#تفسیر_سوره_بقره_آیه 6⃣
✨إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ✨
#ترجمه:
🍃🌸همانا کسانى که کفر ورزیده اند، براى آنها یکسان است که هشدارشان دهى یا هشدارشان ندهى. آنها ایمان نخواهند آورد.
🌑«#کفر»، به معناى پوشاندن و نادیده گرفتن است. به #کشاورز و #شب، کافر مى گویند. چون کشاورز دانه و هسته را زیر خاک مى پوشاند و شب فضا را در برمى گیرد.
💥 #کفران_نعمت نیز به معنى نادیده گرفتن آن است. شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهى را #کتمان مى کند و یا #نادیده مى گیرد، #کافر خوانده شده است.
🍂🌹قرآن، بعد از متّقین، گروهى از کفّار را معرّفى مى کند. آنها که در گمراهى و کتمانِ حقّ، چنان سرسختند که حاضر به پذیرش آیات الهى نیستند و در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود:
«سواء علینا أوَعَظتَ ام لم تکن من الواعظین» براى ما وعظ و نصیحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد که پند دهى یا از نصیحت دهندگان نباشى.
🥀اگر زمینه مساعد و مناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمى شود.
💧باران که در لطافت طبعش، خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره زار، خَس
#پیامها:
✅۱- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مى کند. «سواء علیهم»
✅۲- روش تبلیغ براى کفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده ها نیز اثر نخواهند کرد. «سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم»
✅۳- انتظار ایمان آوردنِ همه مردم را نداشته باشید. «...لا یؤمنون»
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
🔸نمازحاجت توسل به
حضرت ابوالفضل(ع)🔸
🌹عارف وارسته مرحوم كشميری در استغاثه به حضرت ابوالفضل عليه السلام جهت حاجات، اين نماز و توسل را توصیه نموده بودند:
✳️ دو رکعت نماز حاجت خوانده شود و به حضرت ابوالفضل هديه شود ،
✳️ بعد تسبيح حضرت زهرا صلي الله عليها خوانده و باز ثوابش هديه شود ،
✳️ وسپس ۱۳۳ مرتبه خوانده شود :
💥يا کاشِفَ الکَرب عَن وَجه الحُسَين اِکشِف کَربي بِحَقِ اَخيکَ الحُسَين💥
📚روح و ریحان صفحه۱۰۳
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
داستان دختر شینا
قسمت #چهل_ودوم
شهدا رو یاد کنیم حتی بایک صلوات
با ما همراه باشید🍃🍃🥀🥀
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
♥️❃↫✨« بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن »✨↬❃♥️
#کتاب_دختر_شینا📔
قسمت2⃣4⃣
قاشق را توی کاسه گذاشت و زد زیر گریه. با نگرانی پرسیدم: «چی شده؟! اتفاقی افتاده؟!»
باورم نمی شد صمد این طور گریه کند. صورتش را گرفته بود توی دست هایش و هق هق گریه می کرد.
گفتم: «نصف جان شدم. بگو چی شده؟!»
گفت: «چطور این غذا از گلویم پایین برود. بچه ها توی مرز گرسنه اند. زیر آتش توپ و تانکِ این بعثی های از خدا بی خبر گیر کرده اند. حتی اسلحه برای جنگیدن ندارند. نه چیزی برای خوردن، نه جایی برای خوابیدن. بد وضعی دارند طفلی ها.»
دستش را گرفتم و کشیدمش جلو. گفتم: «خودت می گویی جنگ است دیگر. چاره ای نیست. با گریه کردن تو و غذا نخوردنت آن ها سیر می شوند یا کار درست می شود؟! بیا جلو غذایت را بخور.» خیلی که اصرار کردم، دوباره دست به غذا برد. سعی می کردم چیزهایی برایش تعریف کنم تا حواسش از جنگ و منطقه پرت شود. از شیرین کاری های خدیجه می گفتم. از دندان درآوردن معصومه. از اتفاق هایی که این چند وقت برای ما افتاده بود. کم کم اشتهایش سر جایش آمد. هر چه بود خورد. از ترشی و ماست گرفته تا همان اشکنه و نان و سبزی توی سفره.
به خنده گفتم: «واقعاً که از جنگ برگشته ای.»
از ته دل خندید. گفت: «اگر بگویم یک ماه است غذای درست و حسابی نخورده ام باورت می شود؟! به جان خودت این چند روز آخر را فقط با یک تکه نان و چند تا بیسکویت سَر کردم.» خم شدم سفره را جمع کنم، پیشانی ام را بوسید. سرم را پایین انداختم.
گفت: «خیلی خوشمزه بود. دست و پنجه ات درد نکند.»
خندیدم و گفتم: «نوش جانت. خیلی هم تعریفی نبود. تو خیلی گرسنه بودی.»
وقتی بلند شد به حمام برود، تازه درست و حسابی دیدمش. خیلی لاغر شده بود. از پشت خمیده به نظر می آمد؛ با موهایی آشفته و خاکی و شانه هایی افتاده و تکیده. زیر لب گفتم: «خدایا! یعنی این مرد من است. این صمد است. جنگ چه به سرش آورده...»
آرزو کردم: «خدایا! پای جنگ را به خانه هیچ کس باز نکن.»
کمی بعد، صدای شرشر آب حمام و خُرخُر آبی که توی راه آب می رفت، تنها صدایی بود که به گوش می رسید. چراغ آشپزخانه را خاموش کردم. با اینکه نصف شب بود. به نظرم آمد خانه مثل اولش شده؛ روشن و گرم و دل باز. انگار در و دیوار خانه دوباره به رویم می خندید.
فردا صبح، صمد رفت کمی خرید کند. وقتی برگشت، دو سه کیلو گوشت و دو تا مرغ و سبزی و کلی میوه خریده بود.
گفتم: «چقدر گوشت! مهمان داریم؟! چه خبر است؟!»
گفت: «این بار که بروم، اگر زنده بمانم، تا دو سه ماهی برنمی گردم. شاید هم تا عید نیایم. شاید هم تا آخر جنگ.»
ادامه دارد...✒️
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
#تفسیر_سوره_بقره_آیه7⃣
✨خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ✨
#ترجمه
🍃🌸خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است.
💥مُهر بدبختى که خداوند بر دل کفّار مى زند، کیفر لجاجتهاى آنان است.
چنانکه مى خوانیم: «یطبع اللَّه على کلّ قلب متکبّر جبّار»خدا بر دل افراد متکبّر و ستم پیشه، مهر مى زند.
🔶و در آیه ۲۳ سوره جاثیه نیز مى خوانیم: خداوند بر دل کسانى که با علم و آگاهى به سراغ #هواپرستى مى روند مهر مى زند. بنابراین مهر الهى نتیجه انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنکه یک عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد.
♥️مراد از #قلب در قرآن، روح و مرکز ادراکات است.
♥️ سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى کند:
❤️۱. قلب سلیم،
♥️۲. قلب منیب،
♥️۳. قلب مریض.
🔷ویژگى هاى #قلب_سلیم
🌷الف: قلبى که جز خدا در آن نیست.
«لیس فیه احد سواه»
🌷ب: قلبى که پیرو راهنماى حقّ، توبه کننده از گناه و تسلیم حقّ باشد.
🌷ج: قلبى که از حبّ دنیا، سالم باشد.
🌷د: قلبى که با یاد خدا، آرام گیرد.
🌷ه: قلبى که در برابر خداوند، خاشع است.
البتّه قلب #مؤمن، هم با یاد خداوند آرام مى گیرد و هم از قهر او مى ترسد. «اذا ذُکر اللّه وَجِلَت قلوبهم» همانند کودکى که هم به والدین آرام مىگیرد و هم از آنان حساب مى برد.
🔶ویژگى هاى #قلب_مریض
🔹الف: قلبى که از خدا غافل است ولایق رهبرى نیست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»
🔸ب: دلى که دنبال فتنه و دستاویز مىگردد. «فامّا الّذین فى قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»
🔹ج: دلى که قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسیة»
🔸د: دلى که زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون»
🔹ه: دلى که مُهر خورده است. «طبع اللّه علیها بکفرهم»
🔷ویژگى #قلب_منیب
قلب منیب، آن است که بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه کرده و به سوى خدا باز گردد. ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار وگفتار انسان است.
🔔خداوند در آیات قرآنى، نه ویژگى براى قلب #کفّار بیان کرده است:
🔥الف: انکار حقایق. «قُلوبُهم مُنکِرة»
🔥ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَمیّة»
🔥ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم»
🔥د: قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ لِلقاسیَة قلوبهم»
🔥ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى»
🔥و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم»
🔥ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض»
🔥ح: ضیق. «یجعلْ صَدره ضَیّقاً»
🔥ط: طبع. «طَبع اللّه علیها بکفرهم»
🌹قلب انسان، #متغیّر و #تأثیرپذیر است. لذا مؤمنان اینچنین دعا مى کنند:
✨ «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا» خدایا! دلهاى ما را بعد از آنکه هدایت نمودى، منحرف مساز.✨
🍀امام صادق علیه السلام فرمودند: این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان ندانید.
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
❓چرا عزاداری امام حسین(ع) از روز اول محرم شروع میشود؟
1️⃣ امام رضا(ع) میفرماید: «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود میگرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود» (امالی صدوق/۱۲۸)
2️⃣ عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده میکنند.
3️⃣ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا میتواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بیاحساس و بیتوجه باشند.
علیرضا پناهیان- ۲۰ مهر ۹۴
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
یا صاحب الزمان ادرکنی:
آیا میدانید #حضرت_عباس هم از خواصی بودن که جریان نفوذ به دنبالش آمد؟
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
✨﷽✨
#غصه_های_دنیا_را_به_کسی_نگو!
مرحوم اسماعیل دولابی: مؤمن اگر ابتلائات دنیا را به خاطر ایمان تحمل کند و طاقت بیاورد قوی میشود و هنگام بادهای تند حوادث ، هر چه هم که حوادث سختی مثل زلزله و سیل و قحطی و گرانی و ... بیاید ، خودش ذرهای تکان نمیخورد و آرام مینشیند و دیگران به او پناه میبرند و آرامش مییابند.
غصههای دنیا را به کسی نگو. با بزرگان بنشین غصهات از بین میرود. در مجلس عزای امام حسین «علیه السلام» بنشین غصهات زایل میشود.
📚مصباح الهدی، ص۶۴
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
✍امام سجّاد عليه السلام :
پيامبر صلي الله عليه و آله بر گروهى گذشتند كه سنگى را بلند مى كردند . فرمودند : اين چه كارى است؟ گفتند : با اين كار، نيرومندترين و محكم ترينِ خود را مى شناسيم . فرمودند : آيابه شما خبر دهم كه محكم ترين و قوى ترينِ شما كيست؟ گفتند : بلى اى پيامبر خدا ! فرمودند: محكم ترين و قوى ترين شما، كسى است كه هر گاه خشنود شود ،خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشاند، و هر گاه خشمگين شود، خشمش او را ازسخن حق، بيرون نبرد، و هر گاه به قدرت رسيد، آنچه برايش حق نيست، دست نزند.
📚معانى الأخبار، ص۳۶۶
https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0