☀️بسم الله الرحمن الرحیم
🔸گذشته از جنبه ی تعلیم و تربیت که مدّ نظر اولیاء دین بوده و در کردار و اقوال خود ، برای همه الگو هستند باید معتقد بود ناله ها و تضرّعات آن ذوات مقدسه ابداً به منظور تعلیم دیگران صورت نمی پذیرفته است ، بلکه حقیقتاً با برخورداری از خوف و خشیتی در عالی ترین مرتبه ، زبان به دعا و مناجات می گشوده اند و مقصودشان از دعا تنها امتثال امر الهی و مذاکره با محبوب بوده است زیرا اراده ای و خواستی جز آنچه حضرت دوست می پسندیده برای انها در میان نبوده بلکه از نظر امام خمینی دعا مغتنم ترین لحظات زندگی اولیاء الهی در ایجاد رابطه با خداوند بوده است.*
*شرح حدیث جنود عقل و جهل،امام خمینی،ص363
🔰اشکهای پیر جماران، استاد ضرابی،ص30
╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮
@tadaborehussaini
╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯
☀️🌸☀️🌸☀️🌸
🌸
☀️
بسم الله الرحمن الرحیم
#بحث_عقل_و_ادب
#جلسه_ولادت_امام_رضا_علیه_السلام_۱۳۹۷
قسمت_نهم
استادضرابی
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
یکی از توصیه های دیگر ( در بررسی فرمایشات اهل بیت علیهم السلام ) که حاصل این مطالب است :
✅ فرمودند مقصود ازین علومی که شما باید تحصیل کنید ؛ علمی است که باید با قلب بدست آید ....بدنبال این علم باش
ببین چه چیزی را تصدیق می کنی ( با قول وعمل )
مثل انسانی که انصاف ندارد ودر خانه واجتماع مایه فساد وتباهی است ، تو تصدیق می کنی که باید انصاف را علیرغم تمنیات وخواهشها رعایت کنی
پس ان چیزی که به قلبت رسیده به عنوان علم روی ان حساب باز می کنی نه آنچه فقط محفوظات توست که آنها علم ودانش حقیقی نیست بلکه شنیده هایی است که به قلب نرسیده
فرمود بدنبال چیزهایی باش که با قلب به ان رسیده ای ....آن علم توست که در این صورت راه بسیار نزدیک خواهد شد
☀️🍃 وانّ الراحل الیک قریب المسافة وانّک لاتحتجب عن خلقک الّا ان تحجبهم الاعمال دونک ....
واقعا چیزی که انسان را از خدا دور می کند در این فرمایش امام سجادعلیه السلام جز عمل او نیست
راه نزدیک است تو سخت گرفته ای وگرفتاری ....
یقین داشته باش خلاف آنچه قلبت می فهمد به آن عمل می کنی زیرا چیزی جز اعمال بندگان آنها را از خداوند محجوب نکرده است
✨✨✨✨✨✨✨✨
📚پی نوشت
احادیث باب علم از نهج الفصاحه
☀️العلم علمان: فعلم فی القلب فذلک العلم النّافع، و علم علی اللّسان فذلک حجّه اللَّه علی ابن آدم؛ علم دو علم است علمی که در قلب است و علم نافع همین است و علمی است که بر زبان است و او حجت خدا بر فرزند آدم است
╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮
@tadaborehussaini
╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯
اشاراتی در باب مراحل معرفت ⬇️
💠▪️ امام خمینی رحمه الله علیه در بحث مقامات العارفین فرمودهاند:
✨ ابتدا باید اقناع عقلی حاصل شود و حقایقی را که با برهان متین پذیرفته است با قلم عقل بر روح قلب با شدت انس و تکرار بنگارد. به تعبیر ذوقی ایشان؛
1️⃣ اول به مدرسه که جای اقناع عقلی است وارد شود بعد به
2️⃣ مسجد که جای تهجد و اطاعت و عبادت خدایی است که در مدرسه آن را شناخته است وارد شود .
3️⃣ بعد از تحصیل کمال این دو منزل نوبت میخانه است که جای نوشیدن شراب طهور است
✨وسقاهم ربهم شرابا طهورا . ✨خاصیت شراب این است که انسان از خود بی خود میشود و در عبادات او نشانی از خودیت نیست .
☄آنگاه است که مشاهدات قلبی آغاز میشود :
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🍃✨در میخانه گشایید برویم شب و روز
🍃✨ که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم.
🔰 #پاسخ استادضرابی به سوال یکی از دوستان
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯
✳ شرح استادضرابی در باب کلام مولا علی علیه السلام
⬇️⬇️⬇️
☀️ الدنيا خلقت لغيرها ولم تخلق لنفسها
دنیا برای غیرآن خلق شده وبرای خودش خلق نشده ....حکمت ۴۶۳نهج البلاغه
✅ همه پدیدهها در دنیا قابلیتها و استعدادهایی دارند که برای به فعلیت رسیدن به آنها داده شده است. استعدادی که به فعلیت نرسد تباه شده مانند نطفه انسان که مقصود از خلقت او خود او نیست بلکه مقصود از آن که خود جز قابلیت انسان شدن نیست ، رسیدن به یک انسان بالفعل و کامل است . دنیا با هر چه در خود دارد بذر آخرت است. که برای خود آفریده نشده بلکه برای رسیدن به آخرت که غایت و مقصود آن است آفریده شده .
✨از این رو در آیه شریفه 62 سوره مبارکه واقعه « ولقد علمتم النشأة الاولی فلولا تذکرون» این حقیقت را برای اثبات معاد محکمترین و بدیهی ترین دلیل میشمارد . یعنی چکونه انسان نطفه انسان را می بیند و انسان را انکار میکند؟ یا اینکه چکونه دانه درخت سیب را میبیند و درخت سیب را انکار میکند؟ چکونه دنیا را میبیند و آخرت را انکار میکند.
✅ یعنی آخرت مرحله ای از مراحل تکامل دنیا است که دنیا برای آن آفریده شده است. نه برای خود .
✳نتیجه عملی بحث :
چه خوب است انسان با دیدن مراحل رشد هر چیزی در دنیا به یاد آخرت بیفتد که مقصد دنیا است و حتما خواهد آمد.
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯