32.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حاسِبُوا
اینکه به ما گفتهاند: «حاسبوا أنفسکم قبل أن تحاسبوا» و علمای سلوک و اخلاق، محاسبه را یکی از اولین وظائف سالک دانستهاند، برای این است که ما دائم در حال خواندن نامهی عمل خودمان باشیم و در روزی که این نامهی اعمال خوانده خواهد شد، غافلگیر نشویم.
🔺بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی - ۱۳۸۶/۰۳/۰۸
#محاسبه
#مراقبه
#سلوک
#قرآن
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ اوّل: حيا از خداوند در خلوت
3️⃣ قسمت سوم
▪️پيامبر اکرم«صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم» به روايت امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودهاند: «مَا زَادَ خُشُوعُ الْجَسَدِ عَلَى مَا فِي الْقَلْبِ فَهُوَ عِنْدَنَا نِفَاقٌ»[الكافي، ج۲، ص۳۹۶]؛ اگر خشوع ظاهري، از آنچه در دل ميگذرد، بيشتر باشد، نزد ما نفاق است.
▪️نفاق انواعی دارد و یک نوع آن، همین تفاوت رفتار در نهان و آشکار است. اگر اجناس یک کاسب، زیر و رو داشته باشد و روی آن با جلوۀ بیشتری ظاهر گردد، عمل او منافقانه است. به همین ترتیب، کردار انسان هم باید زیر و رو نداشته باشد و در همۀ شرایط و در همۀ زمانها و مکانها، از حیث اجتناب از گناه یکسان باشد. اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» در توصيف ويژگيهاي مؤمنين ميفرمايند: «أَعْمَالُهُ لَيْسَ فِيهَا غِشٌ وَ لَا خَدِيعَةٌ»[الكافي، ج۲، ص۲۳۰]؛ اعمالشان بدون غش و نيرنگ است.
▪️يکسان نبودن ظاهر و باطن اعمال انسان، تفاوت داشتن در نهان و آشکار و دوگانگي قول و عمل، نوعي غش نيز بهحساب ميآيد. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» از کسی که غش در او باشد، سلب ایمان کردهاند: «أَلَا وَ مَنْ غَشَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا»[وسائل الشیعة، ج ۱۷، ص ۲۸۳].
▪️گاهی اتفاق میافتد افراد مشهور و سرشناس و خواصّی نظیر اساتید و روحانیون، در بین مردم اعمالی نیکو دارند، امّا در خانه و نزد همسر و فرزندان، مرتکب گناه میشوند و ابهت خود را در نظر آنها میشکنند. این افراد که به نفاق اخلاقی مبتلا هستند، بايد توجه داشته باشند که سرمشق همسر و فرزندان و الگوي اطرافيان خود هستند، مثلاً همسر يک طلبه، به اميد پيشرفت معنوي و حرکت به سوي خدا، به خانۀ او آمده، فرزندانش انتظار عمل به اسلام و رفتار اخلاقي از او دارند؛ و اگر از او گناه يا عمل خلاف مروّت مشاهده کنند، دلسر ميشوند. از اين گذشته، چون ميبينند که ظاهر و باطن او يکسان نيست، او را مؤمن و با تقوا نميدانند و در امور ديني و معنوي، به او تکيه نخواهند کرد.
#حیا
#خلوت
#تسلیم
#رضا
#محضر_خدا
#گناه
#ترمز
#جلوت
#نفاق
#دوگانگی
#طلبه
#الگوی_دیگران
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀نماز؛ پشتوانهی حتمی واجبات
نماز است که مایههای لازم ایثار و گذشت و توکل و تعبد را که پشتوانهی حتمی واجبات پر خطر و دشوار همچون جهاد و نهی از منکر و زکات است، در روح آدمی پدید میآورد و او را شجاعانه بدان میدانها گسیل میدارد. هنگامی که به خاطر هجوم دشمن، فریضهی جهاد اهمیت مییابد، یا بر اثر دشواری زندگی قشرهایی از مردم، فریضهی زکات و انفاق، همه را مخاطب میسازد، یا به اقتضای تلاش دشمن در عرصهی فرهنگ و اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی میشود، در همهی این شرائط، نماز، نه فقط از شأن «خیرالعملی» فرو نمیافتد، بلکه به مثابهی پشتوانهی روحی و معنوی همهی مجاهدتها و ایثارها و خطرپذیریها، بر اهمیت آن افزوده میشود.
🔺پیام به هفتمین اجلاس سراسری نماز - ۱۳۷۶/۰۷/۰۷
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قرنطینه نام خدا
💠 یک تذکر لازم است که بالاخره ما باید الهی فکر بکنیم، یعنی خدا همیشه هست. اینکه به ما فرمودند: هر کاری که می کنید، اول (بسم الله) بگوئید؛ البته یک ادب دینی است، ثواب دارد؛ اما یک #قرنطینه است. پنج درصدش برای آن ثواب است، نود و پنج درصدش قرنطینه است.
هر کاری که می کنی، بگو " بسم الله "؛ یعنی چه؟ می خواهی حرف بزنی، می خواهی بنویسی، می خواهی بگویی، می خواهی بروی، رای بدهی، مخالف باشی، موافق باشی؛ هر کاری که می خواهی بکنی بگو ( با نام خدا ). یعنی کار باید طوری باشد که رویت بشود بگویی خدایا به نام تو! این خیلی دستور عالی است. ما کاری که حرام یا مکروه باشد که نمی توانیم بگوئیم خدایا به نام تو! هر کاری که می کنید باید یا واجب باشد، یا مستحب. چه قرنطینه ای از این بهتر؟!
اینکه گفتند هر کاری که می کنید، بگوئید " بسم الله " * ؛ این را هم الهیات تضمین می کند. ما پذیرفتیم، یعنی می پذیریم در عالم خدایی هست؛ این باید برای ما ملکه بشود!
📌 تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۲۵
📋 دیدار با اعضای کمیته علمی کنگره بین المللی علوم انسانی _ اسلامی
📆 قم ؛ ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ اوّل: حيا از خداوند در خلوت
4️⃣ قسمت چهارم
▪️امام باقر«سلاماللهعلیه» فرمودند: «مَنْ كَانَ ظَاهِرُهُ أَرْجَحَ مِنْ بَاطِنِهِ خَفَّ مِيزَانُهُ»[من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۴۰۴]؛ کسي که ظاهر او از باطنش برتر باشد، ترازوي اعمالش سبک و کم ارزش است.
▪️يکي از مظاهر صداقت و راستي، تطابق عمل با گفتار و نوشتار انسان است. انسان بايد قبل از ديگران، خودش به آنچه مي گويد يا مينويسد، عمل کند. محدّث عالیقدر مرحوم شیخ عباس قمی«رحمتاللهعلیه» صاحب کتاب شریف «مفاتیحالجنان» میفرماید: من ابتدا یک دوره به مفاتیح عمل کردم، سپس اجازۀ انتشار آن را دادم. آیتالله العظمی بروجردی«رحمتاللهعلیه» میفرمودند: شیخ طوسی«رحمتاللهعلیه» بعد از تأليف کتاب «مصباحالمتهجد»، ابتدا خودش به آنچه در کتاب بود عمل کرد، بعد طبق قاعدۀ «وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ»[شعراء، ۲۱۴] قبل از چاپ، خانوادۀ خود را وادار کرد یک دوره به آن عمل نمایند.
▪️اگر خلوص، صداقت و صمیمیت در کار باشد، همه میتوانند آثاری نظیر «مفاتیح» یا «مصباح المتهجد» از خود به یادگار بگذارند که سالیان سال مردم از آن کتابها استفاده کنند و به مستحبات آن عمل نمایند.
▪️طلبهای به یکی از علمای بزرگ گفته بود: مرا با یک جمله نصیحت کنید. ایشان فرموده بود: دروغ نگو، بعد توضیح داده بود: منظور من دروغهای بزرگ نیست، بلکه از دروغهای محاورهای و عادی نیز بپرهیز.
▪️یکی از دروغهای عادی که در بین مردم رایج است، همین تفاوت رفتار آنها در خلوت و جلوت است. وقتی ظاهر و باطن انسان تفاوت داشته باشد، هنگامی که در بین مردم، حقیقت باطنی خویش را پنهان کند و با رفتاری خلاف واقعیت وجودیاش، تظاهر نماید، رفتارش بر اساس دروغ و نفاق است.
▪️مثلاً گاهی افراد سؤال میکنند که آیا اگر نماز ما در خانه و در مسجد تفاوت داشته باشد، باطل است؟ یعنی در خانه سرسری و بدون توجه نماز میخوانند و در مسجد و در بین مردم، سعی میکنند ادب ظاهری را مراعات کنند. معلوم است که این نماز، اگر از نظر فقهی باطل نباشد، از نظر اخلاقی نماز صادقانه نیست که موجب قبول خداوند متعال گردد. نقل است که یک نفر همیشه در صف اول نماز جماعت، به نماز میایستاد. یک نوبت مجبور شد در صف دوم نماز بخواند و این موضوع روی نماز او تأثیر گذاشت. بعد فهمید نمازهای قبلی او به خاطر ايستادن در صف اول خوانده شده و مقبول درگاه الهی نبوده است.
#حیا
#خلوت
#تسلیم
#رضا
#محضر_خدا
#گناه
#ترمز
#جلوت
#نفاق
#دوگانگی
#طلبه
#الگوی_دیگران
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀بزرگترین امر به معروف
📍مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها. بزرگترین معروفها در درجهی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگترین معروف است.
🔺بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ اوّل: حيا از خداوند در خلوت
5️⃣ قسمت پنجم
▪️در روايتي از قول امام صادق«سلاماللهعلیه» آمده است که خداوند متعال ميفرمايد: «أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ فَمَنْ عَمِلَ لِي وَ لِغَيْرِي فَهُوَ لِمَنْ عَمِلَهُ غَيْرِي»[المحاسن، ج ۱، ص ۲۵۲].
▪️خداي سبحان ميفرمايد من شريک خوبي هستم. هرکس در عملي، ديگري را با من شريک کند، من همۀ عمل را به شريک خود واگذار ميکنم. گاهي انسان هفتاد سال عبادت کرده، ولي چون ريا و شرک خفي همراه آن بوده است، ناگهان در قيامت ميبيند هيچ ندارد. گردويي با ظاهر خوب و دروني پوچ و بيمغز نصيب او شده است.
▪️اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» فرمودند: انسان رياکار، سه نشانه دارد؛ وقتي مردم را ميبيند، فعّال ميشود، در خلوت و تنهايي دست از عمل برميدارد و در هر کاري، دوست دارد او را تحسين کنند.[الكافي، ج۲، ص۲۹۵]
این مطالب شوخیبردار نیست. رفتار انسان باید با یکرنگی و بدون دوگانگی باشد. همچنین همه باید با عمل نيکوي خويش، صداقت، صفا و یکرنگی را به ديگران نيز بیاموزند. امام صادق«سلاماللهعلیه» می فرمایند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ».[الکافی، ج ۲، ص ۷۶]
▪️اگر مبنای اعمال انسان صداقت و راستی باشد، فرزندان و اطرافیان او رفتار منافقانه نخواهند داشت. به قول سعدي: «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.»
▪️پيامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» در روايتي، هشدار داده و فرمودهاند: «سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلَانِيَتُهُمْ»؛ زماني فرا ميرسد که ظاهر مردم نيکو و درونشان خبيث و آلوده است. سپس ميفرمايند: آنان به عقاب خداوند گرفتار ميشوند و مثل غرق شدگان دعا ميکنند، امّا هرگز دعاي آنها مستجاب نخواهد شد.[الكافي، ج۲، ص۲۹۶]
#حیا
#خلوت
#تسلیم
#رضا
#محضر_خدا
#گناه
#ترمز
#جلوت
#نفاق
#دوگانگی
#طلبه
#الگوی_دیگران
#ریا
#شرک
#گردوی_بی_مغز
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀نماز آزادی
ریشهی همهی تلخکامیهای بشر در غفلت از خدا و محدود شدن به منافع شخصی است. نماز، آدمی را از این حصارهای ظلمانی میرهاند و شهوت و غضب او را به سوی حقیقت متعالی و خیر همگانی هدایت میکند.
🔺پیام به هشتمین اجلاس سراسری نماز - ۱۳۷۷/۰۶/۱۸
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ اوّل: حيا از خداوند در خلوت
6️⃣ قسمت ششم
▪️در واقع، دوگانگي ظاهر و باطن انسان، يکي از موانع استجابت دعا نيز بهشمار ميرود.
▪️قرآن کریم در آیاتی، بر مراقبت انسان نسبت به رفتارش، چه در نهان و چه در آشکار، تأکید دارد. مثلاً در آيهاي میفرماید: «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى»[17]؛ یعنی خداوند متعال اعمال انسان را میبیند.
▪️در آیۀ دیگر، که آیۀ مهمی است، میفرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونََ»[18]؛ هر كارى دوست داريد، انجام دهيد، ولي بدانيد که خداوند و رسولش و مؤمنان، يعني اهلبيت«سلاماللهعلیهم» كردار شما را ميبينند.
▪️برخی از مفسرّین، حرف «سین» در عبارت «فسیری الله» را استقبالی گرفته و گفتهاند: خداوند در آينده، يعني در قیامت اعمال انسانها را میبیند. امّا این مطلب فقط مربوط به آخرت نیست، بلکه در همین دنیا اعمال انسان در محضر خداوند متعال است.
▪️طبق این آیۀ شریفه، علاوه بر خداوند، پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» و ائمۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» نیز اعمال انسان را میبینند. به ویژه در زمان حاضر، ما در محضر مقدس حضرت ولّی عصر«ارواحنافداه» هستیم و در خلوت و جلوت باید مواظب اعمالمان باشیم که گناه و معصیت در آن نباشد و از هرگونه رفتار خلاف اخلاق و خلاف مروّت اجتناب کنیم.
▪️دومین عاملی که سبب میشود اهل بهشت، صاحب بال شوند و به سوی جایگاه ابدی خود در بهشت پرواز کنند، «تسلیم و رضا» در برابر اوامر و مقدّرات الهی است.
🔻اين بحث، انشاء الله در جلسۀ آينده، تکميل خواهد شد.
#حیا
#خلوت
#تسلیم
#رضا
#محضر_خدا
#گناه
#ترمز
#جلوت
#نفاق
#دوگانگی
#طلبه
#الگوی_دیگران
#ریا
#شرک
#گردوی_بی_مغز
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😢 من خودم گوشوار می دادم
نکش میدم!
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
1️⃣ قسمت اول
▪️دومین عاملی که سبب میشود اهل بهشت، صاحب بال شوند و به سوی جایگاه ابدی خود در بهشت پرواز کنند، «تسلیم و رضا» در برابر اوامر و مقدّرات الهی است.
▪️تسلیم و رضا، گاهي در برابر اوامر و نواهي الهي، نظير انجام واجبات و عبادات و اجتناب از گناهان و نيز اطاعت از دستورات خداوند سبحان است. مثل حضرت ابراهيم«سلاماللهعلیه» که نسبت به دستور خداوند، براي ذبح فرزندش، تسليم و رضا بود. خداوند به ابراهیم دستور داد که همسر و فرزند خردسالش را به بیابانی ببرد و در آنجا تنها بگذارد. ابراهیم«سلاماللهعلیه» بدون چون و چرا، به فرمان الهی عمل کرد. پس از سالها دوری، ابراهيم به دستور خداوند، به مکّه رفت و با کمک اسماعیل، خانۀ کعبه را بازسازی کرد. سپس خداوند فرمان داد تا حج بهجا بیاورند. پس از اعمال حج، خداوند به ابراهیم فرمود که اسماعیل را در قربانگاه، قربانی کند. حضرت ابراهیم«سلاماللهعلیه» که تسلیم أوامر الهی بود، به اين فرمان خداوند نيز سر سپرد. حتي فرزند عزيزش، اسماعيل نيز تسليم امر خدا شد و گفت: «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ»[صافات، ۱۰۲].
▪️قرآن کریم دربارۀ مقام تسلیم حضرت ابراهیم«سلاماللهعلیه» میفرماید: «إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِ الْعالَمينَ»[بقرة، ۱۳۱].
▪️گاهي نيز تسليم و رضا، در برابر مقدّرات خداوند تعالي است. قرآن کريم ميفرمايد: هرچه در عالَم هستی وجود دارد، با نظم و مقدار ویژهای، همگی از خزانۀ علم الهی سرچشمه گرفته و به دست قدرت او موجود شده است: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»[حجر، ۲۱]
▪️بلاها و مصيبتهايي نظير مرگ ناگهاني فرزند، که انسان در رخداد آن تقصير ندارد، از جمله مقدّرات الهي است.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»
📍در مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» منتشر شد.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
🔹بسم الله الرّحمن الرّحیم🔸
▪️ سرگذشت پرماجرا و پرجاذبهی این بانوی دلاور، که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جدّاً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سالها پیش در خانهشان زیارت کردم. خاطرهی آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان و با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خواندهام، نمیشناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب میکرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
▪️ ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابائی حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبروبخشیدنِ به خانوادهی اسلامی و مرد مسلمان است، و نباید از آن غفلت شود
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
28.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀حیات طیبه
📍حیات طیبهای که خدای متعال به مؤمنین وعده داده است - «و لنحیینّه حیاة طیّبة» (۹۷ نحل) - یعنی این؛ یعنی همین طور روزبهروز در امتحانهای گوناگون، حرکت کردن و پیش رفتن. آن کسانی که در خلال این راه از دنیا میروند، به لقاء الهی میرسند، مراتب بالای سعادت را دارند؛ آن کسانی هم که میمانند، همین طور در دنیا هی پیشرفت معنوی و مادی میکنند. پیشرفت مادی هم هست.
🔺بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
#مراقبه
#ملت_زنده
#پیشرفت
#مادی
#معنوی
#تحول_معنوی
#قرآن
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
2️⃣ قسمت دوم
▪️بايد توجه شود که مصائب و مشکلات، در سه دسته بررسي ميشوند. دستۀ اوّل مشکلاتي هستند که وقوع آنها تقصير خود انسان است. قرآن کريم ميفرمايد: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ»[شورى، ۳۰]؛ اين مصيبتها دستاورد اعمال خود شماست و خداوند سبحان، بسياري از اعمالتان را نديده ميگيرد و ميبخشد، وگرنه بيش از اين دچار بلا ميشديد. در اينگونه مصيبتها، «رضايت به بلا» بدون توبه، بازگشت، جبران و تلاش براي اصلاح وضعيّت، فايدهاي ندارد.
▪️دستۀ دوّم، بلاهايي است که جبر جامعه براي انسان پديد ميآورد و خودش در وقوع مصيبت، نقش و تقصيري نداشته است. نظير وقتي که اکثر افراد مرتکب گناه ميشوند و اشخاص بيگناه نيز مجبورند به آتش گناه ديگران بسوزند.
▪️دستۀ سوّم، مصائبي هستند که از سوي خداوند تعالي براي آزمايش بنده يا ارتقاي درجه و نظاير آن، به بندگان ميرسد. در واقع خود بندگان و اجتماع آنها، هيچ تقصيري در وقوع اين نوع بلاها ندارند. اين بلاها، از «الطاف خفيّۀ» خداوند است.
▪️الطاف خفيّه، به الطافي گفته ميشود که ظاهر آن بلا و مصیبت است و معمولاً با سختی همراه ميگردد، امّا باطن آن، نعمتی از جانب خداوند سبحان است که از ديد بندگان مخفي ميماند. در مقابل اين الطاف، «الطاف جليّۀ» خداوند متعال است که بهصورت آشکار به بندگان ميرسد و براي همه قابل درک است.
▪️بهطور خلاصه بايد گفت: اگر آدمي در برابر الطاف خفيّه و مصيبتهايي که خودش در رخداد آنها نقشي نداشته، «تسليم و رضا» باشد، يعني گلايه و شکايت از خدا نکند و شاکر الطاف خفيّه باشد، ثواب فراواني ميبرد و سبب ارتقاي رتبۀ معنوي او خواهد شد. حتي در روايات داريم، به مقام «صدّيقين» که مقام والايي است، خواهد رسيد. در حديثي از امام صادق«سلاماللهعلیه» آمده است: خداوند تعالي ميفرمايد: بندۀ مؤمن خود را از حالتي به حالت ديگر درنميآورم، مگر آنکه حالت جديد را برايش برتر قرار ميدهم. پس بايد به تقدير من راضي و بر بلا صبور باشد و شکر نعمت من را بهجا آورد. در اينصورت، اي محمّد، نام او را در شمار «صدّيقين» نزد خودم خواهم نوشت.[الكافي، ج۲، ص۶۱]
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
3️⃣ قسمت سوم
▪️تسليم و رضا، دو رکن از ارکان ايمان هستند. اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: «الْإِيمَانُ أَرْبَعَةُ أَرْكَانٍ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ وَ تَفْوِيضُ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لِأَمْرِ اللَّهِ»[الكافي، ج۲، ص۵۶]؛ ايمان چهار رکن دارد که عبارتند از: رضايت به قضاي الهي، توکّل به خدا، واگذاري امور به حقتعالي و تسليم در برابر اوامر خداوند.
▪️رسیدن به مقام تسلیم و رضا، هرچند از نظر «عملي» و در مقام «باور»، بسيار سخت است، امّا از حيث «علمی» و از نظر «دانستن» خیلی آسان است؛ به خاطر اینکه اگر کسی خداوند را قبول داشته باشد، یعنی خدا را، خدا بداند، حتی اگر توحید او با تقلید عوامانه به دست آمده باشد و بداند که خدا هست، او را مستجمع جمیع صفات کمالات میداند، او را عادل میداند و به قدرت او اقرار دارد، همچنین خداوند را عالم میداند، در نتیجه میفهمد که هرچه از خداوند سر بزند صحیح است، قدرت دارد و هرچه بندگان بخواهند میتواند به آنها عنایت فرماید، علم به احوال خلایق دارد و مصائب و مشکلات آنان را میداند، رئوف است و رأفت او از همه بیشتر است و مهربانتر از او نسبت به بندگانش وجود ندارد. امام صادق ميفرمايند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»[الكافي، ج۲، ص۶۰]؛ داناترين مردم نسبت به خدا، راضىترين آنها از خداى عزّوجل است.
▪️همه، چه خواص و چه عوام، علم به تسلیم و رضا را دارند. بنابراین خوب میتوانند بدانند که اگر بلاها و مصیبتها، از طرف خود بندگان نباشد، مصلحت و حکمتی در آن است، هر چند خودشان به آن مصلحت یا حکمت پی نبرند. مثلاً در فقدان فرزند، انسان بايد به اين فکر کند که اگر فرزندش از دنيا نميرفت، ولي در جواني گناهکار و لاابالي ميشد و علاوه بر خودش، پدر و مادر را نيز دچار نابودي و بيآبرويي ميکرد، خوب بود؟ پس حتماً در فقدان او حکمت و مصلحتي نهفته است.
▪️وقتی مصلحت باشد، باید انسان تسلیم و راضي شود. گاهی انسان میداند آنچه واقع شده به مصلحت اوست، بنابراین تسلیم میشود، اما نمیتواند راضی گردد و مرتبۀ والاتر آن است که علاوه بر تسلیم، راضی هم باشد و مصیبت خود را از الطاف خفیّۀ خداوند تعالی بداند.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
41.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وظیفه هر فردی
📍وظیفهی هر فردی به عنوان یک فرد این است که در این راه حرکت کند؛ «عَلَیکُم أَنفُسَکُم لَا یَضُرُّکُم مَن ضَلَّ إِذَا اهتَدَیتُم». باید این حرکت را انجام بدهد؛ حرکت از ظلمت به نور، از ظلمت خودخواهی به نور توحید. جادهی این راه چیست؟ ..........👆
🔺بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
#وظیفه
#تقوا
#جاده
#تحول_معنوی
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
4️⃣ قسمت چهارم
▪️هر آدمی میتواند با استفاده از برهانهای خداشناسی، از نظر علمی، تسلیم و رضا پیدا کند، مخصوصاً با برهان فطرت، عمق جان انسان تسلیم و رضا را میداند، علم او نیز شهودی است.
▪️اگر چنین علمی راجع به تسلیم و رضا برای انسان پیدا نشود، به عبارت دیگر اگر کسی نداند که باید در برابر مصلحت و حکمت خداوند، تسلیم و به آن راضي باشد، خداشناسی او ضعیف است، توحیدش اشکال دارد و عدالت خدا را نفهمیده است.
▪️بنابراین، دانستن تسلیم و رضا از لحاظ علمی خیلی آسان است؛ امّا بايد توجه شود که این مرتبه از تسلیم و رضا، گرچه لازم است، ولي کاربرد عملی ندارد. به قول مولوی:
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
▪️در مباحث معنوی، علم خوب است، لازم است، امّا کاربرد ندارد. از جمله در مبحث قضا و قدر، دانستنیها به کار نمیآید. شاهد عرض اینکه اگر به یک نفر انسان معمولی گفته شود: خداوند عادل نیست، عصبانی میشود و گوینده را کافر میداند و اگر بتواند او را به سختی تنبیه میکند. امّا خودش با اینکه میداند خدا عادل است، در مشکلات از خدا گله میکند. یعنی علم او به عدالت خداوند کاربردی نیست و در عمل، خودش خداوند را عادل نمیداند.
▪️آنچه در اين زمينه کاربرد دارد، «باور قلبی» است، یعنی انسان قلباً باور کند که خدا عادل است، قادر است، عالم است، رئوف است، حکیم است و آنچه واقع میشود و خود انسان یا جامعه، در آن تقصیر ندارد، صددرصد بر وفق حکمت و بر طبق مصلحت است و به آن راضي باشد.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕓 زمان رفت و برگشت برای اربعین، جزو عمر حساب نمیشه...
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
5️⃣ قسمت پنجم
▪️امام سجاد«سلاماللهعلیه» در دعای ابوحمزۀ ثمالی، چنين باوري را از خداوند متعال درخواست دارند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِيناً صَادِقاً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي مِنَ الْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين»[اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۷۶]
▪️اين باور و عمل بر طبق آن، سبب میشود انسان در قیامت، دو بال پیدا کند و از قبر، مستقیم به جایگاه خود در بهشت پرواز نماید. در اثر این باور قلبی انسان مصیبت را نه تنها مصیبت نمیداند، بلکه از الطاف خفیّۀ خداوند بر میشمرد و حتی آن را بهتر از نعمت میداند و شکر آن را بهجا ميآورد.
▪️از امام صادق«سلاماللهعلیه» روايت شده است که هرگاه نعمتي به رسول خدا«صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم» ميرسيد، ميفرمودند: «الْحَمْدُ لِلهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَةِ» و آنگاه که با امر ناخوشايندي مواجه ميشدند، ميفرمودند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِ حَالٍ»[الکافی، ج ۲، ص ۹۷].
▪️راوي ميگويد: از امام صادق«سلاماللهعلیه» سؤال کردم: مؤمن چگونه شناخته ميشود؟ يعني ويژگي او چيست؟ امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: تسليم در برابر خداست و در غم و شادي، در سختي و آساني، راضي به رضاي اوست.[الكافي، ج۲، ص۶۲]
▪️امام حسين«سلاماللهعلیه» هنگام حرکت به سمت کربلا فرمودند: «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَيْتِ»[بحار الأنوار، ج۴۴، ص ۳۶۷]. آن امام عزيز، در روز عاشورا نيز در حالی که صدای مبارکش، در اثر ضعف و جراحت، جوهر نداشت و نمیتوانستند بلند حرف بزنند؛ امّا زیر لب چنین زمزمه میکردند: «يَا إلهي صَبرًا عَلى قَضائِكَ وَ لا مَعبُودَ سِواكَ يَا غيَاثَ المُسْتَغيثينَ»[ینابیع المودّه، ج۳، ص ۸۲].
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بدون عمل نمیشه
📍آن کسی که صبورانه، شائقانه، با استفاده ی از همه ی توان و نیروی خود و با امید به اینکه به آنجا خواهد رسید، حرکت بکند، از طولانی شدن زمان، از دراز بودن راه، از پی درپی آمدن گردنه ها، از در میان راه ماندن بعضی از رفیقانِ نیمه راه، نمی هراسد؛ این آدم باید مطمئن باشد که به آن قله خواهد رسید.
🔺بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - ۱۳۸۵/۰۸/۱۸
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، در قالب چند استوری تقدیم حضورتان میشود.
👈 برای مطالعه متن کامل توصیهها، به جلد پنجم از دوره ادب حضور «آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) و دستورات زیارت اربعین» مراجعه کنید.
🏴 هرکه دارد هوس کربوبلا بسمالله...
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
👇
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
📍 ۱ تا ۹
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang