▫️سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی و تمدنی با حضور حجت الاسلام دکتر حبیب بابایی ودکتر نصرالله سجادی با موضوع " بازی های همبستگی کشورهای اسلامی (ISG) و مسئله المپیک در جهان اسلام " در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار می شود.
🔹دکتر سجادی در بازیهای المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۶ آتلانتا،۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن سرپرست کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران بوده و در پنج دوره بازیهای آسیایی عهدهدار سرپرستی کاروان ورزشی ایران بودهاست و سابقه عضویت در شورای المپیک آسیا را از سال ۱۳۷۰ به مدت ۲۰ سال داشته و از سال ۱۳۷۳ مدرس المپیک سولیداریتی کمیته بینالمللی المپیک است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️
🔹تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در اندیشه تعالی دید. خط اندیشه تعالی همان خط نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی است.
🔹روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه میکند با موضع مستقل خودش نگاه می کند.
دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش اول
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهمترین فرازهای این گفتوگو است؛
🔸ما دو نوع اندیشه داریم؛ یکی اندیشه ترقی است و دیگری اندیشه تعالی. اندیشه ترقی، روشنفکر و صورت مسئله خودش را دارد. این اندیشه چندین دهه قبل مشروطه رابطه با غرب، منورالفکری و تاریخ ایران را تحلیل میکند، به مشروطه و دوره پهلوی می رسد و همینطور جلو می آید.
🔸شما اگر اندیشه ترقی را نشناسید، روشنفکری ایران را هم نمی شناسید. به جای اینکه دنبال تقی زاده ها و ملکمخان ها باشید این اندیشه را ببینید؛ چرا که همه اینها در قطاری سوار هستند که لوکوموتیو اصلی آن اندیشه ترقی است.
🔸ویژگی اندیشه ترقی این است که علاوه بر تعریف خودش میخواهد جبهه مخالف را خودش توضیح دهد و تعریف کند و آن دو چیز یکی استبداد و دیگری ارتجاع است. در این اندیشه هر کسی در بعد سیاسی اینها را قبول ندارد مستبد است و هر کسی در موارد فکری اینها را قبول ندارد مرتجع است، لذا اگر کسی اصول اندیشه ترقی را نمیپذیرفت، مرتجع و عقب مانده محسوب میشد.
🔸این نقد به این ها وارد است که همان قدر که شما دوست دارید خودتان را معرفی کنید بگذارید طرف مقابل تان هم آزادانه خودش را معرفی نماید.
🔸اندیشه دوم اندیشه تعالی است و رقابت بین این دو اندیشه است و تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در این اندیشه تعالی دید، نه صرفاً در نقد اندیشه ترقی. خط اندیشه تعالی همان خط نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی است.
رهبر انقلاب کتاب سید قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کردهاند. در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلاب از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند.
🔸در آستانه انقلاب آثار سیدقطب کمتر دیده شد و ابتدا بیشتر آثار شریعتی و پس از آن آثار مطهری بیشتر دیده می شد.
🔸ضرورت انتشار کتاب ترجمه رهبر انقلاب بر کتاب سید قطب را از دست اندرکاران انتشار بپرسید، اما شاید وجهش این باشد که اولاً سیر کتابها و منظومه فکری و کتابهای رهبر انقلاب به صورت مجموعه چاپ شود و دوماً این کتاب کتاب معیوبی نیست و همانطور که در مقدمه اش ذکر شده است رهبر انقلاب آن را با تلخیص و گزینش ترجمه کردهاند.
🔸روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه میکند با موضع مستقل خودش نگاه می کند.
🔸شریعتی، بازرگان و امثال اینها نه روشنفکر تراز انقلاب امام اند و نه روشنفکر سکولار. اگر امام را بدون روشنفکران در نظر بگیریم باز هم حتماً و بدون شک انقلاب پیروز میشد. این ها با توده مردم ارتباط نداشتند و بیشتر با نخبگان و دانشگاهیان ارتباط بودند، حتی تأثیر آنها در حوزه ها هم اندک بود. در جامعه شیعه رابطه مردم با مرجعیت از جنس دیگری است و متفاوت است.
🔸یک وقت شما انقلاب را مارکسیستی و سوسیالیستی نگاه می کنید؛ با این نگاه بسیاری از نوشته ها انقلابی نیست، اما اگر انقلاب را هویتی ببینید نه هویت را انقلابی بحث به گونه دیگری میشود. ما یک انقلاب هویتی داریم یک هویت انقلابی، هویت انقلابی یعنی اینکه شما هر چیزی را که دارید با انقلاب بسنجید، اما انقلاب هویتی یعنی انقلاب یک وسیله ای است که شما را به هویت خودتان می رساند و وقتی به آن رسیدید دیگر آن انقلاب معنا نمی دهد و پوست می اندازد و به مرحله بعدی استحاله می شود و آن انقلابی گری به معنای شعار و اینها یک بخشی از آن انقلاب است نه همه آن.
http://yon.ir/zLEGz
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️اربعین، ظرفیتی برای تربیت نوجوانان تمدنساز
🔹یکی از دغدغههای والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان هست. همچنین یکی از دغدغههای مهم برای ساختن تمدن اسلامی، تربیت نسل صالح و مصلح است.
برای به وجود آمدن چنین تربیتی میبایست بسترهای لازم در خانواده، مدرسه و جامعه به وجود آید تا تربیت صحیح اتفاق بیفتد.
🔹پیادهروی اربعین یکی از بسترهای تربیت نوجوان تمدن ساز است. ظرفیتهایی که در این مراسم عظیم فراهم است به ندرت میتوان در یک مجموعه فرهنگی یا یک مدرسه و حتی در جامعه در مدتی کوتاه به وجود آورد.
🔹در این مراسم معنویت فراگیر و جمعی، وحدت و کمکرسانی به همنوعان و مسلمین، مدیریت فردی، مسئولیتپذیری جمعی، موکبداری و پخت غذا، تمرین شرایط سخت، گفتو گو با نوجوانان جهان اسلام تجریه میشود.
🔹همچنین وجود ظرفیتهای فراوان و بیشمار دیگر که در یک زمان و مکان و حول امام معصوم شکل گرفته است، میتواند موجب برنامهریزی مسئولین و فعالین فکری فرهنگی شود تا از مدتها قبل از این مراسم و در حین برگزاری مراسم به برنامهریزی و اعزام نوجوانان به این مراسم داشته باشند.
BinesheTamadoni.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️
🔹من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک میکنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما میتواند امر جدید ایجاد کند.
🔹کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد.
دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش دوم
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهمترین فرازهای این گفتوگو است؛
🔸علامه طباطبایی را از نظر برخی ملاک های انقلابی گری مانند نفی رژیم طاغوت و شعار دادن نمی توانیم انقلابی بنامیم، اما در مرحله دوم و سوم انقلاب یعنی نظام سازی تمدن، المیزان و تفکر موجود در آن بیشترین الهام بخش انقلابیون خواهد بود چرا که انقلاب هویتی است.
🔸نباید گفت المیزان چه میزان انقلابی است؛ باید ببینیم انقلاب وقتی به مرحله هویت می رسد المیزان چه میزان کمک میکند. لذا نوشتههای شریعتی در قسمت هویت انقلابی دیده میشود، اما وقتی انقلاب هویتی شود، نوشته های شهید مطهری و علامه طباطبایی بیشتر قابل توجه است.
🔸برخی گفته اند واژه روشنفکری انقلاب با خاستگاه و معنای اصلی آن تعارض دارد. می توانیم به پیشنهاد مرحوم آل احمد بگوییم فرزانه انقلاب یا هر اسم دیگری بگذاریم. این اسم را ما برای تقریب به ذهن به کار میبریم.
🔸من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک میکنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما میتواند امر جدید ایجاد کند، مثلاً کجا این اتفاق افتاده است؟ در عصر صفویه. تجدد از ما جدا نیست، من اسم این را تجدد ملی و تجدد ظلی گذاشتهام. تجدد ملی زیر سایه سنت است، اما تجدد ظلی زیر سایه تمدن غرب است.
🔸روشنفکری انقلاب اولاً میراث عظیم انسان ۲۵۰ ساله را می بیند، یعنی تمدن اسلامی اول و بعد نگاهی هم به تمدن شیعی دوم دارد؛ مانند عصر صفویه، و بعد هم بیداری اسلامی دو قرن اخیر را کاملاً می بیند و تحلیل می کند.
🔸کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد و اولاً صورت مسئله خود را داشته باشد و دوماً جوابی مطابق با اصول خود بدهد.
🔸در مباحث فکری جنگ، جنگ اندیشه است. اینکه پای مسائل دیگر مانند قوه قضاییه را باز کنند و اینکه بگویند ما تریبون نداریم و دانشگاهها دست ما نیست و دست شماست و از این قبیل حرفها به نظر من مظلومنمایی کردن است چرا که همه آنها تریبون دارند. تریبون دارند، رسانه دارند، ماهوارهها و غرب را دارند، رسانه های بسیاری که اصلاً ربطی به نظام ندارند و اتفاقاً ضد نظام هستند در خدمت آنان هستند. شبکههای اجتماعی را دارند که کنترل زیادی بر روی آن نیست.
http://yon.ir/zLEGz
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️گفتاری از حجت الاسلام شیخ احمد رهدار در باب اربعین و ظرفیت های اربعین :چرا راهپیماییِ اربعین در حال جهانیشدن است؟
🔹معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
🔹نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که نه، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ظرفیت های تمدنی پیاده روی اربعین♦️
🔹معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
حجت الاسلام شیخ احمد رهدار پژوهشگر و استاد دانشگاه
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از موکبداران عراقی حرکت عظیم راهپیماییِ اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند و فرمودند « اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقهی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیلهی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.»
▫️از این رو، حجتالاسلام دکتر احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در گفتار زیر نگاهی داشته است به ابعاد و ظرفیتهای تمدنی پدیدهی پیادهروی اربعین.
🔸 در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهمترین ویژگیهای آن چیست. به نظرم باید به چیستیِ ظرفیتهای تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم.
🔸نکتهی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویتهای دیگر در اسلام هستیم. معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔸بر خلاف اعتکافهای پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری میرویم و چند روز آنجا خودمان را محصور میکنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت میپردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
🔸شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث میشود که سالک خسته نشود و سالکان بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیتهای جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبهی خودش باعث میشود که هر سال جمعیتی بیش از سالهای گذشته را بهسمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی شدن میدهد و ما در همین دههی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را بهوضوح دیدهایم.
🔸نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که نه، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
🔸این پدیده اساساً با شاخصههای مدیریت عرفی جهانِ امروز همخوانی ندارد. مثلاً ما نمیتوانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبانها و با خُلق و خو و فرهنگهای مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت را شاهد نباشیم.
🔸همهی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شدهاند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیهالسّلام هستند. انگار همه در این دایرهی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شدهاند و این را همه بهوضوح حس کردهاند.
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️ظرفیت راهپیمائی اربعین ؛ در مسیر تمدن نوین اسلامی
🔹 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در اطلاعنگاشت «در مسیر تمدن نوین اسلامی» مروری بر مهمترین توصیههای حضرت آیتالله خامنهای درباره راهپیایی اربعین داشته است.
نسخه چاپ
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43693
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️شماره ٣٧٧ ام هفته نامه ۹دی؛ شنبه روی دكه های مطبوعات
💫 رهبر انقلاب در ديدار با نخبگان جوان:
🔹مشکل داریم اما امیدواریم.
🔹نخبگان و اساتيد نگذارند اميد به وجودآمده براي پيشرفت كشور دچار اختلال شود.
🔹اربعين حسيني؛ دروازه تمدن جهاني اسلام
▫️پرونده ويژه ٩دي درباره آيين باشكوه پياده روي اربعين با آثاري از:
دكتر موسي نجفي، عبدالله شهبازي، حجت الاسلام احمد رهدار، دكتر مهدي جمشيدي، محمد ايماني
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/source/543
jar.app.link/9_day
هفته نامه ۹ دی 👇
@noheday
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️گفتاری از حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری با عنوان " زیارت اربعیت ؛ محور امت سازی "
🔹«امتسازی» در تقسیم کلان آن به دو گونه است که هر کدام الزامات و امکانات خود را میطلبد. یکی امتسازی در جبههی باطل است که بر محور حیات دنیاست. متقابلاً یک تمدن دیگری هم داریم؛ تمدن الهی که بر مبنای اقدامات انبیاء است.
🔹️ کما این که برج ایفل نماد تمدن مادی است و دور آن طوافی صورت میگیرد، کربلا نماد تمدن ماست و حول آن طواف صورت میگیرد و این تمایل قلوب به کربلاست که امتساز است. زیارت سیدالشهدا علیهالسّلام کثرتهایی را که شیطان برپا میکند، به هم میزند و به جای آن یک تمدن درست میکند.
🔹️ عاشورا هزینهای است که نبیّ اکرم صلواتاللهعلیهوآله برای امتسازی و شفاعت و عبوردادن امتش از فتنهی جبههی کفر و نفاق دادهاند. زیارت و بُکاء و عزاداری بر اباعبدالله علیهالسّلام محور اتصال امت به عاشورا است.
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN