عن الامام العسكري - عليه السلام - :علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين و زيارة الأربعين و التختم في اليمين و تعفيرالجبين و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم.
«وسائل الشيعة، ج 10، ص 373»
امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود:مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين،انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را(در نماز) بلند گفتن
#پرسش از استاد
⬇️⬇️⬇️
در مورد یکی از پنج نشانه مومن در حدیث امام عسکری که بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم است( با توجه به توجهات حضرتعالی در ابتدای هرسوره) اگر امکان هست توضیح بفرمایید که معنای جهر بسم الله چیست ؟
#تدبر_در_حدیث_امام_عسگری_علیه_السلام
#جهر_بسم_الله_الرحمن_الرحیم(۱)
استاد ضرابی ....
✳ در مسأله جهر و إخفات در نمازها به چند محور پرداخته میشود:
✅دلایل فقهی:
✨▪️ پیامبر(ص) فرمود:"صلوا کما رأیتمونی اُصلّی؛ همان طور که من نماز می خوانم شما بخوانید". اعمال حج و سایر عبادات نیز بر اساس سنّت و روش پیامبر(ص) است.و از آنجا که ما پیرو اهلبیت علیهم السلام هستیم، معتقدیم « أَهْلُ الْبَیْتِ أَدْرَی بِمَا فِي الْبَیْتِ » افراد خانواده داناترند به آنچه در خانه است. (۱)
- ✨▪️«عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ إِذَا قُمْتُ لِلصَّلَاةِ أَقْرَأُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ- فِی فَاتِحَةِ الْکِتَابِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِذَا قَرَأْتُ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ أَقْرَأُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ- مَعَ السُّورَةِ قَالَ نَعَمْ»؛(۲) معاویه بن عمار میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟ آنحضرت فرمود: «بله». سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟ فرمود: «بله».
✅ در مکتب اهل بیت(ع) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنتهای این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه. و این فتوای مشهور فقهای شیعه است. اما اینکه در آیه 110 از سوره اسراء که میفرماید: «...وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً»؛ و نمازت را زیاد بلند، یا خیلى آهسته نخوان و در میان آن دو، راهى (معتدل) انتخاب کن» مربوط به همه نمازها میشود که نباید در آنها به افراط و تفریط رفتار کرد. یعنی در نماز جهریه نباید به حد فریاد برسد و در نمازهای اخفاتیه نیز نباید اصلا صدایی بگوش نرسد. بلکه حدّ میانهای مطلوب است.
✅-ائمه شیعه علیهم السلام «بِسْمِ الله الرحْمنِ الرحِیمْ» را در نمازهای یومیه چه جهریه و چه اخفاتیه به جهر میخوانند، بهخلاف عامه که آن را در جهریه هم به اخفات میخوانند یا اصلاً نمیخوانند؛ و یکی از دلایل آن هم این است که ابوحنیفه میگوید: «خالَفْتُ جَعْفَرَبنمُحَمد إِلا فِی تَغْمِیضِ الْعَینِ؛ در همهجا با جعفربنمحمد علیهالسلام مخالفت نمودم، مگر در بستن چشم در حال سجده» که نفهمیدم آیا هر دو را باز میگذارد و یا میبندد، لذا دستور و فتوا دادم یکی را غمض و دیگری را باز بگذارند! (۳)
✅ بنابراین طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(ع) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند البته برای زنان وقتی مستحب است که نماز را در حضور نامحرم نخوانند. (۴)
✳فلسفه و اسرار
- اسرار مربوط به جهر و اخفات مانند اکثر احکام دین بیان نشده است و دلیل آن هم روشن است؛ زیرا در جهانی که همه چیز مستند به دلایل و اسراری مادی و معنوی برای دنیا و آخرت انسان است، اولین نیاز بشر این است. که قبل از هر شرح و توضیح راجع به اسرار و دلایل چیزی ، دستورالعملهایی از سوی خداوند دریافت کند که انسان را ، از جمیع خطرات پنهان و آشکار زندگیش مصون دارد. مانند اینکه در درمان بیماری مرگبار اجمالا دانسته شود این گیاه اثر نجات بخشی دارد اما اینکه چگونه و چطور، همه بعد از بهرهگیری و بکارگیری آن داروی شفابخش است که مطرح میشود . و بعد از آن هم اولین جواب این است که خداوند این خواص و آثار را به آن گیاه بخشیده است و این امر مربوط به ناموس خلق و ایجاد است. در مرتبه بعد جایگاه عقل مطرح میشود که در خلقت حکیمانه اشیاء و خواص آنها اندیشه کند و بفهمد که مثلا چرا خداوند برای هندوانه درختی بلند و تناور قرار نداده و برای انسان دو چشم و دو گوش قرار داده و غیر آن.
🔰پاورقی
(بحارالانوار،جلد50،ص 311)
(الاستبصار، ج 1، ص 311.)
(در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۳)
( امام خمینی، توضیح المسائل.)
╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮
@tadaborehussaini
╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯
#تدبر_در_حدیث_امام_عسگری_علیه_السلام
#جهر_بسم_الله_الرحمن_الرحیم(۲)
استاد ضرابی ...
✳فلسفه واسرار
✨▪️پیامبر عظیم الشأن اسلام در اولین فرصت بعد از مباحث ضروری توحید و معاد و نبوت که موضوع سورههای مکی را تشکیل میدهد به بیان احکام دین در مدینه پرداختند. البته در غالب این احکام نتایج واضح و آشکاری در عمل به آنها وجود دارد که انسان را به اسرار آن واقف میگرداند و برخی هم که مربوط ابعاد پنهان وجود است و اساسا انسان خبری از وجود آنها ندارد، بخصوص بخشی که مربوط به اسرار بعد پنهان وجود انسان و روح اوست،سخن گفتن در باره آنها بدون مقدمات و معرفت لازم ثمری نخواهد داشت. بنابراین لازم است بعد از ایمان به خدا و رسولش ص به دستور العملهای پیامبر اسلام که از سوی خالق انسان و هستی آورده میشود، معامله طبیبی شود که با دارو ها وادویه مختلفی میخواهد مردمی را از بیماریها نجات داده راه و روش زندگی سالم را به آنها بیاموزد. اگر مردم شرط کنند که ما داروهای تو را نخواهیم خورد مگر به خواص و اسرار آن آگاه شویم، به فرمایش امام خمینی ره این مردم از آن مرض خواهند مرد قبل از آنکه به اسرار داروها آگاه شوند. ضمن اینکه شناخت اسرار این داروها متوقف به شناخت ساختار درون و بیرون خلقت انسان و گیاهان و داروها است که تحصیل آن علوم به سالیانی صرف وقت وکوشش و تلاش نیازمند است.
✅انسان عملا در زندگی خود بر اساس تعبد عمل میکند. شما ببینید که معمولا افراد در چند رشته و موضوع کسب تخصص میکنند؟ در باقی رشتههایی که تخصصی ندارند بر اساس تعبد عمل میکنند. از لباسی که میپوشد، خانهای که در آن زندگی میکند. اتومبیلی که سوار میشود و وسایلی که در محیط خانه از آن استفاده میکند و غیره همه بر اساس تعبد است.
✅اکنون میبینید از میان اسراری که انسان باید از آنها آگاه شود خداوند اموری را که از همه ضرورت بیشتری دارد و با تعبد صرف نمیتوان به آنها رسید، به انسان ارائه نمود است از قیبل شناخت خداوند، هدف خلقت، شناخت فلسفه بودن در عالم دنیا ، تعالیم و راه و روش عملی شریعت و اخلاق و معارف الهی و غیره . امام علی علیه السلام فرمودند: «لم یطلع العقول علی تحدید صفته و لم یحجبها عن واجب معرفته » (۱) هیچ عقلی را اجازه نداد که به کنه صفت حق راه پیدا کند و هیچ عقلی را هم از مقدار لازم معرفت محجوب نکرد آن مقداری که واجب است راه باز است آن مقداری که راه بسته است لازم نیست . در این جا فرمود: اولین اش آن است که اینها حق معرفت داشته باشند «عرفوا التوحید حق معرفته و احکموا علم توحیده والایمان بعد ذلک بما هو صفته » علم التوحید را محکم و متقن بکند و به او ایمان بیاورد «ثم علموا حدود الایمان و حقائقه و شروطه و تاویله » اول خدا، بعد ایمان به خدا . و امور دیگر را که شناخت آنها در این پایه از اهمیت نبوده است، به اجمال بیان نموده مانند فلسفه عدد رکعات و جهر و اخفات آن و سایر امور . ملاحظه کنید مادر و پدر در تعلیم کودکانشان در درجه اول به آنها چه اموری را میآموزند؟ و از کنار چه مسائلی به سادگی میگذرند؟
✅ با این همه در روایات اشاراتی به دلیل جهر و اخفات در نمازها از امام رضا ع در تحف العقول صورت گرفته است)وسائل الشیعه، ج 6، ص 82، ح 77406 (یا پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ در سفر معراج: ... خداوند نماز صبح را بر او واجب کرد و امر کرد تا بلند بخواند تا فضل خود را به مردم نشان دهد، چنان که به ملائکه فضل خود را نشان داده بود.»(۲)
✅پس از اسرار معنوی که خدا و رسول و اهل بیتش علیهم السلام داناترند در بیان دلایل طبیعی جهر و اخفات به ذهن این حقیر میرسد که ممکن است گفته شود نمازهای صبح و مغرب و عشاء در اوقاتی قرار گرفتهاند که غلبه خواب در آنها معمول است و بلند خواندن به جهت پیشگیری، مناسبتر است بویژه برای آنها که مقید به اول وقت نیستند.
✅خلاصه اینکه خوب است تدبر و اندیشه در اموری باشد که مورد توصیه اولیاء دین قرار گرفته است مانند موضوعاتی که در سرّ الصلاة حضرت امام ذکر گردیده از قیبل اسرار وضوء قبل از نماز ، استقبال قبله ، اسرار وقت، و غیره
🔰پاورقی
۱خطبه 49
۲(وسائل الشیعه، ج 6، ص 83، ح 7407)
╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮
@tadaborehussaini
╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯
17.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت یازدهمین ستاره آسمان ولایت اباالامام المنتظر تسلیت باد
#نوحه_عربی
🕯◼️یا صاحب الزمان آجرک الله 🕯◼️
▪️سوخت در آتش و بر آتش خود دامن زد
▪️آن که فهمید و خودش را به نفهمیدن زد
▪️می رود قصه ی ما سوی سرانجام آرام
▪️دفتر قصه ورق می خورد آرام آرام
▪️شهر این بار کمر بسته به انکار علی
▪️ریسمان هم گره انداخته در کار علی
▪️بگذارید نگویم که اُحد می لرزد
▪️در و دیوار ازین قصه به خود می لرزد
▪️می رود قصه ی ما سوی سرانجام آرام
▪️دفتر قصه ورق می خورد آرام آرام
▪️می نویسم که "شب تار سحر می گردد"
▪️یک نفر مانده ازین قوم که برمی گردد
◼️🕯◼️🕯◼️🕯◼️🕯◼️
📚بخشی از شعر بلند سیدحمیدرضا برقعی
#تدبر_حسینی 🕯
استادضرابی .آبانماه ۹۹
#شهادت_جانگداز_امام_حسن_عسگری🕯 (۱)
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكاتُهُ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ولِيَّ اللّهِ وَابْنَ أَوْ لِيَائِهِ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّهِ وَابْنَ حُجَجِهِ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّهِ وَابْنَ أَصْفِيَائِهِ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّهِ وَابْنَ خُلَفائِهِ وَأَبا خَلِيفَتِهِ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خاتَمِ النَّبِيِّينَ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ،
🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،
سلام بر تو ای مولایم ای ابا محمّد حسن بن علی، راهنمای راه یافته و رحمت و برکات خدا بر تو باد، سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند اولیای خدا، سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجتهایش، سلام بر تو ای برگزیده خدا و فرزند برگزیدگانش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و فرزند خلیفههای خدا و پدر خلیفه خدا، سلام بر تو ای فرزند خاتم پیامبران، سلام بر تو ای فرزند آقای جانشینان، سلام بر تو ای فرزند امیرمؤمنان
🕯▪️**قالَ مولانا الحسن العسکری (عليه السلام) : لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةُ الصّيامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أمْرِ اللهِ. (۱)فرمود: عبادت در زياد انجام دادن نماز و روزه نيست، بلكه عبادت با تفكّر و انديشه در امر خداوند است.**
✨▪️#موضوع_تدبر: مقصود از تفکر در امر خداوند چیست؟✨▪️
«امر الله»، به معنای «کار خدا» است،
🎇آیه 12 سوره طلاق هم اشاره کنیم که می فرماید: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا.»ترجمه: (خدا همان کسی است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید فرمان [خدا] در میان آنها فرود می آید تا بدانید که خدا بر هر چیزی تواناست و به راستی دانش وی هر چیزی را در بر گرفته است.)پس همه جهان برای آن خلق شده است که ما بدانیم خدا بر همه چیز تواناست و ما «هیچ» هستیم.
▪️✨مراد از امر خداوند چیست؟✨▪️
▪️ممکن است مراد از امر الله امر تشریعی باشد مثل: قانون عبادات، معاشرت ها، قوانین تجارات، حکومتی، مالی، سیاسی و غیره موجب می شود که وقتی در آنها تفکر کنیم به علم و حکمت خداوند پی ببریم؛
🎇خدای متعال در آیه ۹۰ سوره نحل در این رابطه فرموده است: «إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ در حقيقت خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان میدهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز میدارد به شما اندرز میدهد باشد كه پند گيريد».
▪️✨ممکن است مراد تفکر در آثار عظمت خداوند باشد، تفکر در آنها ما را به خدا می رساند. این فکر سبب می شود که عشق انسان به خداوند زیاد شود و ایمانش قوی تر شود و حضور خداوند را در همه جا ببینم
✨▪️نتیجه تفکر در امر خداوند✨▪️
🎇امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: ان التفکّر یدعو الی البر و العمل به( ۲) همانا تفکر به نیکی و عمل به آن دعوت می نماید.
🎇وقتی که با تفکر به توحید رسیدیم، عملمان هم باید منطبق بر توحیدی باشد که او را همه کاره هستی بدانیم، از دستورهایش اطاعت کنیم. .به رفتارمان توجه داشته باشیم که مطابق رضای خدا و توحید، انجام بگیرد. حد و شأن خود را در قبال خدا بدانیم و بدانیم با خدای خودچگونه رفتار میکنیم آیا میتوانیم ادعایی فراتر از بندگی او را داشته باشیم؟ ، با این ناتوانی و نیازمندی آیا وظیفهای جز طاعت و عبادت، او داریم؟
🎇امام حسین (ع) میفرماید: «إنّ اللّه خلق الخلق لیعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه، و إذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة غیره» (۳ )همانا خداوند مخلوقات را آفرید تا شناخته شود پس هنگامی که آفریده شدگان خدا را بشناسند و بدان علم پیدا کنند او را عبادت و پرستش خواهند کرد و هنگامی که مخلوقات او را پرستش کنند به واسطه عبادت پروردگار از پرستش دیگران مستغنی و بی نیاز خواهند شد.
ادامه دارد......
▪️🕯▪️🕯▪️🕯▪️🕯▪️🕯
🔰پاورقی
۱مستدرک الوسائل، ج. 11، ص. 183
۲(الکافی، ج : 2 ص: 55)
۳(علل الشرائع ص: 54)
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯
#شهادت_امام_حسن_عسکری
#تدبر_حسینی
استادضرابی
#ادامه_متن_شهادت_امام_عسگری ⬇️(۲)
▪️✨جمال ظاهر و جمال باطن✨▪️
کسی که با تفکر در امر خدا به حقیقت توحید و ضرورت بندگی او دست یافت به زیبایی در درون خود میرسد که از آن بسیار لذت میبرد و باعث لذت اهل ایمان می گردد. -
🕯◾ قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: حُسْنُ الصُّورَهِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ. (۱) امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: نیکوئی شکل و قیافه، یک نوع زیبائی و جمال در ظاهر انسان پدیدار است و نیکو بودن عقل و درایت، یک نوع زیبائی و جمال درونی انسان میباشد.
🎇 و همچنین فرمودند: لا یَعْرِفُ النِّعْمَهَ إلاَّ الشّاکِرُ، وَلا یَشْکُرُ النِّعْمَهَ إلاَّ الْعارِفُ. (۲) امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: کسی قدر نعمتی را نمیداند مگر آن که شکرگزار باشد و کسی نمیتواند شکر نعمتی را انجام دهد مگر آن که اهل معرفت باشد.
✨▪️عزّ و ذلت در موافقت و مخالفت حق✨▪️
از جملات امام حسن عسکری علیه السلام است که وقتی انسان اهل معرفت شد حق را میشناسد و با عمل به آن عزیز میشود و از باطل دوری میکند و از ذلّت دور میشود:
🎇 ما تَرَکَ الْحَقَّ عَزیزٌ إلاّ ذَلَّ، وَلا أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلاّ عَزَّ.(۳) امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: حقّ و حقیقت را هیچ صاحب مقام و عزیزی ترک و رها نکرد مگر آن که ذلیل و خوار گردید، همچنین هیچ شخصی حقّ را به اجراء در نیاورد مگر آن که عزیز و سربلند شده است.
🕯◼️🕯◼️🕯◼️🕯◼️🕯◼️🕯----------
🔰پاورقی
۱«بحار، ج. 1، ص. 95 »
۲«بحارالأنوار، ج. 75، ص. 378»
۳«تحف العقول، ص. 489»
۴بحار، ج۵۲، ص۱۶
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯
#شهادت_امام_حسن_عسکری