eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
118 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸رخ مولود چنان با رخِ مادر میخواند 🌸کہ پدر زیر لبش سوره‌ی کوثر میخواند ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ ﷽ 1 استادضرابی میلاد فرخنده حضرت زینب (سلام الله علیها) السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ سَیِّدِ الأَنبیاء السَّلامُ علیکِ یا بنتَ صاحِبَ الحَوضِ واللِّواءِ السَّلامُ علیکِ یا بنتَ مَن عُرِجَ إِلی السَّماءِ و وُصِلَ إِلی مَقامِ قابَ قوسَینِ أَو أَدنی السَّلامُ علیکِ یا بنتَ نَبِیِّ الهُدی سَیِّدِ الکونَین وَ مَولِی الثَّقَلَین وَ شَفیعِ الأُمَّةِ یَومِ المَحشَر السلام علیک یا بنتَ فاطمة الزهرا سیّدة نساء العالمین وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ 🌺🍃خجسته میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) به همه شیعیان، بویژه شیفتگان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تهنیت و تبریک باد.🌺🍃 ✳ ما ارتباط میان دو عبارت از فرمایشات مشهور آن حضرت است. عبارت: « أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ » و عبارت « ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا » (پاسخ اجمالی این است که یکی به منزله راه است و دیگری مقصد. با اهدای قربانی است که می‌توان به زیبای مطلق رسید.) عبارت اول او در روز یازدهم محرم وقتی که در گودال قتلگاه کنار بدن پاره پارۀ برادرش، امام حسین (ع) آمد، به جای ناله و ضعف و با استواری و عظمت در برابر دشمن غدار و وحشی، آن بدن را با دست‌هایش اندکی بلند کرد و گفت: « الهی تقبل منا هذا القربان.» و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد: «اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان.» ۱ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر. ✳عبارت دوم در مجلس ابن زیاد قصد داشت، اعمال زشت خود را به اراده الهی نسبت داده و کار خود را صحیح جلوه دهد. از روی شماتت به زینب (س) گفت: «دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟» یا پرسید: «کَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیکِ؟» کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟ زینب (س) در پاسخ فرمود: « ما رأیت الا جمیلا، هؤلاء قوم کتب الله علیهم القتل فبرزوا الی مضاجعهم...» (۲)جز زیبا(یی) چیزی ندیدم آنها افرادی بودند که خدای متعال شهادت را برایشان نوشته بود و در این جایگاه قرار گرفتند. ✳ مبنای ایمانی این دو عبارت سرمایه‌ای بزرگ بود که حضرت زینب سلام الله علیها از دوران طفولیت از آن برخوردار بود؛ و به‌خوبی نشان از یک شناخت عمیق باطنی در وجود آن حضرت داشت. در زمان کودکی روزی از پدر خویش، حضرت علی(ع) پرسیدند: آیا مرا دوست داری؟ حضرت علی(ع) فرمودند: آری، آن گاه آن حضرت در پاسخ پدر فرمود: چون دو محبت ( محبت خدا و محبت فرزندان) در قلب مؤمن نمی‌گنجد؛ پس محبت خالص و واقعی از آن خدا و شفقت و دلسوزی از آن فرزندان است، این علاقه و محبت هم به خاطر خدا است. امیرالمؤمنین علی(ع) پاسخ، او را تایید کرده، ستودند.(۳) آن وقتی هم که سالیانی از عمر او گذشته بود در روز عاشورا، دست طفل خود را گرفته، به خدمت حضرت سیدالشهدا آورد و از آن حضرت تقاضا کرد تا او اجازه میدان رفتن دهد، فرمود: اگر جهاد و قتال بر زنان وارد شده بود، هزار هزار جان نثار جانان می‌کردیم. معرفتی که او را وا می دارد تا فرزند خردسال خود را با دست خود به قربانگاه ببرد نشان از معرفت و شناخت والای او به خدای متعال دارد. اللهم وتقبل هذا القربان 📗پاورقی ۱[ علامه سید عبدالرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص379] ۲(کامل ابن اثیر، ج4، ص82) ۳(خصایص زینبیه، ص 225.) ‌@tadaborehussaini
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ 2 استادضرابی میلاد فرخنده ی حضرت زینب سلام الله علیها أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ ☀️در قرآن کریم می‌خوانیم که خداوند با حتمیت تمام اعلام می‌دارد: لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ(آل عمران/۹۲) شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و آنچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه است.) اگر نتوانیم به صحت این راه ایمان بیاوریم و قدم در آن بگذاریم هرگز به آنچه گمشده هر انسانی است و بدون آن به آرامش نمی‌رسد، دست نخواهیم یافت. آنچه هر انسانی با آن به آرامش می‌رسد تنها و تنها بهشتی است که خداوند آن را این‌گونه توصیف کرده است: فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ ۖ وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (زخرف/۷۱) در آنجا هر چه نفوس را بر آن میل و اشتهاست و چشمها را شوق و لذت، مهیّا باشد و شما مؤمنان در آن بهشت جاویدان متنعّم خواهید بود. اما بهشتی که اولیاء الهی دارند از افق درک اندیشه ما چه در دنیا و چه در آخرت خارج است؛ همان بهشتی که خداوند به ولی خود خطاب می‌کند: « یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَادِى * وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ » (هان اى روح آرام یافته و متین به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است. پس در جرگه بندگان من درآى. و به بهشت من داخل شو! ) . ‌@tadaborehussaini
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ 3 استادضرابی میلاد فرخنده حضرت زینب سلام الله علیها مارایت الا جمیلا ✳اهل یقین، همه امور را به اراده الهی می‏دانند و قائل‌اند، که در عالم هستی، بنابر توحید افعالی هیچ چیز بدون اراده الهی واقع نمی‏شود، ، و نه تنها می‌دانند این واقعه به حکمت الهی واقع می‌شود، بلکه در هر لحظه آنچه را خداوند پسندیده است، زیبا می یابد؛ هر چند به شهادت رسیدن خویشان و کسان و عزیزان باشد. گر به اقلیم عشق رو آری همه آفاق گلستان بینی ☀️خداوند در این مورد خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‏ فرماید: وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (انسان/۳۰) «شما جز آن نمی‏خواهید، که خدا خواسته باشد؛ زیرا خدا دانا و حکیم است». ✳خداوند همواره بر اساس حکمت و مصلحت حوادث جهان را ترتیب می‏دهد. و اولیاء او بهتر از هر کسی این حکمت را می‌فهمد. برای تحقق آن هر گونه سختی را بر خویش هموار می‏ نماید و سختی‏ ها برایش شیرین می‏شود. ✳حضرت زینب سلام الله علیها با نگاه ملکوتی حادثه عاشورا را با همه ابعادش از الطاف الهی می دید؛ چرا که خداوند احیاء دینش را به آنها سپرده بود و از پیش با اعلام خبر شهادت و اسارت از آنها پیمان صبر و استقامت ستانده بود و او نیز با نگاه ملکوتی که خداوند با حکمت خود به هر کسی بخواهد می‌دهد باطن این وفا داری و سرسپردگی به پیمان پروردگارش را مشاهده می‌کند. خاك زن درديدة حس بين خويش ديده حس دشمن عقلست و كيش ديدة حس را خدا اعماش خواند بت پرستش گفت و ضد ماش خواند زانكه او كف ديد و دريا را نديد زانكه حالي ديد و فردا را نديد ✳چه کسی می‌تواند لذت معرفت و عشق به باری تعالی را که زینب کبری با همه وجودش احساس می‌کند بفهمد؟ همان عشقی که پاکترین مادر هستی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) معرفتی که جز جلوه جمال و زیبایی خدمت به خداوند را نمی‌خواست. ☀️پیامبر اکرم(ص) وقتی از دخترش پرسید: «فاطمه جان! چه درخواست و حاجتی داری؟ هم اکنون فرشته وحی در کنار من است و از طرف خدا پیام آورده است! تا هر چه بخواهی تحقّق پذیرد.» پاسخ داد: قالت: شَغَلَنی عَن مَسئَلَتِهِ لَذَّۀُ خِدمَتِهِ، لا حاجَۀَ لِی غَیرُ النَّظَرِ اِلی وَجهِهِ الکَرِیمِ؛( ۴) لذّتی که از خدمت حضرت حق می برم، مرا از هر خواهشی باز داشته است. حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم.» ✳در ضمیر پاک حضرت زینب کبری سلام الله علیها همه آفرینش آیینه و جلوه جمال معشوق است و برای غیر او، وجود حقیقی استقلالی وجود ندارد. از این رو هر چه را خیر مطلق برای او بخواهد جز خیر و خوبی و زیبایی و کمال نمی‌بیند. از نوع همان عرفان وعشق که وقتی امام علی(ع) از رسول اکرم(ص) درباره شهادتش می‌پرسد، پیامبرص می‌فرماید: چنین خواهد شد، ولی صبر تو چگونه خواهد بود؟ امام علی(ع) عرض کرد چنین موردی از موارد صبر نیست، بلکه از موارد بشارت است. 🍃تمتعي كه بود تشنه را به آب فرات مرا به خنجر قاتل هزار چندانست🍃 🔰پاورقی ۴ریاحین الشریعه، ج 1، ص 105 ‌@tadaborehussaini
میلاد با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها).mp3
15.43M
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها استاد ضرابی تدبر حسینی ‌@tadaborehussaini
امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: أنت بحمد اللّه عالمةٌ غير معلّمةٍ ، فهمةٌ غير مفهّمةٍ. 🌹🌹🌹 تو بحمدالله عالمه ای هستی که معلمی نداشته ای ( ازعلم الهی برخورداری) و خردمندی هستى كه بدون آموختن، فهمیده و دانایی . بحار الأنوار ، ج 45 ، ص 164 .
🚩🚩🚩🚩 زیارت عاشورا، حدیث قدسی محدّث نوری، از استادان مرحوم شیخ عباس قمی می‌گوید: «در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بیرون نمی‌آید، ولی این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم رسیده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز یا کمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است». ╭──═▪️🕯▪️═──╮ ‌     @tadaborehussaini ╰──═▪️🕯▪️═──╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔷🔷🔷🔷﷽🔷🔷🔷 🔹 ۲۵ رمز موفّقیت🔹 ☀️ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند : 1🔹«طلبتُ الجنّة، فوجدتها فی السّخاء؛ بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.» 2🔹«و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة؛ و تندرستی و رستگاری را جست وجو نمودم. پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.» 3🔹«وطلبت ثقلاً لمیزان، فوجدتها فی شهادة ان لا اله الّا الله و محمّد رسول الله؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست وجو نمودم. پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمّد(ص) یافتم.» 4🔹«وطلبت السرعة فی الدخول الی الجنّة، فوجدتها فی العمل لله تعالی؛ سرعت در ورود به بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.» 5🔹«وطلبتُ حبّ الموت، فوجدته فی تقدیم المال لوجه الله؛ و دوست داشتن مرگ را جست وجو نمودم. پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم.» 6🔹«و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترک المعصیة؛ و شیرینی عبادت را جست وجو نمودم.پس آن را در ترک گناه یافتم.» 7🔹️«و طلبت رقّة القلب، فوجدتها فی الجوع و العطش؛ و رقّت (نرمی) قلب را جست وجو نمودم.پس آن را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.» 8🔹️«وطلبت نورالقلب، فوجدته فی التفکر و البکاء؛ و روشنی قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.» 9🔹️«وطلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست وجو نمودم. پس آن را در صدقه یافتم.» 10🔹️«و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاةاللیل؛ و روشنی رخسار را جست وجو نمودم. پس آن را در نماز شب یافتم.» 11🔹️«و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال؛ و فضیلت جهاد را جست وجو نمودم. پس آن را در به دست آوردن هزینة زندگی زن و فرزند یافتم.» 12🔹️«و طلبت حب الله عزّوجل، فوجدته فی بغضا لاهل معاصی؛ و دوستی خدای تعالی را جست وجو کردم. پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم» 13🔹️«و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله؛ و سروری و بزرگی را جست وجو نمودم. پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.» 14🔹️«و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال؛ و آسایش قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در کمی ثروت یافتم.» 15🔹️«و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر؛ و کارهای پر ارزش را جست وجو نمودم. پس آن را در شکیبایی یافتم.» 16🔹️«و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم؛ و بلندی قدر و حسب را جست وجو نمودم. پس آن را در دانش یافتم.» 17🔹️«و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع؛ و عبادت را جست وجو نمودم. پس آن را در پرهیزکاری یافتم.» 18🔹️«و طلبت الراحة، فوجدتها فی الزهد؛ و آسایش را جست وجو نمودم. پس آن را در پارسایی یافتم.» 19🔹️«و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع؛ برتری و بزرگواری را جست وجو نمودم. پس آن را در فروتنی یافتم.» 20🔹️«و طلبت العزّ، فوجدته فی الصدّق؛ و عزّت (ارجمندی) را جست وجو نمودم. پس آن را در راستی و درستی یافتم.» 21🔹️«و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم؛ و نرمی و فروتنی را جست وجو نمودم. پس آن را در روزه یافتم.» 22🔹️«و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة؛ وتوانگری را جست وجو نمودم. پس آن را در قناعت یافتم.» 23🔹️«و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن: و آرامش و همدمی را جست وجو نمودم. پس آن را در خواندن قرآن یافتم.» 24🔹️«و طلبت صحبة النّاس، فوجدتها فی حسن الخلق؛ و همراهی و گفت وگوی با مردم را جست وجو نمودم. پس آن را در خوش خویی یافتم.» 25🔹️«و طلبت رضی الله، فوجدته فی برّ الوالدین؛ و خشنودی خدای تعالی را جست وجو نمودم. پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.» 📚 منبع : مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳-۱۷۴، ح ۱۳۸ ╭──═▪️🕯▪️═──╮ ‌     @tadaborehussaini ╰──═▪️🕯▪️═──╯‌
افرینش نگاهی دیگر......