eitaa logo
تدبر حسینی
224 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
141 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشاراتی در باب مراحل معرفت ⬇️ 💠▪️ امام خمینی رحمه الله علیه در بحث مقامات العارفین فرموده‌اند: ✨ ابتدا باید اقناع عقلی حاصل شود و حقایقی را که با برهان متین پذیرفته است با قلم عقل بر روح قلب با شدت انس و تکرار بنگارد. به تعبیر ذوقی ایشان؛ 1️⃣ اول به مدرسه که جای اقناع عقلی است وارد شود بعد به 2️⃣ مسجد که جای تهجد و اطاعت و عبادت خدایی است که در مدرسه آن را شناخته است وارد شود . 3️⃣ بعد از تحصیل کمال این دو منزل نوبت میخانه است که جای نوشیدن شراب طهور است ✨وسقاهم ربهم شرابا طهورا . ✨خاصیت شراب این است که انسان از خود بی خود می‌شود و در عبادات او نشانی از خودیت نیست . ☄آنگاه است که مشاهدات قلبی آغاز می‌شود : ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🍃✨در میخانه گشایید برویم شب و روز 🍃✨ که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم. 🔰 استادضرابی به سوال یکی از دوستان ╭──═▪️🕯▪️═──╮ ‌     @tadaborehussaini ╰──═▪️🕯▪️═──╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳ شرح استادضرابی در باب کلام مولا علی علیه السلام ⬇️⬇️⬇️ ☀️ الدنيا خلقت لغيرها ولم تخلق لنفسها دنیا برای غیرآن خلق شده وبرای خودش خلق نشده ....حکمت ۴۶۳نهج البلاغه   ✅ همه پدیده‌ها در دنیا قابلیت‌ها و استعداد‌هایی دارند که برای به فعلیت رسیدن به آنها داده شده است. استعدادی که به فعلیت نرسد تباه شده مانند نطفه انسان که مقصود از خلقت او خود او نیست بلکه مقصود از آن که خود جز قابلیت انسان شدن نیست ، رسیدن به یک انسان بالفعل و کامل است . دنیا با هر چه در خود دارد بذر آخرت است. که برای خود آفریده نشده بلکه برای رسیدن به آخرت که غایت و مقصود آن است آفریده شده . ✨از این رو در آیه شریفه 62 سوره مبارکه واقعه « ولقد علمتم النشأة الاولی فلولا تذکرون» این حقیقت را برای اثبات معاد محکمترین و بدیهی ترین دلیل می‌شمارد . یعنی چکونه انسان نطفه انسان را می بیند و انسان را انکار می‌کند؟ یا اینکه چکونه دانه درخت سیب را می‌بیند و درخت سیب را انکار می‌کند؟ چکونه دنیا را می‌بیند و آخرت را انکار می‌کند. ✅ یعنی آخرت مرحله ای از مراحل تکامل دنیا است که دنیا برای آن آفریده شده است. نه برای خود . ✳نتیجه عملی بحث : چه خوب است انسان با دیدن مراحل رشد هر چیزی در دنیا به یاد آخرت بیفتد که مقصد دنیا است و حتما خواهد آمد. ╭──═▪️🕯▪️═──╮ ‌     @tadaborehussaini ╰──═▪️🕯▪️═──╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عن الامام العسكري - عليه السلام - :علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين و زيارة الأربعين و التختم في اليمين و تعفيرالجبين و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم. «وسائل الشيعة، ج 10، ص 373» امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود:مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين،انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را(در نماز) بلند گفتن
از استاد ⬇️⬇️⬇️ در مورد یکی از پنج نشانه مومن در حدیث امام عسکری که بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم است( با توجه به توجهات حضرتعالی در ابتدای هرسوره) اگر امکان هست توضیح بفرمایید که معنای جهر بسم الله چیست ؟
(۱) استاد ضرابی .... ✳ در مسأله جهر و إخفات در نمازها به چند محور پرداخته می‌شود: ✅دلایل فقهی: ✨▪️ پیامبر(ص) فرمود:"صلوا کما رأیتمونی اُصلّی؛ همان طور که من نماز می خوانم شما بخوانید". اعمال حج و سایر عبادات نیز بر اساس سنّت و روش پیامبر(ص) است.و از آنجا که ما پیرو اهل‌بیت علیهم السلام هستیم، معتقدیم « أَهْلُ الْبَیْتِ أَدْرَی بِمَا فِي الْبَیْتِ » افراد خانواده داناترند به آنچه در خانه است. (۱) - ✨▪️«عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ إِذَا قُمْتُ لِلصَّلَاةِ أَقْرَأُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ- فِی فَاتِحَةِ الْکِتَابِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِذَا قَرَأْتُ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ أَقْرَأُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ- مَعَ السُّورَةِ قَالَ نَعَمْ»؛(۲) معاویه بن عمار می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟ آن‌حضرت فرمود: «بله». سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟ فرمود: «بله». ✅ در مکتب اهل بیت(ع) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنت‌های این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه. و این فتوای مشهور فقهای شیعه است. اما اینکه در آیه 110 از سوره اسراء که می‌فرماید: «...وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً»؛ و نمازت را زیاد بلند، یا خیلى آهسته نخوان و در میان آن دو، راهى (معتدل) انتخاب کن» مربوط به همه نمازها می‌شود که نباید در آنها به افراط و تفریط رفتار کرد. یعنی در نماز جهریه نباید به حد فریاد برسد و در نمازهای اخفاتیه نیز نباید اصلا صدایی بگوش نرسد. بلکه حدّ میانه‌ای مطلوب است. ✅-ائمه شیعه علیهم السلام «بِسْمِ الله‏ الرحْمنِ الرحِیمْ» را در نمازهای یومیه چه جهریه و چه اخفاتیه به جهر می‌خوانند، به‌خلاف عامه که آن را در جهریه هم به اخفات می‌خوانند یا اصلاً نمی‌خوانند؛ و یکی از دلایل آن هم این است که ابوحنیفه می‌گوید: «خالَفْتُ جَعْفَرَ‌بن‌مُحَمد إِلا فِی تَغْمِیضِ الْعَینِ؛ در همه‌جا با جعفر‌بن‌محمد علیه‌السلام مخالفت نمودم، مگر در بستن چشم در حال سجده» که نفهمیدم آیا هر دو را باز می‌گذارد و یا می‌بندد، لذا دستور و فتوا دادم یکی را غمض و دیگری را باز بگذارند! (۳) ✅ بنابراین طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(ع) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند البته برای زنان وقتی مستحب است که نماز را در حضور نامحرم نخوانند. (۴) ✳فلسفه و اسرار - اسرار مربوط به جهر و اخفات مانند اکثر احکام دین بیان نشده است و دلیل آن هم روشن است؛ زیرا در جهانی که همه چیز مستند به دلایل و اسراری مادی و معنوی برای دنیا و آخرت انسان است، اولین نیاز بشر این است. که قبل از هر شرح و توضیح راجع به اسرار و دلایل چیزی ، دستورالعمل‌هایی از سوی خداوند دریافت کند که انسان را ، از جمیع خطرات پنهان و آشکار زندگیش مصون دارد. مانند اینکه در درمان بیماری مرگبار اجمالا دانسته شود این گیاه اثر نجات بخشی دارد اما اینکه چگونه و چطور، همه بعد از بهره‌گیری و بکارگیری آن داروی شفابخش است که مطرح می‌شود . و بعد از آن هم اولین جواب این است که خداوند این خواص و آثار را به آن گیاه بخشیده است و این امر مربوط به ناموس خلق و ایجاد است. در مرتبه بعد جایگاه عقل مطرح می‌شود که در خلقت حکیمانه اشیاء و خواص آنها اندیشه کند و بفهمد که مثلا چرا خداوند برای هندوانه درختی بلند و تناور قرار نداده و برای انسان دو چشم و دو گوش قرار داده و غیر آن. 🔰پاورقی (بحارالانوار،جلد50،ص 311) (الاستبصار، ج 1، ص 311.) (در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۳) ( امام خمینی، توضیح المسائل.) ╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮ ‌        @tadaborehussaini ╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯