرده و فرموده است: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة».[همزه، ۱]
واژۀ «ويل» دو معنا دارد؛ يک معنای آن، «وای به تو» است که به افرادی که بدی میکنند خطاب میشود. معناي دیگر، بر اساس روایات، چاهی در جهنّم است.[تفسير القمي، ج۲، ص۴۱۰]
علاوه بر این نکوهش قرآنی، در روایتی آمده است که خداوند متعال سرزنش کننده را در دنیا و درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث هشتم؛ عواقب تعییر و سرزنش، در دنیا و آخرت آخرت سرزنش خواهد کرد.[الکافی، ج ۲، ص ۳۵۶] اثر وضعی تعییر و سرزنش نیز طبق روایت نورانی امام صادق«سلاماللهعلیه» این است که سرزنش کننده در همین دنیا به آنچه برای آن دیگران را سرزنش کرده، مبتلا خواهد شد.
سرزنش دیگران برای اعمالی که معصیت محسوب نمیشود نیز قبیح است و همین اثر وضعی را دارد، یعنی سرزنش کننده خواه ناخواه مرتکب آن عمل خواهد شد: «مَنْ عَيَّرَ بِشَيْءٍ بُلِيَ بِهِ».[غرر الحكم و درر الكلم، ص ۵۸۳]
قبیحتر از آنچه بیان شد، این است که انسان کسی را به واسطۀ عيبى كه در او نیست سرزنش کند؛ در اين صورت علاوه بر گناه سرزنش، گناه تهمت را نيز دارد. گاهی نیز سرزنش به ضمیمۀ استهزاء يا اهانت صورت میپذیرد که این گناهان نیز به گناه سرزنش افزوده خواهد شد.
خلاصه آنکه اگر انسان در رو، کسی را آزرده خاطر کند، به تعبیر قرآن، «لمزه» است و چنانچه در پشت سر بگوید و اگر آن شخص بفهمد ناراحت شود، غیبت است که در آیۀ شریفۀ: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة»[همزه، ۱]، به آن «همزه» میگوید. قرآن کریم، «همزه» و «لمزه» را در کنار هم بیان کرده و میفرماید: وای به کسی که در پشت سر یا در رو، عیبجویی کند.
در باب غیبت، در روایت میخوانیم که از پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» پرسیدند: غیبت چیست؟ فرمودند: « ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهه»[امالی الطوسی، ص ۵۳۷]، یعنی چیزی از برادرت بگویی که او خوش ندارد. حتی استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» میگفتند: «یَکره» نخوانیم، «یُکره» بخوانیم و بگوییم: غیبت آن است که هرچه بد و مکروه است، پشت سر دیگری گفته شود، ولو او بدش نیاید و ناراحت نشود.
#سرزنش
#غیبت
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀پایههای اصلی شکر نعمت؛ از خدا دانستن و شناخت نعمت
🔻رهبر معظم انقلاب؛
شکر این است که بداند -ما بِکُم مِن نِعمَـةٍ فَمِنَ الله-(سوره مبارکه النحل آیه ۵۳) اگر استعدادی هم انسان دارد، مال خدا است؛ اگر همتی هم به خرج داده، متعلّق به ذات اقدس باریتعالی است؛ اگر امکانات جور شده است، اگر توفیقی هم پیش آمده است -توفیق، یعنی جور شدن امکانات، پیش آمدن امکانات؛ چون گاهی انسان همهی هنرها را هم به خرج میدهد امّا امکانات جور نمیشود، توفیق پیش نمیآید- باز متعلّق به خدا است، صُنع الله است؛ [اگر] اینها را انسان بداند -به حقیقت دانستن و عَن ظهر القلب- همین که انسان بداند این نعمت مال خدا است و «من» وجود ندارد، پایهی اوّل شکر است. این خُیَلاء است، تصوّر باطل است که انسان گمان کند که او است که با هنر خودش این موفّقیّت را، این امکان را، این پول را، این مقام را، این وجهه را، این محبوبیّت را، این علم را، به دست آورده است؛ نخیر، از خدا است.
🔺شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه - ۱۳۷۹/۱۰/۱۹
#شکر
#پایه_اول
#توفیق
#تصور_باطل
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀مراقبه؛ راه غلبه استعدادهای الهی بر خصلت حیوانی
🔻رهبر معظم انقلاب؛
باید درست دید، درست سنجید، درست محاسبه کرد. مواظب باشیم در تشخیص اشتباه نکنیم؛ قضایای اصلی را با قضایای فرعی جابهجا نکنیم؛ چیزهای بزرگ، حوادث بزرگ و مهم را کوچک نبینیم و در مقابل، حوادث کوچک را بزرگ بینگاریم؛ باید درست تشخیص بدهیم. این قدم اول. بعد هم احساس مسئولیت کنیم. یک ملت زنده، حیات طیبهاش این است. حیات طیبهای که خدای متعال به مؤمنین وعده داده است - «و لنحیینّه حیاة طیّبة» (نحل ۹۷) - یعنی این؛ یعنی همین طور روزبهروز در امتحانهای گوناگون، حرکت کردن و پیش رفتن. آن کسانی که در خلال این راه از دنیا میروند، به لقاء الهی میرسند، مراتب بالای سعادت را دارند؛ آن کسانی هم که میمانند، همین طور در دنیا هی پیشرفت معنوی و مادی میکنند. پیشرفت مادی هم هست.
🔺بیانات در دیدار مردم قم - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
#تحول_معنوی
#مراقبه
#حیاة_طیبه
#لقاء_الهی
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀اصل تکریم همسر
🔻یکی از نزدیکان امام خامنه ای (مدظله العالی) می گوید:
🔹مقام معظم رهبری، احترام زیادی به همسر خود می گذارند و این احترام، جواب سالها صبر و استقامت همسرشان است. معظم له درباره همسرشان می فرمایند: «ایشان حتی یک بار هم از وضع سخت زندگی و هنگامی که در زندان به سر می بردم گله نکرده اند» یک روز من بر سر سفره ای در کنار رهبر نشسته بودم، خانم ایشان هنوز نیامده بودند؛ وقتی ایشان آمدند. رهبر ما، با حالت شوخی واحترام فرمودند: «برای سلامتی حاج خانم صلوات بفرستید.»
🔺گل های باغ خاطره، ص۳۸
#همسر
#خانواده
#حاج_خانم
#صبر
#استقامت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 چشماشو وانکرده بهت وابسته شده
#حاج_قاسم
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀عواقب تعییر و سرزنش، در دنیا و آخرت
🔻ادامه بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
اسلام عزیز برای دچار نشدن انسانها به گناهانی همچون تعییر و سرزنش، «امربهمعروف و نهیازمنکر» دارد، که معمولاً به آن عمل نمیشود. امربهمعروف و نهیازمنکر به اندازهای از نظر اسلام اهمیّت دارد که قرآن کریم در سورۀ «والعصر» برای نجات انسان، دو بال معرفی میفرماید؛ یکی بال «ایمان و عمل صالح»، و بال دیگر، «امربهمعروف و نهیازمنکر» است. یعنی دوشادوش «ایمان و عمل صالح»، «امربهمعروف و نهیازمنکر» را بیان میفرماید.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»[العصر، ۱تا۳]
قسم به عصر، قسم به عصارۀ عالم خلقت، یعنی امام زمان«ارواحنافداه»که همۀ مردم، ورشکسته، در زیان و در خسران هستند، جز افرادی که دو بال برای پرواز داشته باشند؛ بال «ایمان و بر طبق ایمان عملکردن»، و بال «امربهمعروف و نهیازمنکر».
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در روایتی، راجع به ارزش امربهمعروف و نهیازمنکر میفرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍ»[نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴]؛ تمام خوبیهای عالم، از جمله جهاد در راه خدا، در برابر امربهمعروف و نهیازمنکر مثل یک قطره در برابر دریا است، بلکه «نَفْثَة» از قطره هم کمتر است و باید بگوییم: مثل نمی از دریاست.
مسلمانها باید عیبهای همدیگر را برطرف کنند و مانع گناه یکدیگر شوند، امّا نه با تعییر، سرزنش، تهمت، غیبت، اهانت و شایعه، بلکه باید با امربهمعروف و نهیازمنکر به اصلاح هم بپردازند.
یکی از مراتب امربهمعروف و نهیازمنکر، انتقاد است. جامعۀ عقلانی آن است که انتقاد داشته باشد. معنای انتقاد چیست؟ انتقاد آن است که اگر شما دیدید که دیگری از نظر گفتار یا از نظر کردار عیبی دارد یا مرتکب گناهی میشود، پشت سر او غیبت نکنید، در رو و در میان مردم نیز او را سرزنش نکنید، شخصیّت وی را نکوبید و او را تحقیر نکنید، امّا در تنهایی، آن هم نه با تندی و حالت سرزنش، بلکه با مهربانی و از سر خیرخواهی او را نصیحت کنید. امام حسن عسکری«سلاماللهعلیه» میفرمایند: کسی که برادرش را پنهانی نصیحت کند، او را آراسته و اگر آشکارا نصیحتش کند، او را مخدوش ساخته است.[تحف العقول، ص ۴۸۶]
این نحوۀ انتقاد، یعنی انتقاد بدون سرزنش، بالاترین ثواب را دارد. امام صادق«سلاماللهعلیه» عیب نداشتهاند، امّا برای ما میگویند: «أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَ عُيُوبِي»[الکافی، ج ۲، ص ۶۳۹]؛ بهترین دوست و برادر برای من کسی است که از من انتقاد کند و عیوبم را به من بگوید. در روایت داریم که مؤمن، آئینۀ مؤمن است: «الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِنِ»[تحف العقول، ص ۱۷۳]؛ همانطور که آئینه عیوب انسان را به او نشان میدهد، مؤمنین نیز باید عیوب همدیگر را گوشزد کنند.
#انتقاد
#سرزنش
#غیبت
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🔵 نماز یکشنبه های ماه ذی القعده
📍هر که آن را بجا آورد توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریّه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او را بیرون شود.
🌹 اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک
#غسل_توبه
#نماز_توبه
#یکشنبه
#التماس_دعا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀شاخصه های حقگزاری نماز در جامعه:
3️⃣آبادی مساجد و افزایش نمازهای جماعت
نشانهی دیگر، آبادی مساجد و افزایش نمازهای جماعت است، و این به معنای بروز برکات نماز در سطح همکاری و همدلی اجتماعی است. بیشک این فریضه نیز با همهی اتکالش به عامل درونی یعنی توجه و ذکر و حضور، همچون دیگر واجبات دینی، ناظر به همهی عرصهی زندگی انسان است و نه به بخشی از آن یعنی زندگی فردی و شخصی هر کس. و آنجا که پای فعالیّت و نشاط دستجمعی افراد جامعه به میان میآید، نماز همچون گرمترین و پرشورترین عبادت دستجمعی، نقش بزرگی را بر عهده میگیرد. مظهر این خصوصیت، همین نمازهای جماعت پنجگانه و نماز جمعه و نمازهای عید است.
🔺پیام به مناسبت گردهمایی سالیانهی نماز در شیراز - ۱۳۷۳/۰۶/۱۰
#نماز
#نماز_اول_وقت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ۲۹ روز مانده به عید غدیر و روز عهد
🔹چو دست اوست ید الله فوق ایدیهم
🔸عجب مدار که دست جهانیان گیرد
#علی
#امیرالمؤمنین
#غدیر
#عهد
#سلام_فرمانده
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 دغدغههای فرهنگی
🔻رهبر معظم انقلاب؛
فرهنگ یک ملت تعیین کننده است. اگر [ملتی] از فرهنگ پیشرفته خوب سالمی داشت، این اقتدار، در جهت حیات و رشد بشریت و در جهت خدمت به بشریت به کار خواهد افتاد. اگر فرهنگ علیل و ناقص و قاصری داشت، این قدرت و توانایی که به دست آمده است، در جهت انحطاط اخلاقی، انحطاط بشریت، ظلم و حتی در جهت تلاشی(نابود شدن) درونی آن ملت به کار خواهد رفت؛ که این سرنوشت قدرتهای کنونی درجه یک دنیاست. یعنی پیش بینی من این است که فعلا مهم ترین قدرتی که از این موریانه آسیب می بیند و دیری هم نخواهد گذشت که فرو خواهد ریخت، ملت و نظام و رژیم کنونی آمریکاست.
🔺۱۳۷۵/۰۶/۲۸
#فرهنگ
#اقتدار
#پیشرفت
#انحطاط_اخلاقی
#ظلم
#آمریکا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 تکلیف پذیر
📍شهید علی چیت سازیان
قبل از عملیات، جلسه توجیهی مسئولان لشکر در اهواز تشکیل شد. میهمان دعای توسل شدیم. همه گریه می کرد، اما ندبه على آقا و شدت گریه اون حال دیگه ای داشت. پتوی سیاهی به خودش پیچیده بود و شونه هاش با هر فراز دعا بالا و پایین می شد.
دعا تموم شد. همچنان پتو رو تا روی صورت بالا آورده بود ولی ساکت بود و چیزی نمیگفت. هنوز در حال و هوای دعا بود در این حین، یکی از برادران شروع کرد به تحلیل یکی از عملیات ها و توی صحبتش تعریضی به عملکرد ارتش داشت. یک باره على آقا پتو رو کنار انداخت و برافروخته فریاد زد: «مگه امام نفرمود تضعیف ارتش حرامه!»
نهیب اون سکوتی بر فضا حاکم کرد؛ سکوتی که از زبان مخلصانه علی آقا تکلیف پذیری و اطاعت از ولایت رو فریاد می کرد
🔺راوی: مهدی صدیقی، هم رزم
#تکلیف
#ولایت_پذیری
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀عواقب تعییر و سرزنش، در دنیا و آخرت
🔻ادامه بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
قرآن کریم در آیهای روش موعظه، روش امربهمعروف و نهیازمنکر و روش انتقاد سالم و سازنده را نیز آموزش میدهد. در سورۀ لقمان میفرماید: «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ»[لقمان، ۱۳]؛ در این آیه، لقمان به فرزندش نصیحت میکند و او را از شرک به خداوند باز میدارد. امّا باید توجه شود که نصیحت او با تلطّف و مهربانی است و شکل موعظه دارد. جملات «وَ هُوَ يَعِظُهُ» و «يَا بُنَيَّ»، در این آیه، معترضه است، یعنی بدون این دو جمله نیز معنا تمام بود، امّا قرآن کریم با این جملات به ما میآموزد که پند و اندرز باید با مهربانی و با جملات محبّت آمیز بوده، با سخنان و حرکات آمرانه و با اتخاذ موضع بالاتر همراه نگردد. به عبارت دیگر، اصلاح دیگران که یک وظیفۀ دینی و ملی است باید با تواضع، مهربانی و بدون تندی، تنش و تعییر و سرزنش صورت پذیرد. همچنین از عبارت «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ» میفهمیم که نصیحت و موعظه باید با بیان استدلال باشد تا تأثیر داشته باشد.
نصیحت و موعظه باید در خانهها و بین اعضای خانواده با چنین روشی باشد. تذکر و نصیحت پدر و مادر به فرزندان یا زن و شوهر نسبت به همدیگر، با صدای بلند و با تندی و خشونت، نتیجه ندارد و همه باید طبق روش قرآن عمل کنند تا تأثیر بگذارد.
به هر حال، اسلام امربهمعروف و نهیازمنکر دارد و برای انتقاد صحیح ارزش قائل شده است، امّا اسلام غیبت ندارد، تهمت ندارد، شایعه ندارد، لمزه بهمعنای تعییر و سرزنش هم ندارد. این گناهان، گناهان بزرگی است، ولی در جامعه و در بین مردم کوچک شمرده میشود. قرآن کریم میفرماید: گاهی انسان بهعنوان لقلقۀ لسان سخنی میگوید و خیال میکند، هیچ چیزی نیست، در حالی که گناهش نزد خداوند متعال خیلی بزرگ است: «وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيمٌ».[النور، ۱۵]
#انتقاد
#سرزنش
#غیبت
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀پایههای اصلی شکر نعمت؛ از خدا دانستن و شناخت نعمت
🔻رهبر معظم انقلاب؛
بعضی انسانها -که خود ماها هم از این قبیل هستیم- از بسیاری از نِعَم الهی غافلیم، غفلت داریم. مهمترین نیازهای ما که در زندگی روزمرّه و عادیمان برآورده میشود، نعمتهای بزرگ خدا است: گرسنه میشوید، یک لقمه نان در دهانتان میگذارید، میجَوید، فرو میدهید؛ خب این چیز کمی نیست، خیلی از امکانات دست به دست هم دادهاند که شما میتوانید این لقمه را بجَوید و فرو بدهید؛ بعضی هستند نمیتوانند این را بگذارند [درون] دهانشان، یکی دیگر باید بگذارد دهانشان؛ بعضی هستند نمیتوانند بجَوند؛ بعضی هستند میتوانند بجَوند، نمیتوانند فرو بدهند؛ بعضی هستند فرو میدهند، نمیتوانند هضم کنند؛ بعضی هستند هضم میکنند، نمیتوانند دفع کنند. خب، یک کار عادی روزمرهی معمولی که انسان یک لقمه نان را بگذارد دهانش، به دست خودش، با اشتهای خودش و اشتها هم داشته باشد و بجَود و فرو بدهد، بعد هم دفع کند؛ ببینید چقدر نعمت دست به دست هم دادهاند که این یک کار عادی روزمره حاصل شده برای انسان؛ بشناسیم این نعمتهای خدا را. وقتی انسان از یک نعمتی محروم شد، یک نعمتی از انسان سلب شد، آن وقت میفهمد که این نعمت در او بود؛ این پایهی اوّل، بعد هم بدانیم که این از خدا است. کسی که اینها را بداند، شکر کرده؛ ولو نگوید «خدایا تو را شکر!»، همهی وجود او شکر است؛ دل او شاکر است، روح او شاکر است، خاضع است، ولو حالا به زبان هم نگوید. این خیلی بهتر از این است که انسان نداند که این نعمت مال خدا است، از خودش بداند، اصلاً نشناسد نعمت را و یک «الهی شکر» هم به زبان و بیتوجّه بگوید که ارزشی ندارد. پس حقیقت شکر این است.
🔺شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه - ۱۳۷۹/۱۰/۱۹
#شکر
#پایه_اول
#توفیق
#تصور_باطل
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تخلّق به اخلاق الهی
🔻رهبر معظم انقلاب؛
اصلاً بشر که در دنیا کار و جهاد و تلاش میکند و میخواهد حاکمیت خدا را در زمین به وجود بیاورد، برای چیست؟ برای این است که انسانها نورانیت پیدا کنند. اصلاً فایدهی اساسی و هدف اصلی این است که انسانها متخلق به اخلاقاللَّه بشوند. تخلق به اخلاقاللَّه، مقدمه برای یک کار دیگر نیست؛ کارهای دیگر، مقدمه برای تخلق به اخلاقاللَّه است. عدل، مقدمهی تخلق به اخلاقاللَّه و نورانی شدن انسانهاست. حکومت اسلامی و حاکمیت پیامبران، برای همین است؛ «انّما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»(بحارالانوار، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰)
🔺بیانات در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه - ۱۳۷۰/۰۴/۱۸
#تحول_معنوی
#اخلاق
#عدل
#حکومت_پیامبران
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀اصل اهتمام به تربیت اولاد صالح
🔻حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی می گوید:
🔹«تاکنون هیچ تخلفی در زندگی فرزندان مقام معظم رهبری دیده نشده است بخصوص در دوران رهبری. در دوران ریاست جمهوری من خیلی با ایشان مراوده نداشتم و فرزندانشان را نمی شناختم، ولی از دوران رهبری، فرزندان ایشان را می شناسم و هیچ تغییر رفتاری در زندگی هیچ کدامشان نمی بینم. در ارتباط با کتاب خودم، جلسه ای با یکی از فرزندان ایشان داشتم. می خواستم وارد دفتر شوم که ایشان همان موقع رسیدند. همان نظمی که مقام معظم رهبری دارند بچه هایشان هم دارند. همچنین دیدم در خیابان پیاده می آیند و خیلی معمولی. اگر الآن بچه های مقام معظم رهبری بروند در خیابان خیلی از مردم آنها را نمی شناسند، ولی گاهی فرزندان بعضی مسئولان، مشهورتر از خودشان می شوند.»
🔺حضرت ماه، ص۲۹
#تربیت_فرزند
#ناشناخته
#نظم
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang