eitaa logo
تدبر حسینی
224 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
141 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 2 استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰ (ع) سلام الله علیها 💝پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) فرمود: «یَا عَائِشَةُ! إِنِّی لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَأَدْنَانِی جَبْرَئِیلُ مِنْ شَجَرَةِ طُوبَی وَ نَاوَلَنِی مِنْ ثِمَارِهَا فَأَکَلْتُهُ فَحَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ مَاءً فِی ظَهْرِی فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَی الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ» هنگامی که عایشه به بوسیدن مکرّر حضرت فاطمه (س) توسط پیامبر اعتراض کرد، رسول خدا به او فرمودند: ای عایشه! هنگامی که به معراج رفتم، به بهشت وارد شدم. جبرئیل مرا به نزدیک درخت طوبی برد و از میوه‌های آن به من داد. پس آن را خوردم. خداوند آن را به آبی در پشت من تبدیل کرد و هنگامی که به زمین فرود آمدم در اثر مواقعه با خدیجه، به فاطمه باردار گشت(۱) 💝. ما این است که: که ما تا چه حدّ حق داریم، بدلیل نداشتن این امتیازات در خلقت خود، در اشتباهات و گناهانی که از ما سر می‌زند، خود را تبرئه کرده، مستحق سرزنش و عقاب ندانیم؟ 📕 (قمی، 1367ش، ج1، ص21 و 365/ مجلسی، 1404ق، ج18، ص364، باب إثبات المعراج)؛    @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 3 استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰ (ع) سلام الله علیها ❄🍃پاسخ اجمالی این است که: خداوند متعال به اراده و علم ازلی خود بر استحقاق و سعی و تلاش بندگان خود آگاه است و امکانات و خلقت‌شان را متناسب با لوازم ظهور این استحقاق‌ها و تلاش‌ها فراهم می‌سازد. ❄شاهد بر این مطلب سخنی است که در اوایل دعای ندبه آمده و دلیل برگزیده شدن امامان (علیهم السلام) را چنین توضیح می‌دهد: «..بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِکَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّکْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَیْهِمْ مَلائِکَتَکَ وَ کَرَّمْتَهُمْ بِوَحْیِکَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِکَ..» بعد از آن که بر آنها شرط کردی نسبت به دنیا و زینت و زیورها زهد بورزند، آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی که آنان به این شرط وفادارند؛ پس آنها را پذیرفتی و به خود نزدیک ساختی و یاد بلند و ستایش ارجمند را برای ایشان پیش فرستادی و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادی و به وحی خود آنان را گرامی داشتی و آنان را به بخشش علم خود میهمان کردی...».    @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 4 استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰ (ع) سلام الله علیها ❄️❄️❄️❄️اما شرح بیش‌تر این مطلب این است که : معصومان (علیهم السلام) دارای یک نوع شایستگی اکتسابی از طریق اعمال خویشند و یک نوع لیاقت ذاتی و موهبتی از سوی پروردگار، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند. ❄️❄️❄️در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: «...إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنْ وُلْدِ آدَمَ أُنَاساً طُهْرٌ مِیلَادُهُمْ وَ طَیِّبٌ أَبْدَانُهُمْ وَ حَفِظَهُمْ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ أَخْرَجَ مِنْهُمُ الْأَنْبِیَاءَ وَ الرُّسُلَ فَهُمْ أَزْکَی فُرُوعِ آدَمَ فَعَلَ ذَلِکَ لَا لِأَمْرٍ اسْتَحَقُّوهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَکِنْ عَلِمَ اللَّهُ مِنْهُمْ حِینَ ذَرَأَهُمْ أَنَّهُمْ یُطِیعُونَهُ وَ یَعْبُدُونَهُ وَ لَا یُشْرِکُونَ بِهِ شَیْئاً فَهَؤُلَاءِ بِالطَّاعَةِ نَالُوا مِنَ اللَّهِ الْکَرَامَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ الرَّفِیعَةَ عِنْدَهُ.. » 🔰( بحارالانوار، ج 10، ص 170) ..به درستی که خداوند متعال، انسان هایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد که تولد آنها پاک و بدن‏ های آنان پاکیزه بود و آنها را در پشت مردان و رحم زنان در حفظ خویش قرار داد؛ انبیاء و رسولان خود را از آنان قرار داد و آن ها پاکیزه ترین فرزندان آدم اند، نه به جهت ‏طلبی که از خداوند داشته باشند؛ بلکه از آن جا که خداوند، در هنگام خلقت می ‏دانست که از او فرمانبرداری می ‏کنند و او را عبادت می ‏نمایند و هیچ گونه شرکی نسبت به او روا نمی ‏دارند، پس اینان به واسطه فرمان برداری از خداوند، به این کرامت و منزلت والا در نزد خداوند، نایل شده اند..»    @tadaborehussaini
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 5⃣ استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰ (ع) سلام الله علیها 🍃❄️🍃از مفاد احادیث فوق چنین برمی‌آید که تفاوت در میان مردم از جنبه‌های مختلف از قبیل🔻🔻🔻 زیبایی و زشتی، فقر و غنا، تولد در زمان‌های مختلف تاریخی، نسلی که در آن واقع شده‌اند و پدر و مادری که در دامن آن پرورش یافته‌اند و همه و همه تفاوت‌ها به گونه‌ای به علم و حکمت ازلی خداوند از سویی و استحقاق‌ها و تلاش‌ها و صبر و استواری بندگان از سوی دیگر برمی‌گردد. ❄🍃❄ ماجرای تولد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مصداق بارزی از این حقیقت است؛ وصف تو بگذشت از قدر عقول عقل در شرح شما شد بوالفضول @tadaborehussaini
💖🌤✨❀ ﷽ ❀ ✨🌤💝 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 6 استادضرابی /بهمن ۱۴۰۰ (ع) سلام الله علیها ❄️پیش از تولد آن حضرت، خداوند در معراج بشارت تولد ایشان را به نبی خاتم (صلی الله علیه وآله) داده و فرموده بود: «یَا مُحَمَّد! إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یُبَشِّرُکَ بِفَاطِمَةَ مِنْ خَدِیجَةَ بِنْتِ خُوَیْلِدٍ...»؛ ای پیامبر! خداوند [ولادت] فاطمه را از خدیجه دختر خویلد به تو بشارت می‌دهد. ۱ و سپس به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که باید چهل شبانه‌روز از خدیجه (س) دوری گزیند: «النَّبِیُّ (ص) جَالِسٌ بِالْأَبْطَحِ وَ مَعَهُ عَمَّارُ بْنُ یَاسِرٍ وَ الْمُنْذِرُ بْنُ الضَّحْضَاحِ وَ أَبُو بکر وَ عُمَرُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِیطَالِبٍ وَ الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِذْ هَبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ فِی صُورَتِهِ الْعُظْمَی قَدْ نَشَرَ أَجْنِحَتَهُ حَتَّی أَخَذَتْ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَی الْمَغْرِبِ فَنَادَاهُ یَا مُحَمَّدُ الْعَلِیُّ الْأَعْلَی یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ وَ هُوَ یَأْمُرُکَ أَنْ تَعْتَزِلَ عَنْ خَدِیجَةَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» ۲ « پیامبر (ص) در ریگزار ابطح با عمار یاسر، منذر بن ضخضاح، ابوبکر، عمر، علی ابن ابی‌طالب (ع)، عباس بن عبدالمطلب و حمزة بن عبدالمطلب نشسته بودند. ناگهان جبرئیل در صورت عظیمش بر او فرود آمد؛ بال‌هایش را از مشرق تا مغرب گسترانیده بود. پس ندا داد: ای پیامبر بزرگوار! خداوند بر تو سلام می‌فرستد و به تو دستور می‌دهد که چهل روز از حضرت خدیجه فاصله بگیری. «فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَی النَّبِیِّ (ص) وَ کَانَ لَهَا مُحِبّاً وَ بِهَا وَامِقاً» (همان)؛ پس، آن بر پیامبر (ص) سنگین و سخت آمد؛ چراکه او عاشق و دلباخته همسر وفادار خویش بود. ولی چون دستور، دستور الهی و لازم‌الاجرا بود، پیامبر (ص) بر انجام آن لحظه‌ای درنگ نکرد ، عمار یاسر را به خدمت خدیجه (س) فرستاد و به او فرمود به خدیجه بگو: «یَا خَدِیجَةُ لَا تَظُنِّی أَنَّ انْقِطَاعِی عَنْکِ [هِجْرَةٌ] وَ لَا قِلًی وَ لَکِنْ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی بِذَلِکَ لتنفذ [لِیُنْفِذَ] أَمْرَهُ فَلَا تَظُنِّی یَا خَدِیجَةُ إِلَّا خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبَاهِی بِکِ کِرَامَ مَلَائِکَتِهِ کُلَّ یَوْمٍ مِرَاراً» گمان نکن که من از تو بریده و تو را رها کرده‌ام، بلکه پروردگارم برای اجرای آن به من دستور فرموده است. در آن خیر بیندیش؛ خداوند هر روز به وجود تو به بزرگان فرشته‌ها افتخار می‌کند 🔰🔰🔰🔰🔰 ۱ (فرات کوفی، 1410ق، ص211/ مجلسی، 1404ق، ج8، ص151) ۲ (مجلسی، 1404ق، ج16، ص78) ۳(همان)    @tadaborehussaini