فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز مرز لبنان و فلسطین
#دردفلسطین
eitaa.com/tadaborehussaini
#قلب_سلیم
مفهوم من اتی الله بقلب سلیم چه مفهومی دارد ؟
یک روز مرحوم علامه طباطبائی به اصفهان آمد و با این بانوی دانشمند دیدار کرد
فردای همان روز بانو امین به یکی از شاگردان خود فرمود ؛
دیروز این مرد بزرگودانشمند با ان مراتب رفیع علمی خویش آمده بود وازین حقیر راجع به ( من اتی الله بقلب سلیم ) می پرسید ....
ایشان که استادند ازمن که شاگردم می پرسیدند این ایه چه مفهومی دارد ؟
در صورتی که خود شان من اتی الله بقلب سلیم بودند ....
📚به نقل یکی از شاگردان حاجیه خانم ص ۴۸ و۴۷ یادنامه
برگرفته از پیج علامه طباطبائی
eitaa.com/tadaborehussaini
●○●○●○●○●﷽●○●
#حدیث_انتخابات
#پرسش از محضر استاد در مورد حدیثی که این روزها در شبکه های اجتماعی منتشر می شود .
❓❓❓ایا چنین حدیثی مستند است والان قابل اجرا ست ؟
واینکه زمان امام صادق علیه السلام بحث #انتخابات بوده یا بحث تقلید ؟
متن مورد بحث( شبهه) ↘️
⭕ *چه کسی را #انتخاب کنیم*؟
❓❓❓❓❓❓❓❓
جواب را از رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام دریافت کنیم:
شخصی از امام صادق (ع) پرسید:
بین دو حاکم در تردید هستم، چه کنم؟
امام فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را #انتخاب کن.
شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند.
شخص گفت: اگر نفهمیدم؟
امام فرمود: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
📚« اصول کافی جلد ۱ص ۶۸»
پاسخ استاد به این برداشت از حدیث
↘️↘️↘️↘️↘️↘️↘️↘️↘️
eitaa.com/tadaborehussaini
●○●○●○●○●﷽●○●
#پاسخ_استاد ضرابی در مورد حدیث #انتخاباتی / صفحه یک
🔎تغییراتی در این نقل دیده میشود که در متن حدیث نیست و میتواند گفت آنچه در (اصول کافی- جلد ۱ ص ۶۷-۶۸) آمده است موضوع دیگری است و این تغییرات #تحریف حدیث شمرده میشود.
☀️اما متن حدیث در کافی شریف:
« مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع-
عَنْ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا بَیْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِی دَیْنٍ أَوْ مِیرَاثٍ فَتَحَاکَمَا إِلَى السُّلْطَانِ وَ إِلَى الْقُضَاةِ أَ یَحِلُّ ذَلِکَ
☀️قَالَ مَنْ تَحَاکَمَ إِلَیْهِمْ فِی حَقٍّ أَوْ بَاطِلٍ فَإِنَّمَا تَحَاکَمَ إِلَى الطَّاغُوتِ وَ مَا یَحْکُمُ لَهُ فَإِنَّمَا یَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ کَانَ حَقّاً ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ
☀️قَالَ اللَّهُ تَعَالَى یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ
🔺️قُلْتُ فَکَیْفَ یَصْنَعَانِ
☀️قَالَ یَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ کَانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِیثَنَا وَ نَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْکَامَنَا فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً فَإِذَا حَکَمَ بِحُکْمِنَا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکْمِ اللَّهِ وَ عَلَیْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللَّهِ
🔺️ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ کُلُّ رَجُلٍ اخْتَارَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَرَضِیَا أَنْ یَکُونَا النَّاظِرَیْنِ فِی حَقِّهِمَا وَ اخْتَلَفَا فِیمَا حَکَمَا وَ کِلَاهُمَا اخْتَلَفَا فِی حَدِیثِکُمْ-
☀️قَالَ الْحُکْمُ مَا حَکَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِی الْحَدِیثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لَا یَلْتَفِتْ إِلَى مَا یَحْکُمُ بِهِ الْآخَرُ
☀️ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّهُمَا عَدْلَانِ مَرْضِیَّانِ عِنْدَ أَصْحَابِنَا لَا یُفَضَّلُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا عَلَى الْآخَرِ ☀️قَالَ فَقَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا کَانَ مِنْ رِوَایَتِهِمْ عَنَّا فِی ذَلِکَ الَّذِی حَکَمَا بِهِ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ مِنْ أَصْحَابِکَ فَیُؤْخَذُ بِهِ مِنْ حُکْمِنَا وَ یُتْرَکُ الشَّاذُّ الَّذِی لَیْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِکَ فَإِنَّ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ لَا رَیْبَ فِیهِ وَ إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَیِّنٌ رُشْدُهُ فَیُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَیِّنٌ غَیُّهُ فَیُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْکِلٌ یُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ ☀️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ الْخَبَرَانِ عَنْکُمَا مَشْهُورَیْنِ قَدْ رَوَاهُمَا الثِّقَاتُ عَنْکُمْ قَالَ یُنْظَرُ فَمَا وَافَقَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ خَالَفَ الْعَامَّةَ فَیُؤْخَذُ بِهِ وَ یُتْرَکُ مَا خَالَفَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَافَقَ
الْعَامَّةَ
🔺️ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ رَأَیْتَ إِنْ کَانَ الْفَقِیهَانِ عَرَفَا حُکْمَهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَیْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَیِّ الْخَبَرَیْنِ یُؤْخَذُ
☀️ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِیهِ الرَّشَادُ
🔺️ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَإِنْ وَافَقَهُمَا الْخَبَرَانِ جَمِیعاً
☀️قَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا هُمْ إِلَیْهِ أَمْیَلُ حُکَّامُهُمْ وَ قُضَاتُهُمْ فَیُ تْرَکُ وَ یُؤْخَذُ بِالْآخَرِ
🔺️قُلْتُ فَإِنْ وَافَقَ حُکَّامُهُمُ الْخَبَرَیْنِ جَمِیعاً
☀️قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ فَأَرْجِهْ حَتَّى تَلْقَى إِمَامَکَ فَإِنَّ الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ خَیْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِی الْهَلَکَاتِ »
eitaa.com/tadaborehussaini
ترجمه حدیث درمتن بعدی
●○●○●○●○●﷽●○●
#پاسخ_استاد ضرابی در مورد حدیث #انتخاباتی / صفحه دو
ترجمه حدیث :
عمر بن حنظله گوید:
از امام ششم (ع) پرسیدم: دو مرد از هم مذهبان ما در باره دین یا ارث اختلاف کنند، نزد سلطان وقت یا قاضیان معروف به محاکمه روند، آیا حلال است این کار؟
☀️ فرمود: هر که به حق یا ناحق نزد آنها به محاکمه رود پیش طاغوت به محاکمه رفته با اینکه خدا فرمان داده به طاغوت کفر ورزند و پشت کنند،
خداى تعالى فرماید (23 سوره 4):
«مى خواهند پیش طاغوت به محاکمه روند با اینکه دستور دارند بدان کافر باشند» (طاغوت یعنى بسیار سرکش و مقصود از آن شیطان است
و قاضیان ناحق که از طرف حکومت جور باشند طاغوت خوانده شده اند). عرض کردم: پس چه کنند؟
☀️فرمود: متوجه شوند به یکى از شماها که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما نظر دارد و احکام ما را مى داند و به حکمیت او راضى شوند که او را حاکم شماها مقرر ساختم و اگر طبق حکم ما قضاوت کند و از او نپذیرد (یعنى کسى که حکم بر ضرر او است) همانا حکم ما را سبک شمرده و ما را ردکرده و راد بر ما بر خدا رد کرده و این خود در مرز شرک به خدا است.
گفتم: اگر هر کدام شخصى را حاکم ساخت و راضى شدند که آن دو شخصى ناظر در حق آنها باشند و آن دو حاکم حکم مختلف دادند و هر دو حدیث از شما دارند و حدیث ها مختلف هستند؟
☀️ فرمود: حکم آن درست است که عادلتر و فقیه تر و در نقل حدیث راستگوتر و با تقوى تر است و به حکم آن دیگرى توجه نشود.
گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخشند و بر هم برترى و مزیتى ندارند.
☀️فرمود: به آن روایتى توجه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنها است، به هر کدام از دو روایت که مورد اتفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و غیر معروف نزد شیعه ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق تردیدى نیست و همانا امور بر سه گونه است:
🔺️امرى که روشن است درست و حق است، باید پیروى شود.
🔺️ و امرى که معلوم است ناحق است و گمراهى است باید از آن اجتناب شود.
🔺️و امر مشکلى که باید به خدا و رسولش برگردد،
☀️رسول خدا (ص) فرمود: حلالى است روشن و حرامى است روشن و در بین این امور مشتبهى هم هست، هر که مورد شبهه را ترک کرد، از محرمات نجات یافته و هر که بدان اخذ کرد و در نتیجه مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد.
گفتم: اگر هر دو روایت از شما مشهورند و رجال موثق هر دو را نقل کردند از قول شما؟
☀️ فرمود: توجه شود هر کدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه مخالف است ، بدان عمل شود و آن که حکمش بر خلاف قرآن و سنت و موافق عامه است ترک شود.
گفتم: قربانت، اگر دو تن فقیه حکم، هر دو حکم خود را موافق کتاب و سنت تشخیص دهند ولى یکى از دو خبر مدرک حکم موافق عامه است و دیگرى مخالف عامه به کدام از دو خبر عمل شود؟ فرمود: آنکه مخالف عامه است مایه رشد و هدایت است. عرض کردم: قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند (یعنى هر کدام موافق یکى از مذاهب عامه است)؟
☀️فرمود: توجه شود هر کدام بیشتر مورد میل حکام و قضاتند ترک شود و به دیگرى عمل شود.
گفتم: اگر هر دو از این نظر برابر باشند و مورد میل حکام باشند؟
☀️ فرمود: اگر چنین باشد، باید صبر کنى تا حضور امام برسى زیرا توقف در مورد اشتباه بهتر از افتادن در هلاکت است.»
حاصل بحث در متن بعدی ↘️
eitaa.com/tadaborehussaini
●○●○●○●○●﷽●○●
#پاسخ_استاد ضرابی در مورد حدیث #انتخاباتی / صفحه سه
حاصل کلام ↘️
📗همانطور که ملاحظه میکنید بحث از #انتخاب حاکم نیست و محور کلام مربوط به چگونگی تشخیص روایت صحیح از غیر صحیح است و راه های توثیق راوی حدیث.
حال اگر کسی از این حدیث برداشتی کند و بخواهد آن را با #انتخابات ریاست جمهوری یا چیز دیگر تطبیق دهد ، حق ندارد آن را به امام صادق (علیه السلام) نسبت دهد و حدیث را #تحریف کند.
باید عین حدیث را نقل کند و بگوید اصولی که در حدیث آمده به نظر بنده قابل تطبیق بر مسأله #انتخابات هست و میشود آن را ملاک قرار داد.
در این صورت #تحریفی نکرده و نظر خود را گفته است.
eitaa.com/tadaborehussaini
یاد عبدصالح خدا بهجت عارفان به خیر
که دعایش بلا را از ملت برطرف می کرد
وپشتوانه انقلاب بود .....
و نمازخاشعانه اش نشان عاشقان راه حق داشت
و روی مبارکش مثل ماه می درخشید
وبا قلب رؤوفش همه را دعا می کرد
سالگرد عروج ملکوتی حضرت ایت الله بهجت گرامی ویاد ونامش جاودانه باد
eitaa.com/tadaborehussaini