شهود ابن عربی، شاعرانگی مولوی و تفلسف ملاصدرا
حکمت اسلامی تلفیقی از این سه عنصر است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درباره #وجود_ذهنی
خاستگاه انسان شناسانه
تاثیر هستی شناسانه
نقش خداشناسانه
و کارکرد معرفت شناسانه
یاسر حسین پور
@Talvihaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم همگی صحنه ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند است
خداوند شخصا تربیت بعضی افراد را به عهده می گیرد و عملا در وجود آن شخص، اعجاز می کند
کاری که از عهده هر کسی غیر او ناممکن است
صبر و تقوا عوامل انحصاری برخورداری از این فیض ربوبی هستند
#امام_خمینی
یاسر حسین پور
@Talvihaat
پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان برگزار میکند:
📚📚میزگرد تخصصی با موضوع:
«نظریه یقین معرفت شناختی و عناصر مقوم آن»
🖊ارائه دهنده: حجت الاسلام یاسر حسین پور
🖌استاد ناقد: حجت الاسلام احمد عزتی
🕛زمان
چهارشنبه 13دیماه ساعت ۱۳:۳۰
📪مکان
مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
📂لینک جلسه مجازی
h-navvab.ir/webinar-p
(از طریق گزینه مهمان وارد شوید)
🔶پژوهش مدرسه علمیه نواب🔶
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
💠 مدرسه علمیه عالی نواب
🔸 اولین مدرسه تخصصی حوزه علمیه خراسان
🌐 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی
@Talvihaat
پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان برگزار میکند:
📚📚میزگرد تخصصی با عنوان:
«بررسی ادله موافقان و مخالفان ضرورت علّی و معلولی»
🖊استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين یاسر حسین پور
🖌استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی کمالی
🕛زمان
چهارشنبه 11بهمن ماه ساعت 13:30
📪مکان
مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
📂لینک جلسه مجازی
h-navvab.ir/webinar-p
(از طریق گزینه مهمان وارد شوید)
@Talvihaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه ای از مناظره امروز
در باب اختیار انسان و اراده آزاد سخن ها بسیار است اما قطعا آنچه در تنافی است، قاعده فلسفی ضرورت بالقیاس است.
شهید مطهری با استفاده از دو مبنای فلسفی تعدد نوعی نفوس و تشکیک معتقد است اختیار نسبت مستقیم با کمال انسان دارد، آدمی هرچه کامل تر، مختار تر و بالعکس.
امروز در این باره به گفتگو نشسته بودیم.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
توحید، به مثابه تصور بی نهایت
یا
ذهن انسان، ناکام در تصور شریک الباری
توحید در حکمت اسلامی، مهمترین لازمه بی نهایت دانستن خداوند، محسوب می شود.
توضیح آنکه پس از اثبات واجب الوجود، بی نهایتی او اثبات می شود به بیان دیگر لازمه واجب بودن، بینهایتی است و پس از اثبات بی نهایتی خداوند، توحید ثابت می گردد.
در تقریر توحید سه عبارت به کار می رود:
یک. خداوند یکتاست و همتایی ندارد.
دو. خداوند یکتاست و محال است همتایی داشته باشد.
سه. خداوند یکتاست و محال است برای او همتایی تصور کرد.
از میان سه تقریر فوق، اولی عوامانه و اشتباه است زیرا شریک الباری را ممکن می داند.
دومی دقت بیشتری دارد اما به لحاظ معرفت شناختی، امکان تصور کسی یا چیزی علاوه بر بی نهایت را ممکن میداند.
اما سومی معترف است در صورت تصور بی نهایت، عملا امکان تصور غیر وجود ندارد.
یعنی اگر خداوند را به بی نهایتی اش تصور کنیم دیگر امکان تصور شریک وجود ندارد.
به بیان دیگر در حکمت اسلامی، هر چیزی امکان تصور دارد جز شریک الباری.
یعنی شخص دارای توانمندی ذهنی کافی و مبادی فکری، می تواند همه چیز را تصور کند حتی معدوماتی مثل «اسب بالدار» و یا حتی محالاتی همچون «اجتماع نقیضین» ولی «شریک الباری» تنها مورد غیرقابل تصور برای انسان است.
زیرا تصور شریک الباری، متوقف بر تصور خداوند بی نهایت است، و تصور بی نهایت امکان تصور هر چیز دیگری را از بین می برد.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
سال نو و تقارن بهار معنویت با بهار طبیعت بر همه شما همراهان عزیز مبارک
ارادتمند شما
یاسر حسین پور
@Talvihaat
اساس تمدن غرب، که این روزها با وضوح بیشتری برای اهل دقت نمایان شده است، نه آزادی، نه الحاد، نه اومانیسم، نه نظم و نه هیچ یک از موارد مشابه است.
اساس تمدن غرب، نژادپرستی است.
حتی آزادی، اباحه گری و لیبرالیسم هم به دروغ و یا به اشتباه، بنیان تمدن غرب، معرفی شده اند.
آزادی غربی نیز هم در تعریف، هم در گستره و هم در ضوابط ریشه در نژادپرستی دارد.
و همینطور نظم.
و همینطور الحاد.
این روزها ماجرای دردناک و شرمنده ساز فلسطین، نمایشگاهی از بنیادی ترین باور تمدن غرب است.
افراد به سادگی به طبقات مختلف تقسیم می شوند و البته مدال انسانیت منحصرا بر گردن انسان چشم آبی و مو بلوند غربی قرار می گیرد و آشکارا هر که غیر اوست فاقد هرگونه حقوق انسانی و شهروندی تلقی می شود.
پیشتر در یادداشتی اشاره کرده بودم که الهیات این نژاد پرستی، نظریه تکاملی داروین است، که افراد همگی در فرآیند انسان شدن قرار دارند اما فقط یک انسان غربی است که توانسته است این فرایند را به طور کامل طی کند اما مابقی ممکن است طی قرون آتی به انسانیت دست یابند.
این در حالی است که در اسلام اساس، توحید و نفی هر گونه طبقه بندی و نژاد پرستی است.
همین مسأله اختلاف غرب و اسلام را در بنیادی ترین باور نشان می دهد که هرگز با اصلاحات و غرب گزینی ها قابل رفع و رجوع نیست.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه امروز در علم رخ داده و در واقع انتخاب دانشمندان برای توضیح بهتر روابط بین پدیده هاست، به صورت کامل تر و مترقی تر، چهارصد سال پیش در فلسفه اسلامی توسط ملاصدرا مطرح شد و یکی از اصول اساسی در مسأله علیت را تشکیل داد.
ملاصدرا، متاثر از عرفان و شریعت، علیت حقیقی را منحصر در رابطه بین خداوند و مخلوقات تعریف کرد و در توضیح روابط میان سایر پدیده ها از علیت اعدادی سخن گفت.
در علیت اعدادی همه چیز مطابق یک الگوی طبیعی و البته شاید حتی فراطبیعی پیروی میکند اما حقیقت آن است که آنچه میان آنهاست علیت نیست صرفا فرایند طبیعی روابط ضابطه مند طبیعی و گاه فراطبیعی میان پدیده هاست.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه این روزها در فلسطین میگذرد، رفته رفته انسان را به لحظات ملکوتی «دنیای شما در نظر من از آب بینی بز نیز پست تر است» می رساند.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
#سوال_قرآنی
طبق آیات ۲۱ تا ۲۳ سوره مبارکه إسرا، راز خوشبختی در دنیا و سعادت در آخرت به ترتیب کدامند؟
@Talvihaat
راز سعادت اخروی و خوشبختی دنیوی.mp3
8.87M
راز سعادت اخروی و خوشبختی دنیوی
یاسر حسین پور
@Talvihaat
تأثیرات ابن عربی بر حکمت متعالیه.pdf
4.45M
#معرفی_کتاب
تاثیرات ابن عربی بر حکمت متعالیه
دکتر فرشته ندری ابیانه
ملاصدرا، علیرغم فاصله چهارصد ساله، عملا شاگرد ابن عربی و مولوی است.
حکمت متعالیه، تلفیقی از مکاشفات عرفانی ابن عربی، ذوق شاعرانه مولوی و تفلسف صدرایی است.
مولوی نیز، خود به واسطه قونوی شاگرد ابن عربی است.
بنابراین ملاصدرا و حکمت متعالیه، بیش از هر کس متاثر از ابن عربی است.
این کتاب ارزشمند، مروری اجمالی بر تاثیرات ابن عربی در حکمت متعالیه است.
بسیاری از فصول این کتاب، می تواند موضوع یک پژوهش مستقل در قالب کتاب، پایان نامه و یا مقاله قرار گیرد.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
#سوال_قرآنی
با توجه به آیات ۱۹ الی ۳۴ سوره مبارکه معارج، راه عبور از طبیعت انسانی و دستیابی به فطرت الهی چیست؟
@Talvihaat
راه های رهایی از طبیعت و شکوفایی فطرت.aac
9.61M
راه های رهایی از طبیعت و شکوفایی فطرت
یاسر حسین پور
@Talvihaat
#انتقام_استراتژیک
از حدود دو سال پیش، سه عامل «مشکلات عمیق اقتصادی مردم»، «گسلهای اجتماعی و فرهنگی پیرامون حجاب» و «فقدان مدیریت تاریخی حاج قاسم در جبهه مقاومت» موجب تضعیف کنشها و حتی واکنشهای نظامی مقاومت شد.
این امر اخیرا به خصوص پس از طوفان الاقصی، اسراییل و شخص نتانیاهو را به این جمعبندی رسانده که در صورت وارد کردن ضربه های سنگین به ایران یا «پاسخ درخوری دریافت نخواهد کرد» یا «وارد جنگ مستقیم با ایران خواهد شد»
در جبهه دشمن نکته اول برای همگان خوشایند است و نکته دوم دست کم برای نتانیاهو و همکار احتمالی آینده او یعنی ترامپ، آرزوست.
بنابراین اسراییل خود را در شرایط «هم فال، هم تماشا» می بیند.
می زند و هر چه پیش آید خوش آید.
به لحاظ نظامی این برای اسراییل بهترین موقعیت ممکن و برای ایران، بدترین شرایط ممکن است.
و این واقعیت، حتی تلخ تر از فقدان و شهادت فرماندهان ارشد نظامی ایران است.
و موجب شده، حتی برخی بیانیههای رسمی اخیر صرفا در حد اعلامیه ترحیم و اعلان همدردی و تسلیت دیپلماتیک ساده باقی بماند!
و موجب شده، رسانه ها و حتی افکار عمومی و حتی امت حزب الله، دانسته یا نادانسته برای چاره جویی در دام دوگانه غلط «انتقام» یا «صبر استراتژیک» بیفتند و هیچکس حتی به «انتقام استراتژیک» فکر هم نکند.
اینکه چاره چیست و چه باید کرد، موضوع این نوشته نیست کمااینکه بر عهده نگارنده نیز نیست.
این نوشته صرفا بیان موقعیت فعلی است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
ظاهرا فهم کلام رهبری در زمینه حجاب هم توسط متدینین و هم برای غیر متدینین خیلی دشواره.
دقیقا مثل مسأله وحدت با اهل سنت.
ایشون در زمینه وحدت میفرمایند:
یک. حق مسلم با تشیع است.
دو. قانون مملکت، رسمیت تشیع است.
سه. دشمن علاقه مند به ایجاد تنش، دو قطبی و فعال کردن گسل دروغین فرهنگی و اجتماعی در این مسأله است و باید مراقب بود در پازل دشمن عمل نکرد.
چهار. اهل سنت معتقد به اسلام و انقلاب هستند.
پنج. وظیفه حاکمیت و مردم ترویج و گسترش تشیعه.
شش. در عین حال، نه فقط مصلحت موقت، بلکه راهبرد دائمی وحدت و همزیستی مسالمت آمیز همه اقشار جامعه اعم از شیعه و سنی است
اما برداشت متدینین مصلحت جویانه است و لذا عملا همراه نیستند حتی اگر همراه هم باشند، همدل نیستند
برداشت اکثر غیر متدینین، تکثرگرایانه و کوتاه آمدن رهبری در حقانیت شیعه است و همدل نیستند حتی اگر همراه باشند
در مسأله حجاب هم همینه، ایشون می فرمایند:
یک. حجاب از ضروریات اسلام است و بی حجابی نه تنها حرام شرعی است بلکه حرام سیاسی هم هست.
دو. قانون رسمی مملکت حفظ حجاب همه بانوان معتقد و غیر معتقد است.
سه. دشمن علاقه مند به ایجاد تنش، دو قطبی و فعال کردن گسل دروغین فرهنگی و اجتماعی در این مسأله است و باید مراقب بود در پازل دشمن عمل نکرد.
چهار. افراد بی حجاب معتقد به اسلام و انقلاب هستند.
پنج. وظیفه حاکمیت و مردم ترویج و گسترش حجابه.
شش. در عین حال، نه فقط مصلحت موقت، بلکه راهبرد دائمی وحدت و همزیستی مسالمت آمیز همه اقشار جامعه اعم از با حجاب و بی حجاب است.
در اینجا هم متدینین معمولا حتی همراه هم نیستند چه برسد به همدل نیستند و لذا عملا کنشهای ما ذیل امر به معروف معمولا موجب دوقطبی و تنش زایی است یعنی همونی که دشمن میخواد.
برای فهم کلام رهبری باید با ایشان همدل بود:
در عین استواری در عقیده، پافشاری بر قانون و حضور فعال در میدان، نباید رفتاری بر خلاف وحدت انجام شود.
چه در بحث شیعه و سنی
چه در بحث باحجاب و بی حجاب
بنابراین بنده در مسأله حجاب طرفدار هر نظریه ای هستم که سه مورد فوق رو لحاظ کرده باشه و در مقابل مخالف هر نظریه ای که یکی از سه مولفه بالا رو نداشته باشه:
شرعیت حجاب
قانون حجاب
حفظ وحدت
اساسا «جمهوری اسلامی ایران» یعنی همین:
جمهوریت: قانون
اسلامیت: شرع
ایران: وحدت حول محور ایران
یاسر حسین پور
@Talvihaat
پیام به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=2662
حدود سی و یکسال پیش در چنین روزهایی، «کنگره جهانی هزاره شیخ مفید» برگزار شد.
مقام معظم رهبری، طی پیامی به بهانه تبیین وجوه شخصیتی شیخ مفید، با تاکید بر دین عظیم این عالم ربانی بر تاریخ علوم اسلامی، تاریخچه هزار ساله ای از سرنوشت دو علم کلام و فقه در حوزه های علمیه شیعه ارائه کردند.
متن فوق، نگاشته تحسین برانگیز ایشان است که شایستگی آن را دارد به عنوان متن درسی در حوزههای علمیه و دانشگاه قرار گیرد.
در این نوشتار به طور خاص، نقش بی بدیل شیخ مفید به عنوان «بنیانگذار حوزه های علمیه» در «تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت»، «بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه با ابداع علم اصول» و «آفرینش شیوه جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام» مورد توجه قرار گرفته است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
#سوال_قرآنی
با توجه به آیات ۱۷ الی ۳۳ سوره مبارکه قلم، حقیقت عذاب الهی چیست؟
@Talvihaat
تلویحات
#انتقام_استراتژیک از حدود دو سال پیش، سه عامل «مشکلات عمیق اقتصادی مردم»، «گسلهای اجتماعی و فرهنگی پ
پیشتر گفته شد، دوگانه «انتقام»_«صبر استراتژیک» یک دوگانه غلط و مردود است.
انتقام یعنی بازی در پازل نتانیاهو و آغاز جنگ به عنوان رویای مشترک نتانیاهو و ترامپ و صبر استراتژیک یعنی پذیرش ضربات بیشتر.
و گفته شد باید در اندیشه«انتقام استراتژیک» بود.
انتقام استراتژیک از سویی انتقام و خروج از بی عملی است و علاوه بر آن جلوی ضربات بیشتر را می گیرد و سوی دیگر، منجر به جنگ نمی شود.
بنابراین عملیات شب گذشته ایران علیه اسراییل، یک سنجه میدانی مشخص دارد:
اگر منجر به جنگ شد، یعنی دچار یک خطای جدی شده ایم و اگر نه، یک انتقام استراتژیک گرفته ایم.
حقیقتا برای قضاوت نهایی زود است و باید منتظر روشن شدن ابعاد متعدد ضمائم رسانهای، پدافندی و غیر عامل عملیات دیشب ماند، اما شواهد متعدد و دلگرم کننده ای وجود دارد که عملیات دیشب یک انتقام استراتژیک تمام عیار، شکوهمند و افتخار آفرین بوده است.
همچنین باید منتظر اعلام موضع رسمی و تصمیم رهبران دو سمت متخاصم، به عنوان عامل تعیین کننده بود.
در هر صورت یکی از عناصر تعیین کننده موفقیت عملیات نظامی دیشب، وحدت کلمه مردم و پشتیبانی آنها از تصمیم نظام است.
دست همه پاسداران عزیز انقلاب را بابت رقم زدن چنین افتخاری برای ایران، اسلام و تشیع می بوسم.
یاسر حسین پور
@Talvihaat